|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
פתיחת הדיון הבוקר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
שידור חי של הדיון בבית המשפט העליון

15 שופטי בג"ץ דנים בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות

העותרים טוענים: פגיעה קשה במיוחד בעקרונות המשטר הדמוקרטי והליך חקיקה פגום הממשלה והכנסת: לבג"ץ אין סמכות לבטל חוקי יסוד; הממשלה סבורה שאין פגם בביטול והכנסת צופה שיתפתחו כלים חילופיים מיארה תומכת בקבלת העתירות
12/09/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

בית המשפט העליון ידון היום (12.9.23), בהרכב של כל 15 שופטיו, בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. News1 מעביר את הדיון בשידור חי. זוהי הפעם הראשןנה בתולדות המדינה בה מתקיים דיון בהרכב של כל 15 השופטים.

הכנסת החליטה לפני חודשיים לתקן את חוק יסוד השפיטה ולקבוע, כי שום בית משפט לא יוכל לדון ולהכריע בסבירות החלטותיהם של הממשלה במליאתה ושל השרים. התיקון עבר לאחר דיונים סוערים וכחלק מן הרפורמה המשפטית שמוביל שר המשפטים, יריב לוין, והוא גורם למחלוקת ציבורית מן העזות ביותר בתולדות המדינה.

נגד התיקון הוגשו כ-20 עתירות, והנשיאה אסתר חיות החליטה לדון בשמונה הראשונות; שני עותרים נוספים קיבלו מעמד של ידידי בית המשפט. העותרים מבקשים מבג"ץ לבטל, לראשונה בתולדות המדינה, סעיף בחוק יסוד. הם טוענים, כי מדובר בפגיעה קשה במיוחד בעקרונות המשטר הדמוקרטי, בשל נטילת כלי מרכזי של ביקורת שיפוטית על מעשי הרשות המבצעת. חלק מן העותרים טוענים בנוסף, כי נפלו ליקויים חמורים בהליך החקיקה המצדיקים לבטל אותו.

הממשלה טוענת, כי לבג"ץ אין סמכות לבטל חוקי יסוד ומבקשת הכרעה ברורה בה ייאמר הדבר. לצד זאת היא דוחה את הטענות נגד התיקון לגופו ונגד הליכי החקיקה. הכנסת חוזרת על עמדתה העקרונית, לפיה אין לבג"ץ סמכות לבטל חוקי יסוד. היא גם טוענת, כי העתירות טרם בשלות לדיון, כי השלכות התיקון אינן ברורות וצפויים להתפתח כלים שיבואו במקום עילת הסבירות. היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, תומכת בקבלת העתירות תוך שהיא מציגה תמונה קשה במיוחד של פגיעה ברכיבים מרכזיים של השלטון והדמוקרטיה.

מאחר שהדיון מתקיים כאילו הוצא צו על תנאי, הדוברים הראשונים והאחרונים יהיו המשיבים לעתירות, בעוד לעותרים יוענק זמן מצומצם יותר. תחילה ישיבו הכנסת והממשלה (המתנגדות לקבלת העתירות), במשך שעה כל אחת, ולאחר מכן - הפרקליטות בשם היועצת המשפטית, גלי מיארה (התומכת בקבלתן) במשך שעה.

ארבעה מבין שמונת העותרים יוכלו לטעון במשך 25 דקות כל אחד: התנועה לאיכות השלטון, טל אורון וקבוצת אזרחים, התנועה הדמוקרטית האזרחית ולשכת עורכי הדין. לארבעת העותרים האחרים הוקצבו עשר דקות כל אחד: המיזם הרב-מגזרי למיגור העישון, עו"ד יהודה רסלר, תנועת אומ"ץ ואלוף (מיל) רוני נומה. שני גופים קיבלו מעמד של ידידי בית המשפט ויטענו במשך עשר דקות כל אחד: האגודה לזכויות האזרח ואגודת אדם טבע ודין. בסוף היום יוכלו הכנסת, הממשלה והפרקליטות להשיב במשך 15 דקות כל אחד.

צירוף זמנים אלו מוביל ל-6.5 שעות טיעונים, להם יש להוסיף הפסקה של לפחות חצי שעה. סביר להניח שיהיו גלישות מן הזמנים שיוקצבו, במיוחד אם לשופטים יהיו שאלות והערות רבות, ושתהיה יותר מאשר הפסקה אחת - ומכאן שהיום יימשך לפחות שמונה שעות.

