|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

דוח מבקר המדינה על משבר הדיור

תכנון ארוך ומסורבל שאינו עונה על הצרכים <br>

שיווק יח"ד במספר נמוך בהרבה מהדרוש הליכי האישור נמשכים פי שלושה מהקבוע בחוק מסלול הווד"לים לא נתן את הפתרון מועצת מקרקעי ישראל לא קבעה מדיניות ברורה רמ"י לא עמדה ביעדים שנקבעו לה
25/02/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
רמ"י. מלאי שאינו זמין לשיווק

הבעיה תימשך בשנים הבאות
תוספת משקי הבית מוערכת ב-37,000 לשנה, לכן מתעורר החשש שבמלאי של כ-130,000 יח"ד לא יהיה די כדי לתת מענה לצורכי המשק לטווח הקרוב (שלוש השנים הבאות), משום שאין הוא ישים במלואו לצורכי שיווק, פיתוח ובנייה ומשום שתהליכים אלו יכולים להימשך כמה שנים.

הנתונים מהשנים 2011-2007 מלמדים על שחיקה של המלאי התכנוני ב-50,000 יח"ד (הפער בין יח"ד שאושרו להתחלות בנייה). מדובר בשחיקה ניכרת של 40% מכמות יחידות הדיור שאושרה במהלך שנים אלו, העלולה להשפיע על ההיצע בשוק הדיור בשנים הקרובות. אם לא יתייעלו הליכי התכנון, תפגע שחיקה זו ביכולתה של הממשלה להשפיע על היצע הדיור בעשור הבא.

באיזורים בעלי ביקושים גדולים במחוזות המרכז ותל אביב, נגרעו
34,000 יח"ד מהמלאי התכנוני; הגריעה במחוזות אלו היא בשיעור של 50% מסך יחידות הדיור שאושרו באותן שנים (73,000). אם תימשך מגמה זו, גם בשנים הקרובות לא יהיה מלאי תכנוני באזור המרכז והיצע יחידות הדיור יצטמצם באופן ניכר. במחוזות המרכז ותל אביב נרשם גם פער גדול בין מספר משקי הבית שנוספו ובין מספר יחידות הדיור בתוכניות המפורטות, דהיינו: קצב אישור התוכניות אינו מדביק את קצב הביקושים.

הליכי התכנון לבנייה נמשכים זמן רב, וחלק ניכר מן התוכניות אינן עונות על הצרכים בשטח - אומר (יום ג', 25.2.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בכל שלב משלבי שרשרת הייצור נרשם בשנים 2012-2007 מספר קטן של יח"ד מהמספר ביחס לנדרש בהתאם לגידול במספר משקי הבית. יוזמות התכנון על מקרקעי ישראל בשנים אלו כללו 212,000 יח"ד, אך בתוכניות שהוגשו למוסדות התכנון נכללו 151,000 יח"ד, ובסופו של דבר שווקו 98,000 יח"ד בלבד. בשנים אלו הגידול במספר משקי בית הסתכם ב-222,000, כלומר: נוצר פער של יותר מ-50% מהצרכים. גם בשלבי מימוש התוכניות נרשם פחת גדול במספר יח"ד המקודמות בשרשרת הייצור, והוא מגיע לכדי עשרות אחוזים מיחידות הדיור הכלולות בתוכניות המאושרות.

גם הנתונים הנוגעים למכלול הקרקעות מראים, כי מוסדות התכנון אישרו תוכניות שכללו מספר יח"ד קטן מהנדרש. בשנים האמורות אושרו 193,000 יח"ד ואילו הגידול במשקי הבית הסתכם כאמור ב-222,000. כלומר: השוק הפרטי אינו משלים את הפערים שנוצרו במקרקעי ישראל. משכם של הליכי התכנון המפורט ומשכם של תהליכי מימוש התוכניות הוא כעשר שנים והבנייה נמשכת כשנתיים נוספות. לפיכך, שוק הדיור מתאפיין בקצב גידול אטי של ההיצע, ושרשרת הייצור אינה עומדת בקצב עלייתם של הביקושים.


