|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

מתבלבלים בין אהבה לשנאה

אצלנו למרבה הצער ההלכה עדיין אינה גורם משפיע אבל המציאות אמורה להיות גורם משפיע אלא שבפועל, במציאות הימיומית אצלנו אנחנו רואים שכאשר המציאות אינה מסתדרת עם הנטייה הטבעית, נאחזים בנטייה הטבעית ודוחים את המציאות
28/08/2020  |   נסים ישעיהו   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע פותחת במלחמה, לכאורה עם גורם חיצוני (דברים כא): [י] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. ומיד עוברת למה שבעברית החדשה יכול להיקרא התאהבות ממבט ראשון: [יא] וְרָאִיתָ, בַּשִּׁבְיָה, אֵשֶׁת, יְפַת-תֹּאַר; וְחָשַׁקְתָּ בָהּ, וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה. התורה אינה אוהבת את הרעיון אבל "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע" כפירוש רש"י, שאם אין הקב"ה מתירה ישאנה באיסור". אם כך אז זה בסדר, אפשר לזרום עם זה? לאו-דווקא, "אבל אם נשאה, סופו להיות שונאה וסופו להוליד ממנה בן סורר ומורה, לכך נסמכו פרשיות הללו". בעברית פשוטה מה שאומרת לנו כאן התורה הוא שאין להיסחף אחר רגשות שמתעוררים פתאום, שכן מה שמענג אותי כרגע עלול להתגלות כמקור כאב בהמשך.

וכמובן, ההוראה הזאת תקפה לא רק בתחום האישי/משפחתי אלא בכל תחום בחיים. לכל אדם יש נטיות טבעיות, לחיוב או לשלילה; כלומר למבט חיובי כולל על המציאות או למבט שלילי. הכי קל לכאורה זה לזרום עם הנטייה הטבעית, אבל זה מאוד לא נכון אומרת לנו התורה, צריכים לאזן. כלומר בעלי המבט החיובי חייבים לזכור תמיד שיש במציאות גם שלילה ובעלי המבט השלילי חייבים לזכור את החיוב. ולא די בזכירה טכנית, שכלית, חייבים מודעות מלאה לקיומן של אפשרויות שונות הנגזרות מהנטיות האנושיות השונות. בתולדות עם ישראל בית הלל ובית שמאי מייצגים את הנטיות השונות, בית שמאי מחמירים ובית הלל מקילים. האם זה נתון קבוע, מוחלט?

ממש לא. הרי יש כמה הלכות שבהן הפסיקה הפוכה, בית הלל מחמירים ובית שמאי מקילים. ההסבר הוא שאמנם יש נטייה טבעית לכיוון כזה או אחר, אבל את הנושא בוחנים עניינית. כך נהגו בית הלל ובית שמאי, בחנו כל נושא מנקודת מבט של התורה ופסקו על הרוב בהתאם לנטייתם הטבעית כשהסתדרה להם עם ההלכה. אבל היו מקרים שבהם הנטייה הטבעית שלהם התנגשה עם ההלכה ולכן פסקו הפוך מהנטייה שלהם. אומנם אצלנו למרבה הצער ההלכה עדיין אינה גורם משפיע אבל המציאות אמורה להיות גורם משפיע. אלא שבפועל, במציאות הימיומית אצלנו אנחנו רואים שכאשר המציאות אינה מסתדרת עם הנטייה הטבעית, נאחזים בנטייה הטבעית ודוחים את המציאות.

להתרומם למדרגת אדם

בפרשת השבוע יש למעלה משבעים מצוות וברובן התורה דורשת מאיתנו לעשות את המעשה הנכון אף שהוא הפוך מהנטייה הטבעית שלנו. הדוגמאות רבות כאמור, נביא כמה בודדות להמחשה. לא לפרוץ את גבולות המגדר (מזל שהלהטבים לא קוראים את זה. או שכן קוראים) (פרק כב): [ה] לֹא-יִהְיֶה כְלִי-גֶבֶר עַל-אִשָּׁה, וְלֹא-יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה: כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה. איסור לקיחת רבית (רק) מישראל (מגוי מותר לקחת) (פרק כג): [כ] לֹא-תַשִּׁיךְ לְאָחִיךָ, נֶשֶׁךְ כֶּסֶף נֶשֶׁךְ אֹכֶל: נֶשֶׁךְ, כָּל-דָּבָר אֲשֶׁר יִשָּׁךְ. מה קורה אם שכחתי קצת תבואה בשדה (פרק כד): [יט] כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה, לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ--לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה, יִהְיֶה: לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ.

