|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרוטוקול: קרן השפע והחסד של גבי ברבש

דוח ביקורת שגובש ביוזמת יחידת הביקורת באגף החשב הכללי במשרד האוצר, מגלה חשדות למעשים בלתי כשרים באיכילוב ובקרן המחקרים בראשה עומד פרופ' גבי ברבש. חשיפה.
13/11/2001  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   תגובות


הביקורת
ברבש, דוח חמור.

ממצאים חמורים, המעידים על מעשים בלתי כשרים, על בזבוז כספים ועל חשד לשיקולים זרים לכאורה מצד בכירים בהנהלת בית החולים איכילוב, נמצאו באחרונה בביקורת שנערכה על-ידי רואי חשבון חיצוניים, שהתמנו במיוחד לשם כך.

ממצאי הביקורת הושלמו באחרונה, וסוכמו בדוח מיוחד על-ידי יחידת הביקורת באגף החשב הכללי במשרד האוצר. משרד החשב הכללי, בראשו עומד ניר גלעד, הוא שיזם את הדוח.

הדוח, שחלקים ממנו יובאו כאן, עלול להטיל אחריות אישית על חלק מהמנהלים - שגרמו להוצאות עודפות בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח, בניגוד לכללים, לחוק התקציב ומה לא.

מטבע הדברים, ובשל חומרת הממצאים וההשלכות העלולות לעלות מכך, גובש הדוח הסופי לאחר שהתקבלה תגובת הנהלת איכילוב. עורכי הדוח מעירים, כי הנהלת הקרן והנהלת איכילוב - שהינו בית חולים ממשלתי, לא סייעו כראוי בבירור הממצאים: "מידת שיתוף הפעולה במהלך ביצוע הביקורת היתה מוגבלת והתבטאה בין השאר באי-העברת חלק מהמסמכים שנדרשו". הערה קטנה, אך משמעותית, עליה חתום יוסי שטראוס, סגן בכיר לחשב הכללי, שערך את הדוח כולו.

הדוח המלא מחזיק שישה עמודים. הוא מתבסס על דוח ביקורת פרטני (כ-50 עמודים), שביקרו וערכו שלושה משרדי רואי חשבון: משרד רו"ח גזית ושות', משרד שטרק את שטרק ושות', ומשרד ימין ג'ורג'י ושות'. הממצאים שלהם הועברו אל ברבש ואל יתר הנוגעים בדבר, ולאחר תגובתם, כאמור, נכתב דוח סופי, שפרטיו נחשפים כאן לראשונה.

הדוח עוסק במרכז הרפואי סוראסקי תל אביב (איכילוב) ובקרן המחקרים הרפואיים הפועלת לצידו. בראש שניהם עומד פרופ' גבי ברבש - באיכילוב הוא המנהל; ובקרן הוא מתכבד בתפקיד היושב-ראש. בתפקיד מנהל הקרן עמד עד דצמבר 2000 אברהם כספי, ומאז - ד"ר אבי הסנר.

המדובר בשני גופים גדולים מאוד, הפועלים במקביל. בית החולים איכילוב נחשב לאחד הגדולים ביותר. הוא מעסיק 4,910 עובדים (כולל קרן מחקרים), מספר המיטות עומד על 1,044. לצדו של בית החולים פועלים שני גופים טסטוטוריים: קרן המחקרים, ועמותת ידידי המרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בתל אביב. קרן המחקרים שנוסדה ב-1982 הינה עמותה. היא הוכרה כמוסד ציבורי לעניין תרומות. לכן חלות עליה חובות חוקיות וחוזיות, כגון: חוק יסודות התקציב ותקנותיו; חוק העמותות, הסכם שנחתם בינה לבין בית החולים איכילוב, והסכמים בין הקרן לחברה מקבוצת מנורה.

נביא להלן, בתמצית, את עיקרי הממצאים, כפי שהתגלו בביקורת.

