|   15:07:40
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
זיהום בנחל גדורה [צילום: גיל גוטמן, מהנדס סביבה, רשות נחל הקישון]

זרם דקיק של תקווה

המהפך הירוק איטי וחלקי, אך מבטיח: לאחר שנים של הזרמת ביוב, שפכים כימיים ורעלים, שוב זורמים מים נקיים בנחל נעמן, לצד אקליפטוסים ושביל רכיבה. גם הקישון המזוהם זוכה לשיקום, ויש תוכנית להפחתת זיהום האוויר באזור המפרץ. רק הים של חיפה ממתין עדיין להסרת הסגר
27/09/2011  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
גדות הנעמן מסודרות ונקיות, ולאורכן מסלול הליכה ורכיבת אופנים, ספסלים, גשרים, ומרפסת עץ תחת עצים. נכון, זה לא ההדסון, וסנטרל פארק לא יקום ככל הנראה בשום עיר ישראלית, אבל ללא ספק מדובר בפנינה מקומית

סיפורם העגום של נחלי החוף של ישראל, שהיו עם השנים לצנרת ביוב רעילה, ידוע להכאיב. הנחלים הצטרפו שלא בטובתם למציאות העגומה באזור מפרץ חיפה וגוש הקריות עד עכו: שנים של זיהומים, כולל מתעשיה כימית מסוכנת, שהתעיבו את המים, כמו גם את האוויר והאדמה, וגבו מחיר בריאותי מהתושבים ומחיר אקולוגי כבד מארץ ישראל. אלמלא חוף הים, הכרמל ופנינים נוספות בחיפה ובסביבה, היה האזור דומה למחוז עיירות חרושת קומוניסטיות אפרוריות וחסרות תקווה.

ואולם, יש ניצנים למגמה של סיבוב הגלגל המצחין לאחור. בנחל נעמן למשל.

לפני כארבע שנים, במסגרת כתבה ב'מקור ראשון' על הזרמת שפכי מפעל 'מילובן' לנחל נעמן, זה אכן היה המראה: מבעד לאזור תעשייתי הזדחל לו נחל, ספק תעלה, שמימיו אדומים-סגולים. על שולי נחל ההפקר המתייסר שבו בעבע הרעל המבחיל, הצטופפו לקוחות שופכין, מטרים ספורים מצומת עין המפרץ, מחכים לתורם. היה זה שילוב של סירחון סביבתי ואנושי. על-רקע הזנחה פושעת זו, נרקמה תוכנית אב לשיקום הנעמן.

התוכנית התקבלה עוד ב-2002 ותוקצבה ב-70 מיליון שקלים, אך נתקעה משום שמפעל 'מילובן' נאבק להאריך את היתרי הזרמת שפכיו לנחל המיוסר. לכך נוספו שפכי בריכות הדגים וביוב, שמצאו גם הם את דרכם לתעלה ומשם לחופי עכו שנסגרו תדירות בשל זיהום (ועוד לא דיברנו בזיהום רב-השנים שזרם לים מהמפעלים הפטרוכימיים במפרץ עכו). השבוע, על גדת הנעמן, קשה היה לזהות את המקום: בחום המעלף זרמו לאט מים ירקרקים בנחל הקטן, כשלהקות דגיגים נראות בעדם.

גדות הנחל היו מסודרות ונקיות, ולאורכן מסלול הליכה ורכיבת אופנים, ספסלים, גשרים ומרפסת עץ (דק) תחת עצי אקליפטוס. נכון, זה לא ההדסון וסנטרל פארק לא יקום ככל הנראה בשום עיר ישראלית בעתיד הנראה לעין, אבל ללא ספק מדובר בפנינה מקומית. ילדיי כבר לא יכירו את הנחל הנתעב שהקציף פה אך לפני שנים ספורות.

ארובות המפרץ ירוסנו

ובעוד המהפך (האִטי מדי לפעמים) בתחום הנחלים המזוהמים יוצא לדרך, במפרץ חיפה נוסף לו מאבק בזיהום האוויר החמור, הממיט על תושבי המפרץ אחוזי תחלואה גבוהים בסרטן ובאסתמה.

התוכנית של המשרד לאיכות הסביבה לשיפור איכות האוויר, והמעבר של מפעלי בז"ן (בתי זיקוק לנפט) לשימוש בגז – הפחיתו ב-30 אחוז את זיהום אוויר המפרץ בחומרים אורגניים מסרטנים ובחומרים החשודים כמסרטנים. לפי תוכניות המשרד, עד 2013 יֵרד אחוז החומרים הללו שנפלטים ממפעלי המפרץ ב-75 אחוז לעומת אחוז הפליטות ב-2009.

בקואליציה לבריאות הציבור מביעים שביעות רצון מהירידה בזיהום האוויר, אך טוענים כי ללא הסרת מרכזי האחסון העצומים במפרץ – המאחסנים חומרים כימיים ודלקים שונים – והטמנת החומרים באדמה, לא יחול שינוי משמעותי. זאת, משום שאלפי משאיות ימשיכו לעבור במרכז העיר, ואזורים מיושבים ימשיכו לסבול ממטרדי ריח, דליפות דלק וכיוצא באלה מפגעים.

