|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

דוח המבקר על השלטון המקומי

כישלון רודף כישלון בהבראת טייבה

הוועדה הממונה התנהלה בצורה לקויה, משרד הפנים לא פיקח על תוכנית ההבראה, התושבים ממשיכים לצבור חובות והפשע משתולל ברחובות
22/11/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
ברמי. התקשרויות בלתי תקינות [צילום: ערוץ 1]

תמונה עגומה ביותר של המתרחש בעיר טייבה עולה (יום ד', 22.11.16) מהדוח השנתי של מבקר המדינה, יוסף שפירא, על השלטון המקומי. השורה התחתונה: העיר נמצאת במשבר חמור ביותר, המתמשך למרות תוכניות ההבראה ומינוי ועדה ממונה וחשב מתלווה - בשל שילוב של מחדלים בניהול המקומי ובפיקוח הממשלתי.

טייבה, בת 40,000 תושבים, היא העירייה היחידה בישראל שנקלעה לחדלות פירעון פעמיים בעשור אחד, בשנים 1999 ו-2007, מצב שחייב הקפאת הליכים, מינוי כונסי נכסים וגיבוש הסדר חוב עם הנושים, בפיקוח בית המשפט. מאוקטובר 2007 עד אוקטובר 2013 מינה בית המשפט נאמן לניהול העירייה ולגיבוש תוכנית הבראה והסדר עם הנושים. בתום כהונת הנאמן הועברו כל סמכויות הניהול של העירייה, עד נובמבר 2015, לוועדה הממונה בראשות אריק ברמי, לשעבר מנכ"ל הליכוד. באוקטובר 2015 התקיימו בחירות ולתפקיד ראש העירייה נבחר עו"ד שועאע מסארוה מנצור.

טייבה התאפיינה גם באי-יציבות ניהולית ושלטונית יוצאת דופן, שבאה לידי ביטוי בהתפטרות ראש עירייה בשנת 2002, בהדחת ראש עירייה אחר בשנת 2007 ובמינוי שישה יושבי ראש לוועדה הממונה, שניהלו את העירייה על-פי מינוי של משרד הפנים בשנים 2015-2007. משנת 2005 מינה משרד הפנים שלושה חשבים מלווים לעירייה, האחרון שבהם - רו"ח קובי גינזבורג.

עקב המשברים הכלכליים, צומצמו השירותים שהעניקה העירייה לתושבים וכמעט שלא פותחו בה תשתיות; התקציבים שקיבלה במרוצת השנים שימשו לא לפיתוח כי אם לכיסוי גירעונות, וכך נוצר פיגור גדול מאוד בפיתוח תשתיות. 70% מהדרכים בתחום העיר הן דרכי עפר לא תקינות; ב-50%-40% משטח העיר אין תשתיות מוסדרות לסילוק שפכים (ביוב); 70%-65% מתשתית המים בעיר אינה תקינה; באזורים שונים בעיר יש הצפות מים בחורף; ו-60% מכלי האצירה לאשפה הפזורים ברחבי העיר אינם שמישים.

מזה שנים רבות מאופיינת טייבה גם בסדר ציבורי מעורער, בהעדר ביטחון אישי ובתחושת ניכור של תושביה, בגלל פעילויות פליליות כגון איומים ברצח, אירועי ירי, גניבות רכב ופשיעת רחוב, ואף מקרי רצח רבים שהתרחשו בעיר.

חשש: הממשלה תאלץ להתערב שוב

משנת 2013 קידמה הממשלה תוכניות ייחודיות לפיתוח טייבה, להעצמתה ולהבראתה, והקצתה לה 213 מיליון שקל. אולם רבות מהחלטות הממשלה לא יושמו בידי המשרדים הנוגעים בדבר. בעיקר אמור הדבר במשרד הפנים, שלא עשה את הנדרש ממנו בבקרת תקציבה ודוחותיה הכספיים של העירייה, ובגיבושה וביישומה של תוכנית ההבראה התקציבית לעירייה והפיקוח עליה. כן כשל משרד הפנים בבניית מנגנוני צמיחה כלכלית והבראה ניהולית לעירייה.

"הפגמים שנמצאו בעניין זה מעוררים ספק בסיכויי הצלחתה של תוכנית ההבראה, אך בעיקר מעוררים חשש כבד מפני הכורח להפעיל שוב את סמכויות הממשלה בהתערבות נשנית בפעולתם של הגופים הנבחרים, וחשש שירדו לטמיון ההשקעות הכספיות הנכבדות של הממשלה בפעולות לצמצום התחייבויותיה של העירייה ולפיתוחה", אומר שפירא.

