|   15:07:40
  יאיר שלג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מפגן חולשה

כבר שנים ארוכות ההסתדרות היא לא מה שהייתה בעידן בן-גוריון, אך היא עדיין מאגדת את רוב הוועדים הגדולים במשק. אז איך זה שהבחירות לתפקיד 'האיש שעל השאלטר של המדינה' לא עניינו כמעט אף אחד?
27/05/2012  |   יאיר שלג   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מודעה של מטה איתן כבל [צילום: פלאש 90]

שי כהן, 'כוח לעובדים':
"ההסתדרות הפכה לגוף בעייתי גם בגלל שליטת המפלגות וגם בגלל ההתמקדות בוועדים החזקים. עד שאנחנו קמנו והתחלנו לאגד עובדים באופן יזום, לא התקיים שם שום מאמץ כזה. אנשים סיפרו לי שהם פנו להסתדרות בבקשה להתאגד ואמרו להם: תחזרו אלינו כשתהיו מאוגדים"

העובדה שנדרש למנגנון ההסתדרות יותר מיממה מאז סגירת הקלפיות ביום שלישי בערב ועד פרסום התוצאות הסופיות מעידה יותר מכול על חולשת הגוף הזה, ולחלופין על ההכרה בכך שהתוצאות לא באמת מחזיקות במתח את הציבור. ואכן, מערכת הבחירות כולה התאפיינה בחוסר עניין ציבורי מובהק. במקרה זה, חוסר העניין התבטא לא רק בדלות הסיקור התקשורתי אלא גם ברמת העניין של הציבור עצמו: שני המועמדים לא קיימו אירועים מושכי קהל, לא הציגו מסר מלהיב או כריזמה אישית מרשימה במיוחד, וככל הנראה גם לא הצליחו לשכנע שיש הבדל דרמטי ביניהם. שניהם הרי משתייכים לאותה מפלגה עצמה (מפלגת העבודה), למרות שבבחירות איש מהם לא רץ בשם המפלגה.

האדישות ביחס לבחירות הללו חריפה במיוחד כשזוכרים את תפקידה ומעמדה ההיסטורי של ההסתדרות בחברה הישראלית. היא הונהגה בעשור הראשון שלה בידי דוד בן-גוריון, והוא עיצב אותה במתכונת של 'מדינה בדרך' - עם חברות כלכליות משלה, קופת-חולים, בנק, ואפילו עיתון והוצאה לאור ('דבר' ו'עם עובד'). עד 1994 היו ההסתדרות וחברות-הבת שלה לא רק המעסיק הגדול ביותר במשק (פרט לממשלה), אלא בו-זמנית גם איגוד מקצועי, שלמרות זיקתו הברורה למפלגת העבודה על גלגוליה השונים הסעיר את המדינה בשביתות דרמטיות, גם כשמפלגתו הייתה בשלטון. ב-94' נבחר חיים רמון לראשות ההסתדרות, ושינה אותה מקצה לקצה: הוא החליט לפרק את המבנה הבעייתי הכפול של מעסיק ואיגוד מקצועי, מכר את נכסיה של 'חברת העובדים' ופירק את הזיקה בין קופת-חולים כללית להסתדרות.

כל זה השאיר כמובן את ההסתדרות עם הרבה פחות נכסים (וחובות), וגם הרבה פחות חברים (במבנה הקודם, כל חבר קופת-חולים היה אוטומטית חבר הסתדרות). אבל זה איננו ההסבר היחיד, וכנראה גם לא העיקרי, לירידת כוחה. הרי איגודים מקצועיים בעולם היו מאז ומתמיד נטולי שליטה בנכסים, ובכל זאת היה להם משקל רב. הסיבה העיקרית אפוא היא הירידה הכללית בכוחה של העבודה המאורגנת בעידן של חוזים אישיים. אם באמצע שנות ה-50 של המאה הקודמת היו חברים בהסתדרות 86 אחוזים מכלל השכירים בישראל, הרי שכיום רק כשליש מכלל השכירים במשק (כ-800 אלף איש) מאוגדים באיגוד כלשהו. שלושה רבעים מהם (כ-600 אלף איש) מאוגדים בהסתדרות, ומתוכם כחצי מיליון הם חברי הסתדרות רשומים והשאר נהנים מהגנתה ללא חברות.

אך עדיין מדובר על כוח לא מבוטל, בעיקר כשמדובר בריכוז רוב הוועדים הגדולים במשק, ובכלל זה כמעט כל המשק הציבורי: כל עובדי המדינה, הרשויות המקומיות, הבנקים, חברת החשמל, התחבורה הציבורית (המורים והרופאים חברים באיגודים עצמאיים, אך גם הם בעלי זיקה חזקה להסתדרות). ממילא חוזרת השאלה איך זה שהבחירות לתפקיד 'האיש שיושב על השאלטר של המדינה' לא עניינו כמעט אף אחד.

