בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
דיור בר-השגה נשאר על הנייר בלבד
|
הסיבות: העדר תוכנית אסטרטגית של משרד הבינוי ורמ"י, אי-עמידה הנחיות תמ"א 35, הצגת יעדים בלתי ריאליים והתעלמות של משרד הבינוי מהחלטות הממשלה
|
|
[צילום: דוח מבקר המדינה על משבר הדיור, פברואר 2015]
|
|
|
|
כשלון המחיר למשתכן והווד"לים
|
|
במשך יותר מתריסר שנים לא הציבה הממשלה יעדים לשיווק דירות במסלול מחיר דירה למשתכן. רק בספטמבר 2011 נקבע, בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג, שעל רמ"י ומשרד הבינוי להשלים את השיווק של 5,000 יח"ד במסלול זה עד סוף 2012; בפועל שווקו בשנה זו רק 2,600 יח"ד, בעוד מאות אלפי זכאים נזקקו לדיור בר-השגה. לאחר סיום הביקורת החליטה הממשלה להפסיק את הפעלתו של מסלול זה בשל תוצאותיו הדלות. אף שמטרת חוק הווד"לים היא לתת "פתרון לצורכי הדיור באמצעות היצע דירות מגורים בגדלים שונים ומסוגים שונים, לרבות באמצעות ייעוד קרקע לדיור להשכרה", לא קבע משרד הפנים, כגוף המנחה את פעילות הווד"לים, יעדים כמותיים בנוגע לכך, ובכלל זה בנוגע לדיור בר-השגה ולתמהיל יחידות הדיור המובאות לאישורן. בפועל, התפוקות שהשיגו הווד"לים עד אוגוסט בנושא הנדון היו דלות ביותר; רק 1,676 (6.5%) מכלל 25,487 יחידות הדיור שאושרו הוגדרו כיחידות של דיור בר-השגה, ורק 433 (1.7%) מיחידות הדיור בתוכניות אלו יועדו להשכרה.
|
|
|
|
הדיבורים וההבטחות לקדם דיור בר-השגה נותרו ברובם על הנייר - קובע (יום ג', 25.2.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא. במועד סיום הביקורת טרם הוסדר הנושא על מכלול היבטיו, לא באמצעות חקיקה ולא באמצעות הסדרה מינהלית. העדר הסדרה כזו היווה גורם מעכב בקידום פרויקטים לבניית דירות כאלו. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בחוסר תיאום בין גורמים שונים בנוגע למהותו של דיור זה, בחילוקי דעות בעניין תבחיני הזכאות, באי-הקצאה של קרקע לדיור בר-השגה, ובחילוקי דעות בעניין קביעת תפקידים ותחומי אחריות של הגורמים הנוגעים בדבר. תמ"א 35 - התוכנית המחייבת למגורים - כוללת יעדים לדיור בא השגה, אך הם לא יושמו. הסיבה: משרד הבינוי ורמ"י נהגו להגיש לאישור תוכניות קרקע לבנייה למגורים בלי שנגעו בצורך בדיור בר-השגה. מוסדות התכנון, ובעיקר הוועדות המחוזיות, לא מילאו את חובתם לבחון את הצורך בדיור בהישג יד, את מספר יחידות הדיור הנדרשות לכך ואת תמהיל שטחי יחידות הדיור המוצעות. תוכניות העבודה של משרד הבינוי לשנים 2012-2011 לא התייחסו כלל לצורך בדיור בהישג יד, ובכלל זה להשכרה לטווח ארוך. אף שתוכנית העבודה של משרד ראש הממשלה קובעת יעד מפורש וכמותי לשיווק 5,000 דירות קטנות ודירות בהשכרה לטווח ארוך, הוא לא נתן לכך ביטוי בתוכניותיו. משרד הבינוי גם לא התייחס בתוכניותיו להחלטות ממשלה מהשנים 2011 ו-2012, בדבר האצת הבנייה לדיור בר-השגה, ובכך הפר את הוראות תקנון הממשלה. העדר תוכנית עבודה אסטרטגית היא כשל של משרד הבינוי, כגוף הנושא באחריות להוביל את תחום הדיור ולהשיג את יעדי הממשלה. 