|   15:07:40
  אדוארד אטלר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

בן-גוריון פינת סטלין

פרויקט המצלמות שינחת עלינו בקרוב (אם לא קודם) עומד להשליט כאן טרור תחבורתי סוציאליסטי. "תיהני כל עוד את יכולה", אמרתי לאלפא
01/10/2010  |   אדוארד אטלר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
האלפא שלי. אולי לא נפליגה

אפילו בארצנו, המדשדשת לה בפאתי העולם המוטורי העכשווי, הבינו סוף-סוף יודעי דבר שבעזרת אילוף יעיל של מחשב הרכב, אפשר לסחוט כוחות נוספים מהמנוע מבלי להחליף שום בוכנה או גל זיזים. בדרך פלא זו מולידים טיגריס תחת מכסה המנוע, מבלי להעלות את יחס הדחיסה ומבלי לבקר ב-eBay כדי לזכות בסעפת פליטה 4-1.

הסוד שמאפשר את מתיחת הגבולות הזו הוא ברזרבות שטמונות במחשב הרכב. מדוע הן טמונות שם? משום שהמתכננים יוצאים מנקודת הנחה שהטיפול באוטו יהיה רשלני, שהדלק והשמנים יהיו ירודי-איכות, ולכן הם אינם מנצלים את מלוא תעצומותיו של המנוע. בזכות כך, אפשר לשנות את הרישומים האלקטרוניים האחראיים על תפקוד המנוע. במיוחד כשמדובר במנוע של מכונית דיזל בעלת טורבינה - שבו אפשר להגביר את כמות האוויר הנדחס לתא השריפה. גם מכוניות הבנזין המגודשות למיניהן הן קליינטיות טבעיות לטוּנֵרים (משפרים).

והנה כעת, מכוניות המתאימות להפליא לטיונינג, כמו כל רכבי ה-downsizing, שרובם הם קומבינות FSI עם גנטיקה של פולקסוואגן, מתחילות לזרום ארצה. איך לעמוד בפיתוי השיפורים?

אלף אירו, ורעיון אחד

לא התייאשתי. עשיתי תחקיר רציני, ומצאתי (בתל אביב דווקא) חברה המאפשרת הפלגה עם האוטו לפאלקונה שבאיטליה. ממש נהדר, חוץ משני פרטים: ראשית, המחיר הוא אלף אירו ל-one way ticket, ושנית, בבב רחוקה מוורשה הרבה יותר מאשר הייתה אנקונה.

"אתה תלך על זה?", דואגת אלפא. "נראה לי שאתה תשאיר אותי שם בפולין, ותחזור ארצה לבד כדי לנסוע בתחבורה ציבורית, כי לא יהיו לנו עוד אלף אירו כדי לחזור ארצה יחדיו דרך הים".

"עיזבי", אני אומר לאלפא ולעוד מישהי, "אנו לא נפליג לשום מקום אלא נישאר בבית, בתקווה שהפקידים הירושלמים, שספק אם הם יודעים כלל לנהוג, ואולי יושבים רק במושב האחורי, המרופד, מאחורי וילונות כהים – לא יצליחו לרמוס את השכל הישר. מה, יהודים לא מסוגלים לשרוף מצלמות מהירות כמו האנגלים הזועמים שראינו ב'יוטיוב'? הרי בארצנו פעלו פעם מחתרות, ובזכותן קמה המדינה. כך לפחות מספרים".

גלים קצרים מדי

אך פתרון כזה אינו קל כל כך לביצוע, כי נעלמו האוניות הזולות שבעזרתן אפשר היה להפליג חופשי עם הרכב לאירופה – לאיטליה, לצרפת ולאנגליה – כפי שעשיתי עשרות פעמים עם אלפות של פעם: עם ספיידר ג'ולייטה היפה שטיילנו איתה באירופה במשך חודשיים, מצוידים בספר קמפינגים, ועם קופה ברטונה GT 2.0 – שהפליגה איתנו ליבשת פעמיים.

חברת 'רוזנפלד שיפינג בע"מ' מחיפה, שאך לפני שנים ספורות עזרה לי להפליג עם GTV, מציעה לי אומנם שירות כזה, אך רק עד קפריסין.

"מה אנו נעשה בקפריסין?", אני מתייעץ עם אלפא. "הרי גם שם מחכה לנו הלבנט השואג. די!"

דיכוי של הנורמטיביים

אך זוהרו של הפיתוי להפוך את המנוע לכפיר שבכפירים מתעמעם, לנוכח פרויקט האכיפה החדש שעומד לנחות על נהגי ישראל. איזה חוסר מזל! בדיוק כאשר הנהג העברי החל להתוודע לאפשרות להעלות את כוח המנוע באמצעות 'שכתוב' תוכנת המחשב – קרי, להגביר את האפשרויות הדינמיות של הרכב – פרץ המבצע הנ"ל של הרשויות, שנועד לדכא כל בדל של שובבות דינמית.