נאבקים על פירורים
[צילום: פלאש 90]

ניסיון להתחכם
"כשעמיר בין את כישלונו הוא ניסה להתחכם לשיטה ולהקים מפלגה של ועדי עובדים ('עם אחד'), ובאמצעותה לשלוט בהסתדרות, אבל כידוע גם המפלגה הזו לא שרדה, והשליטה של המפלגות, ובעיקר של מפלגת העבודה, נותרה בעינה"

פרופ' לב גרינברג מצביע על המבנה המפלגתי של ההסתדרות כשורש חולשתה. גרינברג, מומחה לכלכלה פוליטית מאוניברסיטת בן-גוריון, הוזמן בשעתו מטעם רמון ועמיר פרץ להיות היועץ לרפורמה המקיפה שתיכננו להסתדרות. היהלום שבכתר, מלבד ההתמקדות בייצוג עובדים ולא בהעסקה, היה אמור להיות פירוק, לפחות חלקי, של המבנה המפלגתי: "אני חשבתי שארגון עובדים לא צריך להתבסס על מבנה מפלגתי, אלא צריך להיות פדרציה של ארגוני עובדים, שכל אחד מהם נבחר באופן דמוקרטי. מחשש שזה לא יעבור את המפלגות, התפשרתי בהצעה של 50 אחוז לוועדים ו-50 אחוז למפלגות, אבל גם היא לא עברה והשליטה המפלגתית נשארה מלאה". לפי גרינברג, כשפרץ הבין את כישלונו הוא ניסה להתחכם לשיטה ולהקים מפלגה של ועדי עובדים ('עם אחד'), ובאמצעותה לשלוט בהסתדרות, אבל כידוע גם המפלגה הזו לא שרדה, והשליטה של המפלגות, ובעיקר של מפלגת העבודה, נותרה בעינה.

לעומתו, ד"ר אבי בר-אלי, מומחה לתולדות תנועת העבודה וההסתדרות מאוניברסיטת בן-גוריון, טוען שמדובר בטעות אופטית: "זה נכון שיש לכאורה מפתח מפלגתי בהסתדרות, אבל הוא פיקציה, כי הרי בכל מערכות הבחירות האחרונות התקיימה קואליציה מקיר לקיר". לדעתו הסתדרות מפלגתית היא עניין מבורך, ובעיית ההסתדרות מתחילה דווקא בהיחלשות כוחן של המפלגות בתוכה: "הרבה לפני עמיר פרץ התחיל ישראל קיסר בתהליך ההיפרדות מהמפלגה. זה לא היה לטובה, כי מפלגה פירושה סדר יום כולל ורחב. הבעיה של ההסתדרות התחילה כשבמקום המפלגה, מי ששולט בה הם הוועדים החזקים שמתמקדים רק באינטרסים שלהם ולא במדיניות החברתית הכוללת".

שתי הבעיות גם יחד גרמו בראשית 2008 לקבוצה של פעילים חברתיים להקים ארגון חלופי להסתדרות, 'כוח לעובדים' שמו. הפער בין הארגונים ברור: בשעה שבהסתדרות חברים כחצי מיליון איש, ב'כוח לעובדים' מאוגדים כ-13 אלף עובדים, מתוכם כ-8,000 חברים. הוועד החזק ביותר בארגון הוא זה של מטפלות המשפחתונים שמסבסד משרד התמ"ת. אבל המבנה הוא זה שהוצע ברפורמת גרינברג: פדרציה של ועדים, ללא מפלגות. שי כהן, ממייסדי הארגון, אומר ש"ההסתדרות הפכה לגוף בעייתי גם בגלל שליטת המפלגות וגם בגלל ההתמקדות בוועדים החזקים. עד שאנחנו קמנו והתחלנו לאגד עובדים באופן יזום, לא התקיים שם שום מאמץ כזה. אנשים סיפרו לי שהם פנו להסתדרות בבקשה להתאגד ואמרו להם: תחזרו אלינו כשתהיו מאוגדים". בר-אלי מוסיף לכך גם את אישיותו ותפישת עולמו של עיני עצמו: "הוא שייך לדור פעילי השטח של העבודה המאורגנת, שאחרי שהובסו במאבקים שונים איבדו את האמון ביכולת להיאבק בכסף הגדול. הם למעשה מסתפקים במאבק על הפירורים, במה שאפשר להשיג במסגרת הסדר הקיים. בזה הוא שונה במובהק מעמיר פרץ, שהאמין ביכולת לערער על הסדר".

