|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מחקר: תח"צ בחינם תחסוך פי 2 ממע"מ אפס <br>

על-פי המחקר, העשירון התחתון יחסוך 3.37% מההכנסה שלו מהנהגת מדיניות של תחבורה ציבורית חינם, ו-1.45% ממע"מ על מוצרי יסוד
17/08/2015  |   globes globes   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מאת: הדי כהן  |    |  גלובס  |  תגובות    תחבורה ציבורית
פעולה יעילה למען העניים [צילום: פלאש 90]

מדיניות של תחבורה ציבורית חינם יכולה לחסוך לשכבות החלשות פי שניים בהוצאות מאשר תוכנית מע"מ אפס על מוצרי יסוד - כך עולה ממחקר שנערך בעיריית תל אביב-יפו בשיתוף המכללה החברתית כלכלית. על-פי המחקר, תחבורה ציבורית חינם אומנם לא תגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית במידה דרמטית, אך כן תיטיב עם השכבות החלשות. העבודה מתבססת על נתוני הלמ"ס, המכון הטכנולוגי KTH בשבדיה, מחקרים של ה-OECD ומקרה בוחן שנעשה בטאלין, אסטוניה.

הנחת העבודה במחקר היא שאי-שוויון מוביל לפגיעה בתוצר, ואי-שוויון תחבורתי הוא גורם מרכזי בהנצחת הפערים החברתיים. על-פי ה-OECD, העלייה באי-שוויון בהכנסות בין 1985 ל-2005, למשל, גרמה לירידה של 4.7 נקודות האחוז בממוצע בצמיחה המצטברת בין 1990 ל-2010 במדינות החברות בארגון.

"צריך להפוך את התחבורה הציבורית לחינמית", כך אמר לפני שבועיים מי שהיה בעבר המדען הראשי במשרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו אב, בראיון ל"גלובס". "תחבורה ציבורית בחינם תעלה בצורה דרמטית את השימוש בה", טען זיו אב.

על חשבון ההליכה ברגל

ואולם, מהסתכלות על מדיניות התחבורה הציבורית החינמית שהונהגה במטרופולין טאלין שבאסטוניה ב-2012 עולה כי בניגוד לציפיות, השימוש בתחבורה ציבורית עלה בממוצע בכ-1.2% (ועד 3% לכל היותר). העלייה החדה ביותר בעקבות החלת המדיניות נרשמה במחוז הסובל משיעורי אבטלה גבוהים יחסית, שם עלה השימוש בתחבורה ציבורית בכ-10%.

המכון הטכנולוגי KTH בשבדיה, אשר ניתח את התוצאות, מצא כי הגידול בתחבורה הציבורית הגיע על חשבון הליכה ברגל, ולא על חשבון השימוש ברכב הפרטי. למרות ש-430 אלף תושבים יכלו לנסוע בחינם, הם העדיפו נסיעה ברכב ממוזג מאשר לחכות לאוטובוס, הסיקו ב-KTH.

תחבורה ציבורית חינמית אולי לא תגדיל את כמות המשתמשים בה, אבל היא כן תיטיב עם השכבות החלשות, אומר עומר גרומן, מכותבי העבודה. "בעוד שהעשירון העליון מוציא רק 0.3% אחוז מההכנסה שלו על תחבורה ציבורית, העשירון התחתון מוציא עליה כ-5%. כבר היום מסבסדת ישראל כ-2 מיליארד שקל מעלות הפעלת האוטובוסים. סבסוד מלא של נסיעות באוטובוסים - שהם ממילא אמצעי התחבורה העיקרי המשמש את העשירונים התחתונים - ידרוש סבסוד נוסף של 1.5 מיליארד שקל בשנה. מע"מ 0% על מוצרי יסוד, לעומת זאת, יעלה למשק כ-2 מיליארד שקל".


"מנוע לצמיחה"

"במשך שנים בוחנים פוליטיקאים איך להוזיל את יוקר המחיה באמצעות הנהגת מדיניות של מע"מ 0%. פעם זה על פירות וירקות, פעם על חינוך, פעם על דיור ופעם על מוצרי יסוד. תחבורה ציבורית בחינם מועילה יותר לשכבות החלשות, ותשמש כמנוע לצמיחה כלכלית", מוסיפה מיטל להבי, סגנית עיריית תל אביב לענייני תחבורה. "סבסוד התחבורה הציבורית ישפר את הנגישות למוסדות חינוך, למקומות תעסוקה ולדיור. אלו יקטינו את אי-השוויון".