מחשמלים את קו הים
[הדמיה: עיריית חיפה]

אלה אלכסנדרי, החברה להגנת הטבע: "מישהו היה מעלה בדעתו רכבת שעוברת ממש על חוף הים בתל-אביב וחוסמת את הטיילת? זה מה שקורה בחיפה. רק הפיכתה לעיר חוף אמיתית תשאיר בה את הצעירים"

בחברה להגנת הטבע מברכים על שיקום הנחלים ועל התוכנית להפחתת זיהום האוויר, אך טוענים כי הצעד הקריטי ביותר להפיכתו של מטרופולין חיפה למוקד משיכה איכותי ובר-תחרות למרכז המצטופף, הוא הטמנת פסי הרכבת. אומנם קו הים הנהדר, 'חוף דדו' הצפוף והספינות הנעות לאִטן במי המפרץ מעניקים לחיפה דימוי של עיר ים זוהרת, אך למעשה, אומרים בחברה להגנת הטבע, העיר חסומה על-ידי הרכבת לכל אורכה (למעט שכונת בת-גלים המנותקת מהעיר).

"הבריטים הביאו לחיפה מורשת קולוניאלית גרועה, ובמקום לשנות אותה מתעקשים להעצים אותה", אומרת אלה אלכסנדרי, מנהלת קהילת חיפה וסביבתה בחברה להגנת הטבע. "הבריטים העבירו את קו הרכבת אל הנמל ממש על קו המים, לעתים במרחק 40 מטרים בלבד מהמים", אומרת אלכסנדרי. "התוצאה היא שלכל אורך העיר יש גדר או חומר ומאחוריה פסי רכבת שמונעים את הגישה לים, ותופסים שטח אדיר שהיה יכול להיות שטח ציבורי, על כל המשמעויות התיירותיות, הכלכליות והחברתיות שלו".

דוגמה למצב המוזר הוא פארק הכט, צפונית לחוף דדו, המתהדר בכרי דשא נהדרים ובטיפוח. פנינה אמיתית. במרחק מטרים בודדים ממנו ניתן להריח את הים, לראות ולהרגיש את הרוח המלוחה על הפנים, אך את תושבי המקום ואת פני האורחים מקדמת גדר, ורכבת עוברת מאחוריה בסערה. "רכבת ישראל הולכת לעבור פרויקט לאומי של חשמול בהשקעה של מיליונים, פרויקט מבורך שיתרום לאיכות האוויר", אומרת אלכסנדרי. "אבל אם יוצאים בפרויקט לאומי, זה הזמן להטמין את הרכבת בתוך האדמה ב-7 הק"מ שבהם היא חוצה את העיר. נכון, זה עולה מיליארד שקלים, אבל זה הכרחי לפיתוח העיר ולטובת התושבים".

אם כיום פסי הרכבת המגודרים צורמים את העין, יש להביא בחשבון שחשמול הקווים יוסיף שורות של עמודים וקווי חשמל שיחסמו את הנוף לים עוד יותר. "חלק גדול מהשכונות הפונות לים הן שכונות לא מי יודע מה", אומרת אלכסנדרי. "ברור שהערך שלהן יעלה פלאים אם הן יהיו פתוחות לים. יש פה משמעות חברתית גדולה. צריך לחשוב על העיר התחתית למשל. אם יהיה לה קו פתוח לים במקום גדרות וחומות – כמה תיירות ונופש אפשר יהיה לפתח במקום הזה! במקומות רבים באירופה זה בדיוק מה שעשו: הטמינו את הרכבת והסירו את החסימות לים, דבר שהביא להצערת הערים ולחידוש פניהן".

עיריית חיפה שותפה למאבקה של החברה להגנת הטבע להטמנת הרכבת בעיר, ואף קבעה בתוכנית המתאר שלה את שיקוע הקווים. אולם בינתיים קיבלה ועדת הערר את השגות רכבת ישראל ודחתה את החלטת הולחו"ף (הוועדה לשמירת על הסביבה החופית), שטענה אף היא שיש להטמין את פסי הרכבת שחוצים את העיר.

"אם יחשמלו את הקווים העיליים רק בגלל שממילא הרכבת עוברת על החוף מימי הבריטים, זה יהיה עוול היסטורי", מתריעה אלכסנדרי. "מדובר בשבעה ק"מ מתוך 420 ק"מ של פרויקט החשמול. זה יקר, אבל אפשרי ומשתלם". אלכסנדרי מזכירה כי מטרופולין חיפה, שאמור לחלוק עם גוש דן את צפיפות האוכלוסין, נמצא במצב נחיתות לעומת גוש דן בסעיף הגירת הצעירים למרכז. "מישהו היה מעלה בדעתו רכבת שעוברת על חוף הים בתל אביב וחוסמת את טיילת הרברט סמואל מִגישה למים? מה ישאיר פה צעירים? מה ימשוך אנשים מהמרכז לצפון ויפזר את האוכלוסיה? הפיכת חיפה לעיר חוף אמיתית תעשה את זה".