התמונה המצטיירת ביחס להסתדרות היא של ארגון שכוחו על הנייר אומנם חזק מאוד, אבל בפועל הוא נתון במלכוד מול שני כוחות חזקים: מבחוץ – הממשלה, שמייצגת את התפיסה הכלכלית הרווחת בעולם המערבי, של מאבק בעבודה המאורגנת מתוך אמונה שהיא פוגעת ביעילות הכלכלית; ומבפנים – הוועדים החזקים, שבמצב העניינים הנתון משתדלים להתמקד באינטרסים הישירים שלהם. גרינברג: "לממשלה אין היום עניין לפגוע בהסתדרות, משום שהיא נותנת לה שקט תעשייתי של הסכמה שקטה לפגוע בזכויות כלל העובדים תמורת שמירת הזכויות של הוועדים החזקים - כשהממשלה יודעת שממילא לוועדים החזקים יש כוח מולה, עם או בלי ההסתדרות".

איך תנהג יחימוביץ'?

ברית פוטנציאלית
גם לשיטת מבקרי עיני, החלו בשנה האחרונה שני תהליכים שיש להם פוטנציאל לשינוי הכיוון: המחאה החברתית שעקפה את ההסתדרות היישר אל הרחוב, ובחירתה של שלי יחימוביץ', בעלת אג'נדה חברתית מובהקת, לראשות מפלגת העבודה שהיא היום גם מפלגת האופוזיציה הראשית. הברית הפוליטית בין יחימוביץ' לעיני, והלחץ של עיני עצמו מכך שהמחאה החברתית עקפה אותו, יכולים לכאורה להפוך מחדש את ההסתדרות לכוח מיליטנטי

מנגד, נחמיה שטרסלר, הפרשן הכלכלי הבכיר של 'הארץ' הידוע בגישתו הקפיטליסטית, סבור שההסתדרות בהנהגת עיני דווקא חשובה יותר מבעבר וגם מועילה יותר לעובדים: "כיום, כשעל ההסתדרות לא רובצות הרֵחיים של חברת העובדים, היא גוף חשוב ומשפיע יותר מבעבר. עופר עיני ערך בשנה האחרונה לא מעט השבתות, לא רק למען הוועדים הגדולים אלא גם למען עובדי הקבלן. זה טבעי שהוועדים הגדולים הם בעלי ההשפעה החזקה בהסתדרות, שהרי בהיעדר מימון מקופת-חולים הם הגורם שמממן את ההסתדרות, אבל לא נכון שההסתדרות נאבקה רק למען החזקים. זה קרה גם בהשפעת העיקרון הקפיטליסטי של התחרות: הקמת 'כוח לעובדים' דרבנה את ההסתדרות להגן גם על העובדים הקטנים והחלשים".

גם לשיטת מבקרי עיני, החלו בשנה האחרונה שני תהליכים שיש להם פוטנציאל לשינוי הכיוון: המחאה החברתית שעקפה את ההסתדרות היישר אל הרחוב, ובחירתה של שלי יחימוביץ', בעלת אג'נדה חברתית מובהקת, לראשות מפלגת העבודה שהיא היום גם מפלגת האופוזיציה הראשית. הברית הפוליטית בין יחימוביץ' לעיני, והלחץ של עיני עצמו מכך שהמחאה החברתית עקפה אותו, יכולים לכאורה להפוך מחדש את ההסתדרות לכוח מיליטנטי. גם הצירוף של איתן כבלעמיר פרץ הוא האיש החזק מאחוריו), כאופוזיציה בתוך ההסתדרות, עם לחצים של 'כוח לעובדים' וארגונים חברתיים מבחוץ, יכול להשפיע על שינוי המדיניות של עיני.

גרינברג מעריך שהתסריט הפוליטי הריאלי יותר הוא דווקא פעולה מצד עיני ויחימוביץ' לסילוקם של פרץ וכבל גם יחד מהמפלגה, אבל גם הוא סבור שמאבק חברתי מיליטנטי של ההסתדרות הוא ריאלי, בעיקר בגלל גורם שלישי: משבר קרנות הפנסיה. "הצירוף של מדיניות הממשלה, שחייבה את קרנות הפנסיה לעבור ממדיניות של 30 אחוז השקעה בבורסה ל-70 אחוז בורסה, יחד עם משבר הבורסה עצמה בשל הפגיעה בחברות רבות מאוד בתוכה, מסכנים את מצבן של קרנות הפנסיה. זה דבר שבאופן טבעי מטריד מאוד את הוועדים הגדולים, ולכן יש סיכוי שהם יצאו בקרוב למאבק חריף בנושא".