לא הבטיחות בדרכים עומדת לנגד עיניה של המדינה, אלא הזדמנות-הפז לחזק את הקופה על חשבון נהגים נורמטיביים שייתפסו עוברים את המהירות המותרת ולו בקמ"ש בודד אחד.

כתבתי כבר מהו יחסי למדיניות האכיפה הדרקונית בנושא המהירות, אך לא ציינתי שהפקידים המתוסכלים נגועים לא רק ברדיפת בצע, אלא כנראה גם בשאיפה להשליט בארצנו משטר של שוויון חברתי. מעתה, ובעצם, בעוד רגע, השכן שלי, בעל פורשה קאררה 4, ייסע איתה באותה מהירות כמו השכנה שלי בדייהטסו שרייד 1.5 אוטומטית. זוהי אידיליה רק בעיניהם של אלה שרכשו דעות סוציאליסטיות למחצה ובן-גוריוניות למחצה, שמצאו את מקומן בפח הזבל של ההיסטוריה.

התנגשות עולמות

הפקידים העבריים מתגאים על גבי הפלזמה בכך שהם עומדים לשים יד על "עברייני המהירות" (כלשונם). הם שכחו רק שנסיעה בעדר היא עסק מסוכן, משום שהיא מטמטמת את החושים ומכהה אותם. אבל זה עוד כלום.

שכני, זה מהפורשה, ושכן אחר שלי, באינפיניטי קופה, ועוד אחד, שלישי, במרצדס SLK, מסוגלים לעצור ללא מאמץ ממהירות 90 קמ"ש ל-0 קמ"ש תוך 32 מטרים בלבד. תהליך בלימה זה לוקח להם 2.5-3 שניות. זאת, בעוד השכנה שלי בדייהטסו שרייד זקוקה למרחק עצירה של 45 מטרים, וגם זה בתנאי שהיא תהיה רעננה ודרוכה דייה.

במילים אחרות, כאשר מכונית טובה כבר נחה בעמידה, שכנתי תגיע אליה כשהיא עודנה מתנשפת ב-35 קמ"ש. ההתנגשות בין העולמות הללו היא בלתי נמנעת. האם נסיעה בעדר היא באמת רעיון מוצלח כל כך?

זולות, חלודות, נהדרות

אין עוד הפלגות זולות על אוניות קטנות וחלודות, שבהן לנים בתאים פשוטים והארוחות משותפות לנוסעים ולצוות המלחים – אך ניתן לעמוד בלילה על קצה הסיפון ולהביט על אור הירח של הגויים, ועל גלי הים החשוכים שהספינה משסעת במהירות נמוכה.

על סיפונה של אונייה יוונית כזו בדיוק נזכרתי בסיפור של אבא שלי, שהוא השמיע לי ולאחותי באחד מלילות הגטו.

היה זה סיפור על איש לא צעיר, שהפליג עם כלבו וכלבו חלה, והרופא של האונייה והקפיטן, וגם הטבח, אמרו לאיש אותו הדבר, שאין מה לעשות אלא לזרוק את הכלב לים. והאיש הלך לקצה הסיפון וקפץ לים עם כלבו.

ימי פומפיי האחרונים

לא מעט נהגים, וביניהם אנוכי והאלפא שלו, שעברה לשמן מרוצים סינתטי 10W60, מנסים לגנוב עוד יום, עוד יומיים, ועם קצת מזל, עוד שבוע-שבועיים, כדי ליהנות מהנהיגה לפני התקנת המצלמות המשטרתיות, שעומדות להשליט כאן טרור תחבורתי אנכרוניסטי, שאינו מתאים למכונית המודרנית.

פקידי התחבורה - שבמשך שנים ארוכות נכשלו בזה אחר זה ביצירת תרבות מוטורית ואנושית על כבישי הארץ, ואף התחרו ביניהם באימפוטנציה שכלית ובחוסר ידע – ליבו דווקא את מדורת התאונות במקום לדכא אותה. דמויות אלה, המאיישות את משרד התחבורה, את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, את המשרד לביטחון הפנים ואת הגוף הפטפטני 'אור ירוק', מוסיפות כעת עוון על פשע, ומנסות להוציא מהנהג הישראלי את מעט החשק שנותר לו לנהוג. בדיוק כמו במדינות הטוטליטריות של הגוש הקומוניסטי לשעבר, שבהן כל מיני שליחים של סטלין (ז'דנובים ודומיהם) ניסו לדכא את ההמונים בעזרת חוקים של שלטון פחד.

לא יהיה איחוד משפחה?

אין עוד אוניות זולות כאלה, כי העם היושב בציון מעדיף להפליג באוניות פאר, שיש בהן בריכות, דיוטי-פרי, ארוחות מפוארות, קזינו והופעות של זמרים ובדרני צמרת.

האם לנוכח היעלמות אוניות אלה, אלפא שלי לא תזכה להכיר את אחיותיה - את GTV דוברת העברית (כי היא נקנתה בארץ), את צמד ההונדות (CRX והאצ'בק שאכלה תרד), את HR-V שהצטרפה זה עתה, ואת ניסאן דיזל הקשישה?

