מי יממן? האוצר או משרד הביטחון. זו השאלה שמעכבת הוספה ומיגון של אוטובוסים ביהודה ושומרון. סוגיות הנסיעה בטרמפים שם, התחבורה הציבורית ומיגון האוטובוסים עלו בישיבות מקבילות שקיימו (יום ב', 7.7.14) ועדת הכלכלה וועדת הכספים של הכנסת.
בדיון בוועדת הכספים, התברר שכולם - מראש המל"ל (המועצה לביטחון לאומי), דרך פיקוד העורף, ראש הממשלה ואף האוצר - מסכימים על גובה התקציב ואף חתמו על תוכנית רב-שנתית להוספת אוטובוסים ומיגון, אך מחלוקות באשר לשאלה מי יממן את התוכנית מונעות את הוצאתה לפועל. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי הודיע כי אם עד ה- 15 ביולי התקציבים שהיו אמורים לעבור באמצע החודש הקודם לא יעברו, הוא יחל להפעיל סנקציות כנגד משרדי הממשלה. בין לבין, קואופרטיב
אגד נענה לפנייתו של סלומינסקי והתחייב להגביר את הקווים הרגילים (הלא-ממוגנים היכן שניתן) ביו"ש.
סלומינסקי: אחרי מה שהמדינה עברה בחודש האחרון ואחרי שהממשלה כבר החליטה לתקצב את התחבורה הציבורית ביו"ש, לא ייתכן שהתוכנית למיגון לא תצא אל הפועל, כי לא סיכמו את הפרטים הקטנים, כיצד מוציאים את הדברים אל הפועל.
יוזמת הדיון, ח"כ
אורית סטרוק (הבית היהודי): "הדיון הזה עוסק בחיי אדם, עכשיו אנחנו מבינים עד כמה. הנושא נדון ארוכות בוועדת משנה ליו"ש של ועדת החוץ והביטחון, גם במשרד רה"מ בראשות ראש המל"ל. יש בידי סיכום דיון שנחתם ע"י סגן ראש המל"ל מיום לפני החטיפה ב-11.6.14, שצריך להקציב מיידית 25 מיליון ש"ח למיגון התחבורה הציבורית באיו"ש, אך התקציב לא התקבל ולכן 50 אוטובוסים ירדו מהתקן, כשבסך-הכל 285 אוטובוסים ממוגנים יש ביו"ש. רוב האוטובוסים בני מעל 15 שנה והנסיעה בהם מהווה סכנה. פעמים רבות נתקעים באמצע כפרים ערבים וזה בלי קשר לפיגועים. במצב הנוכחי, הנסיעה בתחבורה ציבורית ממוגנת יותר מסוכנת מרכב פרטי לא ממוגן. גם ראש הממשלה חתום ב-17.6.14 על הקצאה מיידית של תקציב עד ה- 23.7.14. אך לא ברור איך הדברים מתנהלים. כבר ב-2009 ועדה בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, איל גבאי, החליטה על תוכנית רב-שנתית לריענון התחבורה הציבורית ביו"ש ב-4 פעימות, אך הפעימה הרביעית לא התממשה ועתה, הצרכים גדלו".
יוזם נוסף של הדיון, ח"כ
נסים זאב (ש"ס): "רוב האוטובוסים בני 17 שנה בממוצע, מה שהופך את הנסיעה בהם בכל מקרה למסוכנת. מנועים מתחממים ומביאים להמתנות להחלפת אוטובוסים באזורים מסוכנים. אין מספיק אוטובוסים והנוער נאלץ לקחת טרמפים. כשרה"מ מבקש מהנוער לא לנסוע בטרמפים, אלו חלופות הוא מציע? חייבים להסיק מסקנות וליישמן הלכה למעשה. יש להקצות מיידית את מה שכבר הובטח בשנים עברו. נכון לעכשיו, הנסיעה בטרמפים נעשית בלית ברירה.
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), מי שעומד בראש ועדת המשנה לענייני איו"ש: "כשקבעו היכן יש איומים זה היה לפני יותר מעשור, ומאז האוכלוסייה גדלה. סוכמו 110 מיליון ש"ח למשך 4 שנים מ-2009 ועד 2013. התחילו לשלם אך ב-2011 זה נעצר עקב מחלוקת מי יממן, האם 50%:50% או רק האוצר או רק הביטחון. יש אוטובוסים שכבר עברו 17 שנה ואסור להם להמשיך לפעול.
סגן ראש המל"ל, זאב צוק-רם: "גם אם יעבירו עכשיו את הכספים, התעשיה לא יכולה להעמיד לתת מענה מיידי למגן אוטובוסים. בכל מקרה, יש להקפיד על התקן של 15 שנה של פעילות של האוטובוסים הממוגנים.
בסיכום הדיון, דרש יו"ר הוועדה סלומינסקי מנציגי הממשלה, להעביר את התקציבים עליהם סוכם עד ה-15.7.14, קרי: 50 מיליון ש"ח עד סוף 2014 ולאחר-מכן להכין תוכנית להמשך מיגון בשנים 2015 ו- 2016 עד לחידוש כל צי האוטובוסים.
"הטרמפים - רעה חולה"
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, בראשות ח"כ
דוד צור, דנה בתדירות התחבורה הציבורית ליישובים מרוחקים והסכנות שבנסיעה בטרמפים. בפתח הדיון אמר צור כי תדירות התחבורה הציבורית ביישובים המרוחקים הפכה רלוונטית מתמיד לאחר אירוע החטיפה, וביקש להשתתף בצער משפחות פרנקל, שער ויפרח. הוא הוסיף כי האחריות היא לא של הילדים אלא של המדינה, לספק אלטרנטיבות לתושבי יהודה ושומרון ויישובים מרוחקים אחרים בכל רחבי הארץ. "הנסיעה בטרמפים היא רעה חולה שיש למגר אותה, הן באמצעות שיפור בתחבורה הציבורית או בהסעות מאורגנות ואמצעים אחרים", אמר.