קרן המחקרים

הקרן פועלת למעשה בניגוד לתקנון שהיא עצמה אישרה, בכך שהוצאותיה עולות על הכנסותיה. הדוחות ליוני 2000 מגלים: לקרן גרעון מצטבר בנכסים נטו בסך 17.7 מיליון ש"ח; לקרן התחייבויות חתומות לבניה, רכישה ופיתוח בסכום העולה על 130 מיליון ש"ח; לקרן גרעון בסך 31.1 מיליון ש"ח.

וזה לא הכל.

הגרעון בקרן מצוי בגידול מתמיד. הדבר נובע מעליות הבניה הגדולות של בניית מגדל האשפוז הממוקם בתחום בית החולים. אחת התוצאות הנגרמות: קשיי נזילות וקשיים בתזרים, עד כדי כך שחל עיכוב בתשלומים לספקים. כדי להתגבר על קשיים אלו, נאלצה הקרן ללוות כספים מהבנקים, וזאת תוך נטילת התחייבויות נוספות, שלא כדין ובניגוד לתקנון שלה עצמה, ותוך חריגה מהתקציב - כפי שאושר בחוק התקציב.

קשרי גומלין בין איכילוב לקרן

הקרן פועלת ומפעילה אנשים (רופאים, מנהלים, חוקרים וכו') במתקני ובחצרי איכילוב. הקרן מחוייבת להעביר 20% מהתקורה לבית החולים, בגין כל הפעולות שהיא במכונית ובמרפאות, וכן להעביר תקורות בגין הפעלת החניון הממוקם בשטח בית החולים. כן היא מחוייבת להעביר הכנסות בעבור עריכת כנסים והשתלמויות בשטח בית החולים. בפועל, כאמור, הכספים לא מועברים.

ליקויים חמורים נוספים, בעניין זה: הרישומים בקרן בעניין ההכנסות וההוצאות, הוצגו באופן שאינו נותן גילוי נאות; התשלומים המגיעים לאיכילוב מועברים בחלקם הקטן, וזאת בלא ריבית כחוק; העברת טפסי 17 מעבר לקרן הקמפינג יוצאת אי-הקבלה בספרי איכילוב והקרן, דבר הגורם לעיוות הדוחות הכספיים של שני הגופים.

דוח הביקורת מגלה ממצא מעניין, המעיד כיצד עוקפת הנהלת איכילוב את חוק התקציב. מתברר, כי קרן המחקרים מעסיקה עובדים, במקצועות שונים, העובדים בבית החולים בשעות הבוקר. המדובר, בין היתר, ברופאים, אחיות, רוקחים, מהנדסים ועובדים פרה-רפואיים, ודבר זה גורם לעקיפת תקנים שנקבעו.

עיוות נוסף: לא קיימת הפרדה בתלושי השכר בין עובדים אשר מועסקים על-ידי קרן המחקרים בשעות הבוקר, לבין יתרת שעות העבודה. כתוצאה מכך לא ניתן להפריד ו/או לפקח על עבודות פרטיות, המבוצעות בין כותלי בית החולים ותוך ניצול משאביו. מחברי הדוח קובעים, כי למרבית העובדים בקרן המחקרים לא נמצאו אישורי העסקה כנדרש על-פי הוראות התקשי"ר.

ההסכם עם חברת מנורה

בשנת 1996 נערך הסכם בין קרן המחקרים לחברה מקבוצת מנורה. ההכנסות משירות זה בשנים 1998-2000 הסתכמו ב-20.7 מיליון ש"ח.

הניתוחים והפעולות מבוצעים למעשה בשטח בית החולים איכילוב. "ההתקשרות למעשה מהווה מתן שירותי רפואה פרטיים האזורים לביצוע בתחום בית החולים".


הליך רכש ציוד

מבדיקת הליך רכש מתגלה, כי לא קיימת בקרן תוכנית שנתית מוסדרת לרכש של מיכשור וציוד רפואי. אין רישום מלא של הציוד ולכן לא ניתן לבצע גריעות של ציוד. "לא קיימים ממשקים בין מערכת הרישום של הציוד הנרכש למערכת הנהלת החשבונות, כך שלא ניתן לאתר חוסר בציודים". ובמילים אחרים: קשה לאתר גניבות ציוד, בגלל הבלגן ברישומים.



