|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

כיצד מצפצץ אירינאוס על ממשלת ישראל

חלם בממשלת ישראל. הפטריארך אירינאוס טרם אושר על-ידי הממשלה, אבל הוא כבר עושה בנכסי הכנסיה כבשלו. בשיתוף פעולה עם הרשות הפלשתינית. בית המשפט העליון מתעורר.
21/11/2001  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   פרשת אפל   |   תגובות


הבחירה
אבי-יצחק, בשם העותר

משהו מוזר וחמור מתרחש בימים אלה. המטרופוליט אירינאוס - שמינויו טרם אושר על-ידי הממשלה כמתחייב מהחוק (העותומני) וכמתחייב מפסיקת בית המשפט העליון, ועל-כן מינויו אינו בתוקף, כבר עושה ברכושה של הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית בישראל כבשלו. לא לבדו, אלא בעיצה אחת עם גורמי הרשות הפלשתינית. עתירה התלויה ועומדת בנושא זה בבית המשפט העליון, לא עושה רושם מיוחד על הפטריארך. הוא בשלו.

בחודשים האחרונים הוא ממנה, מחליט, מזיז, מאשר, בונה, משכיר ומה לא. במדינה מתוקנת, היה אמור הדבר לגרור תגובה נסערת מצד המערכת הפוליטית בכלל, ומצד הממשלה בפרט. כי זאת יש לדעת: לאירינאוס יצא שם כמי שהועדף על-ידי הרשות הפלשתינית להיבחר לתפקיד זה. ואכן, הרשות הפלשתינית אישרה את מינויו. כך גם המלך הירדני עבדאללה. עתה נותר הפטריארך תלוי באישורה של ממשלת ישראל. אם זו לא תאשר את מינויו - החוק העותומני מחייב חתימת שלושת הראשים: פלשתין, ישראל וירדן - הרי שהוא לא יוכל לכהן בתפקידו. ועל זאת ניטש בימים אלה ממש המאבק, במסגרתו מנסה אירינאוס לקבוע עובדות בשטח: כן חוק, לא חוק; הוא בשלו - לנהוג מנהג בעלים, ולכפות עצמו על הממשלה ועל הציבור בישראל.

שר המשפטים אמר לי בתגובה, כי פעולותיו של אירינאוס אינן מקובלות עליו ואין להן תוקף. הוא ציין, כי לאחר שיתברר העניין בבית המשפט העליון, הוא יביא נושא זה לדיון בממשלה, ורק לאחר מכן תתקבל ההכרעה - גם בהתחשב בכתב האישום התלוי ועומד ביוון כנגד אירינאוס.

המאבק

המאבק בפרשה זו מטופל בימים אלה על-ידי שני עורכי דין מן הבכירים בארץ: אירינאוס מיוצג על-ידי עו"ד יעקב נאמן; עו"ד דן אבי-יצחק מייצג עותר פלוני בשם יוסף לויפר. למעשה, מייצג אבי-יצחק אינטרסים גדולים של מדינת ישראל בכלל ושל ירושלים בפרט. דיון בנושא זה זומן ליום ד' (21.11.01). במהלך הדיון קבע אב-בית הדין, שופט בית המשפט העליון אליהו מצא, כי לפעולותיו של אירינאוס אין תוקף משפטי - כל עוד מינויו טרם אושר על-ידי הממשלה. דברים נחרצים, אך ספק אם אירינאוס יחדל ממעשיו.

התנהגותו של אירינאוס צורמת לרבים וטובים בממשלה, ובמיוחד לגורמים המבינים היטב במה דברים אמורים. סוד גלוי הוא, כי הפטריארכיה מחזיקה בנכסים רבים בישראל בשווי כולל של מיליארדים. בדולרים. היא מחזיקה זכויות בשכונות שלמות במרכז ירושלים, בהן רחביה, הר-חומה, טלביה, וכן בשטחים בעיר העתיקה, נצרת, יפו ובכפרים רבים בגליל. קיים חשש כבד, שהזכויות בנכסים אלה יועברו, בדרך לא דרך, לבעלות הרשות הפלשתינית. לכן נזעק שר המשפטים לעשות מעשה.

