ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית דנה (יום ג', 31.5.16) בשילוב בין אמצעי התחבורה הציבורית לחניוני חנה וסע, רכבות, מוניות וכלים דו-גלגליים.
נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, הציגה בדיון את ממצאי המסמך שהכינה לבחינת פרויקט שילובים ("קו רציף") של
משרד התחבורה, שהחל בשנת 2009, ונועד לחבר את הרכבות לרשת האוטובוסים. על-פי הנתונים שנמסרו למרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2015 נערך סקר שהראה כי כ-29% מהנוסעים ברכבת הגיעו לתחנות בתחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות שירות), 22% הגיעו ברגל ו-41% הגיעו באמצעות רכב פרטי, כנהגים או כנוסעים.
עוד עולה כי תקציב המיזם היה אמור להיות 26 מיליון שקלים, אולם מאז 2010 ועד 2015 נוצלה כמחצית מתקציב זה. עוד ציינה בניטה כי למיזם לא הוגדרו יעדים כמותיים לגידול בנסיעות, אלא יעדים של תוספת קווים.
אחת הבעיות שהוצגו במסמך נגעה לתיאום בין האוטובוסים לרכבות, ומהמחקר עלה כי נהג אוטובוס צריך לרדת מהאוטובוס כדי לברר מתי הרכבת מגיעה. יו"ר הוועדה, ח"כ
דב חנין, התייחס לנושא התקציבי ואמר כי מדובר בתקציב מאוד קטן וגם הוא לא מנוצל. "יש תחושה שזה לא בסדר העדיפות של משרד התחבורה", אמר.
נציג התאחדות הסטודנטים, יובל אביגדור, אמר כי תחבורה ציבורית יעלה היא הכרחית כדי לאפשר נגישות להשכלה גבוהה, גם בפריפריה הגאוגרפית וגם בפריפריה החברתית. לדבריו, בישראל המצב חמור ביותר בעיקר ביישובים הערבים והדרוזים. "כדי שתחבורה ציבורית תהיה תחליף של ממש לרכב פרטי, היא צריכה להיות יעילה לפחות כמוהו אם לא יותר", אמר. ח"כ חנין אמר כי אי-אפשר להשלים עם זה שזמן ההגעה לקמפוסים בתחבורה ציבורית הוא כפול מהזמן במכונית. מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי בשנה האחרונה בוצעו תוספות קווים, שדרוגים ושיפורים למען הסטודנטים. עם זאת הוא ציין כי "הסטודנטים הם פחות מ-5% ממשתמשי התחבורה הציבורית וצריך לתת מענה לכולם".
היו"ר אמר כי כדי שאנשים יבחרו בתחבורה הציבורית לא מספיק להשקיע כספים במערכות ענק, צריך גם מערכת שתדע להביא את הנוסעים בצורה נוחה ויעילה מדלת לדלת, ללא זמני המתנה מבוזבזים. בעניין זה, הסביר, השילוביות היא קריטית.
ח"כ
איתן ברושי (
המחנה הציוני) אמר כי צריך להתייחס לא רק למרכז ולתל אביב אלא גם לנעשה בפריפריה. "לא צריך לבקש מהסטודנטים לעשות בשבילנו את העבודה. הסטודנטים צריכים ללמוד, ואנחנו צריכים לתת להם מענה בתחבורה ציבורית", אמר. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי לא ייתכן שאין פרויקטור אחד שמנהל את הנושא. הוא הוסיף כי הרכבות מעדכנות את לוח הזמנים אחת ל-3 חודשים ולוקח זמן עד שלוח הזמנים של האוטובוסים מתעדכן בהתאם. מנהל פרויקט שילובים ברכבת ישראל, מושיק שינברג, התייחס לעידכון לוח הזמנים ואמר כי הרכבת מעבירה אותו לחברות האוטובוסים חודש לפני השינוי. סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, אמרה כי אחת הבעיות היא מגבלות פיזיות בסביבת תחנת הרכבת. בתחנת השלום למשל, אין מדרכה ולא מפרצי חניה ומקום לאופנועים. בציניות היא הוסיפה: "אנחנו עושים שם קופה די יפה בדוחות". עם זאת היא הבהירה כי אסור לחזור על שגיאות העבר ולאפשר שקרקעות ששייכות לרכבת ישמשו למסחר ולרווחיות.
ח"כ חנין סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר ההתקדמות בנושא, בתקווה שתהיה לנו מערכת תחבורה ציבורית משולבת במהרה.