|   15:07:40
  אפרים אסכולאי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

עשר שאלות לנושאים ונותנים עם אירן

למרות שאירן הסכימה לשבת ולדבר, אין לפרש זאת כסימן לכך כי המצב משתנה אירן היא יריב ערמומי, המיומן במשחק של מו"מ עקר במסגרת קבוצת וינה תמצא עצמה ארצות הברית בנחיתות מסויימת בהשוואה לדיונים המקוריים שנוהלו בג'נבה, במיוחד אם ברזיל וטורקיה יכללו בשיחות אלה
10/08/2010  |   אפרים אסכולאי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
אחמדינג'אד. האם יהיה זה תכסיס אירני נוסף? [צילום: AP]

טוב יעשו הגורמים המנהלים את המשא-ומתן עם אירן אם לא יוותרו בנקודות חשובות אלה. מדובר אולי בהזדמנות האחת האחרונה כדי לעצור את המשחק האירני שכל תכליתו היא להרוויח זמן. ההחלפה איבדה מכוח המשיכה שלה, ודבר לא יצליח להשיב את המצב לקדמותו כפי שהוא היה בחודש אוקטובר 2009.

לנוכח אפשרות חידוש השיחות בין אירן לבין "קבוצת וינה" (ארצות הברית, צרפת, רוסיה וסבא"א) אינך יכול אלא לתהות האם יהיה זה הפעם "הדבר האמיתי", או תכסיס אירני נוסף שכל תכליתו תהיה להרוויח זמן. למרות שבתחילה אירן עיכבה את פתיחת הדיונים, היא המליצה לקבוצת וינה מאוחר יותר שלא לעכבם.

בניגוד לשיחות שהחלו עם קבוצת P5+1 בג'נבה באחד באוקטובר 2009, שהיו אמורות להעלות על השולחן את כל קשת הנושאים הפתוחים בין אירן לבין שאר העולם, קבוצת וינה דנה רק ב"החלפה" - העסקה המוצעת לפיה אירן תוכל לקבל אורניום המועשר כדי ל-20% בצורת מוטות דלק גרעיני בעבור כור המחקר שלה בטהרן (TRR), בתמורה לאורניום אירני המועשר כדי 3.5%. אירן נתנה בתחילה את הסכמתה לעסקה זו, התנגדה לה מאוחר יותר, ואז שבה והסכימה לעסקה טובה יותר מבחינתה, פרי תיווכן של ברזיל וטורקיה, שארצות הברית לא נתנה לה את הסכמתה.

הדברים השתנו מאז אוקטובר 2009. אירן המשיכה להעשיר אורניום והחלה להעשיר את האורניום המועשר שלה מ-3.5% לכדי 20%, צעד המקרב אותה מאוד ליעד של אורניום המועשר לדרגה צבאית. מועצת הביטחון הטילה סנקציות חריפות יותר שהשתלבו בסנקציות שהוטלו על-ידי ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות אחרות, ואלו מתחילות לתת את אותותיהן באירן ולהכאיב לה, מה שמהווה אולי את הסיבה להסכמתה של זו לחידוש השיחות. ואולם, בעוד שמטרתה של העסקה המקורית הייתה ליטול מאירן את כמות האורניום המועשר בדרגה של 3.5% אותו היא יכלה להעשיר עוד עד לכמות הנדרשת ליצירת פצצת הגרעין הראשונה שלה, עסקה דומה, אילו הייתה נחתמת היום, לא הייתה משיגה זאת. אירן הספיקה לאגור מאז כמות הגבוהה מזו הנחוצה לה לייצור שתי פצצות גרעיניות, והרחקתה של הכמות המקורית לא יהיה בה כדי למנוע ממנה אפשרות זו.

למרות שאירן הסכימה לשבת ולדבר, אין לפרש זאת כסימן לכך כי המצב משתנה. אירן היא יריב ערמומי, המיומן במשחק של משא-ומתן עקר. במסגרת קבוצת וינה תמצא עצמה ארצות הברית בנחיתות מסויימת בהשוואה לדיונים המקוריים שנוהלו בג'נבה, במיוחד אם ברזיל וטורקיה יכללו בשיחות אלה.

מאמר מערכת של ה"ניו-יורק טיימס" (6 באוגוסט) שציטט את הנשיא אובמה המדגיש "את הצורך להתוות 'מסלול' ברור של צעדים שאירן יכלה לנקוט על-מנת לשכנע את העולם כי היא אינה מפתחת אמצעי לחימה גרעיניים", תהה מדוע אין אובמה ספציפית מפרט את מהותו של אותו ה"מסלול". למעשה, המקסימום שניתן לעשות הוא להבטיח כי כל פעילות אירנית הקשורה לנשק הופסקה באופן הניתן לאימות.

