דיון מעקב נוסף בוועדת הכלכלה ברפורמת צדק תחבורתי של שרת התחבורה
מירי רגב חושף (יום ב', 27.2.23) נתונים חדשים לגבי מימון הרפורמה. למרות שעלות הרפורמה נאמדת ב-740 מיליון שקלים, התברר כי היא תוקצבה ב-500 מיליון בלבד, כרבע מיליון שקלים (240) פחות.
בניגוד להודעת לשכת שרת התחבורה כאילו משרד האוצר יתן 390 מיליון, ומשרדה ישלים את יתר 350 המיליון. מתברר כי משרדי האוצר והתחבורה יתנו הרבה פחות - האוצר 360 מלש"ח (72%) והתחבורה רק 140 מ"ש (28%) - ולפי שעה לא ברור כיצד יתבטא הקיצוץ ועל אילו חלקים ברפורמה ייאלצו לוותר.
ח"כ
אליהו ברוכי (
יהדות התורה) דרש בדיון שקיפות וביקש לקבל לידיו פירוט של חלוקת התקציב לכל אחד מחלקי הרפורמה המוצעת. אולם למרות שהייתה זו הפעם השלישית שבה הם מתבקשים בדיוני ועדת הכלכלה למסור את המידע, לא ידעו נציגי משרדי האוצר והתחבורה לפרט.
נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, איליה כץ, אמר בדיון כי בשנים האחרונות קיבלה הסובסידיה בתחבורה הציבורית תוספת שנתית שנעה בין 200 ל-250 מיליון שקלים, ובסיכום התקציב השנה סוכם בישיבה שקיימו ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר סמוטריץ' ושרת התחבורה רגב על תוספת גבוהה יותר של 680 מיליון שקלים המיועדת עבור הרפורמה ועבור העלאת שכר הנהגים, שההסכם לגביו באמצעות מתן מענקים חד-פעמיים אמור להסתיים ב-1 במאי 2023.
יו"ר הוועדה ח"כ
דוד ביטן הציע להשאיר את הגיל שבו אזרחים ותיקים יקבלו פטור מתשלום על גיל 67, אך להעלות את גיל האזרחיות הוותיקות כך שלנשים לא יתאפשר לנסוע חינם בגיל 62 אלא בגיל מאוחר יותר מגיל הפרישה, בהתאם לתקציב.
נסיעה חינם ברכבת לנכים בכסאות גלגלים
עוד ביקש לאפשר לנכים המתניידים בכסאות גלגלים לנסוע ברכבת חינם במקום ב-50% הנחה, וזאת עד להנגשת האוטובוסים הבין-עירוניים. מדובר בסכום פעוט, שלדעת ביטן יכול להגיע מכספי הביטוח הלאומי.
היו"ר ביקש מנציגי האוצר והתחבורה להוסיף 80 מיליון שקלים, כל אחד 40 מיליון, למימון הרפורמה. הם הסבירו כי הדבר טעון מציאת מקור תקציבי, וביטן השיב שזו לא בעיה ו"כל צד יתן קווץ'", כלשונו.
ח"כ ברוכי ביקש לאפשר לכל הילדים מתחת לגיל 5 לנסוע חינם, ולא רק לילד שיש לידו מלווה צמוד. ראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, דחה את הבקשה בטענה שהדבר נצרך מבחינה בטיחותית, על-מנת שלא לאפשר מצב שבו לאוטובוס עולה מורה עם כיתה שלמה ואין מי שישמור על הילדים.