ליקויים קשים בצמרת רשות שדות התעופה, הן במינויים והן בהתנהלות השוטפת - קובע (יום ג', 1.11.16)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בחלק הראשון של הדוח השנתי שלו.
היועץ המשפטי, אריה שחם; הסמנכ"ל למסחר ופיתוח עסקי, יורם שפירא; סמנכ"ל הנדסה ותכנון, רפאל אלבז; מנהל נמל התעופה בן-גוריון, שמואל זכאי; וראש מטה מנכ"ל, אלי פרום - כיהנו בתפקידם בפועל כמה שנים לפני זכייתם במכרז. לאחר מכן היו מועמדים יחידים במכרזים, ומובן שנבחרו. ב-30% מהמכרזים הפנימיים שערכה הרשות בשנים 2015-2013 היה מועמד יחיד. מחצית מהמכרזים האלה היו לתפקידים השייכים לוועד הטכנאים והמהנדסים.
ברוב המכרזים למינוי בכירים שנבדקו נמצא, כי חסר מידע בפרוטוקולים של ועדת הבוחנים. בין היתר, אין מידע על עמידת המועמדים בתנאי הסף ועל התרשמות הוועדה מהופעתם ואין ציונים המדרגים אותם.
שחם ממשיך לכהן בתפקידו ללא אישור הממונה על השכר אף שהוא בן יותר מ-70. כמו-כן, אף שהממונה על השכר העלה בשנת 2007 חשש לתשלומים חריגים בשכרו של שחם ומנהל עד היום מו"מ עימו, שחם ממשיך לקבל תוספות בשכרו, כגון תוספת פקח, אף שאינו עוסק בתחום זה.
כמה חודשים לאחר זכייתו במכרז, אישר המנכ"ל,
יעקב גנות, להעלות את תקן היררכיית התפקיד של הממונה על ההסברה, הפרסום, הדוברות, המיתוג והיחסים הבינלאומיים, וזאת ללא הצדקה.
אף שתנאי המכרז מחייבים את המועמדים לתפקיד סמנכ"ל לחתום על חוזה אישי עם זכייתם, הרי ששפירא ואלבז חתמו על חוזים אישיים לבכירים, עם התאמות, כמה חודשים לאחר כניסתם לתפקיד. הרשות מסרה את החוזים לאישור הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אך עד מועד סיום הביקורת, יוני 2016, טרם אושרו החוזים. ועוד: אף שמנהל חטיבת תפעול ומבצעי קרקע לא עמד בתנאי הסף שנקבעו במכרז, לא נפסלה מועמדותו והוא אף זכה במכרז.
גנות כיהן כיו"ר ועדת הבוחנים שבדקה את כישוריהם של המועמדים לתפקיד הממונה על הדוברות, אף שהכיר את המועמד הזוכה ועבד עמו כמה שנים לפני בואם לרשות. בדיוני הוועדה הודיע גנות על ההיכרות הזאת וציין, כי בשל כך לא ישאל שאלות. אולם, אומר שפירא, היכרות כזאת עלולה לתת למועמד עדיפות על פני מועמדים אחרים ולפגוע בקיום הליך תקין ושוויוני.
לתפקיד הסמנכ"ל למינהל מונה מיכאל וידל, לשעבר מנהל הלשכה של שר התחבורה, ישראל כ"ץ. לאחר זכייתו במכרז דן בית הדין האזורי לעבודה בהליך מינויו ופסק, כי היו בו כשלים רבים: אי-עמידה בנהלים; אי-קביעת קריטריונים להשוואת נתוניהם של המועמדים הסופיים; אי-מתן ניקוד למועמדים; העדר פרוטוקולים בכל שלבי הסינון; וסימני שאלה לגבי נימוקי חברי הוועדה לבחירת המועמד הזוכה. נוכח ליקויים אלה במרס 2014 חייב בית המשפט את הרשות לקיים מכרז חוזר בתוך 30 יום.
פיקוח לקוי - אם בכלל
הרשות התעכבה בהשלמת הליכי המכרז בטענה, כי וידל אינו יכול להתמודד בו עקב הליכי הבירור נגדו בנציבות שירות המדינה, אף שעל-פי עמדת הנציבות, קיום חקירה נגד המועמד אינה מונעת את התמודדותו במכרז. בכל תקופת הדחייה המשיך וידל לכהן בתפקיד. ועדת הבוחנים התכנסה פעם נוספת בדצמבר 2015 והחליטה לבחור שוב את וידל. נכון למועד סיום הביקורת, יוני 2016, הוגשה לבית הדין עתירה נוספת בנושא; במועד הביקורת ההליך עדיין תלוי ועומד.
בדיקת ניצול כספי קרן הבכירים העלתה, כי במקרים חריגים ניצלו עובדים את כספי הקרן למימון נופש או השתתפות בקורסים שאינם נכללים בהגדרה של הקרן ואינם עונים על ההגדרות של השתלמות מקצועית, העשרת הידע או העשרת כישורי הניהול. בין היתר נמצא, כי שתי עובדות נסעו למקסיקו להשתלמות בספורט אתגרי על חשבון כספי הקרן. שחם ניצל את כספי הקרן למימון קורס משיטי יכטות.
שפירא מסיים: "הליקויים שנמצאו בדוח זה מצביעים על כך שהפיקוח והבקרה על הרשות בכלל, ומטעם שר התחבורה בפרט, ככל שהם מתקיימים, אינם מספקים. על הנהלת הרשות, מועצת הרשות ושר התחבורה לערוך בדיקה יסודית לאיתור הסיבות לליקויים שתוארו בדוח. עליהם לוודא, כי רשות שדות התעופה מקפידה לפעול על-פי הכללים ושומרת על כספי הציבור וקיום סדרי מינהל תקין. הליקויים מצביעים גם על כך שההסדרים המינהליים והחוקיים החלים על התאגידים הציבוריים לוקים בחסר ועל החיוניות שבקידום האסדרה הכולל של הפיקוח על התאגידים הציבוריים".