תאריך:  12/09/2023   |   עודכן:  12/09/2023
איתמר לוין
+הליכוד: בית המשפט מנסה להפוך לריבון; זה קו אדום
19:42 12/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המפלגה אומרת כי אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד, הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם  ▪  נתניהו: "אין דבר כזה בדמוקרטיה 'שומרי סף עליונים' - רק אצלנו"  ▪  יו"ר הכנסת אוחנה: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה זה לא איום"
אוחנה. ריבונות הכנסת לא תופקע [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+קוריוז היסטורי
18:01 12/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
הטייס ריבקוב: 'אתם יכולים לנשק לי בתחת, לא בשביל להפציץ יהודים טסתי 10,000 מייל ואיבדתי ארבעה חברים'
[צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
+השופטים: האם ביטול עילת הסבירות היא פגיעה אנושה בדמוקרטיה
16:40 12/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוהים מהיכן סמכות בג"ץ לפסול חוקי יסוד, וגם אם יש סמכות - האם זהו המקרה הקיצוני המצדיק שימוש בה  ▪  שטיין: אם חוזרים לעילה המצומצמת - זה לא ממוטט את אמות הסיפים  ▪  בא-כוח מיארה בביקורת חריפה על עמדת הממשלה והכנסת
וילנר ומינץ. שאלת הסמכות [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+שופטי בג"ץ: חשש שהממשלה והשרים יפעלו בצורה בלתי סבירה בהעדר ביקורת
14:02 12/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בומבך בשם הממשלה: הכנסת רשאית לחוקק כל דבר בחוק יסוד ורק הציבור יגיב בבחירות  ▪  פוגלמן: הם לא רוצים שתהיה ביקורת  ▪  עמית: דמוקרטיה לא מתה בכמה מכות חזקות אלא בשורה של צעדים קטנים  ▪  חיות: החוק חוסם מתן סעד באלפי מקרים  ▪  גרוסקופף: מדובר בפגיעה באכיפת החוק על השרים
בומבך בדיון היום. [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+יש עתיד: ממשלה אנטי ציונית שתשרוף את דפי ההיסטוריה בשביל שיקולים פוליטיים בזויים
12:47 12/09/23  |  מירב ארד
מפלגת יש עתיד על הדיון בבג"ץ: עורך הדין שמייצג את הממשלה, שמועסק על ידם באופן פרטי ומשמיע את קולם, יוצא בבית המשפט העליון נגד מגילת העצמאות. אין הוכחה ברורה יותר שיש בישראל ממשלה אנטי ציונית, אנטי ישראלית, אנטי דמוקרטית שתשרוף את דפי ההיסטוריה ותשחיר את מקימי המדינה בשביל שיקולים פוליטיים בזויים.
+סוגית גיוס בני הישיבות: הנשיא הרצוג נועד עם ח"כ רוט
12:15 12/09/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בשיחה הממושכת, דנו הנשיא וח"כ רוט בסוגיות שעל הפרק, בהם גם על הצורך בהסכמה ציבורית רחבה לשינויים מהותיים במערכת המשפט  ▪  ח"כ רוט הציג את דעתם של גדולי ישראל בנושא ואמר כי נציגי הציבור החרדי ערים לגודל האחריות המונחת על כתפיהם בשעה זו לשמור על אחדות העם ובו-זמנית גם להבטיח את עתיד עולם התורה
ח"כ רוט עם הנשיא הרצוג [צילום: בית הנשיא]
+חילופי דברים קשים בין רוטמן לבכירי השופטים
11:12 12/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוטמן: עצם קיום הדיון מלמד שאין לכם כבוד לציבור; האם אתם יכולים לדון בכבודכם ומעמדכם?  ▪  פוגלמן: זה נאום פוליטי  ▪  חיות: מדובר בשאלה האם יכבלו את ידינו  ▪  עמית: הייתי רוצה שתסיים
רוטמן בדיון. יש סמכות לחוקק כל חוק [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+שופטי בג"ץ: לא תיתכן חובת סבירות אם אין עילת סבירות בביקורת
10:38 12/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוהים האם ביטול עילת הסבירות נעשתה בהליך חריג תקין והאם לא היה מקום לעשות זאת בחוק רגיל  ▪  הכנסת מציעה פרשנות מצומצמת; חיות: אתם קוראים לנו לכתוב אותו מחדש  ▪  וילנר ורונן: אתם יוצרים רושם שלא קרה כלום ולא צריך להתערב
עמית, חיות ופוגלמן. "יש דין אבל אין דיין" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+פילגש בנימין
10:36 12/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
זהו-זה מר פילגש  ▪  שרפת את כל האשראי שהיה לך בפוליטיקה הישראלית ובציבור  ▪  מרמאים לוקחים רק מזומנים, לא המחאה דחויה ולא שטר לעתיד
מוזמן רק ל"סמטה" [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+ח"כ לפיד: הדיון היום - על חוק שאינו חוק יסוד אמיתי
08:21 12/09/23  |  איציק וולף
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, התייחס אל הדיון שייפתח בבית המשפט העליון בעתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות ואמר כי כלל לא מדובר בדיון על חוק יסוד, משום שלא מדובר בחוק יסוד אמיתי.