377 דירות להשכרה לטווח ארוך אגף התקציבים גיבש את תוכניתו להרחבת שוק השכירות, לרבות התבססותו על מעורבות גופים עסקיים ומוסדיים בשוק זה, ללא כל עבודת מטה לבחינת התועלת, העלות וההשפעות של פיתוח שוק השכירות ארוכת הטווח על משק המדינה. הניסיון לשלב גופים עסקיים ומוסדיים בשוק זה כשל; רק במכרז אחד השתתף גוף מוסדי אך הוא לא זכה במכרז. אף על-פי שהממשלה ומועצת מקרקעי ישראל קבעו מדיניות עקרונית ולפיה שוק הדיור יורחב גם באמצעות בניית דירות להשכרה לטווח ארוך, ואף הטילו על משרד הבינוי ועל רמ"י לגבש תוכניות מתאימות, הן לא פיתחו תוכנית אסטרטגית שלפיה תיקבע המתכונת להוצאתה של מדיניות זו לפועל. היעדים הכמותיים שקבעה הממשלה למשרד הבינוי ולרמ"י לא התבססו על עבודת מטה לבחינת הצרכים העתידיים של ישראל בנוגע להיקף יח"ד שיידרשו להשכרה לטווח ארוך, להיקפה של אוכלוסיית היעד ולתמהיל יחידות הדיור הנדרש לפי אפיון הצרכים. בביקורת נמצא חוסר הלימה בין יעדי השיווק ולוח הזמנים לשנים 2014-2013 שקבעה הממשלה בהחלטותיה, ובין המלאי התכנוני הזמין המתאים לשיווק קרקע לבנייה להשכרה לטווח ארוך. תוכנית השיווק של רמ"י לשנים אלו התבססה על מלאי תכנוני זמין לשיווק קרקע שיאפשר בנייה להשכרה של 743 יח"ד בלבד. העדר ההלימה מקורו בעובדה שרמ"י ומשרד הבינוי לא הכינו תוכניות ייעודיות לשיווק קרקע לבניית דירות להשכרה, והתוכניות המפורטות שהיו תקפות חלו על דירות ששטחן היה גדול מאלו הנכללות במסלול השכרה לטווח ארוך. בחודשים ינואר 2010-אוגוסט 2013 שיווקו רמ"י ומשרד הבינוי קרקע ל-377 יח"ד בלבד שיועדו להשכרה לטווח ארוך (נוסף לכך, בשנת 2010 שווקו 50% מ-237 יח"ד שייעודן הוגדר כהשכרה לחמש שנים לפחות). עקב התנהלות זו כשלה הממשלה ביצירת מלאי של יח"ד להשכרה כפי שהגדירה כיעד. כמות יחידות הדיור ששווקה הייתה בהיקף שולי, שלא היה בכוחו לתרום לשינוי בשוק הדיור בכלל ולמתן פתרונות דיור בר-השגה לאוכלוסיית היעד בפרט. חמור מכך הוא העדר התכנון האסטרטגי ליישום מדיניות הממשלה בתחום הדיור בר ההשגה באמצעות השכרה לטווח ארוך. יש צורך בהסדרה ראוי היה, שבטרם תקבע הממשלה את יעדי השיווק לבנייה להשכרה לטווח ארוך, היא תבחן אם הגופים המבצעים אכן יכולים לעמוד ביעדים אלו. הגופים המבצעים - רמ"י ומשרד הבינוי והנהלותיהם - היו צריכים לעמוד על כך שמדובר ביעדים בלתי סבירים ולמנוע קבלת החלטות שאינן ריאליות. אף שהממשלה קבעה שאחד האמצעים החיוניים לפתרון בעיית המחסור בדירות יהיה בנייה להשכרה