נודע לי, כי לפני זמן קצר הוצא בהוראתו של השר מכתב אל כל לשכות המקרקעין (טאבו) ובו הוראה/הנחיה: לא לשתף פעולה עם הפטריארכיה היוונית, ולא לאשר שום דיספוזיציה בנכסים שבבעלותה. במילים אחרות: הוראת שר המשפטים מטרפדת כל אפשרות תיאורטית להעברת נכסים.

בפועל, כאמור, נעשות פעולות בשטח. ההוראה הזו הוצאה, בין היתר, כדי למנוע כל מני עסקות בהן דובר בעבר גם עם גורמים עסקיים בישראל. ובכלל, קיים חשש שמא אפילו לשכת ראש הממשלה פועלת בנושא זה באופן מוזר. ידיעות שונות מעלות חשש, כי גורמים שונים בוחשים גם בעניין זה. שמו של דוד אפל מוזכר גם בנושא. אפל מכחיש מכל וכל, וטוען כי מלבד עיסקה אחת שלא יצאה אל הפועל (בגלל היועץ המשפטי לממשלה), אין לו עניין בנעשה בכנסיה, ובכלל - הוא אינו מכיר את אירינאוס ואין לו שום עניין מי ימונה ומי לא.

ההתנגדות
נאמן, בשם אירינאוס

ההתנגדות לאירינאוס עלתה בכתובים כבר ביום 19.4.01. ממידע שהובא לידיעתי עולה, כי כבר ביום זה התקיימה פגישה, שבה השתתפו חלק ניכר מהנוגעים בעניין.

בראש הישיבה עמד המנכ"ל דאז, רפי פלד. השתתפו מנכ"ל משרד הדתות משה שמעוני, עוזר היועץ המשפטי לממשלה קובי שפירא, ראש המטרה המבצעי שליד השר לביטחון פנים ניצב דוד צור, יועץ השר לביטחון פנים עמי גלוסקא, יועץ לראש עיריית ירושלים שמואל אביתר ועוד שורה של אישים. בסיכום אותה ישיבה נקבע:

- אסור שהמועמד שיבחר יהיה קשור לרשות הפלשתינית, ולכן יש להביא לאי-בחירתו של אירינאוס;

- תמיכת ישראל באחד המועמדים נדרשת להיות טקטית; אסור להראות שמי שנבחר לא מקובל עלינו. יתרה מזאת, חשוב להגיע לכך שזה שיבחר יבין שנבחר בתמיכתנו;

- משרד החוץ יפעל מול מדינות זרות ובראשן רוסיה, יוון וארה"ב על-מנת שיפעילו לחץ לאי בחירתו של אירינרוס.

באותה ישיבה התקבלו החלטות סודיות, שאת פרטיהן אנו מנועים מלהעלות כאן. ואולם, גם הן מבטאות את ההחלטה הנחושה של מי שמונה אותה עת לטפל בסוגיה: לעשות ככל שניתן כדי למנוע את בחירתו של אירינאוס לתפקיד הפטריארך.

ובכל זאת, כאמור, הפטריארך נבחר על-ידי הרשות הפלשתינית ועל-ידי ירדן. אירינאוס נכנס לתפקידו בכוח רב בספטמבר 2001, לאחר שנערכה לו קבלת פנים ביום שבת, ממנה נעדרו, איך לא, נציגי הממשלה.

עם היכנסו בפועל לתפקיד, כאמור, ועוד בטרם זה אושר על-ידי הממשלה - כבר פצחו הוא ומקורביו בדברים, המעידים על הצד הפוליטי והאידיאולוגי בו בחרו. הנה כמה מובאות, מדברים שפורסמו בשמם בעיתונות הערבית:

בכינוס שנערך בעמאן לרגל היבחרו, הודיע נציגי של הפטריארך (אל-קודס, 1.10.01):

"הפטריארך החדש, לאחר שקיבל את האחריות ויעיין במסמכים ויגלה את כל מה שהתרחש בהקדשים האורתודוכסיים בשנים עברו, ואשר סביבם ישנו ויכוח חריף בקשר לכך שראשות הפטריארכיה מכרה והשכירה הקדשים אורתודוכסיים בפלשתין לשלטונות הישראליים ..."