עכו בעד אקו
נחל הקישון [צילום: רשות נחל הקישון]

גם אחיו הבכור של הנעמן, נחל הקישון, משתקם והולך. למעשה, מדובר בשני הק"מ הראשונים מתוך 11 הקילומטרים המתוכננים לשיקום הנחל בתוכנית האב. תוכנית זו, שהממשלה אישרה לפני שבועיים בתקציב של 220 מיליון שקלים, מיושמת בידי רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי, המשרד להגנת הסביבה, קק"ל, רשות הטבע והגנים, מועצה אזורית מטה אשר ועיריית קריית-ביאליק. כשיגיע הפארק לשטחה, תצטרף גם עיריית עכו ליישום התוכנית.

איכות המים טרם הגיעה ליעד הנכסף, אולם המים כבר רוחשים חיים והבוצה המזוהמת הוצאה מהם. בהמשך מתוכננים גם השבת ערכי טבע ומינים נדירים, פעילות שיט פנאי ונופש, מרכז צפרות ועוד. שש שנים חלפו עד להשלמת השיקום של שני הק"מ הראשונים, ואין ספק שהמשך השיקום יארך זמן. עם זאת, מתקני טיהור השפכים כבר פועלים, ולא ניתן עוד אישור לשום מפעל להזרים לנחל שפכים באיכות ירודה כבעבר. גם נחל הגדורה, תעלה מוזנחת החוֹצה את הקריות בואכה הקישון, צפוי לשיקום והתוכנית היא להקיפו בפארק ובמסלולי הליכה ואופניים שיעברו בלב הקריות, באזורים העמוסים ביותר.

גם בעיריית עכו שואפים לעתיד ירוק יותר. המפעלים הפטרוכימיים סגורים מאז 2003, וכעת מקווים שהרוכש החדש של שטח המפעלים, יצחק תשובה, ידאג לטהר את הקרקע המזוהמת. מט"ש עכו (מפעל טיהור שפכים) מטהר את המים ומונע זה כמה שנים את סגירת החופים. בנוסף, תוכניות חדשות לפיתוח מפרץ עכו לתיירות ולדיור יוצאות בימים אלה לאישור.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/09/2011   |   עודכן:  29/09/2011
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זרם דקיק של תקווה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמעו בדיחה
29/09/11 12:14
2
חניבעל
29/09/11 12:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כיצד יש להתייחס לנאום האוהד של הנשיא: האם הוא נובע מהרצון לרצות את היהודים בארה"ב ערב בחירות או מתוך אהדה כנה ואמיתית לישראל?
27/09/2011  |  יוסף עברון  |   כתבות
תקופת החגים הבאה עלינו לטובה, מהווה עבור רבים מאיתנו הזדמנות למפגש משפחתי, לחזרה לטעמים וריחות מוכרים ולנינוחות ומנוחה. למרות זאת, במשפחות לא מעטות, אפילו בכאלה בהן מערכות היחסים טובות, צפים קונפליקטים במהלך תקופה זו. החזרה לתא המשפחתי הישן, יכולה להוות גורם דחק להצפת משקעים שונים מהעבר, דוגמת רגשות שליליים שצפים, מחשבות, ריבים ישנים וקונפליקטים שבמהלך השנה לא מזדמן לנו להתמודד עימם. מטבעם של קונפליקטים, הם עלולים לעורר מתחים ואפילו חרדות ברמה הפוגעת בתפקוד ומצריכה התייחסות.
27/09/2011  |  ד"ר א. טל, מ. ליבמן  |   כתבות
החגים בפתח ועימם ארוחות החג העמוסות לעייפה שטומנות בחובן מלכודות שיכולות להיות הרסניות לחלק מאיתנו. בעיקר לאנשים שמערכת העיכול שלהם פיתחה את הרגישות למזון שיכולה להדליק בהם את המדורה הפנימית שיושבת להם במערכת העיכול.
27/09/2011  |  קרן בית-און  |   כתבות
ימים של שגרה דומים אחד לשני. אותה רשימת מכולת, אותן ארוחות וגם אותם סועדים. משבת לשבת המשפחה מתכנסת לארוחה חגיגית. החוקים ברורים. בשבת אפשר קצת יותר, פעילות גופנית באמצע השבוע תעזור לאזן, על שתייה מתוקה לוותר.
27/09/2011  |  נאוה רוזנפלד  |   כתבות
סיפור עלייתו ונפילתו של החינמון "ישראלי" עומד במרכז תביעה ותביעה נגדית המתנהלות זה כמה שנים בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו. מצד אחד ניצב שלדון אדלסון, איל ההון האמריקני שמממן כיום את הוצאתו לאור של החינמון "ישראל היום", וחברת ניוזקו בע"מ, שהקים לצורך השקעה ב"ישראלי". מן העבר האחר עומד שלמה בן-צבי, בעל השליטה בקבוצת הירש-מדיה בע"מ, לשעבר מנהל חברת ישראלי-ניוז בע"מ, שהוציאה לאור את "ישראלי", וכיום, בין היתר, הבעלים והעורך של העיתון "מקור ראשון".
27/09/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il