לטווח ארוך, תוך כדי מעורבותם של הגופים המוסדיים, רוב המכרזים שהיא פרסמה לבנייה להשכרה לא עמדו בתנאים שיאפשרו לגופים אלו להשתתף במכרזים. כיום, בעיצומו של משבר הדיור, הממשלה נוקטת פעולות מואצות כדי להרחיב את שוק השכירות תוך כדי הישענות על גופים מוסדיים ועסקיים, ללא כל בדיקות מקדימות. התנהלותה זו מעוררת את החשש, כי העלות הכלכלית תהיה גבוהה בהרבה מהעלות שהייתה נושאת בה לו הפעולות הנדרשות היו נעשות מבעוד מועד ובאופן סדור ומתוכנן. הממשלה הציבה יעד כמותי ברור לבנייתן של 150,000 יח"ד בעשור הקרוב במסגרת הפרויקט הלאומי לדיור. הממשלה החליטה להגביר את מעורבותה בהיבט התקציבי - באמצעות הענקת רשת ביטחון כלכלית ליזמים, מתן הנחות על מחיר הקרקע שבבעלות המדינה ומתן הקלות והנחות מס עבור בנייה להשכרה. כמו-כן נקבעה תפיסה, ולפיה יש לתת עדיפות לדיור להשכרה, שחלקו יימכר במחיר מופחת ממחיר השוק כדי ליצור הלימה בין צורכי אוכלוסיית היעד לדיור בר-השגה.אף שמדובר בצעדים מהותיים לקידום דיור בהישג יד, במועד סיום הביקורת עדיין נותר על-כנו הצורך בהסדרה של תחום הדיור בר ההשגה בכללותו כמרכיב חיוני במדיניות הדיור הממשלתית הכוללת וארוכת הטווח.
|
תאריך:
|
25/02/2015
|
|
|
עודכן:
|
25/02/2015
|
|
איתמר לוין
|
+האחריות של נתניהו, ההיתממות של שפירא
|
20:59 25/02/15 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
אחרי שש שנים בשלטון, נתניהו לא יכול לזרוק את האחריות על קודמו. הוא היה צריך לדאוג שמישהו ירכז את הפעילות בתחום הדיור ושההחלטות של ממשלתו יבוצעו ▪ האם שפירא באמת חושב שלא ייעשה שימוש פוליטי בדוח? (ראשון בין שווים [צילום: פלאש 90])
|
|
+מפגן של חוסר ידע וחוסר הבנה
|
20:50 25/02/15 | אלעזר לוין | לרשימה המלאה |
דוח הדיור מתרכז בוועדות, תוכניות ומגרשים - אך מתעלם מהבעיות העיקריות: מחסור חמור בפועלי בניין, מנהלי עבודה, מהנדסים, אשראי וציוד כבד ▪ גם קרקעות הקרן הקיימת והקרקעות שבבעלות פרטית לא קיימות בדוח (התרכז בטפל במקום בעיקר [צילום: פלאש 90])
|
|
+נתניהו: המעצמות השלימו עם אירן גרעינית
|
19:25 25/02/15 | איציק וולף | לרשימה המלאה |
ראש ה ממשלה הצהיר כי יפעל יחד עם שותפיו הטבעיים לממשלה הבאה לתיקון ליקויים שנמצאו בדוח מבקר המדינה על מחירי הדיור ▪ הסיט את הדיון אל סכנת הגרעין האירני והצהיר כי הוא מכבד את הנשיא האמריקני, אך מחובתו לעשות הכל למניעת נשק גרעיני אירני (נשיא אירן חסן רוחאני [צילום: AP])
|
|
+החלטות הממשלות היו מפוזרות ולא יושמו
|
17:56 25/02/15 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
לפני המשבר לא היו כלים להתמודד איתו; אולמרט כלל לא זיהה אותו; נתניהו הגיב באיחור ▪ לגופי הממשלה אין מידע מלא על שוק הדיור והחלטות התקבלו בלי בחינה מלאה של השלכותיהן (הביצוע לא הלם לצרכים [צילום: פלאש 90])
