|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חיות. תורמת לשפה העברית [צילום: שיר תורם, פלאש 90]

מבן יהודה ועד חיות, מביאליק ועד ברק

ממשיכי דרכם של ביאליק ובן יהודה, לא צייצניים לרגע, לא אזרחים נטולי מעמד כי אם אנשי אקדמיה, פוליטיקה ומשפט, הוסיפו וחידשו מילים מיוחדות לרגל שנת השפה העברית
17/01/2023  |   עמנואל בן-סבו   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

מאה שנים לפטירת מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה, מאה וחמישים שנה להולדת המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק, ללא ספק שתי דמויות משמעותיות בתחיית השפה אשר נמה בגלות הדוויה. בן יהודה כמו ביאליק תרם רבות לשפה העברית ולתחייתה, להפיכתה משפת קודש המדוברת בקרב יהודים יראי ה' לשפת האומה השבה למולדתה, השניים חידשו מילים, המציאו מילים, שילבו שפה מיוחדת בה העבר וההווה משמשים בערבוביה.

ממשיכי דרכם של ביאליק ובן יהודה, לא צייצניים לרגע, לא אזרחים נטולי מעמד כי אם אנשי אקדמיה, פוליטיקה ומשפט, הוסיפו וחידשו מילים מיוחדות לרגל שנת השפה העברית. להלן מבחר מהשבועיים האחרונים. עברית שפה יפה.

מר מוסר ואתיקה, פרופ' אסא כשר, מחבר הקוד הצה"לי, מעניק למלחמה באחיו החרדים את התיאורים העדינים והמלכדים: רודנות השלטון, טפילות חרדית. נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, מחולל ההפיכה המשפטית אשר הגדיר לפני חמש עשרה שנים, את שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, במילים: לוחם צלב, אויב, את שר המשפטים הנוכח כינה "רק" עבריין, לא פחות. עוד תרם כבוד הנשיא בדימוס להעשרת המילון העברי המתחדש את התיאורים הבאים: חרוזי רעל, פלוגת טנקים, כיתת יורים, מלחמת אזרחים ועוד פנינים שלא נשזרו בשרשרת חרוזי הרעל האמורה בדרך להובלת קץ הדמוקרטיה.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הפתיעה. גם לה יש מילים נהדרות לתרום לשפה העברית, בנאום שכולו אהבה ודמוקרטיה תרמה את הפנינים הבאים לחרוזי השמחה:

מילים: אסתר חיות.

לחן: מקהלת פרשני המשפט.

ביצוע שירה: מקהלת "אתה בחרתנו".

להלן מעט מהטוב והיופי: "תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת... מרשות שופטת לרשות שותקת, משלטון הרוב לעריצות הרוב ... הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב, למרבה הצער, צבר היוזמות שמתרגש עלינו כמבול ובחיפזון אינו מסתפק בפגיעות האלה... תוכניתו של שר המשפטים החדש איננה תוכנית לתיקון מערכת המשפט - היא תוכנית לריסוקה. היא תפגע פגיעה אנושה בעצמאות ובאי-התלות של השופטים...."

הפזמון החוזר הוא המשפט האלמותי: "אדוני השר, לא זו הדרך".

מירי מסיקה ועברי לידר שוקלים לבצע יחדיו את יצירת המופת העברית במוצאי השבת הבאה ברחוב קפלן.

ראו הפוליטיקאים את מעיין היצירתיות המבעבע, המפכה, ראו את השפה העברית בתפארתה והחליטו כי חלקם לא ייגרע. הפוליטיקאים המובסים בחרו במילים של שלום, חרות, אהבה, שוויון, אחדות, כמו: מרי אזרחי, מלחמת אחים, כנופייה עבריינית, דורסי הדמוקרטיה, פאשיסטיים, אונסי מערכת המשפט, אורבן, סטאלין, ארדואן, מוסוליני, והיטלר גם. דיקטטורה, דיקטטורה חולנית, חושך, אפלה, עבריינים, הרס יסודות הדמוקרטיה, מפלגת בג"ץ, הדגלים השחורים, בוז לבוז'י.

מילים: פש"מ, פוליטיקאי שמאל מצויים.

לחן: אולפני תקשורת בע"מ.

ביצוע: רשימה בלתי נגמרת של פוליטיקאים כמקהלת ליווי לזמר רן דנקנר.