אין מלאי מינימום


יעדי האוכלוסייה שקבעה תמ"א 35 למימוש מדיניות התכנון הלאומית לא הושגו, וגם מטרת התוכנית - לתת עדיפות לפיתוח הגליל והנגב ולמתֵּן את הפיתוח במרכז הארץ - לא הושגה במידה הרצויה. הפער הבולט ביותר בין היעדים ובין המצב הוא במחוז המרכז, שאוכלוסייתו תחרוג בשנת 2020 מהיעדים ב-400,000 תושבים. גם יעדי האוכלוסייה לצפון הארץ ולדרומה לא הושגו, ובמצטבר צפויים בהם 600,000 תושבים פחות מיעדי התמ"א. הממשלה לא הצליחה אפוא להכווין את הביקושים בשוק הדיור אל הפריפריה, והדבר הגדיל את הפערים בין הביקוש להיצע במרכז הארץ.

בשנים 2007-2005 לא היה די בתפוקות של שרשרת הייצור להשגת היעד של תמ"א 35 - יצירת תנאים לבנייה של 45,000 יחידות דיור מדי שנה - והן אף לא הלמו את צורכי שוק הדיור.

משרדי הממשלה האחראים למדיניות בתחום הדיור לא קבעו תקן מחייב לגודלו המזערי של המלאי התכנוני הזמין למגורים. בהעדרו, קיים קושי לקבוע יעדים מושכלים ולהתריע מבעוד מועד על מחסור במלאי. כמו-כן, אין כל מידע רלוונטי על המלאי התכנוני ועל זמינותו לבנייה, אף שהדבר חיוני לקבלת החלטות ולתכנון מדיניות דיור.

בשנים 2009-2007, בתקופה שכבר הסתמנה עלייה ניכרת במחירי הדיור, לא קבע משרד הפנים יעדים כמותיים לאישור תוכניות וליצירת מלאי תכנוני, אף שהממשלה החליטה ב-2007 לעשות זאת. רק ביולי 2010 קבעה הממשלה יעדים כמותיים לאישור יח"ד בתוכניות מפורטות בכל המחוזות.

בשנים 2012-2007 הוגשו למוסדות התכנון תוכניות הכוללות תוספת של 151,000 יח"ד, כמות שאינה מאפשרת את אישורן של יח"ד בכמות הנדרשת. התוכניות למגורים שהגישה רמ"י למוסדות התכנון במחוזות השונים לא תאמו את הגידול היחסי במספר משקי הבית באותם מחוזות. הדבר בולט בעיקר במחוזות המרכז ותל אביב (מחסור של 39% ושל 81%, בהתאמה). לעומת זאת, במחוזות הדרום, הצפון וחיפה ישנן תוכניות למגורים הרבה מעבר לגידול היחסי במספר משקי הבית.


65 חודשים בממוצע


הזמן הממוצע הנדרש לאישורן של תוכניות גדולות למגורים (דהיינו: למעלה מ-200 יח"ד) הוא 65 חודשים - פי שלושה מהזמן שנקבע בחוק התכנון והבנייה. במחוז המרכז התהליך נמשך עוד יותר: 96 חודשים. תהליך המימוש של התוכניות נמשך אף הוא שנים מספר, ובמצטבר חולפות בממוצע כתריסר שנים מהגשת התוכניות המפורטות למוסדות התכנון ועד גמר הבנייה.

בדיקת הליכי התכנון של פרויקטים גדולים בוועדות המחוזיות מלמדת על בעיות מערכתיות, ובהן קשיים בתיאום בין-משרדי, חוסר התאמה של תוכניות עבודה לסדרי העדיפויות בנוגע לתכנון למגורים, קשיים ועיכובים בהתמודדות עם חסמי תכנון, הגשת תוכניות שאינן בשלות לקידום, העדר הסדרת לוחות זמנים מחייבים להכנת סקרים סביבתיים ותחבורתיים הנדרשים לקידום התוכניות, וכן התמהמהות של חלק מיוזמי התוכניות ומהגופים המאסדרים את התכנון.