|
|
+תכנון ארוך ומסורבל שאינו עונה על הצרכים
|
17:55 25/02/15 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
שיווק יח"ד במספר נמוך בהרבה מהדרוש ▪ הליכי האישור נמשכים פי שלושה מהקבוע בחוק ▪ מסלול הווד"לים לא נתן את הפתרון ▪ מועצת מקרקעי ישראל לא קבעה מדיניות ברורה ▪ רמ"י לא עמדה ביעדים שנקבעו לה (רמ"י. מלאי שאינו זמין לשיווק)
|
|
+אריאל: הדוח לא מעודכן; הרוב תוקן
|
17:55 25/02/15 | אלעזר לוין | לרשימה המלאה |
שר הבינוי מבקש משפירא לכתוב דוח משלים על הפעולות ב-2014 ▪ מצביע בין היתר על הקמת קבינט הדיור, קביעת יעדי תכנון ריאליים, קביעת מדיניות דיור והאצה בשיווק מגרשים (אריאל. חלק מהטיעונים נכונים [צילום: פלאש 90])
|
|
דיור בר-השגה נשאר על הנייר בלבד
|
|
כמעט כל הליקויים שמצאת בפעילות משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל מתיחסים לעבר, ותוקנו בשנה האחרונה - אומר (יום ד', 25.2.15) שר הבינוי ויו"ר הרשות, אורי אריאל, במכתב ל מבקר המדינה, יוסף שפירא. אריאל מבקש מהמבקר להכין דוח משלים לשנה האחרונה, שיצביע - לדעת אריאל - על תיקון הליקויים.
|
|
|
"בדוח זה הועלו ליקויים מהותיים בהיערכותן של הממשלה ושל רשויות נוספות לטיפול במשבר הדיור ותוארו הכשלים בהתמודדות עמו. חלק מהליקויים מערכתיים, החוצים את הדרגים השונים הנושאים באחריות, והם מלמדים על בעיות מבניות בתפקוד הממשלה ובתפקודם של מכלול הגופים המעורבים בשרשרת הייצור של יחידות דיור".
|
|
|
- ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי דוח מבקר המדינה שפורסם היום היה נכון לתחילת 2013. "הנקודות והנושאים שמעלה המבקר טופלו ותוקנו מאז כמעט כולן, ולכן הדוח אינו רלוונטי להיום. שר הבינוי אורי אריאל פנה למבקר המדינה לעשות דוח השלמה ומעקב אחר התיקונים לשנים 2013-14", ציינו במשרד. עוד הוסיפו כי כפתרון לבעיות שזוהו עם תחילת הקדנציה הנוכחית ומופיעות בדוח התבצעו בשנתיים האחרונות פעולות משמעותיות-
|
|
|
בשעת כתיבת שורות אלה, הדוח של מבקר המדינה בעניין יוקר הדיור טרם פורסם, ואף-על-פי-כן, לא יהיה זה מופרך לנחש מה לא יהיה כלול בו בתחום של הגורמים להיצע הנמוך של קרקעות ודירות, היצע שהוא הוא הסיבה להאמרת מחירי הדירות.
|
|
|
העיסוק בדוח המבקר הוא עיסוק בצואה או בלשון הילדים עיסוק בקאקי. מול הרדידות האיומה של ההתעסקות באתגרים של המדינה, מול שלל הסיסמאות והקלישאות המופרחות על-ידי הפוליטיקאים, הרי שההתעסקות הפרטנית בצואה הזאת היא מדהימה.
|
|
|
|
|
|
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
|
|
|
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
|
|
|
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|