"בג"ץ לא ידון הבוקר בחוק יסוד. כל הויכוח על השאלה 'האם מותר לבג"ץ לפסול חוקי יסוד' לא תקף במקרה הזה. זה לא חוק יסוד. זה אפילו לא דומה לחוק יסוד. אם זה היה חוק יסוד אמיתי, הייתי בבעיה", כתב ברשתות החברתיות.

לדבריו, אם היה צריך להשיב על השאלה 'האם אתה חושב שבג"ץ יכול לדון בחוקי יסוד?' היה צריך לענות תשובה ארוכה, מורכבת, הנוגעת ליסודות השיטה הישראלית, למתח המובנה בין הרשויות, לשאלה מהי בדיוק 'מדינה יהודית דמוקרטית'. "החוק הזה חוסך לי את הבעיה. הוא לא קשור לוויכוח. הוא לא באמת חוק יסוד", אמר.

+שר המשפטים: הדיון על הסבירות - פגיעה אנושה בדמוקרטיה
08:09 12/09/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
השר לוין תוקף את בית המשפט העליון וטוען כי עצם הדיון באפשרות לפסילת חוקי יסוד נעשה בחוסר סמכות מוחלט של בית המשפט ופוגע אנושות בשלטון העם
השר לוין. לא התחייב לכבד את פסיקת בג"ץ [צילום: אמיר כהן]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
15 שופטי בג"ץ דנים בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הצהיר כי לא יסכים לקבל ויתורים בנושא הרכב הוועדה לבחירת שופטים, במסגרת מתווה פשרה עתידי.
11/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ברקע הדיווחים על המגעים לפשרה בנוגע לביטול עילת הסבירות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ, בתיווך הנשיא הרצוג - אמר (יום ב', 11.9.23) השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר: "אני בעד הידברות, אבל נגד כניעה". לדבריו, "התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם. התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת".
11/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
לקראת הדיון הדרמטי בבג"ץ (12.9.23), נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית ביניש אמרה בראיון לכאן רשת ב': "יש לי תחושות של דאגה עמוקה. זאת איננה רפורמה אם הגענו למצב שחבר כנסת אומר לא לציית לבית המשפט".
11/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
נתחיל במטפורה; בקטע מסוים בסרט "אופנהיימר" אומר השחקן מפי בן דמותו האמיתי כי תגובתו לפיצוץ פצצת האטום הראשונה, שכינויו "ניסוי טריניטי", ביולי 1945, הייתה: "עכשיו הנני המוות, המחריב עולמות". היה זה ציטוט מספר קדוש הינדי אותו זכר. במשתמע רצה לומר כי הוא אחראי לשחרור הכוח העליון שעלול להרוס את העולם. הסרט מבוסס על הביוגרפיה של ד"ר רוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום האמריקנית שפותחה במסגרת "פרויקט מנהטן", שכללה בין היתר ראיון טלוויזיוני שהוא העניק עשרים שנים לאחר אותו פיצוץ, ב-1965.
11/09/2023  |  בצלאל לביא  |   יומני בלוגרים
יממה לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ הגיעו עשרות מפינים מטעם ארגון 'אחים לנשק' לעיר מודיעין במטרה להפגין מול ביתו של שר המשפטים, יריב לוין. המפגינים הגיעו עם שלטים שעליהם נכתב בין היתר "רוצים לגנוז - לא רוצים את לוין" ו"הכי שנוא בליכוד"
11/09/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il