מזה כ-40 שנה משרד הפנים בוחן את האפשרות להגדיר סל שירותים תקני ברשויות המקומיות ולקבוע להן מדדי ביצוע. אולם מלבד פרסום מחקר בנושא "סל שירותים ברשות המקומית" על-ידי משרד הפנים ביוני 2013, לא חלה התקדמות בטיפול בנושא הגדרתו של סל השירותים. כך מוסר (יום ג', 22.11.16)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על השלטון המקומי.
"ייעודה העיקרי של רשות מקומית הוא לתת שירות לתושב. בהיעדר הגדרה של סל שירותים מזערי מחייב, השירות המסופק לתושבי הרשויות עלול להיות לקוי או חסר, ובכך תוחטא המטרה העיקרית שלשמה הוקמו הרשויות המקומיות", מסביר שפירא את חשיבותו של סל זה.
משרד המבקר בדק את השירות לתושב במספר עיריות, והתמונה עגומה. עיריות אלעד, חדרה, פתח תקוה, קריית ים ושפרעם טרם קבעו אמנות שירות כלל. רק לאחר הביקורת גיבשה עיריית אלעד אמנת שירות לכלל מחלקות העירייה, ועיריית בני ברק חילקה לתושביה חוברת ובה אמנת השירות של אגף התברואה בלבד.
בביקורת בעיריית אלעד, זמן ההמתנה המירבי לקבלת שירות במחלקת הגבייה היה כ-75 דקות. בעיריית פתח תקוה, זמני ההמתנה לפגישה עם הנציג המטפל בהנחות בארנונה למגורים היו 73-39. זמן ההמתנה החודשי הממוצע הארוך ביותר נמדד במחלקה להנחות בארנונה בעיריית פתח תקוה - בין 54 ל-75 דקות.
הרשויות המקומיות שנבדקו לא קיימו במבניהן את דרישות הנגישות שנקבעו בחוק. במבנים רבים חסרו חניות נכים בסמוך למתקנים המיועדים לקבלת קהל. בשתי חניות הנכים היחידות הסמוכות לעיריית שפרעם חנו כלי רכב ללא תו נכה. אדם עם מוגבלות הנע בכיסא גלגלים לא יוכל להיכנס למחלקת הגבייה בעיריית חדרה דרך הכניסה הסמוכה לחניית הנכים, כי היחידה שוכנת בקומת ביניים והמעלית אינה עוצרת בה.
ברשויות המקומיות שנבדקו לא נבנו שירותי נכים כנדרש בדין. ביחידה לטיפול במוגבלויות בעיריית בני ברק אין שירותי נכים. באגף גני ילדים בעיריית פתח תקוה תא שירותי הנכים נמצא נעול והעובדים לא הצליחו לאתר את המפתחות. שירותי נכים לגברים ולנשים נמצאו נעולים במבנה של אשכול הפיס שעיריית קריית ים ניהלה בו רישום למוסדות חינוך.
עיריות בני ברק, חדרה, פתח תקוה וקרית ים לא נקטו את כל האמצעים הדרושים על-פי דין לשמירה על פרטיותם של תושבים הפונים אל יחידות הרווחה. למשל, תיקים אישיים של המטופלים נשמרו במקומות לא נעולים ונמצאו בפרוזדורים.
בעיריית בני ברק באיזורים של קבלת קהל נמצאו רטיבות ועובש, קירות טעוני סיוד, רצפות ותקרות אקוסטיות פגומות ורהיטים בלויים. בעיריית חדרה נמצאו תקרות אקוסטיות פגומות, קירות לא מסוידים ושקעי חשמל שנתלשו ממקומם. העירייה לא הבטיחה את ניקיון הסביבה החיצונית במתקנים של קבלת קהל.
הרשויות המקומיות שנבדקו לא הקפידו על סביבת עבודה ומתקנים תקינים, בייחוד באזורים שמתקיימת בהם קבלת קהל ובמקומות שתושבי העיר ממתינים בהם לקבלת שירות. הן לא דאגו למושבים ולמכסים על כל האסלות בחדרי השירותים ולא וידאו הימצאותם של מתקנים לנייר טואלט ושל הנייר עצמו, של סבון לנטילת ידיים ושל מכשירים לייבוש הידיים או נייר לניגוב הידיים.