החוקרים השוו בין החיסכון הצפוי לכל עשירון מהחלת מדיניות תחבורה ציבורית לעומת מע"מ 0% על מוצרי יסוד ומצאו שהעשירון התחתון יחסוך 3.37% מההכנסה שלו מהנהגת מדיניות של תחבורה ציבורית חינם, ו-1.45% מהנהגת מע"מ 0 על מוצרי יסוד. העשירון השני (מהסוף) יחסוך כ-2% ממדיניות של תחבורה ציבורית חינם, לעומת 0.69% מהנהגת מע"מ 0% על מוצרי יסוד.

הפרש החיסכון בעשירון העליון לעומת זאת, הוא כמעט זניח: חיסכון של 0.24% מההכנסה אם התחבורה הציבורית תסובסד במלואה, לעומת 0.11% עבור מע"מ 0% על מוצרי יסוד.

כותבי העבודה הביאו בחשבון כי סבסוד מלא של אוטובוסים בישראל אולי אינו אפשרי בשלב ראשון, ולכן ערכו חישוב נפרד עבור סבסוד מלא של אוטובוסים בתל אביב בלבד, שיעלה כ-430 מיליון שקל בשנה. עוד חושב בעבודה החיסכון המצטבר של כל רובע בתל אביב. כך למשל, תושבי שכונת התקווה, כפר שלם ויד אליהו יחסכו כ-70 מיליון שקל בשנה, תושבי נווה שאנן, שפירא ושכונת שלום כ-30.7 מיליון שקל בשנה, ותושבי יפו כ-35.4 מיליון שקל בשנה.

"במקום לחפש פתרונות קסם, על הממשלה לבחון לעומק את הרחבת השירותים החברתיים החיוניים כמו תחבורה ציבורית, ובכך לפעול להפחתת יוקר המחיה וצמצום אי-השוויון", סיכם מנכ"ל המכללה החברתית כלכלית רמי הוד.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  17/08/2015   |   עודכן:  17/08/2015
הדי כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחקר: תח"צ בחינם תחסוך פי 2 ממע"מ אפס
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מהלילה (יום ב', 17.8.15) ועד יום ד', יחולו שינויים זמניים נוספים, בהסדרי התנועה בדרך מנחם בגין בתל אביב, שישפיעו בין השאר על התחבורה הציבורית העוברת באזור בשעות הלילה.
17/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
קו רכבת המהיר לירושלים (A1), שאמור לקצר את זמני הנסיעה מתל אביב לכדי 28 דקות, נבנה בשנים האחרונות. קציני הנציבות הארצית לכיבוי ולהצלה שסיירו בתוואי הקו שכבר נבנה מזהירים כי הוא אינו בטיחותי.
16/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בהלה אחזה בקרב נוסעי רכבת 528 שיצאה לפנות ערב (יום א', 16.8.15) מירושלים (מלחה) לכיוון תל אביב. כאשר הגיע הנהג לתחנת גן החיות התנ"כי בירושלים שכח, אולי בהשפעת השרב, לעצור והמשיך בדרכו לכיוון התחנה הבאה - בבית שמש - מרחק של 40 דקות נסיעה משם!
16/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
לקראת התקדמות העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש-דן. משרד התחבורה ומשטרת ישראל יחלו (יום ב', 17.8.15), בהצבת עמדות מצלמות אכיפה אוטומטיות, בנתיב התחבורה הציבורית שבנתיבי איילון, בקטע שבין מחלף חולות ועד מחלף חולון. זאת, במסגרת התוכנית לאכוף את האיסור על נסיעת כלי רכב פרטיים, בנתיבי התחבורה הציבוריים.
16/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
פנייה ליהודה וינשטיין: אתה רוצה לא לומר את האמת – לפחות תעשה את זה בצורה יותר מתוחכמת; אתה רוצה למכור לנו בלופים – לפחות תדאג שהם לא יעמדו בסתירה מוחלטת לכל היגיון פשוט
14/08/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
לו"ז רכבות חדש בקו הוד השרון-נתיבות  /  עידן יוסף
האוטובוס החשמלי של דן טעון קבלי-על  /  עידן יוסף
עבודות ההכנה: שינויים בקווי ת"א  /  עידן יוסף
משבשב ברוח (1)  /  עילי צוף
הבלופרים  /  איתמר לוין
ביי ביי תל אביב  /  עליס בליטנטל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il