ובעניין כן הכרה או לא הכרה, אמר אירינאוס עצמו (אל-קודס, 10.10.01):

"פטריארך עיר הקודש קיריוס אירינאוס שנבחר לאחרונה הצהיר כי הכרת ישראל בהחלטה למנות הפטריארך עיר הקודש או אי הכרתה הינו היינו אך, כי אין שום בעיה באי ההכרה או בהכרה".

התבטאויות חריפות בהרבה נשמעו מפי מי שעתיד להתמנות על-ידו לתפקיד הבישופ של ירושלים (אל-איאם, 15.10.01):

"הארכימנדריט הד"ר עטא אללה חנא הדובר הרשמי בשם הכנסיה האורתודוכסית בירושלים ובאדמות הכבושות, ייצג את פטריארך ירושלים אירינאוס הראשון בטקס... חנא הדגיש כי נוכחות הכניסה האורתודוכסית הינה בעלת השפעה בקהל הלאומי ובמאבק הפלשתיני השואף לשחרור האדמה והמקומות הקדושים מן הכיבוש המאוס (השנוא)...

בית לחם נהנית מחופש בצל הרשות הלאומית הפלשתינית... כפי שהעיר בית לחם היא עיר חופשית כך אנו רוצים שאחותה הגדולה ירושלים תשוחרר ותחזור לחיק הערבי פלשתיני".

ובהמשך דבריו:

"הכנסיה האורתודוכסית משמשת מטרה לישראל ולממשלתה "השרונית" הטרוריסטית, אך הכנסיה שומרת על זהותה הערבית המקורית. הנצרות המזרחית היא נצרות מקורות וטהורה... הקבוצות במערב אשר טוענות כי הן נוצריות ותומכות בישראל ובטרור שלה אין להן קשר לנצרות כלל וכלל. הכנסיה האורתודוכסית... תומכת בזכות הפלשתינית הערבית ובעם הפלשתיני במאבקו";

ובסיום דבריו אמר:

"אנו מתפללים... למען עמנו הפלשתיני, השהידים המוצדקים שלנו ואומתנו הערבית על-מנת שעמנו יהנה מחרות, עצמאות והקמת המדינה הפלשתינית העצמאית שבירתה ירושלים".

המעשים

סוגיה זו היא כאמור כבדת משקל. השאלה האם אירינאוס עויין את ישראל, ובכלל - האם הוא מצפצף על החוק בישראל ובכל זאת פועל כאילו הוא כבר פטריארך, הינה שאלה מהותית.

ניתן לבחון זאת לפי הפעולות שכבר ביצע, מאז מונה. לטענת עו"ד דן אבי-יצחק, המייצג את העותר יוסף לויפר, ביצע אירינאוס את הצעדים הבאים באופן הנוגד את החוק ואת פסיקת בג"צ. הדברים הובאו בפני סגן לפרקליטת המדינה עו"ד ענר הלמן, המייצג את המדינה/הממשלה בתיק זה בפני בג"צ. וכך נטען, כנגד אירינאוס:

- הוא מינה את סטפנוס כראש כנסיה חדשה בלוד, והדיח את קודמו;

- הוא הדיח את דמסקינוס מתפקידו כראש הכנסיה ביפו ומינה במקומו ראש כנסיה אחר;

- הוא הביא מירדן את הארכיבישוף אינוקנטיוס כדי למנותו כממונה על החינוך של הכנסיה בארץ;

- הוא השכיר לפלשתינים שתי חנויות ברחוב הפטריכאריה היוונית מס' 7;

- בחסותו מבוצעות עבירות בניה במנזר סנט ניקולאס. נבנות במקום עוד שתי קומות, בלי היתר בניה, ואף בניגוד לצו הפסקת עבודה שניתן על-ידי בית המשפט;

- הוא מחזיק שני שומרי ראש פלשתינים מהשטחים, הנושאים תעודות זהות כתומות, שעל-פי הדין הישראלי אסור להם בכלל לשהות בישראל.