שלושה נושאים עיקריים המכסים עשר שאלות צריכים לשמש כקו מנחה בעבור הצוות האמריקני כאשר זה יתיישב לנהל שיחות רציניות עם האירנים:

מסגרת השיחות

1. האם יוגבלו השיחות לנושא הדלק הדרוש לכור המחקר בטהרן?

הגבלת השיחות לא תתרום דבר להפגת החשדות כי אירן ממשיכה בדרכה במסלול של פיתוח נשק. לוח הזמנים שלה להשגת פוטנציאל ההחזקה בנשק גרעיני ראשון לא ישתנה, ולכל היותר, לוח הזמנים שלה לרכישת מאגר נשק גרעיני יעוכב בשנה אחת. זניחת המאמץ לקיום דיונים רציניים ולפתרונה של הסוגיה הגרעינית רק יתנו בידיה של אירן יותר זמן כדי להשיג את יעדיה. בנוסף לדיון בדבר עסקת ההחלפה, חייבות השיחות לעסוק גם בסוגית עמידתה של אירן בהחלטות מועצת הביטחון.

התנאים של עסקת החלפה

2. במקרה של החלפה, האם יבוצעו העשרת האורנים לדרגה של 20% ולאחר מכן ייצור הדלק לכור המחקר בטהרן (TTR) על האורניום המועשר שיסופק על-ידי אירן?

זה לא יהיה התרחיש על-פי העסקה שתיווכו ברזיל וטורקיה, והאורניום יוחזר לאירנים אם אספקת הדלק לא תתרחש תוך פרק הזמן הלא סביר של שנה אחת.

3. האם תחדל אירן מתהליך העשרת האורניום שלה לדרגה של 20%?

המשך דבקותה בתוכנית ההעשרה שלה לכדי 20%, יצביע על כך כי מטרתה של אירן היא להתקרב יותר לאורניום בדרגת העשרה צבאית ולא ייצור הדלק עבור כור המחקר בטהרן, מכיוון שאין להם את הטכנולוגיה הנדרשת לייצור מוטות הדלק הגרעיני מן האורניום המועשר, ומכיוון שתעמוד לרשותם אספקה מובטחת של דלק גרעיני להפעלת כור המחקר בטהרן.

4. האם תעביר אירן את המלאי שלה של אורניום המועשר בדרגה של 20% כחלק מן ההסכם?

הנושא מהווה כמעט conditio sine qua non ("תנאי בל-יעבור") לכל עסקה. התעקשותה של אירן על השארת האורניום המועשר בדרגה של 20% בידיה יצביע כמעט בוודאות על כוונות הזדון שלה.

5. האם אירן תשלם בעבור הדלק אותו היא תקבל לשימוש בכור המחקר בטהרן?

למרות שהנושא הוא בעל חשיבות משנית, יהיה בו כדי להצביע על נכונותה של אירן לחתום על עסקה הוגנת.

עמידתה של אירן בדרישות של סבא"א ושל מועצת הביטחון

6. האם תעמוד אירן באופן מקיף ב"השהייה המתמשכת של כל פעילות הקשורה להעשרה ולעיבוד מחדש ולפרויקטים הקשורים במים כבדים"?

זה מהווה למעשה את ליבת הנושא. השהייה זו מהווה את דרישתה של מועצת הביטחון, ואת הסיבה להטלת סנקציות על אירן. סוגיה זו היוותה את הבסיס למפגש ז'נבה בחודש אוקטובר 2009. הדרישות דלעיל הוסטו על-מנת לנסות ולהשיג תחילה עסקת החלפה, והן היו צריכות להמשך באותו מועד. זמן יקר אבד כאשר הדבר לא נעשה.

שלושת השאלות שלהלן בוחנות נושא זה, שהרי ההשהיה של פעילות ההעשרה בלבד אין בה די כדי לעצור את ההיקף המלא של הפעילות שעלולה להתחדש בהיקף גדול, כפי שהדבר אירע בעבר כאשר אירן חפצה בכך:

7. האם תשוב אירן לכבד את מחויבויותיה במסגרת הפרוטוקול הנוסף) של הפיקוח?

8. האם תחדל אירן להתקין צנטריפוגות נוספות בכל המתקנים?

9. האם תפסיק אירן לפתח סוגים חדשים של צנטריפוגות?

והנושא האחרון:

10. האם יהיה כל הסכם עם אירן כרוך בביטול הסנקציות?

