בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
נוהל חדש מ-1 באפריל [בינג AI]
|
|
|
|
אחריות מוגבלת: החובות של פקחי התחבורה הציבורית
|
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים ● הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצד הפקחים, מאפשר תיעוד פעילותם באמצעות מצלמות גוף, אך פותח פתח להתחמקות מתשלום, וקובע זמן קצר מדי לתיקוף עבור נוסעים עם קשיים
|
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב משרד התחבורה, שאמור להיכנס לתוקף ב-1 באפריל 2024, מבקש להסדיר את עבודת הפקחים (בקרים) בתחבורה הציבורית, אך לוקה בחסר. למרות שתפקידו של הבקר הוא לאכוף את תקנות התעבורה בכל הנוגע לנסיעה באוטובוס, משרד התחבורה פוטר את הבקרים מהכרת התקנות ומחייב את הבקרים להכיר אך ורק את התקנות הנוגעות לתשלום. המשמעות בפועל היא שהרשות הארצית לתחבורה ציבורית מוותרת על אכיפה של כל התקנות הקשורות לזכויותיהם ולחובותיהם של הנוסעים והנהגים באוטובוס. כך לדוגמה, לא יוכל הבקר לפנות לנוסע שצועק או מלכלך את האוטובוס, לדרוש מנהג לעצור בתחנה, להנמיך את הרדיו, למנוע מקרים של הדרת נשים או לסייע בהעלאת נכה לאוטובוס. במסגרת הכשרת הבקר, דורש הנוהל החדש לקיים תרחישי התנהגות באירועים אפשריים, לרבות מצבים בהם נדרש הבקר להפעיל שיקול דעת, אולם הנוהל כללי מדי ואינו מפרט מהו מרחב שיקול הדעת וכיצד על הבקר לנהוג בתרחישים שונים. על הבקר תחול חובת התנהגות ראויה ומכבדת אל מול הנוסעים, חובת הפעלת מצלמת גוף, ככל שסופקה לו על-ידי החברה שבה הוא עובד בכל בקרה שהבקר מבצע, מרגע עלייתו לאוטובוס עד הירידה ממנו. ודוק - לפי הנוהל אין חובה על החברה המפעילה לספק לבקר מצלמה שכזו. על הבקר יהיה להציג תעודה לפני הנוסע וללבוש מדי בקרה הכוללים כובע מפקח הנושא את הכיתוב "מבקר", חולצה בעלת צווארון ושרוולים, עניבה, מכנסיים (בקרית תוכל גם ללבוש חצאית או שמלה) ומקטורן, כולם בצבעי הסמל של בעל הרישיון, נעליים סגורות כהות, ותג זיהוי בדש השמאלי של חולצתו. בקר יהיה חייב לפנות בדרך אדיבה ומנומסת אל כל נוסע - בייחוד בעת פנייה לאוכלוסייה מבוגרת, ילדים ובעלי צרכים מיוחדים - בדרישה להציג ולמסור לו את כרטיס הנסיעה או את אמצעי הכרטוס שברשותו.