בניגוד לחוק

מדוע מנסה אירינאוס לכפות עצמו כבר בשלב זה, במקום להמתין בסבלנות להחלטת ממשלה?. הדעת נותנת, כי לאישור בחירתו אין רוב. העובדה שבחירתו לא מובאת לאישור הממשלה כבר חודשים רבים, מדברת בעדה.

שוקי פרידמן (מתמחה, המטפל בתיק זה לצידו של נאמן) מאשר, כי בחירתו של אירינאוס אכן טעונה אישור של ממשלת ישראל. יחד עם זאת, אמר, המדובר בתקנות משנת 1875, שחלות על-פי החוק העותומני - וזה דבר אמורפי. מאחר ובכל זאת עבר זמן רב מאז שנחקק החוק העותומני, הוא מנמק, מתכוון אירינאוס לערער בנושא זה בפני בית המשפט העליון. לטענת פרידמן, אילמלא העותר המיוצג על-ידי עו"ד אבי-יצחק, היה אירינאוס מאושר מזמן על-ידי הממשלה, אבל במצב זה - "המינוי תקוע בבית המשפט".

פרידמן מספר, כי בימים אלה ממש אירינאוס מוחרם דווקא על-ידי הרשות הפלשתינית, בשל זאת שגינה את רצח שר התיירות רחבעם זאבי. הרשות הפלשתינית מאיימת לדבריו, כי היא לא תקבל את פיו בחג המולד בכנסיית המולד בבית לחם. המשבר לדבריו חריף מאוד. הוא מחזיק "בצפורניים", כדי לא לצבוע את עצמו בצבעים פלשתיניים, אולם הוא מרגיש שדוחקים אותו לפינה.

באשר לפעולות שמבצע אירינאוס בכל זאת הוא מסביר, כי אירינאוס מתמקד בביצוע "פעולות פנימיות. כלפי פנים, הוא הפטריארך. הוא כבר הוכר על-ידי הפלשתינית וירדן. הוא פועל בעניינים פנימיים. גם ממשלת ישראל רוצה להכיר בזה. אבל היא תקועה בבית המשפט".

אירינאוס, מדגיש פרידמן, "מכיר בסמכות בית המשפט. הוא לא פועל כנגד הסמכות שלו. אנחנו באים להתדיין בבית המשפט העליון בשמו".

תאריך:  21/11/2001   |   עודכן:  21/11/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוח ביקורת שגובש ביוזמת יחידת הביקורת באגף החשב הכללי במשרד האוצר, מגלה חשדות למעשים בלתי כשרים באיכילוב ובקרן המחקרים בראשה עומד פרופ' גבי ברבש. חשיפה.
13/11/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
כמה חשיפות והארות בעניינים העומדים על סדר היום
26/10/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
18/10/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
יו"ר ועדת העזבונות, צבי טל, לא הקפיד כל כך עם כספי ציבור. בטעות חשב אולי, כי יש בידו מנדט לעשות בכספים קדושים אלה ככל העולה על רוחו, תוך ניגודי עניינים ועבירות ממש. על כך הוא נחקר על-ידי מבקר המדינה.
15/09/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
ראש הממשלה אריאל שרון התגייס אישית כדי לחלץ שלושה ממקורביו מהליך שימוע: אלי לנדאו (יו"ר חברת החשמל), יעקב אבן (יו"ר חברת הפחם) ואורלי שני (רעייתו של מנהל לשכת ראש הממשלה); היועץ המשפטי לממשלה עומד על עריכת שימוע, וכך גם השר האחראי, אביגדור ליברמן
04/09/2001  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il