מכרזים

קרן המחקרים מזמינה עבודות רבות, בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח. בביקורת נמצא, כי מספר מכרזים בהיקפי התקשרות של מיליוני ש"ח לא נחתמו על-ידי חברי ועדת מכרזים. במקרים אחרים - נעשה שימוש תדיר ובלתי ראוי בסעיף 3 לתקנות חובות מכרזים, המתיר פטור ממכרז בביצוע רכישות של ציוד.

מימצא נוסף, המעורר חשד לעבירות: "קרן המחקרים פועלת לעיתים בניגוד לחוק חובת מכרזים בנושאים העיקריים הבאים: התקשרות המשך עם ספקים, אי-קיום מכרז כאשר התקנות מחייבות זאת, ביצוע מכרזים בניגוד לתקנות ועוד".

כך, לדוגמא, מכרז עבודות חשמל ותקשורת מינואר 1999 (בסך 5.3 מיליון ש"ח) ניתן לחברה שלא עמדה בתנאי הסף. מחברי הדוח מפנים אצבע מאשימה כנגד המשנה למנכ"ל בית החולים - הנושא גם בתפקיד גזבר הקרן, ובמקביל יו"ר ועדת מכרזים וחבר ועדת הפטור ממכרזים. "שילוב התפקידים הנ"ל עומד בסתירה לתקנות חובות המכרזים המגדירים צורך ביצירת הפרדה בין חברות בוועדת המכרזים לחברות בוועדת פטור. לדעתנו, יש צורך בנוסף בהפרדת סמכויות על-מנת להימנע מניגוד עניינים".

מכירת מקרקעין

אחד הפרקים שנותרו סתומים, נוגע למכירת מקרקעין בשטח של בית החולים. מתברר, כי הקרן מכרה מקרקעין בסכום כולל של 65 מיליון דולר, בהם גם מקרקעין של איכילוב.

ואולם, הכספים הועברו כאמור לקופתה של הקרן. בבדיקה נמצא, כי קיימת מחלוקת בשאלת הבעלויות על המקרקעין, ולכן הוחלט להשאיר נושא זה לטיפול מנהל נכסי הדיור הממשלתי במשרד האוצר, שכבר החל להכין דוח חריף בנושא זה.

השקעות בחברות פרטיות

קרן המחקרים מבצעת השקעות בחברות פרטיות. למרות זאת, לא ניתן לכך גילוי נאות בדוחות.

חלק מההשקעות בוצעו ללא בדיקת כדאיות כנדרש, ועל-פי החשש (אותו נמנעים מחברי הדוח להעלותו בדוח הסופי) - בוצעו חלק מההשקעות תוך שיקולים זרים, עם גורמים המקורבים להנהלת איכילוב.

הלוואות

קרן המחקרים - שאמורה לפעול מתרומות בלבד - לקחה הלוואות בסכום כולל של 40 מיליון ש"ח.

הדבר נוגד את חוק התקציב. כדי להכשיר כביכול את נטילת ההלוואות, נעשה שינוי בסעיף 16ח' בתקנון הקרן.

שכר לחברי ועד

שניים מחברי ועד קרן המחקרים קיבלו שכר מקרן המחקרים, בהיותם חברי ועד, וזאת בניגוד לחוק העמותות התש"ם-1980, האוסר על חברי ועד תשלום שכר אלא שכר עבור השתתפות בישיבות והחזר הוצאות.

מכירת תרופות לגופים קשורים

קרן המחקרים מוכרת תרופות לגופים פרטיים במאות אלפי ש"ח לשנה, וזאת מבלי שקיבלה הקרן אישור למכירת תרופות לגופים פרטיים.

עד כאן הדוח.

נודע לי, כי במשרד האוצר עומדים עתה לנקוט הליכים שונים כנגד הנהלת איכילוב בכלל וברבש בפרט. ממצאים המעלים חשד לעבירות, יועברו לגורמים המוסמכים. יהיה שמח.

