|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
דמות רבת קסם [צילום: גוסטב דורה]

ההפטרה לפרשת "כי תשא"

כואב לי, שבספר הספרים היקר לי, כמו שהוא יקר לכל יהודי, אנחנו עדים לענישה לא חינוכית, שעלתה על שרטון מדמם בחייהם בני אדם, שכל חטאם הוא, שהם שגו בתפיסתם הדתית
04/04/2023  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

בליל הסדר אנחנו נותנים ביטוי של אהבה לאליהו הנביא. במאמר הזה אני מבקש לנהל דיאלוג כואב עם דמותו של האדם האהוב גם עלי. בספר מלכים א' פרק י"ח אנחנו פוגשים את הטקסט של הפטרת השבוע "כִּי תִשָּׁא". בהפטרה נקרא על דמותו של אליהו הנביא - בשר ודם - שלא מת, אלא עלה למרומים וזכה לחזור באופן פלאי לעמו, להופיע מולו כדי להוכיח ולייסרו במילים קשות על חטאיו.

אני מצר מאוד על כך, שתוכחת אליהו הנביא לא נותרה תחומה ב-ד' אמות של אמירה מייסרת ומחנכת רק את מִי שֶׁמָעַד וְנִכְשַׁל בעשייה הדתית של עגל הזהב, אלא תוכחתו עלתה, לצערי, על פסי המעשה הקשה, שקשה לי להשלים עם תוכנו ועם ביצועו - "... וַיּוֹרִידֵם אֵלִיָּהוּ אֶל נַחַל-קִישׁוֹן וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם" (מלכים א', י"ח, פס' מ').

כואב לי, שבספר הספרים היקר לי, כמו שהוא יקר לכל יהודי, אנחנו עדים לענישה לא חינוכית, שעלתה על שרטון מדמם בחייהם בני אדם, שכל חטאם הוא, שהם שגו בתפיסתם הדתית. צר לי, שעל שגיאה בתפיסה דתית התגובה היא שחיטת השוגים בנחל קישון. לדעתי, זה מעשה לא מוסרי! כי הייתה אלטרנטיבה חינוכית - להסביר לבני העם שהם שגו שגיאה חמורה.

דמותו של אליהו הנביא, שעלה בסערה השמימה היא דמות רבת קסם, שחדרה לפולקלור היהודי כדמות המושיע והגואל של עם ישראל ושל כל פרט בעם. עִם הרמת הכוס לכבוד אליהו הנביא אנחנו מייחלים בסדר פסח לבוא משיח גואל ושחים לעברו במיטב הפיוט, שיבוא אלינו ומהר ייגאל אותנו מכל צרה.

על-פי שולחן ערוך, יורה דעה, רס"ה, י"א - כסאו של אליהו הוא הסנדק בברית מילה של כל ילד יהודי. לגואל אליהו הנביא אנחנו מרבים במזמורים לכבוד יום השבת לשיר ולייחל "שֶׁבִּמְהֵרָה יָבוֹא אֵלֵינוּ". הנביא מלאכי בפרק ג' פסוק כ"ג כבר "שׁוֹלֵחַ לָכֶם (לָנוּ) אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא", שיהיה הסכר הגואל והמושיע, מי שייחלץ את עם ישראל מכל אסון שעלול לפקוד אותו.

אליהו הנביא, שדמותו חדרה לפולקלור היהודי כדמות המשיח הגואל, למרבה הצער, הלך בדרך חסרת הפשרות כדוגמת משה, אדון הנביאים, וזאת בניגוד לדמות אהרון הכהן הפשרן, שרק חתר לגשר על פני פערים, וראה את הצלחת שליחותו בבניית הגשר. משה בפרשת השבוע ואליהו בהפטרה לפרשת השבוע, שניהם כאחד נקטו דרכים, שלי אישית קשה לקבלן. קשה לי לקבל הרג שלושת אלפים מבני העם, שהיו שותפים פעילים בעשיית עגל הזהב במדבר סיני (שמות ל"ב 26-28). כן קשה לי לקבל את מעשה אליהו הנביא בהרג ארבע מאות וחמישים מבני העם, שמעדו בעשיה דתית (מלכים א', י"ח, מ').

מובן מדוע נבחרה ההפטרה מסיפור הכרמל המתואר בספר "מלכים" להפטרת "כי תשא" מספר "שמות". בשני המקורות מדובר על נקיטה באותו אמצעי ענישה קטלני של הרג השותפים ביצירת העגל. יש לי שיח ושיג כואב עם סיפור ההפטרה בספר "מלכים" א' פרק י"ח. קשה לי לקבל את התנהלותו של אליהו הנביא, המבקש להנחיל את ערכי ארון הספרים היהודי בשומו ללעג את יריביו לתפיסה הדתית, הנענים לעצתו לבנות מזבח ולהקריב עליו קורבן. המבחן הוא איזו אלוהות תשלח אש שמים.