ההגבלות האלה נועדו לרומם אותנו מדרגת בעלי חיים מפותחים שגם הולכים על שתיים ולא על ארבע, למדרגת אדם המודע למעשיו ואת כל צעדיו הוא מנהל בהתאם למבחן התבונה. כי לנטיות הטבעיות יש תכונה מוזרה להשתנות עם הזמן והניסיון המצטבר, ואפילו מן הקצה אל הקצה. הרי אינו דומה בהכרח בנטיותיו הטבעיות אדם בן חמישים לאותו אדם כשהיה נער בן חמש עשרה. בפוליטיקה יש המון דוגמאות לאנשים שעברו מן הקצה אל הקצה בתוך זמן לא ארוך במיוחד ולענ"ד הם עשו זאת לא מפני שנגה עליהם אור התבונה אלא מפני שבכל שלב דיברו ופעלו בהתאם לנטייה הטבעית שהשתנתה. והרי גורמים שונים עלולים לשנות את הנטייה של אדם, כגון מה משתלם לו כעת וכדומה.

וכיצד אנחנו אמורים להתייחס למי שמתעקש ללכת אחר נטיות לבו? הרי בין המתיימרים להנהיגנו יש לא מעטים כאלה כאמור, האם אנחנו אמורים להאמין להם? לסמוך עליהם? הבדיחה שהייתה מצחיקה אם היא לא הייתה עלינו, היא שדווקא המתעקשים על דרך אחת, אלה שמתעקשים לדבוק באמת שלהם מותקפים ללא הרף ומוצגים כמושחתים שיש להיפטר מהם. והטעות הגדולה של אותם נאמנים לדרכם היא המחשבה שיצליחו להניע את מתנגדיהם לשתף עימם פעולה לטובת העניין תוך ניטרול נטייתם הטבעית שמניעה אותם ביומיום. זה לא יכול לעבוד והשותפות הזאת רק מעמיקה את חוסר המשילות. דומני שכעת כבר צריך להיות ברור לכולם שאין שום פתרון מלבד התגלות המשיח.

תאריך:  28/08/2020   |   עודכן:  28/08/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תוך התבוננות במפת המזרח הקרוב לאור השלום עם מדינת האמירויות הערביות נזכרתי בסכסוך הרוסי-מערבי סביב פתיחת "חזית שניה" במלחמת העולם השנייה. התוכנית האמריקנית-ישראלית פותחת חזית שניה נגד אירן, כך שמעתה אין רק נסיון למצור אירני על מדינת ישראל באמצעות סוריה, חיזבאללה, החמס של עזה וכנראה גם טורקיה המוסלמית. מעתה יש מצור גם על אירן, בגבולה הדרומי כאשר מדינת האמירויות בסוף המדבר הסעודי חודרת עמוק לתוך המפרץ הפרסי במשולש טריטוריאלי מחודד בקצהו - מול מיצרי הורמוז - ומסוגלת לנעול גם את הצי האירני מיציאה מן המפרץ הפרסי.
ישראל הייתה עדה השבוע להתבהמות חלק מקציני המשטרה כלפי המפגינים נגד המשך שלטונו של הנאשם בפלילים בנימין נתניהו. אמש נתנו שניים מבכיריו - יושב-ראש הכנסת וראש המחנה הדורס את עליונות המשפט יריב לוין, ומי שאינו מפגר אחר במצעד החושך השר אמיר אוחנה - דוגמה לכוונתם לכבות את האור. הם תקפו את ההנחיות החדשות של פרקליטות המדינה באשר להעמדת מפגינים לדין.
27/08/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בחדשות הערב ראיתי נתון סטטיסטיי בדוק, שאי אפשר להתווכח עליו, אבל הוא ממש לא ייאמן. 95 אחוז (!) של גברים אלימים, שהוכנסו לבית כלא בשל אלימות במשפחה, שוחררו בגלל סיבות טכניות, בלי קשר לרמת המסוכנות שלהם.
אין צורך בתיאורים מפורטים כדי להבין את עוצמת הכאב, הסבל, התסכול של הילדים חסרי הישע המובאים בכל בוקר לגן, נפרדים מהוריהם ונתונים לחסדיהם של המבוגרים המהווים תחליף הורי עד לסיום פעילותם בגן.
בטקס שערכה (יום ג' 25.8.2020) עיריית תל אביב להשקת מרכז קהילתי ע"ש אריק איינשטיין נכחו ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, משפחת איינשטיין, אלמנתו סימה אליהו וכן יוני רכטר שניגן בטקס בנגינה בפסנתר משיריו של אריק איינשטיין.
27/08/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
יורי מור
יורי מור
שיר הלל לשפה הרוסית    אני רוצה לספר דווקא לדוברי העברית על השפה הרוסית - על יופייה, קסמיה ומעלותיה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אנחנו עושים את אותן שגיאות, שעשתה ממלכת החשמונאים, ששכרות משיחית הניעה את הנהגתה למסעות צבאיים משקרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il