הבקרה החיצונית על השירות לנוסע ועל ודיוק הרכבות בחברת
רכבת ישראל, שאמורה הייתה להתבצע על-ידי חברת סיסטם (System) למתן שירותי בקרה וביקורת, לא תחל במועדה, בחודש יולי, כפי שהבטיח משרד בתחבורה. ל-News1 נודע כי ישנה זוכה חדשה במכרז הבקרה.
הזוכה היא חברת ריבה יחזקאל ושות'. ריבה זכתה במרכז הבקרה לאחר שערעורה התקבל וחברת סיסטם נקבעה ככשיר שני. ב
משרד התחבורה אומרים כי החברה צפויה לחתום על החוזה בימים הקרובים ולהתחיל בפעילות הבקרה במהלך חודש אוגוסט. במשך שנים רבות ביצעה החברה בקרה בתחבורה הציבורית המתבצעת באוטובוסים וקיבלה סכומי עתק ממשרד התחבורה. התברר כי בדרג הניהול בחברה יש חבר ילדות של בכיר במשרד התחבורה, ומכרז הבקרה האחרון שנתפר עבור מידותיה של ריבה נפסל בידי ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. הבכיר הודח, מכרז בקרה חדש יצא, ועד לתחילת סיום מכרז הבקרה (ככל הנראה בחודש ספטמבר), אין בקרה חיצונית על התחבורה הציבורית בישראל. אחרי חגי תשרי צפויה בשורה בעניין.
בתוך כך, רכבת ישראל פרסמה (יום ה', 30.7.14) מכרז בינלאומי לרכש 62 עד 78 קטרים חשמליים חדישים, בהיקף של למעלה ממיליארד שקלים וחצי. זאת, במסגרת התוכנית לחשמל את מערך המסילות הארצי של רכבת ישראל.
פרויקט חשמול הרכבת נחשב לאחד המיזמים התשתיתיים המרכזיים, ומבוצע במסגרת פרויקט "נתיבי ישראל".
המכרז הבינלאומי כולל רכש של 78-62 קטרים חשמליים מודרניים, שיוצרו לפי תקנים אירופיים. המכרז כולל אופציה לרכש קטרים חשמליים נוספים.
עלות הפרויקט נאמדת ביותר מ-11 מיליארד שקלים, כולל רכש והסבת קטרים וקרונות. הוא צפוי להגדיל באופן ניכר את מהירות הרכבות ותדירותן, ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות.
הקטרים החדישים מותאמים לנסיעה במהירות של 160 קמ"ש, אך ינועו במהירות נמוכה בהרבה, וכן מותאמים לנסיעה במנהרות הארוכות, המוקמות בימים אלה במספר פרויקטים רכבתיים, דוגמת הקו המהיר לירושלים. הקטרים מאופיינים במערכת הנעה חזקה במיוחד, בעלת הספק של בין 5 ל-6 מגה וואט, וכן במערכות בלימה ובטיחות משופרות.
תוכנית חשמול הרכבת כוללת הסבה לחשמל של 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכת שליטה ובקרה, הנלוות לחשמול המסילה. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים וקו הרכבת מהקריות לכרמיאל, המוקמים בימים אלה.