נביאי הבעל בונים מזבח ושוחטים את קורבנם. הם מבצעים פולחן אלילי והאש המיוחלת לא ירדה. אליהו הנביא בונה מזבח, חופר תעלה ושופך על המזבח כד מים, למשמע תפילתו לבורא עולם האש המיוחלת יורדת מן השמים. כל הנוכחים במעמד בכרמל משתכנעים ומכירים באלוקים האחד והיחיד ומכריזים: "יְהֹוָה הוּא הָאֱלוֹהִים, יְהֹוָה הוּא הָאֱלוֹהִים" (מלכים א', י"ח, ל"ט). כשקדמה להכרזה מעשה נסי על-טבעי, שבא לידי ביטוי במראה של "וַתִּפֹּל אֵש-יְהֹוָה וַתֹּאכַל אֶת-הָעוֹלָה וְאֶת-הָעֵצִים וְאֶת-הָאֲבָנִים וְאֶת-הֶעָפָר" (שם, פס' ל"ח) ואפילו "אֶת-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּתּעֲלָה לִחֲכָה".

קשה לי לקבל, שבספר הספרים שלנו, אליהו הנביא מצליח לשכנע את בני עמי בצדקת ערכי המוסר באמצעות הנס של אותה האש היורדת ממרומים, אש האוכלת את העולה, העצים, האבנים, העפר ואת המים האש לחכה. קשה לי לקבל את התיאור המסיים בהפטרת השבוע, כפי שבא לידי ביטוי באותו פרק בפסוק מ' - הפורס בפנינו תיאור מצמרר ומכאיב של תפיסת החוטאים במעשה העגל "וַיּוֹרִידֵם אֵלִיָּהוּ אֶל-נַחַל קִישׁוֹן וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם".

יש לי שיח ושיג קשה עם ספר, שהוא כה יקר לי ויקר לעמי. קשה לי לקבל את העונש, שבוצע בנחל קישון, בו נשחטו אנשים, שלדעתי, שגו במעשה העגל. שגיאה שהביאה למעשה בנהר הקישון "וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם"
. מצער אותי, שהשם אליהו הנביא, שהקסם בשמו קשור בתקווה ובעתיד מאושר נפגם במעשה של הרג. כשאני מקליד שורות אלו אני מאזין לנעימה הבוקעת מהרדיו שלי, נעימה שכולה של תקווה לטוב -

"שָׁבוּעַ טוֹב...
אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא....
אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי...
אֵלִיָּהוּ הַגִּלְעָדִי...
בִּמְהֵרָה יָבוֹא אֵלֵינוּ
עִם מָשִׁיח בֶּן דָּוִד....."


אליהו הנביא, אליהו התשבי אליהו הגלעדי, זה השם החבוי במשאלה של כל אחד מאתנו, שבמהרה יבוא אלינו, יממש ויישם את התקווה לטוב. אליהו הנביא הוא הגיבור הראשי בתודעה הלאומית שלנו, שבקרוב יתדפק על חלונות ביתנו ויביא עמו את הבשורה לטוב. אליהו הנביא הוא גיבורה של הגדת הפסח, הממתינה כבר לנו כבר בכל בית יהודי שנקרא בקול ונשיר במתרוממות רוח את השֵׁם אליהו, שכולו סמל הטוב, וזה ממש מכאיב ששמו המבורך קשור לאירוע המדמם, לאירוע הרצחני המזוויע של שחיטת בני אדם בקישון, גם אם הם חטאו. כואב לי לקרוא את פסוק מ' בפרק י"ח בספר מלכים א'. אני מדלג על הפסוק הזה, המשחיר את דמותו של אליהו שלי.

תאריך:  04/04/2023   |   עודכן:  04/04/2023
איתן קלינסקי
+"והשיב לב אבות על בנים"
14:05 04/04/23  |  יוסף גערליצקי   |   לרשימה המלאה
היטב העובדה המעניינת שבכל ענייני חג הפסח מודגש מאוד הקשר בין אבות ובנים  ▪  ההגדה של פסח בנויה על מצוות "והגדת לבנך", "והיה כי ישאלך בנך", אלו ארבע הקושיות, שכל ההגדה בנויה עליהן
מה נשתנה [צילום: ציור: הגדת קופנהאגן]
+הגדת בן-גוריון
13:49 04/04/23  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
בהגדה פרטית שחיבר הזקן חצי שנה לפני מלחמת סיני, הוא ניבא במדויק את מהלכיה ואת סיומה בגירוש המצרים מסיני  ▪  האיש והאגדה
יהודי קטן קומה וענק המעש [צילום: הנס פין/לע"מ]
+כשהמטס יחלוף מעל ראשי
10:42 04/04/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
זהו הזמן לשינוי היסטורי יסודי, אמיתי, שינוי שלא נעשה מעולם גם על-ידי ממשלות לאומיות שבחרו להניח חבישה מזדמנת על פצעים מדממים שלא יגלידו לעולם
לא אמתין למטס [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ואלה שמות
09:31 04/04/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
יסור נא כל אחד ואחת מאיתנו ליד ושם, אל מיצג ספר השמות, להרהר בזכרם של המיליונים שלא זכו, ולצאת משם מחוזקים במחשבה - לעולם לא עוד
יד ושם [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההפטרה לפרשת "כי תשא"
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא לשחוט בני אדם
4/04/23 12:18
2
חג פסח שמח
4/04/23 12:54
3
ב.ל
4/04/23 13:28
 