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה, מאיר חן, אמר כי יש צוותים שבוחנים את כלל הצרכים במדינה. הוא הוסיף כי בשנים האחרונות שודרג מערך פעילות התחבורה הציבורית ביהודה ובשומרון בעשרות אחוזים, אך ציין כי זה אכן לא מצב אידיאלי. חן טען כי התדירות באזור המועצה האזורית שומרון שופרה ב-35%, ובאזור בנימין, גוש עציון ודרום הר חברון ב-15%.
הוא הוסיף כי בעקבות אירוע החטיפה, וההבנה שצריך לצמצם למינימום את הנסיעה בטרמפים, המשרד פועל בשלושה שלבים. בשלב ראשון כבר מתחילת יולי הוספו שיפורים מידיים וקווי לילה לפי דרישת ראשי מועצות כדוגמת אריאל ואלפי משנה, בטווח הביניים מאוקטובר הקרוב ועד דצמבר יעברו קווים מאגד להפעלה תחת
אגד תעבורה וישופרו משמעותית, ובטווח הארוך נדרש רכש של כ-30 אוטובוסים ממוגנים לתחבורה הציבורית. חן קרא לראשי המועצות לייצר מערכת הסברה לנערים על-מנת שלא ייסעו בטרמפים, ואמר כי תחבורה ציבורית לבדה לא תייצר ביטחון.
ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, אמר כי פנה למשרד התחבורה כבר לפני כשלושה חודשים, וציין כי מצא אוזן קשבת לשיפורים בתחבורה הציבורית. הוא הוסיף כי צריך לבצע ביקורת בעוד כחודשיים שלושה, ולראות שהשינויים יושמו והמצב השתפר. הוא הוסיף כי בנושא מיגון האוטובוסים חסר תקציב של כ-250 מיליון שקלים. נציג משרד הביטחון, אלי דשבסקי, הסביר כי צה"ל הוא שקובע היכן נדרש השימוש באוטובוסים ממוגנים, ופיקוד העורף מבצע את המיגון בפועל. לדבריו, אותם 250 מיליון שקלים נדרשים ל-5 השנים הבאות. נציג האוצר, מורן מזור, אמר כי הוא מאמין שבדיוני התקציב הקרוב, לשנת 2015, יימצא לכך הפתרון. סגן ראש המועצה האזורית מטה בנימין, ישראל גנץ, אמר כי אם אוטובוס עושה בשעתיים את הדרך שאפשר לעשות ב-45 דקות ברכב פרטי, אז ברור שאיש לא יעלה לאוטובוס. הוא הוסיף בנושא התקציב כי משרד הביטחון טוען שהוא לא אחראי. "צריך כסף למיגון עכשיו, ולא לחכות ל-2015. צריך גם למגן את הטרמפיאדות ולהוסיף תאורה, מצלמות ולחצני מצוקה.
כמו-כן, במהלך הדיון עלה הנושא של שחיקת האוטובוסים הממוגנים בשל השימוש הממושך של כ-15 שנה. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן-הרוש, אמר כי גם 10 שנים לשימוש באוטובוס ממוגן זה יותר מדי. הוא הוסיף ואמר כי כיום בישובים ביהודה ושומרון ישנן כ-200 טיוליות שמשמשות את הצבא, שנהגיהן משוועים לעבודה ויכולים להגביר את התדירויות במהלך השבוע. הוא הוסיף כי ישנם גם אוטובוסים ממוגנים שצמודים ליחידות צה"ל ויכולים גם הם לסייע.
ד"ר
יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהכין מסמך בנושא לקראת הדיון, אמר כי גם אם יוסיפו עוד 30 אוטובוסים ממוגנים זה לא יפתור את הבעיות, בגלל המבנה של המגזר הכפרי בישראל. מהמסמך שחיבר רונן עולה כי ישנם הרבה קווים עם תכנון לקוי, שלא מספקים שירות ראוי. "רמת השירות בקווים אלו נמוכה ומתאימה רק ל'קהל שבוי', והם אינם יכולים לשמש חלופה לרכב פרטי או לטרמפים", כתב רונן במסמך על המגזר הכפרי. הוא ציין כי במועצה האזורית משגב החלו להפעיל קווים לפי דרישה, כאשר המועצה המקומית מפעילה מוקד אליו ניתן לפנות, וברמת הגולן מפעילה המועצה האזורית תחבורה ציבורית ברכבי ההסעות שלה.
ח"כ צור סיכם את הדיון וקרא לראשי המועצות האזוריות לפעול הן בהסברה והנחיות והן בשימוש במערך ההסעות שלהן. הוא אף התייחס לדיוני התקציב הקרוב ואמר כי צריך להעריך שהמצב הביטחוני ביהודה ושומרון בשנה הבאה יהיה שונה, ויהיו לכך השלכות תקציביות. ח"כ צור אמר עם זאת שלא צריך למגן עצמנו לדעת, וקרא לבחון מיגון רכבים קטנים ולפעול לפתרונות משולבים עם ראשי המועצות האזוריות וכן להשתמש בטיוליות שעומדות לרשות הצבא. הוא אף קרא למשרד התחבורה לבחון את נושא משך השימוש באוטובוסים, ולעדכן את הוועדה בנושא, וכן קרא למשרד הביטחון לבחון את אבטחת נקודות ההסעה והוספת תאורה, מצלמות ולחצני מצוקה.