חברת מטרודן מפסיקה את הפעלת התחבורה הציבורית בבאר שבע, ותוחלף (יום ו', 23.11.16) על-ידי חברת "דן באר שבע" שבשליטת קבוצת דן. במכרז ההפעלה באמצע פברואר זכתה חברת-הבת של דן.
משך הזיכיון הוא 12 שנה על-פי הנהוג ובהיקף שיכול להגיע לכ -2 מיליארד שקלים.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה משיקה בעיר מודל תחבורה ציבורית חכמה המשלב מערכות בשווי 200 אלף שקלים על כל אחד מהאוטובוסים החדשים שיעלו לכביש. האוטובוסים מאובזרים במערכות תשלום אוטומטיות, מסכים, מצלמות אבטחה, אינטרנט אלחוטי ונקודות להטענת טלפונים סלולריים.
המכונה לא מקבלת שטרות
החידוש העיקרי הוא חוסר המגע עם הנהג, שיתעסק רק בנהיגה ולא בגביית תשלום מהנוסעים. הכרטוס יהיה אוטומטי, ויקצר את משך העלייה לאוטובוס. זה גם החשש העיקרי - תסכול בקרב נוסעים שלא יודעים זאת, דבר העלול לגרום לעיכובים מד נוסעים שיפריעו לנהג שאמור לסרב לקבל כסף או לתקף בעצמו רב-קו. ניתן יהיה לשלם במכונות המותקנות באוטובוסים. יש להגיע עם כסף מדויק במטבעות, משום שהמכונה אינה מקבלת שטרות. עודף אינו ניתן במזומן אלא באמצעות פתקית זיכוי איתה ניגשים לעמדת שירות. ניתן לשלם גם בכרטיס אשראי.
לצורך הפעלת השירות, ייעשה שימוש נרחב באמצעים טכנולוגיים רבים ומגוונים כגון פריסת שילוט דיגיטלי בהיקף חסר תקדים, הצבת 40 עמדות טעינת רב-קו ברחבי העיר, החלפת תחנות האוטובוס בתחנות חדישות ומוארות, התקנת מצלמות בכל האוטובוסים לביטחון הנוסעים, שילוב מערכות לספירת נוסעים בכל האוטובוסים, אמצעי הנגשה לנכים הכוללים מקשר-פנים (אינטרקום) בין רחבת הנכה ובין הנהג, כניסון נכים מתקדם, שילוט מתקדם בתוך האוטובוס והצגת מידע רב לנוחיות הנוסעים כגון רצף התחנות הבאות, קווים המשתלבים במסלול והמרחק עד לתחנה הבאה. בהקשר זה נתנה החברה דגש רב להצגת מידע בשפה הערבית.
מנכ"ל
חברת דן באר שבע (לשעבר דן בדרום), יורי ברונשטיין, אמר: "אנחנו גדלים בכמות הנסיעות בקילומטראז' בנסועה בסדר גודל של 50% תגבור של קווים יותר. תדירויות גדולות יותר ומשכי זמן גדולים יותר. הדבר השני, שהוא ככה אם אנחנו מסתכלים על המספרים - כמות האוטובוסים. נכון להיום לחברה המפעילה את התחבורה הציבורית היום יש 120 אוטובוסים. אנחנו גדלים בצי של 185 אוטובוסים".
בפעימה הראשונה יהיו שינויים קלים, בעיקר תגבור קווים קיימים (ראו בתחתית העמוד). עיקר השינויים יהיו כמאה ימים אחר כך - בפעימה השנייה ב-3 במרס 2017 (3.3), שבה יגדל נפח השירות ויתוספו קווים חדשים.
גם הנהגים זוכים לכלי רכב חדשניים המאובזרים בנווטנים, במידע על מספר הנוסעים באוטובוס, ביכולת שליחת הודעות מסוגים שונים לחדר הבקרה ויכולת לשוחח עם הסדרן באמצעות תקשורת קולית בטוחה וקלה לשימוש.