למגיב מס' 3
5/04/23 05:47
 
שאלה למגיב ב.ל
5/04/23 09:27
4
אמיר לוין.
4/04/23 14:08
5
ב.ל
4/04/23 20:21
6
ב. ל משקר!!!!!!
4/04/23 22:23
7
חג שמח.עם ישראל
5/04/23 09:34
8
ב.ל
5/04/23 16:22
 
רבקה נאור.
6/04/23 16:00
9
ב.ל, אני רוצה
6/04/23 10:00
10
אמנון יערי
7/04/23 06:55
11
פסח כשרהושמח לעם
7/04/23 07:00
12
שבת מבורכת ונעימה
7/04/23 10:17
13
ה.א
7/04/23 20:40
14
למגיב מס' 3
8/04/23 17:51
15
שבת שקטה
3/11/23 15:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
במשך שנים רבות, ביום העצמאות, כמעט מיום עומדי על דעתי נשאתי עיניי לשמיים ולא רק כדי לשאת תפילת הודיה על הנס הגלוי, תקומת העם היהודי ושיבתו למולדתו, אלא כדי לשמוע את הקול השמיימי ולחזות במטוסים השונים חגים וחולפים ביעף מעל בתינו ומעוררים פרץ התרגשות ושמחה, גאווה ותחושה עילאית כמעט כמו שירת ההמנון, הנפת הדגל, מותירים שובל של גאווה.
זהו ספר, שרק שלושה עותקים ממנו מצויים בעולם. האחד באושוויץ, השני באו"ם בניו-יורק ועתה גם בירושלים, במוסד יד ושם. ספר השמות כינויו. למען האמת, המילה ספר קטנה עליו. מגמדת אותו. אפילו מוטה במקצת. זהו מיצג ענקי בן אלפי עמודים גדולים, בכל עמוד מאות שמות, משתרע לאורך כמה מטרים. למעלה מ-4.8 מיליון שמות מונצחים בו, טבוחי השואה, ומעט פרטים על כל אחד ואחת מהם. 4.8 מיליון יהודים מתוך ששת המיליונים. שמות המופיעים בסדר האלף-בית הלועזי. נאספו, נרשמו, במשך עשרות שנים. לפחות עוד כמיליון נרצחים טרם תועדו.
מה נשתנה הפסח הזה מכל הלילות? רק עומק התהום, רוחב האיבה, עוצמת השנאה, גובה הלהבות ומרור, הרבה מרור. ראוי לעצור לרגע מהמולת רעש מכתזיו"ת השוטפות אותנו בבואש בלתי נסבל, בלתי הגיוני, בואש שזמן רב, רב מאוד ייקח להסירו מחיינו כאזרחי המדינה היהודית דמוקרטית. ראוי לעצור לרגע, למרות המציאות המאתגרת והמורכבת בה נמצאת החברה הישראלית במאבק על עקרונות שחלק גדול מהציבור כבר אינו זוכר או אינו מבין על מה יצא הקצף, על מה נתנה זכות הדיבור לקיטוב, למחלוקת ולשנאה.
חג הפסח הוא זמן של חגיגה, אבל יכול להיות גם זמן של הוצאות משמעותיות. סקר שנערך לאחרונה ברשות ההסתדרות לצרכנות שופך אור על הרגלי הקנייה של לקראת הפסח. הסקר נערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 600 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית.
03/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
לחג החרות ולקראת יום העצמאות - יום הולדתה ה 75 של המדינה, המקאמה מוקדשת לאלה שלוחמים היום על מדינה יהודית ודמוקרטית חופשית. "היו זמנים" על-פי השיר באותו שם של חיים חפר על מלחמת העצמאות.
03/04/2023  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לא ייתכן שכעבור למעלה מ-200 ימים רק אדם אחד נטל אחריות לעובדה המכאיבה והמצמררת של חדירת מאות רוצחים מעזה את גבול ישראל ללא הפרעה הקלה ביותר
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עו"ד ליאת בן-ארי אינה נבחרת ציבור אלא פקידה בכירה בשירות הציבורי, ולמרות הגדרה זו נכון יהיה להבין כי אין חסינות לאיש מול רגישות סלקטיבית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il