על-רקע מצבה המורכב של טייבה האחרונות ניסתה הוועדה הממונה לפעול במישורים שונים, על-מנת לקדם את ענייניה של טייבה ותושביה. ואולם הביקורת העלתה ליקויים רבים בפעילותן של הוועדה הממונה ושל העירייה, מהם חמורים מאוד, בייחוד בכל הנוגע לעניינים הכספיים והמינהליים. בהעדר מבקר עירייה ופעילות תקינה של ועדת ביקורת בה, התקשה גם החשב המלווה לפקח על דרך פעולתן של הוועדה ושל העירייה.

בדצמבר 2014 חתמה העירייה על תוכנית הבראה מול משרד הפנים, אשר כללה מאפיינים שגרתיים, שלא הותאמו לצרכיה ולמאפייניה הייחודיים של טייבה. משרד הפנים לא עמד על כך שהיא תמלא את כל הסעיפים, והעירייה לא עמדה בכל אבני הדרך שנקבעו לה. משרדי האוצר והפנים, מצידם, לא הכינו לעירייה תוכנית הבראה ארגונית ולא הכינו לה תוכנית לפיתוח אסטרטגי. הם גם לא פיקחו בצורה מלאה על התנהלות העירייה והוועדה הממונה ועל יישום תוכנית ההבראה.

תקציב לא מאושר, דוחות לא אמינים

תקופה ממושכת בשנים 2014 ו-2015 התנהלה העירייה על-פי תקציב לא מאושר, דבר שהוביל לחריגה גדולה בהוצאות, שנרשמו בסעיף "פעולות כלליות", חריגה שמשרד הפנים אישר לבסוף, בלית ברירה, הגם שלמעשה עיקרה מתוכן את סמכות הבקרה שלו. העירייה גם הכניסה שינויים בתקציבה וחרגה מן התקציב המאושר לשנת 2014, ללא אישור משרד הפנים, שלא נקט כל פעולה בעניין זה.

ככלל, קובע שפירא, דוחותיה הכספיים של העירייה לא שיקפו את מלוא פעילותה הכספית, והיו בהם חוסרים של עשרות מיליוני שקלים - אך גינזבורג לא נקט בפעולות הנדרשות כדי למנוע זאת ולדווח על כך למשרד הפנים. משרד הפנים מצידו בדק את הדוחות הכספיים של העירייה באיחור ניכר, כך שלא היו בידיו נתונים אמינים ועדכניים על מצבה, ובמשך שנים לא הכין דוחות ביקורת על התנהלותה.

בשנים 2014-2009 גדלו ב-71% יתרות החייבים בגין ארנונה, אגרות והיטלים אחרים, שבסוף 2014 הסתכמו ב-379 מיליון שקל - כפליים מתקציבה לאותה שנה. שיעור הגבייה של המיסים העירוניים בשנים 2014-2010 (לרבות חובות משנים קודמות) היה 14.2%-10.9% בלבד. העירייה למעשה העבירה לחברת גבייה פרטית את סמכויותיה בנושא - אך זאת לא עמדה בהתחייבויותיה, מה שלא הפריע לעירייה להאריך את ההתקשרות איתה.

העירייה לא נקטה הליכי גבייה ואכיפה נגד כל בעלי החובות הגדולים, ואת פעולות האכיפה נגד חלקם עיכבה, לעתים ללא נימוק. בשנים 2015-2014 מחקה העירייה חובות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בלי שביקשה אישור ממשרד הפנים. מחיקת החובות נעשתה בניגוד לחוק, בחוסר סמכות ובחריגה גסה מכללי המינהל התקין, תוך חשש להפעלת שיקולים זרים. החשב המלווה לא דיווח על כך למשרד הפנים.

משלהי 2007 מתנהלת עיריית טייבה ללא מבקר, ללא ממונה על תלונות הציבור וללא פעילות של ועדת ביקורת. בכך שותקו למעשה מנגנוני הבקרה הסטטוטוריים של העירייה והופר מנגנון האיזונים והבלמים שביסוד השיטה הדמוקרטית. בתקופת ניהולה של העירייה בידי הוועדה הממונה, מונו כמה עובדים בהליכים לא תקינים וללא אישור משרד הפנים, דבר העלול להוביל להכשלת מנגנוני הבקרה.