מדינת ישראל נמצאת על פרשת דרכים בנושאים משמעותיים, ראוי שהשיח יהיה ברור ויקיף את כל חלקי הציבוריות הישראלית. ראוי שקולם של כולם יישמע בנפש חפצה ובלב פתוח, ראוי שייבחנו התהליכים על-פי איזונים, בלמים ומידתיות. מדינת ישראל מייחלת למערכת משפט ערכית, עוצמתית ובעיקר מאוזנת ומידתית.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  17/01/2023   |   עודכן:  17/01/2023
עמנואל בן-סבו
+רוטמן מקשיח את התנאים לפסילת חוק
23:08 17/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הנוסח החדש של יו"ר ועדת החוקה כולל הקשחות משמעותיות אל מול החוק של השר לוין והוא החוק שיובא לאישור הוועדה, אך ריכוך עילת הסבירות במקום ביטולה
רוטמן. נוסח מתוקן [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+סערת הרפורמה במשפט: הנשיא הרצוג נפגש עם לפיד
22:45 17/01/23  |  עידן יוסף
הנשיא יצחק הרצוג נפגש עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד כחלק מהפעילות שלו להגיע לפשרות בנוגע לרפורמת המשפט (כאן חדשות). אולם נראה שהמפגינים פחות התרשמו מניסיונות התיווך - גם השבוע, ההפגנה הירושלמית של מתנגדי הרפורמה המשפטית תתקיים מול בית הנשיא (חדשות 12).
+פרוש לשגריר ארה"ב: הרפורמים לא ישנו את הסטטוס-קוו בכותל
19:49 17/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השר מאיר פרוש נועד שגריר ארה"ב בארץ ואמר לו: "כאשר כיהן פה ראש ממשלה עם שישה מנדטים, בסיוע קואליציה צרה שהייתה בנויה על רע"ם, זה היה דמוקרטי מבחינתכם?"  ▪  על הרפורמה המשפטית: "רוב העם תומך ברפורמה, ושופטי העליון 'הרוויחו' את זה ביושר"
נייד. ביקש מפרוש להיות גורם ממתן [צילום: תקשורת השר]
+דיון שני בוועדת חוקה על הרפורמה המשפטית
13:15 17/01/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הדיון נדחה לשעות הצהריים לאחר חברי הכנסת נשארו במליאה עד שעה מאוחרת מאוד  ▪  יש עתיד: "השארנו את מליאת הכנסת פתוחה במשך 16 שעות רצופות"  ▪  יו"ר הוועדה הודיע: הדיון יהיה על "חוק היועמ"שים" ובערב על הכנת "החוק הנורבגי"
הוועדה התכונה לדיון נסוף [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+רפורמה משפטית בישראל
10:19 17/01/23  |  יבגני פטישמן   |   לרשימה המלאה
בהיעדר חוקה, הדיון בסמכותו של בית משפט חוקתי לפסול חוקים והחלטות ממשלה, ובסמכות הרשות המחוקקת להתגבר על פסיקותיו אלה ברוב מיוחד הוא דיון קצת נכה
סמכות מלאה [צילום: לע"מ]
+למה קוראים לשלטון בישראל "דמוקרטיה"
08:36 17/01/23  |  מוטי הרכבי   |   לרשימה המלאה
מאחר שצורת השלטון בישראל ב-30 השנה האחרונות יחודית ואין שום משטר דומה לה בשום מקום בעולם, לפחות לא בדמוקרטיות בעולם, אז במקום לקורא לצורת שלטון זו בשמות, פשוט אתאר אותה וכל אחד יוכל לבחור שם כרצונו
הרשות השופטת [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+פיראטיות שיפוטית
08:28 17/01/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
לכנות את מערכת המשפט בישראל כמערכת הכפופה למשטר אקטיביסטי זה עלבון לאקטיביזם, מערכת המשפט בישראל היא מערכת פיראטית במלוא מובן המילה
החלטה שיפוטית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+בלי התנצלות
08:08 17/01/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
ישראל בשנת ה-75 לקיומה, אכן משנה פניה, גם בנוף הפיסי שלה, גם בנוף הדמוגרפי, עם ממשלה נבחרת, הומוגנית, יציבה, בעלת סדר יום מוכח. אין לדובריה שום צורך בהתנצלות. זוהי הדמוקרטיה, זוהי בחירת העם