מסלול הווד"לים סייע לאישורן של חלק קטן (כחמישית) מיחידות הדיור שאושרו בסך-הכל (מאוגוסט 2011 עד אפריל 2013); רוב התוכניות המקודמות במרכז הארץ, שבו יש ביקושים גדולים, לא התאימו לקידום במסלול זה. חלק מהתוכניות שאושרו במסלול זה אינן זמינות למימוש בטווח הזמן הקצר, ועל כן אין בהן כדי לסייע להגדלת ההיצע בשוק הדיור בקרוב.

בהחלטות הממשלה בנושא שיווק קרקעות למגורים לא נקבעו סדרי עדיפויות, היעדים שנקבעו בהן לא כללו חלוקה לפי מחוזות, והן לא לוו בהסברים בנוגע לאופן קביעת היעדים. גם מועצת מקרקעי ישראל לא קבעה מדיניות ברורה בנושא שיווק קרקעות למגורים ולא קיבלה החלטות מפורשות בנוגע ליעדי השיווק.


הערה חמורה למועצה


חלק ניכר ממלאי הקרקעות המופיע בתוכניות העבודה לשיווק של רמ"י ושל משרד הבינוי אינו זמין בפועל לשיווק, דהיינו: נרשם פער גדול בין כמות יחידות הדיור הכלולות בתוכנית העבודה ליח"ד המתפרסמות לשיווק. כמו-כן, נרשם פער גדול בין מספרן בפרסומים למספרן בעסקות שנחתמו בגינן; משנת 2007 עד יולי 2014 פורסמו לשווק 199,600 יח"ד ובסופו של דבר נחתמו עסקות בגין 96,900 יח"ד בלבד (48%). היקף זה מצומצם מהנדרש על-פי יעדי הממשלה לשיווק לשנים אלו.

הגוף האמון על קביעת המדיניות של רמ"י בתחום התכנון הוא מועצת מקרקעי ישראל. משרד מבקר המדינה העיר בחומרה למועצה על כך שלאורך שנים רבות היא לא קבעה מדיניות ברורה בנושאי התכנון, ולא החליטה החלטות מפורשות הנוגעות לתכנון קרקע למגורים, שמכוחן ייגזרו המדיניות, המטרות והיעדים הספציפיים של רמ"י.

במשך יותר מעשור התקבלו החלטות ממשלה שנקבעו בהן יעדים כמותיים המופנים למוסדות התכנון, לרמ"י ולמשרד הבינוי. ראוי היה שרמ"י ומשרד הבינוי יבחנו יעדים אלו וידונו בהם. ככל שיעדים אלו אינם נוגעים באופן ספציפי לעבודתם, יקבעו הם יעדים רלוונטיים ויעמדו בהם. אם הם לא עמדו ביעדי הממשלה, עליהם לדווח על כך לממשלה כדי שתשוב ותבחן את יעדיה. רמ"י ומשרד הבינוי לא עשו זאת.

ממצאי הביקורת מלמדים על ליקויים בעבודתה של רמ"י בכל הקשור לאיתור קרקעות לתכנון ולריכוזן. מסד הנתונים הקיים אינו מאפשר להציג תמונת מצב מהימנה של שוק הנדל"ן, ועבודה בלתי סדורה בתכנון מלאי הקרקעות נעשית לעתים שלא לפי הצורך, ומביאה לידי ייזום תכנון חלקי באיזורי ביקוש גבוה, או לחלופין לעודף ייזום תכנון באיזורי ביקוש נמוך.

מתוך מלאי תכנוני מאושר לשיווק של 157,400 יח"ד עמד מלאי התוכניות הזמינות לשיווק (ונטולות חסמים) על 81,231 יח"ד בלבד (52%). מעיון בתוכניות העבודה של רמ"י לשיווק לשנים 2014-2007 עולה, כי מופיע בהן מספר לא מבוטל של יח"ד שלא היו זמינות לשיווק במועד אישור תוכנית העבודה. הצגה של מלאי כה גדול של יח"ד שאינן זמינות לשיווק בתוכנית העבודה עלולה להטעות את מקבלי ההחלטות משום שהסיכוי להצליח בשיווקן מוטל בספק.