"היועץ הארגוני" של ברמי

בתקופת ניהולה של העירייה בידי הוועדה הממונה, היא התקשרה עם יועצים בלי שקיימה הליך תחרותי לבחירתם, דבר המעורר חשש למשוא פנים ולשיקולים זרים בבחירתם. חלק מההתקשרויות נעשו ללא הסכם בכתב ובלי שהוסדרו הזכויות והחובות של כל צד, חלקם נחתמו בדיעבד, ובחלקם היו חסרים פרטים מהותיים. בחלק מההתקשרויות הפיקה העירייה הזמנות עבודה בדיעבד, לאחר מתן השירות, ובמקרה אחד שילמה ליועץ אף לפני הפקת ההזמנה. בחלק מההתקשרויות נקבע כי היועצים יספקו לעירייה שירותים שמטבעם צריכים להינתן בידי עובדי העירייה, בניגוד להנחיות משרד הפנים ותוך עקיפה של חובת המכרז וכללי העסקת עובדים.

ברמי פעל למינוי אדם מסוים ל"יועץ ארגוני" בעירייה שכלל אין לו את הכישורים המתאימים למטרה שלשמה התקשרה עימו העירייה. בפועל הועסק "היועץ הארגוני" בתפקיד מנהל אגף בעירייה. משרד הפנים לא נקט פעולות להפסקת העסקתו של ה"יועץ", הגם שהעסקה זו הייתה בניגוד לדין ולכללי המינהל התקין.

"הליקויים הרבים שנמנו בדוח זה מציגים תמונה עגומה ומדאיגה של תפקוד המשרדים הממשלתיים, שהיו אמורים לפתח בעיר מנופי צמיחה וייצוב כלכלי שימנעו את התדרדרותה הכלכלית והתפקודית ולשפר את רמת השירות שמקבלים התושבים", אומר שפירא. הוא מעיר, כי אוזלת היד של משרדי הממשלה עומדת גם בניגוד לאמירותיו של בית המשפט, אשר פיקח על הסדרי הנושים בטייבה ודרש מהמדינה להיות מעורבת במתרחש.

"הוועדה הממונה הייתה אמורה לחולל שינוי בנורמות הנהוגות בעירייה, שקלקולן דרדר אותה בעבר למצב שנקלעה אליו, ולשם כך הייתה חייבת להקפיד הקפדה יתרה על קיום הוראות החוק, התקנות והנחיותיו של משרד הפנים. ואולם הוועדה לא עשתה כן, וממילא לא תרמה לשינוי המצופה בנורמות הנהוגות. משרד הפנים לא פיקח כראוי על התנהלות הוועדה הממונה, ועל כן מוטלת גם עליו אחריות מסוימת לליקויים החמורים שנמצאו בפעולותיה", הוא קובע.

עיריית טייבה: היבטים בטיפול בעירייה במשבר ובניהולה / דוח מבקר המדינה
כשלונות מתמשכים בנסיונות להבריא את עיריית טייבה