|
מספר הבקרים בכל נסיעה לא יעלה על מספר הדלתות באוטובוס. לדוגמה, לאוטובוס עם שתי דלתות יהיה לכל היותר שניים. לכל נוסע תתבצע בקרה על-ידי בקר אחד בלבד, ותוצאות הבקרה ידווחו בזמן אמת למערכות משרד התחבורה. הנוהל מחייב את הבקר לבדוק בתחילת כל נסיעה את כל מכשירי התיקוף באוטובוס ולפרט את תקינות כל המכשירים בדוח. מצא בקר מכשיר תיקוף שאינו תקין, עליו להודיע על כך מיד למנהל האשכול שיוודא תיקון מכשיר התיקוף לא יאוחר מהנסיעה העוקבת לאותו אוטובוס אשר בו נמצא מכשיר תיקוף תקול. חובה הזו, המונעת תחילת בקרה של הנוסעים מיד עם תחילת הנסיעה "באופן מקצועי ויעיל" כפי שקובע סעיף אחר בנוהל), היא פרצה קוראת לגנב, משום שבזמן שהבקר בודק את המכשירים יכולים נוסעים לתקף או לרדת מהאוטובוס ולחמוק מתשלום. נקבע כי על הנוסע לתקף את נסיעתו מייד עם עלייתו לאוטובוס במתקפים הזמינים מול כל דלת כניסה או במדבקת הברקוד הייעודית ליישומון מיד עם עלייתו לאוטובוס. הנחיה גורפת זו אומנם מתחשבת במקרים בהם עלה נוסע עם כבודה או עם עגלת תינוק, אך אינה מתחשבת במקרים שבהם נוסע עולה עם ילדים קטנים, מטריות שאותם הנוסע צריך להושיב או להניח כדי לתקף בידיים פנויות או במקרים בהם פותח הנוסע את התיק, שולף ארנק, מחפש את הרב-קו בכיסי מעילו, נאלץ לשבת מיד כי האוטובוס נוסע מהר, מתקשה להגיע למכשיר התיקוף בגלל צפיפות נוסעים וכיוצא באלה. ראוי היה כי פרק הזמן האפשרי לתיקוף יהיה עד שתי דקות בנסיעה עירונית ועד 4-3 דקות בבין-עירונית.
|
|
|
הבקר ימסור לנוסע, בצורה מכבדת, את דוח הקנס ("התעריף המוגדל", בשפה המקצועית). בעת מסירת התעריף המוגדל לנוסע, חובה על הבקר להחתים את הנוסע, בין אם במסופון האלקטרוני ובין אם במסירת מסמך נייר כי הנוסע קיבל לידיו את הדרישה. ככל הנוסע מסרב לחתום, חובה על הבקר לציין זאת מפורשות על גבי טופס הדרישה. כמו-כן, הוא חייב לתעד את תגובת הנוסע ולפרט את הסיבה למתן הקנס. לנוסע יתאפשר לשלם את הקנס בתוך 60 ימים מיום מסירת הדרישה, אלא אם כן הגיש בתוך 45 יום בקשה להפחתה או פטור מתשלום. ככל שלא ישלם, רשאי המפעיל לפתוח מולו בהליכי גבייה לאחר התראה. עם זאת, כאשר מגיש נוסע ערר לוועדת הערר, נעצר הליך הגבייה נגדו, לרבות ריבית והצמדה, ומתחדש אם החליטה ועדת הערר לדחות את הערר.
|
|
|
בעקבות מקרים חוזרים ונשנים שבהם עיכבו בקרים אוטובוסים לצורך בידוק הנוסעים או בגלל נוסע שסירב לשלם, מבהיר משרד התחבורה בנוהל כי חל איסור מוחלט לעכב את האוטובוס ולשבש את זמני ההגעה של הקו. אפילו בעת אירוע אלימות כלפי בקר או סירוב להזדהות אסור לבקר לצלם תעודה אשר מופיעה בה תמונה מזהה יחד עם הפרטים המזהים של החייב ואסור לו להתווכח עם הנוסע. הדבר היחיד שמותר לו הוא לדווח על המקרה למשטרת ישראל ולהשמע להוראותיה. כאשר בקר נתקל באירוע חריג או במקרה הנחזה להיות פלילי כגון התנגדות פיזית למסירת כרטיס הנסיעה, סירב להזדהות או במקרה בו חש בקר מאוים, עליו לדווח על כך מיד לסדרן ולמנהל האשכול, ובמידת הצורך גם למשטרת ישראל. בעת מסירת דוח לקטין, מתחת לגיל 18, על הבקר לבקש מהקטין פרטי קשר טלפוני עם אחד ההורים ולעדכן את ההורה כי קנס את בנו. ככל שהקטין סירב למסור פרטים אלה על הבקר לציין זאת בדוח. עם זאת, ילד הנחזה כמי שגילו אינו עולה על 12 שנים לא יחויב בקנס, זולת אם היה בחברת אדם מעל גיל 18 האחראי עליו; במקרה שכזה יחויב המלווה בקנס שהיה צריך להיות מושת על הילד. ככל שאין מלווה לילד, לא יוכל הפקח לקנוס את הילד. הנוהל אינו מתייחס בהרחבה להליך הערר על הדוח וזכויות הנוסע בנושא זה. אולם למרות שהנוהל החדש לוקה בחסר, והפגמים שהוזכרו בכתבה זו הם רק חלק מן הליקויים, משרד התחבורה מתכוון ליישמו בעוד שבועיים. לפני שבוע ביקש יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת, ח"כ יצחק פינדרוס, מנציגי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לפרסם את הנוהל להערות הציבור, אך עד לשעה זו לא נענה המשרד לבקשתו.
