החסם המרכזי המאפיל על מהירות המטרונית, האוטובוסים רבי-הקיבולת בחיפה, מוסר אט-אט. ב-1 במאי הוחל בהעדפה מלאה למטרונית בשני צמתים ודווח על שיפור בזמן הנסיעה. עד מחצית שנת 2016 תופעל המערכת במעל מ-40 צמתים במטרופולין חיפה, שצפויה להוביל לשיפור משמעותי בקיצור זמן הנסיעה. הצמתים בהם החלה העדפה מלאה למטרונית ברמזורים נמצאים בעיר התחתית - בציר בר יהודה ובציר צייזל, סמוך למטה משטרת חוף.
עם הפעלת פרויקט המטרונית במטרופולין חיפה בקיץ 2013, הופעלה העדפה חלקית ב-19 צמתים מרומזרים. המערכת מזהה את התקרבות המטרונית לצומת ומפעילה מערך תיעדוף למטרונית, על-פי שיקולים של גודש תנועה ושעות גודש.
עתה, לאחר הפעלה מתמשכת של המטרונית וייצוב המערכת, הנחה
משרד התחבורה את חברת יפה נוף, להשלים תכנון והפעלה של רמזורי המטרונית בהעדפה מלאה, בדומה לרכבת הקלה בירושלים. הנחיה זו מחזקת את האסטרטגיה של העדפת תחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי שמתווה משרד התחבורה.
רמזורי המטרונית שיזכו להעדפה מלאה פרוסים לאורך קו 1 של המטרונית, הנפרס לאורך 25 ק"מ, ממרכזית הקריות בצפון, לאורך ציר ההסתדרות במפרץ חיפה, מרכזית המפרץ, העיר התחתית בחיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. קו זה מהווה גם את הגזע המרכזי של פרויקט המטרונית שבחלקו נוסעים גם שני הקווים הנוספים הקצרים יותר.
על-פי הנחיות התכנון של צוות ההיגוי בראשותו של אינג' הראל דמתי, המפקח על התעבורה במחוז חיפה והצפון במשרד התחבורה, תאפשר המערכת גמישות תפעולית, כך שניתן יהיה לשלוט מחדר הבקרה בזמן אמיתי בהעדפה למטרונית ובתפקוד הרמזור ביחס לרכב הפרטי. מערכת השליטה בהעדפה ברמזורים מנוטרת ומנוהלת בשיתוף פעולה עם הזכיין,
חברת דן בצפון, בממשק שמתנהל בין מרכז הבקרה המטרופוליני ומרכז הבקרה של הזכיין.
הביצוע - לידיים ישראליות
בכינוס לראשי ערים ולמהנדסי ערים ממטרופולין חיפה והצפון, אמר (יום ג', 19.5.15) אבישי כהן, מנכ"ל יפה נוף, כי בחודש הקרוב יחלו העבודות להקמת מרכזית המפרץ החדשה, שתהיה התחנה המרכזית החדשה והמשוכללת בארץ ותשרת את כל אמצעי התחבורה הציבורית – רכבת החוף ורכבת העמק, קווי המטרונית והאוטובוסים, הרכבל העתידי וחניון חנה וסע.
בשנה האחרונה ניהלה יפה נוף שינויי בפרוגרמת התכנון וההנחיות להעדפת מטרונית ברמזורים, יצאה למכרזי תכנון וביצוע, שונו תפישות ניהול ותכנון רמזורים ברחבי מטרופולין חיפה ונוצר מפגש אינטרסים בין משרד התחבורה והרשויות המקומיות לתכנון משותף. זהו פועל יוצא של תפישה אסטרטגית שתוטמע בכל מערכות התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה אותה מוביל דרור גנון, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה.
לדברי גנון, בטווח הקצר יחול שיפור בשירות לציבור במטרונית ובקווי האוטובוסים במטרופולין חיפה, בטווח הבינוני יופעל הרכבל ממרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטה, ייסללו קווי מטרונית חדשים, תופעל הרכבת הקלה לנצרת ורכבת פרברים בצפון הארץ.
ראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, החליט כי כל הפרויקט יבוצע בידי גורמים ישראלים, החל בתכנון, בהצטיידות, בפיתוח התוכנות ובביצוע. כל זאת במטרה לייצר ידע וניסיון ישראלים שייושמו בפרויקטים עתידיים של אוטובוסים רבי-קיבולת (BRT).