בשנים 2012-2007 לא הייתה כל התאמה בין הגידול היחסי במשקי הבית ובין מספר יחידות הדיור שבגינן נחתמו עסקות, וממילא לא שיווקה רמ"י מלאי קרקעות שהתאים לביקושים הצפויים באותם מחוזות. הדבר יצר פער הולך וגדל של ביקוש מול היצע, ובעקיפין גרם לעלייה במחירי הדיור. הגדלת ההיצע של קרקעות למגורים באופן שוטף, ולא רק בעתות משבר ומצוקה בשוק הדיור, עשויה הייתה ליצור תחרות בשוק שתשפיע לטובה על מחירי הדיור. לכן, בבואה לקבוע את תוכנית השיווק שלה, מן הראוי שרמ"י תתייחס לגידול הצפוי במשקי הבית בחלוקה למחוזות ולאיזורים ספציפיים.


משבר הדיור / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על משבר הדיור, 2013-2008: הרקע למשבר, פעולות ממשלותיהם של אהוד אולמרט ובנימין נתניהו, הכשלים המתמשכים בתחום התכנון, העדר מידע מספיק על שוק הדיור, הכשלונות בתחום דיור בר השגה

שרשרת הייצור של יחידות דיור
תאריך:  25/02/2015   |   עודכן:  25/02/2015
איתמר לוין
+האחריות של נתניהו, ההיתממות של שפירא
20:59 25/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אחרי שש שנים בשלטון, נתניהו לא יכול לזרוק את האחריות על קודמו. הוא היה צריך לדאוג שמישהו ירכז את הפעילות בתחום הדיור ושההחלטות של ממשלתו יבוצעו  ▪  האם שפירא באמת חושב שלא ייעשה שימוש פוליטי בדוח?
(ראשון בין שווים [צילום: פלאש 90])
+אוסף של טעויות, השמטות ואי-בדיקת עובדות
20:50 25/02/15  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
דוח הדיור זרוע טעויות, מהן מהותיות  ▪  לאן נעלמה הבטחת לפיד ל-150,000 דירות להשכרה? טעויות בנתוני האשראי הבנקאי והרווח היזמי  ▪  סתירות בנתוני המחסור בדירות  ▪  "מחיר למשתכן" לא נכשל
(יאיר לפיד. הבטחה הזויה [צילום: פלאש 90])
+מפגן של חוסר ידע וחוסר הבנה
20:50 25/02/15  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
דוח הדיור מתרכז בוועדות, תוכניות ומגרשים - אך מתעלם מהבעיות העיקריות: מחסור חמור בפועלי בניין, מנהלי עבודה, מהנדסים, אשראי וציוד כבד  ▪  גם קרקעות הקרן הקיימת והקרקעות שבבעלות פרטית לא קיימות בדוח
(התרכז בטפל במקום בעיקר [צילום: פלאש 90])
+נתניהו: המעצמות השלימו עם אירן גרעינית
19:25 25/02/15  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה הצהיר כי יפעל יחד עם שותפיו הטבעיים לממשלה הבאה לתיקון ליקויים שנמצאו בדוח מבקר המדינה על מחירי הדיור  ▪  הסיט את הדיון אל סכנת הגרעין האירני והצהיר כי הוא מכבד את הנשיא האמריקני, אך מחובתו לעשות הכל למניעת נשק גרעיני אירני
(נשיא אירן חסן רוחאני [צילום: AP])
+החלטות הממשלות היו מפוזרות ולא יושמו
17:56 25/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לפני המשבר לא היו כלים להתמודד איתו; אולמרט כלל לא זיהה אותו; נתניהו הגיב באיחור  ▪  לגופי הממשלה אין מידע מלא על שוק הדיור והחלטות התקבלו בלי בחינה מלאה של השלכותיהן
(הביצוע לא הלם לצרכים [צילום: פלאש 90])
+דיור בר-השגה נשאר על הנייר בלבד
17:55 25/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסיבות: העדר תוכנית אסטרטגית של משרד הבינוי ורמ"י, אי-עמידה הנחיות תמ"א 35, הצגת יעדים בלתי ריאליים והתעלמות של משרד הבינוי מהחלטות הממשלה
(מספר קטן של דירות להשכרה)