|
|
תאריך:
|
18/03/2024
|
|
|
עודכן:
|
18/03/2024
|
|
עידן יוסף
|
+תביעה: ספק בדבר המשך חשמול הרכבת
|
12:58 18/03/24 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
אפקון תובעת 32.7 מיליון שקל מהחברה הספרדית SEMI המבצעת את הפרויקט, טוענת שקיים ספק של ממש האם תמשיך את הפרויקט ומציינת שהרכבת הודיעה שאינה מתכוונת להמשיך לשלם לה
|
|
|
|
עבודות חשמול הרכבת בציר איילון [צילום: רכבת ישראל]
|
|
|
|
אחריות מוגבלת: החובות של פקחי התחבורה הציבורית
|
|
חברת Sociedad Espanola de Montajes Industriales הספרדית (SEMI), המרכזת את פרויקט החשמול של הרכבת, "צמצמה מאוד את נוכחות נציגיה בישראל, באופן אשר מטיל ספק של ממש בדבר כוונותיה להמשיך ובדבר השאלה האם תוכל להמשיך ולבצע את הפרויקט". כך טוענת חברת אפקון בנייה, בתביעה בסך 32.7 מיליון שקל נגד SEMI אותה הגישה (18.3.24) לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
|
|
|
בשושן פורים הקרוב אמור להתחיל השלב הראשון של רפורמת צדק תחבורתי, שקידמו שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הרפורמה, שמלכתחילה נועדה להרחיב את אזורי הפריפריה, אינה מבטלת את רפורמת דרך שווה שקידמו מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן בממשלה הקודמת.
|
|
|
בימים האחרונים ציינה רכבת ישראל אבן דרך מרכזית בתוכנית הפיתוח לעשורים הקרובים, עם סיום שדרוג מערכת האיתות לאיתות אלקטרוני בכל רחבי הארץ.
|
|
|
נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים (נת"ע), החברה הממשלתית האחראית על תכנון והקמת מערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב, פרסמה מכרז למשרת המנכ"ל שלה, שיחליף את חיים גליק. החברה, שמפעילה את הקו האדום בגוש-דן, מקימה שני קווי רכבת קלה ומתכננת שלושה קווי מטרו נוספים, צפויה להכפיל את היקף פעילותה ומצבת עובדיה בשנים הקרובות.
|
|
|
במסגרת רפורמת צדק תחבורתי עליה הכריזה שרת התחבורה מירי רגב, מתוכנן פטור מלא מתשלום (הנחה בשיעור 100%) למשך שנה לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי ושירות אזרחי או התנדבות קהילתית. דברי ההסבר שניתנו לכך בצו הפיקוח על המחירים היו שהדבר נועד " להנחיל ולעודד הרגלי נסיעה קבועה בתחבורה הציבורית חלף נסיעה ברכב פרטי, בקרב אוכלוסיית הנוער והצעירים".
|
|
|
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
|
|
|
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
|
|
|
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|