ביטול זה יהווה ככל הנראה דרישה אירנית מקדימה לחתימה על כל הסכם. בשלב ראשון לא יוטלו סנקציות נוספות על אירן. הסנקציות יושהו אז רק בכפוף לאישור בדבר עמידתה של אירן בתנאים על-ידי סבא"א, בהתאם לנוהלי הפרוטוקול הנוסף. בכל מקרה, הסנקציות צריכות להיות מושהות, בכפוף לאישורה של מועצת הביטחון, לתקופה קצובה, של שלושה חודשים, למשל. כל השהייה עוקבת של הסנקציות תחייב את אישורה של מועצת הביטחון, והיא תבוא לסיומה באופן אוטומטי אלא אם יוחלט אחרת באופן ספציפי.

טוב יעשו הגורמים המנהלים את המשא-ומתן עם אירן אם לא יוותרו בנקודות חשובות אלה. מדובר אולי בהזדמנות האחת האחרונה כדי לעצור את המשחק האירני שכל תכליתו היא להרוויח זמן. ההחלפה איבדה מכוח המשיכה שלה, ודבר לא יצליח להשיב את המצב לקדמותו כפי שהוא היה בחודש אוקטובר 2009. העיסוק בסוגיית ההחלפה לבדה תביא בוודאי את אירן קרוב יותר ליעדה: הפוטנציאל ליכולת החזקת נשק גרעיני תוך פרק זמן ההולך ומתקצר ככל שחולף הזמן.

תאריך:  10/08/2010   |   עודכן:  10/08/2010
אפרים אסכולאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עשר שאלות לנושאים ונותנים עם אירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.י
18/08/10 23:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם אוריה קליסה לא הייתה קיימת סלקום הייתה צריכה להמציא אותה. כי עם כל הכבוד לקמפיין הרומנטי, הכולל 150 סרטונים של צעירים בגילי 16-20 המספרים על אהבתם הראשונה, בלי סרטון קאלט הקמפיין לא היה תופס אש. הקמפיין תפס אש, בזכות קליסה, שכבר מוכתרת "הפרחה של המדינה", הבדיחה של קיץ 2010, 170 אלף הורדות ביוטיוב. היא מספרת שהיא ומאור משדרות הכירו באינטרנט. היא העלתה תמונה סגולה, הוא כתב לה "איזה יפיופה". בסוף היא אמרה לו "תבוא אלי הבית". כעבור חודש הוא כתב לה באיי.סי.קיו - תוך חצי שעה אני ברמלה. "חשבתי חופשי ערס.. הוא ניסה להרשים אותי, קנה פחית קולה, פתח, שתה לגימה והעיף ת'פחית כאילו אבא שלו מיליונר...".
10/08/2010  |  דאה הדר  |   כתבות
זה כבר הפך לאופנה מבוקשת: יותר ויותר מדריכים ישראלים, בוגרי יחידות קרביות בצה"ל ומדריכי-כושר גופני, נדרשים בארצות שמעבר לים על-ידי בעלי תפקידים ציבוריים - אנשי-עסקים, בעלי-הון, ושליחים למדינות שונות - וגם על-ידי נשים ובני-נוער ממשפחות אמידות, כמאמנים אישיים באמנות הלחימה כדי להגן על עצמם מתקיפות אפשריות.
10/08/2010  |  ראובן לייב  |   כתבות
רבות דיברו בשנים האחרונות על מידת נחיצותו של דייויד בלות'נטל בנבחרת ישראל, כמי שנחשב לאחד השחקנים הטובים ביותר מבין בעלי אזרחות מקומית. אחרי מספר דחיות מצדו ובסיוע לחץ רב מהסביבה, כולל מצד האגודה בה הוא משחק, מכבי ת"א, הבחור הרים את הכפפה ומשחק עבור נבחרת ישראל הקיץ. כעת הוא חלק בלתי נפרד מהנבחרת, לפחות נכון לקיץ הזה, אבל בראי ההיסטוריה בלות'נטל הוא רק עוד חייל אחד שלא נולד כאן ויצא לקרב עם נבחרת ישראל. לא יותר. היו רבים וטובים לפניו.
09/08/2010  |  יגאל רז  |   כתבות
אנחנו חיות פוליטיות, מה לנו ולפסטיבל אוכל, ועוד גורמה?
09/08/2010  |  מושיקו חפץ  |   כתבות
הרשימה מוקדשת למר עמוס ברנס היקר, שנאבק את מאבקו וניצח את ניצחונו - ניצחון הצדק, האמונה; לברנס, שהחזיר את האמת אל המקום הטבעי שלה - אלוהים.
09/08/2010  |  אורן קאשי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il