תאריך:  22/11/2016   |   עודכן:  22/11/2016
איתמר לוין
+אגף לבעלי מוגבלויות - בלי שירותי נכים
16:07 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שירות לקוי לציבור בשורה של עיריות - ואילו משרד הפנים מבטיח כבר 40 שנה שיכין סל שירותים תקני ברשויות המקומיות ויקבע להן מדדי ביצוע
(עיריית בני ברק. רטיבות ועובש)
+משרד הפנים לא מיישם כללי אתיקה
16:06 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
12% מראשי הרשויות לא הגישו הצהרות הון כנדרש  ▪  ועדה בראשות זילבר לא נותנת מענה לבעיות של ניגודי עניינים  ▪  100 נבחרים חייבים כסף לרשויות בהן הם מכהנים
(זילבר. עיכוב ניכר [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90])
+חוקי עזר לא עודכנו עשרות שנים
16:05 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רשויות מקומיות רבות לא אוכפות את החוקים שלהן-עצמן - ומשרד הפנים אינו מתערב  ▪  בעשרות רשויות אין חוקי עזר בתחומי הניקיון והריסת המבנים המסוכנים
(כפר קאסם. אוכפת רק חוק אחד)
+יזמים נדרשו לשלם תמורת היתר בירושלים
16:04 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תרומה של 1.5 מיליון שקל לתיאטרון הקרון הוצבה כתנאי להיתר בנייה בשכונה הגרמנית  ▪  עיכובים ניכרים בעבודת הוועדה המקומית  ▪  ירידה חדה באכיפה, שכלל אינה קיימת מעבר לגדר ההפרדה
(עיריית ירושלים. בניגוד לפסיקה)
+כך נמכר הציור היקר ביותר ברמת גן
16:02 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דיוקנה של מריה צייטלין נמכר תמורת 8 מיליון ליש"ט - בלא דיון מוקדם בצורך למכור אותו ותוך דיווחים סותרים על השימוש הצפוי בתמורה
(דיוקן צייטלין שצייר סרוב)
+חשד לפלילים מצד ראשי עפולה ונשר
16:01 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממצאים חמורים על שורה של מינויים פוליטיים שביצעו יצחק מירון ואבי בינמו  ▪  כוכבים נוספים בפרק המרכזי בדוח על השלטון המקומי: ראשי עיריות אשקלון, חדרה, גבעתיים וקרית אונו
(מירון. הועבר למנדלבליט [צילום: אתר העירייה])
+מאות מיליונים לעורכי דין - בלי נהלים
16:00 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עורכי הדין של עיריית מודיעין ומועצת תמר העניקו שירותים גם לראשיהן  ▪  משרד עורכי דין קיבל 30 מיליון שקל מ-26 רשויות מקומיות בשנים 2015-2013
(ביבס. מו"מ קואליציוני [צילום: מוקי שוורץ])
+ז'קי לוי הביא את בית שאן לסף קריסה
15:59 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חבר הכנסת דהיום וראש העירייה לשעבר הותיר עירייה במשבר עמוק  ▪  ראש העיר הנוכחי, רפי בן-שטרית, התערב שלא כדין בעבודת היועצת המשפטית שלה  ▪  ממלאת-מקום מזכיר הוועדה המקומית עשתה טובות לבני משפחתה
(לוי. בניגוד לכללי מינהל תקין)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כישלון רודף כישלון בהבראת טייבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
22/11/16 23:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
עיריית רמת גן מכרה בהליך פגום את היצירה היקרה ביותר מתוך אוסף תמונות שבבעלותה, המצוי במוזאון לאמנות רוסית - קובע (יום ג', 22.11.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על השלטון המקומי.
22/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, העביר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חשדות לפלילים בהתנהלותם של ראשי עיריות עפולה ונשר - יצחק מירון ואבי בינמו - בסדרה של מינויים פוליטיים מאז שנכנסו לתפקידיהם בסוף 2013. לצד זאת, הוא דורש ממשרד הפנים לנקוט באמצעים העומדים לרשותו נגד השניים. כך מוסר שפירא (יום ג', 22.11.16) בדוח השנתי שלו על השלטון המקומי.
22/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
218 רשויות מקומיות העסיקו בשנים 2015-2013 עורכי דין חיצוניים במגוון רחב מאוד של נושאים, ושילמו להם 548 מיליון שקל. אולם אין שום נהלים של משרד הפנים הקובעים כיצד לבצע התקשרויות אלו - אומר (יום ג', 22.11.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על השלטון המקומי.
22/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
ח"כ ז'קי לוי הותיר את בית שאן, בה שימש כראש העירייה עד אוקטובר 2013, במצב כלכלי רעוע, וניהל במשך שנים רבות את העירייה בניגוד לכללי מינהל תקין ותוך אי-הקפדה על עקרונות היעילות והחיסכון. מבקר המדינה, יוסף שפירא, מדווח (יום ג', 22.11.16) על "ליקויים רבים, חלקם חמורים, בתפקוד העירייה ובפעילותה בנושאים שנבדקו: ניהול כוח האדם, ניהול הכספים, ניהול נכסי העירייה, ניהול הרכש וההתקשרויות".
22/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
קרן קיימת לישראל תהיה מעתה כפופה לביקורת של מבקר המדינה. כך קובע הסכם שהושג בשבוע שעבר בין הממשלה לבין הקרן הקיימת ובעליה. החוזה ייחתם רשמית, בטקס חגיגי, בעוד מספר שבועות, בתאריך שעדיין לא נקבע.
14/11/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
שפירא יבדוק את תאגיד השידור  /  איתמר לוין
קורס יכטות ליועץ המשפטי של רש"ת  /  איתמר לוין
חוסר מעש במאבק בתאונות הדרכים  /  איתמר לוין
אבות הכישלון  /  איתמר לוין
דוח מבקר המדינה בפרופורציה  /  ראובן לייב
נתניהו חסר חוט שדרה ערכי  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il