האם אלפא לא תכיר את הכלב ליאון שקניתי ברחוב שינקין והיה אמור להיות לברדור (כך הבטיחה המוכרת שישבה על המדרכה עם קופסת קרטון), והוא לא? האם ליאון לא יזכה לנבוח על אלפא שלי בעברית, ולא יטיל את מימיו על צמיגי מישלין פיילוט שלה?

רחוק מהמומנט, רחוק מהלב

כך, במונחים פוסט-טוטליטריים אלה, אני מתאר לעצמי את העומד לקרות כאן בקרוב מאוד (אם לא קודם). ועד שחזון המצלמות יקרום מועד, אלפא שלי עדיין נושמת לרווחה על איילון, על כביש חיפה ועל איפה שרק תרשה לה. "תיהני לך", אני מדרבן את האיטלקייה. "עוד רגע תצטרכי להתגלגל במהירות של 90 קמ"ש, בהילוך חמישי, כשמד הטורים שלך מצטנף על 2.5 אלפי סל"ד. רחוק מהמומנט (Nm), רחוק מהלב".

"מה אתה מפחיד אותי", עונה לי אלפא בנהמת מפלט אלפיסטית בלתי ניתנת לזיוף, שהצליל שלה יפה כקולו הכושי העמוק של הזמר פאול רובסון, לוחם שלום משנות השישים של המאה שעברה. "אני מכירה אותך", הוסיפה אלפא, "ולכן יש בי תקווה ויש לי כיסוי לאמונה שאנו עוד נתעורר בבוקר ונמצא פתרון לשנינו".

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  01/10/2010   |   עודכן:  01/10/2010
אדוארד אטלר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בן-גוריון פינת סטלין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צבי גלברד
1/10/10 11:35
2
xz3
1/10/10 14:37
3
ע.ג4
1/10/10 23:20
4
י.א.
29/01/11 15:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציבור נכבד ולא קטן, המונה להערכתי כמה עשרות עורכי דין, החליט לרכז השקעותיו בציבור נכי צה"ל; ציבור ההולך וגדל במספרים עצומים מדי שנה בשנה: נכון להיום מונה ציבור זה למעלה מ-55 אלף (!) איש, המהווה השקעה בטוחה מראש, אשר אף פעם לא יורדת, לקהל עורכי הדין הללו.
30/09/2010  |  מיכאל הרשקוביץ  |   כתבות
בליל ה- 24 ליולי שנת 2010 רצח איתי בן דרור בדם קר את שלושת ילדיו. על-פי כתב האישום היה זה רצח מזעזע - אך מתוכנן היטב: הנאשם, על-פי כתב האישום, רכש סכינים חדות במיוחד, בדק באינטרנט מידע אודות כלי הדם הראשיים בכדי "להיטיב" לדקור את ילדיו- אותם אירח בביתו ביום זה.
30/09/2010  |  ענבל בר-און  |   כתבות
לאחרונה, ניתן ע"י ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי בחיפה פ"ד וע 4550-10-09 המתייחס לשאלה האם שווי המכירה כולל גם מרכיבים אשר אינם חבים במס רכישה. הנסיבות, המתוארות בפה"ד היו כדלהלן.
נוסחה מנצחת: קחו שני כוכבי ריאליטי לוהטים, שימו אותם על שלט חוצות למשך 12 שעות אל מול מצלמות, תנו להם משימות וזמן חופשי לדיבורים והרי לכם פרסומת מנצחת. ככה לפחות חשבו אנשי "דפי זהב", שיזמו את אירוע "ריאליטי הבילבורד" הראשון בישראל. קשר למוצר? קופירייטינג מבריק? הערכה לאינטליגנציה של הצופה? מיותר. יש נוסחא והיא עובדת.
29/09/2010  |  מתן אברמוביץ'  |   כתבות
אישית, הזכייה שלי במדליית ארד באליפות אירופה הייתה מרגשת מאוד, אולי יותר מכל זכייה אחרת מבעבר. ובכלל, הספורט הישראלי השיג השנה לא מעט בזכות השקעה נכונה שנעשתה בשנים האחרונות. לצערי זה כנראה ייעצר בשנים הבאות כי ההשקעות נפסקו. אבל אירוע הספורט הגדול של השנה בעיניי, הוא גם האירוע הגדול בעולם כולו. מדובר כמובן במונדיאל 2010 שנערך בפעם הראשונה ביבשת אפריקה.
29/09/2010  |  אריק זאבי  |   כתבות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
הציד אחר האחמדים הנחמדים  /  אבי כפירי
היעד של גלנט: מלחמה מוצלחת באוגדות ה-NGO  /  ג'ראלד מ' שטיינברג
הבריונות של ליברמן עולה כיתה  /  דוד מרחב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
דרור גרין
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
חנינא פורת
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967    בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק    הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il