לעומתו, בר-אלי סבור שעתיד המחאה החברתית טמון בהפרת הברית בין יחימוביץ' לעיני: "הברית הזו הייתה חיונית לה כדי להשתלט על המפלגה, אבל כיום היא מזיקה לאינטרסים ששלי מדברת בשמם. אם היא רוצה להפוך למנהיגה חברתית בליגה הלאומית, היא בעצם חייבת לבגוד בעיני ולהנהיג מהפכה חברתית עוקפת הסתדרות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/05/2012   |   עודכן:  28/05/2012
יאיר שלג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מפגן חולשה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליו"ר ההסתדרות
28/05/12 09:41
2
מראש
29/05/12 14:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום רביעי בשעה עשר וחצי בבוקר התכנסה בדחיפות הנהלת הקואליציה. ההצעה שעל סדר היום הייתה ביטול חופש ההצבעה לחברי הקואליציה על חוקי ההסדרה (הצעות החוק שנועדו למנוע הריסת בתים ביו"ש במקרה שמתברר שנבנו בטעות על קרקע פרטית). ועדת השרים לחקיקה הפילה את ההצעות, ולפיכך ביטול חופש ההצבעה פירושו היה חיוב חברי הקואליציה, שמונה היום 94 ח"כים, להצביע נגד הצעות החוק.
25/05/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
משה ישעיהו - מי זה? ישאלו מן הסתם פעילי ואנשי נדל"ן רבים. היזם בן ה-49 שומר בקפידה על פרופיל נמוך, ועד היום לא התראיין, לא הצטלם, ובודאי לא סיפר על השקעותיו ושותפיו. מותר לו, כי הוא פועל במסגרת חברות פרטיות. News1 חושף היום לראשונה כמה וכמה מעסקיו ותוכניותיו, ובהם בנית 129 דירות, מגדלי משרדים ובית מלון.
25/05/2012  |  אלעזר לוין   |   כתבות
למרות שהבחירות לכנסת נדחו למועד לא ידוע, יאיר לפיד אינו מפסיק להטריד את מנוחתנו הפוליטית ואנו מתקשים לעכל אותו עד לפתיחת מערכת הבחירות. לפני כמה ימים, למשל, פרסם עורך הארץ אלוף בן מאמר מחמיא ביותר ללפיד תחת הכותרת "יאיר, מאחוריך", שבו הופיעה הפסקה הבאה: "עכשיו התייצב בראש האופוזיציה לפיד, שכמו נתניהו הוא מבין היטב את רוח העם וכל ידיעה עליו שוברת שיאי רייטינג. נתניהו חושש ממנו כי הוא מתבונן בלפיד ומזהה בו את עצמו בתחילת הקריירה: רהוט, קליט, חסר ניסיון. דחיית הבחירות העניקה למנהיג 'יש עתיד' הזדמנות נדירה למצב את עצמו כאלטרנטיבה לשלטון הליכוד".
25/05/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
עברנו את ליקוי החמה, אך נמשיך להרגיש את השפעתו. אנו ברצועת זמן שמביאה להתפתחויות חדשות, כשהתהליך, בעיקרו, הוא שחרור מקיבעונות מחשבתיים והתנהגותיים. אם הרצון האישי שלנו בשינוי אכן יקרום עור וגידים, הוא יכול להביא דברים חדשים לחיינו. עם זאת, אנחנו לפני ליקוי לבנה, שיתקיים בתאריך 4.6.12 והשפעתו תורגש כבר ממחצית השבוע הקרוב, כך שרצוי עדיין להמתין ולא לצאת לדרך עם רעיון או פעולה חדשה עד אחרי הליקוי, מאחר שפעולה מוקדמת עלולה לגרום לתוצאה מעוותת שאינה עונה על הציפיות. טבעי שהחלטות על שינויים אינן מתרחשות כהרף עין, כך שהמצב האידיאלי הוא להמתין לסיום תקופת הליקויים ולהקשיב גם לקול הלב, שיצביע בדיוק על המשאלה האמיתית שלנו.
25/05/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
בסטף, ישוב נחבא אל הכלים, על אם-הדרך לירושלים, ימינה ממחלף-הראל, ממוקמת בינות לעצי-יער מוריקים, חוות הר איתן - מוקד עלייה לרגל אידיאלי בכל ימות השנה ועל אחת כמה וכמה בחג השבועות. זוהי ממלכת הגבינות של שי זלצר, גבן מחסד עליון, שקנה את עולמו כיצרן עתיר-תהילה של מעדן החלב הזה.
25/05/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il