תגובות


תגובת דוברת המרכז הרפואי ת"א, אביבה שמר:

קרן המחקרים שליד המרכז הרפואי תל אביב היוותה ועדיין מהווה מנוף עיקרי לפיתוח בית החולים ומיצובו במקום בו נמצא כיום מבחינה מקצועית-אקדמית ותשתיתית.

קרן המחקרים נטלה על עצמה את המחוייבות להשלים את מגדל האשפוז שנתרם על-ידי משפחת אריסון, מחוייבות אשר גררה הוצאות ששיאן היה בשנים 2001-2000 ואשר הביאה לגרעון הזמני בו נמצאת הקרן. הכנסותיה השוטפות של הקרן עולות על הוצאותיה, ולכן הצפי הוא שלקראת סוף שנת 2002, עם סיום פרויקט בניית מגדל האשפוז, ימומן כל הגרעון הזמני.

בנוגע לטענה כי הקרן לא העבירה את מלוא התקורות לבית החולים, יש לציין כי לא זו בלבד שהעברנו את כל התקורה המבקשת, אלא אף למעלה מזה, כך שבמצטבר לשנים אוגוסט 2001-1998, עומדות לזכות הקרן העברות לבית החולים בסכום עודף של 1.8 מיליוני ש"ח.

מכרזים - נושא המכרזים בקרן מחקרים מטופל בצורה זהירה ומקצועית על-ידי ועדת המכרזים ועדת הפטור שמונו על-פי חוק חובת מכרזים ותקנות יסודות התקציב. חלק מ"הבעיות" המצוטטות בדוח בקשר למכרזים הינן פרוצדוראליות ומתייחסות לתקופה בטרם החלת חוק חובת מכרזים על קרן המחקרים, חלקן נפתרו מאז מועד הביקורת וחלקן נובע מאי בדיקה מעמיקה של החומר על-ידי הביקורת. מכל מקום, הנהלת בית החולים - תלמד היטב את מסקנות הדוח ותפעל בהתאם היכן שנדרש תיקון.

הנהלת המכרז הרפואי תל אביב דוחה מכל וכל את הטענה כאילו שיתוף פעולה מצד הקרן כלפי צוות הביקורת היה מוגבל. המכרז הרפואי תל אביב רואה במכשיר הביקורת כלי חשוב המסייע בניהול ולכן לא זו בלבד שהועברו כל המסמכים שנדרשו על-ידי הגוף המבקר, אלא שהתקיימו גם פגישות וניתנו הסברים בכתב ובע"פ על כל שאלה שנשאלה.

הנהלת המרכז הרפואי תל אביב תמשיך ותפעיל את קרן המחקרים למתן מענה על צרכים חיוניים להם לא ניתן מענה בתקציב המדינה.

תאריך:  13/11/2001   |   עודכן:  14/11/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה חשיפות והארות בעניינים העומדים על סדר היום
26/10/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
18/10/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
יו"ר ועדת העזבונות, צבי טל, לא הקפיד כל כך עם כספי ציבור. בטעות חשב אולי, כי יש בידו מנדט לעשות בכספים קדושים אלה ככל העולה על רוחו, תוך ניגודי עניינים ועבירות ממש. על כך הוא נחקר על-ידי מבקר המדינה.
15/09/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
ראש הממשלה אריאל שרון התגייס אישית כדי לחלץ שלושה ממקורביו מהליך שימוע: אלי לנדאו (יו"ר חברת החשמל), יעקב אבן (יו"ר חברת הפחם) ואורלי שני (רעייתו של מנהל לשכת ראש הממשלה); היועץ המשפטי לממשלה עומד על עריכת שימוע, וכך גם השר האחראי, אביגדור ליברמן
04/09/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
תחקיר קצרצר מגלה: כיצד ניסו יו"ר פלאפון אמנון נויבך, ומנכ"ל פרטנר עמיקם כהן, לחבור יחדיו כנגד סלקום; את האיסורים הקבועים בחוק ההגבלים העיסקיים כנראה שכחו השניים
17/07/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il