+אריאל: הדוח לא מעודכן; הרוב תוקן
17:55 25/02/15  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
שר הבינוי מבקש משפירא לכתוב דוח משלים על הפעולות ב-2014  ▪  מצביע בין היתר על הקמת קבינט הדיור, קביעת יעדי תכנון ריאליים, קביעת מדיניות דיור והאצה בשיווק מגרשים
(אריאל. חלק מהטיעונים נכונים [צילום: פלאש 90])
+אולמרט כלל לא זיהה את המשבר; נתניהו הגיב באיחור ובצורה כושלת
17:55 25/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הממצאים העיקריים: אין גוף שירכז את הטיפול בנושא הדיור, החלטות רבות ורפורמות משמעותיות נותרו על הנייר, כלי המיסוי לא הופעל בצורה מיטבית, דיור בר-השגה - בהיקף נמוך מאוד
אולמרט. לא התכוננו למשבר[צילום: פלאש 90]
נתניהו. רק ביולי 2010 [צילום: AP]
+חילופי האשמות במערכת הפוליטית
17:53 25/02/15  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מפלגת יש עתיד מטילה את האחריות למשבר על נתניהו והליכוד, מפלגת כולנו מטילה את האחריות על יאיר לפיד ותוכנית מע"מ 0 שניסה לקדם, ש"ס טוענת כי אריה דרעי צריך לשחזר את הישגיו כשר פנים
(לפיד ונתניהו. מי אחראי? [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תכנון ארוך ומסורבל שאינו עונה על הצרכים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
הדיבורים וההבטחות לקדם דיור בר-השגה נותרו ברובם על הנייר - קובע (יום ג', 25.2.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
25/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
כמעט כל הליקויים שמצאת בפעילות משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל מתיחסים לעבר, ותוקנו בשנה האחרונה - אומר (יום ד', 25.2.15) שר הבינוי ויו"ר הרשות, אורי אריאל, במכתב למבקר המדינה, יוסף שפירא. אריאל מבקש מהמבקר להכין דוח משלים לשנה האחרונה, שיצביע - לדעת אריאל - על תיקון הליקויים.
25/02/2015  |  אלעזר לוין  |   חדשות
"בדוח זה הועלו ליקויים מהותיים בהיערכותן של הממשלה ושל רשויות נוספות לטיפול במשבר הדיור ותוארו הכשלים בהתמודדות עמו. חלק מהליקויים מערכתיים, החוצים את הדרגים השונים הנושאים באחריות, והם מלמדים על בעיות מבניות בתפקוד הממשלה ובתפקודם של מכלול הגופים המעורבים בשרשרת הייצור של יחידות דיור".
25/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
  • ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי דוח מבקר המדינה שפורסם היום היה נכון לתחילת 2013. "הנקודות והנושאים שמעלה המבקר טופלו ותוקנו מאז כמעט כולן, ולכן הדוח אינו רלוונטי להיום. שר הבינוי אורי אריאל פנה למבקר המדינה לעשות דוח השלמה ומעקב אחר התיקונים לשנים 2013-14", ציינו במשרד. עוד הוסיפו כי כפתרון לבעיות שזוהו עם תחילת הקדנציה הנוכחית ומופיעות בדוח התבצעו בשנתיים האחרונות פעולות משמעותיות-
25/02/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בשעת כתיבת שורות אלה, הדוח של מבקר המדינה בעניין יוקר הדיור טרם פורסם, ואף-על-פי-כן, לא יהיה זה מופרך לנחש מה לא יהיה כלול בו בתחום של הגורמים להיצע הנמוך של קרקעות ודירות, היצע שהוא הוא הסיבה להאמרת מחירי הדירות.
24/02/2015  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il