ישראל משנה את פניה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+לוין נגד אנשי מיארה: "איש לא שמכם לקבוע מה האינטרס הציבורי"
08:07 17/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר המשפטים בביקורת חריפה בוועדת החוקה נגד הייעוץ המשפטי לממשלה: "חוות הדעת שאני שומע כאן לראשונה נכתבת מפוזיציה ולא ממקום נקי; אתם לא עומדים מעל מי שהציבור בחר"  ▪  המשנה ליועמ"ש, גיל לימון: "כאשר בוחנים את ההצעה שהונחה בפני הוועדה, אין מנוס מהמסקנה כי חברי הוועדה מתבקשים למעשה לדון בשאלה - האם נכון כי הממשלה תפסיק להיות כפופה לחוק. לדעתנו, לדעת היועצת המשפטית לממשלה, התשובה לשאלה זו הינה ברורה. התשובה היא - לא"
לוין. אין עציצים [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבן יהודה ועד חיות, מביאליק ועד ברק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
שאלה לאהרן ברק ושות׳: למה אתם מתעקשים לקרוא למשטר בישראל "דמוקרטיה"? דמוקרטיה על-פי המילון זה שלטון העם. כן, העם הזה שאתם כל כך בזים לו! ולא חושבים שמגיע לו למשול! מדוע לא תקראו לשלטון אותו אתם כפיתם "שלטון הנאורים", "שלטון המתורבתים", "שלטון הנשאים", "שלטון הנעלים". בעצם החליטו לבד מה השם המתאים, אבל דמוקרטיה, שפרושה שלטון העם, באמת? זה הדבר האחרון שאתם רוצים.
17/01/2023  |  מוטי הרכבי  |   יומני בלוגרים
האם מערכת המשפט בישראל משוועת לשינויים? לדעתי אין אדם בישראל, פרט אולי לנשיאת בית המשפט העליון, וחבריה וחברותיה לנשיאות בעבר, אשר אינו סבור שמערכת המשפט בישראל נמצאת על מדרון חלקלק, מאבדת באורח חמור ומסוכן את אמונו של הציבור, פוגעת משמעותית ביכולת השלטון לשלוט, ופוגעת משמעותית בוודאות השיפוטית, וידוע במשך שנים שאם היא לא תכניס עצמה למשטר של התאמות ושינויים, בעיקר באמצעות צמצום יזום מבפנים של סמכויות שהמערכת הזו הקנתה לעצמה יש מאין, היא תמשיך להידרדר עד אשר היא תתנגש במהירות 180 קמ"ש בקיר פוליטי עשוי מעופרת, ואז היא תתפזר לכל עבר, כאשר לא לגמרי בטוח שניתן יהיה בזמן קצוב לבנות מערכת חלופית טובה יותר.
מיום ליום המדינה שלנו משתנה. צומחת לגובה, נוגעת בשמיים. זה קורה במרכז וכמעט בכל אתר ואתר. זה קורה בתל אביב ובכל עיר אחרת, אם זו רמת-גן, באר-שבע, או אור עקיבא, כרמיאל או לוד, רחובות או נתניה. ראיתי מבנים מתנשאים אל על אפילו באריאל ובעופרה שבשומרון. ואם לא לגובה - אז לרוחב. יש שטח פנוי, תוך זמן קצר יהיה בנוי. תל אביב היא עתה העיר החפורה ביותר בעולם. היכן שלא תנוע בה - כבישים הפוכים, תעלות, ציוד כבד, דחפורים, מנופים, מחסומים, ובעיקר - עגורנים. הם כבשו את קו הרקיע, מצויים בכל מקום, סובבים על צירם, מעלים למרומים חומרי בניין, מסייעים להגביה את המבנים, שמחליפים מבנים נושנים בני שלוש וארבע קומות משנות החמישים והששים.
ועדת החוקה התכנסה (יום ב', 16.1.23) לדיון נוסף ברפורמה במערכת המשפט, ובהצעת היו"ר ח"כ שמחה רוטמן להצעת חוק סמכויות הייעוץ והייצוג של הייעוץ המשפטי לממשלה. הצעת החוק עוסקת בסמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעולתם השוטפת ובפני ערכאות שיפוטיות, תחת הכותרת צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה - מחזירים את הצדק למערכת המשפט.
17/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, טוען (יום ב', 16.1.23) כי תוכנית החקיקה להגבלת כוחו של בית המשפט העליון, שמקדם שר המשפטים, יריב לוין, היא תוכנית מסוכנת במתווה הנוכחי שלה.
16/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il