|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
התחלה [צילום: הנס פין/לע"מ]

עצם, עצמה ועצמאות

המילים עצם, עצמה, עיצומו ועצמאות קשורים זה בזה. העצם מאפשר גם נפרדות וגם חיבור לכן הוא שלב בהתפתחותו של האדם ושלב בהתפתחותו של עם
23/04/2023  |   חניאל פרבר   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

לפני 75 שנים השתחררנו משעבוד מלכויות שליווה את עם ישראל במאות השנים האחרונות. היו אלו המשטרים העותומני והאנגלי. העצמאות שניתנה לנו אפשרה ליצור בארצנו חברה יהודית עצמאית המהווה אור לגויים.

יום העצמאות מבטא בעוז ובעוצמה את המשמעות של השחרור מעול האומות הסובבות אותנו. כאשר אנו באים לדרוש את המילה "עצם" השורש של המילה עצמאות, נגלה שמילה זו רבת משמעויות בתנ"ך ובספרות חז"ל. לראשונה מופיעה המילה עצם בספר בראשית, כאשר האדם הראשון מכריז בהכרתו את חווה אשתו: "זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי" (בראשית ב', כ"ג). בהמשך מופיעה המילה "בעצם" אצל נח עם כניסתו לתיבה במבצע ההצלה הראשון של האנושות, כפי המופיע בפרשת נח: "בעצם היום הזה בא נח ושם וחם ויפת בני נח... אל התיבה" (בראשית ז', י"ג). ביציאת מצרים מבצע ההצלה המרכזי בתולדות עם ישראל נאמר בספר שמות: "ויהי מקץ שלושים שנה וארבע מאות שנה ויהי בעצם היום הזה יצאו כל צבאות ה' מארץ מצרים" (י"ב, מ"א).

כאשר התורה מצווה על יום הכיפורים, היא נוקטת בביטוי בעצם היום הזה שלוש פעמים. הבה נעיין בפסוקים בספר ויקרא: "וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה... כי כל הנפש אשר לא תענה בעצם היום הזה... וכל הנפש אשר תעשה כל מלאכה בעצם היום הזה" (כ"ג, כ"ח-ל'). מפרש על האתר ר' חיים בן עטר בפירושו 'אור החיים': "והטעם כי יום הכיפורים הוא פירושו כי עיצומו של יום מכפר, ויש לך אדם שהזמן מכפר עליו והוא עסוק במלאכתו, והמשכיל על דבר עיצומו של יום לבבו יבין המכפר כי הוא האדון המאיר היום לסגל דבר זה".

המילים עצם, עצמה, עיצומו ועצמאות קשורים זה בזה. העצם מאפשר גם נפרדות וגם חיבור. לכן הוא שלב בהתפתחותו של האדם ושלב בהתפתחותו של עם. המילה עצמאות מבטאת מצב שבו אדם או ארגון או מדינה שיש להם את היכולת לעשות מה שהם חושבים שהוא הדבר הנכון לעשות, ולא לקבל פקודות או להיות נשלטים על-ידי אחרים.

המילה עצמאות מזכירה לנו חלק מגוף האדם ואלה העצמות שהם החלק החזק והקשה בגוף. מהמילה עצמאות ומן השורש עצם נוצרו מילים רבות הקשורות לכוח כמו עוצמה, עיצומו של יום וגם המילה עצמאות. כאשר דוד בן-גוריון ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל הכריז על הקמתה של המדינה בה' באייר התש"ח, הכרזה זו נקראה הכרזת העצמאות. חברי הממשלה הזמנית חתמו על מגילה שנכתבו בה איך המדינה תתנהג לפי אמונות וערכים. מגילה זו נקראה מגילת העצמאות.

בשעתו, היה ויכוח שלם כיצד לקרוא למלחמה שהתחוללה באותה תקופה, האם לקרוא לה מלחמת השחרור כי השתחררנו מהשלטון הבריטי, או מלחמת הקוממיות שהעם קם על רגליו ונלחם. בסופו של יום התקבל השם מלחמת העצמאות כי המלחמה הזו אפשרה את עצמאות העם היהודי במדינתו.

על-מנת להביע את רחשי הלב לחשיבותה של מדינתנו לעיני העולם, מצאתי כמתאים את פירושו של הרב שמשון רפאל הירש על הפסוק מספר ויקרא: "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי" (כ', כ"ו). אל יעלה על הדעת שבחירת עם ישראל יש בה דחיית כל האנושות. בחירת ישראל איננה אלא ההתחלה היא מתחילה לחזור ולבנות את בניינה הרוחני והמוסרי של האנושות. כל עצמה איננה אלא צעד ראשון לקראת אותו עתיד שנאמר בו 'ונלוו גויים רבים אל ה' ביום ההוא והיו לי לעם ושכנתי בתוכך' (זכריה ב', ט"ו) מקדש ישראל עתיד להיות לא רק מרכז לישראל אלא מרכז כל האנושות הנגאלת בה'".

תאריך:  23/04/2023   |   עודכן:  23/04/2023
חניאל פרבר
+בן-גביר בישיבת היערכות לל"ג בעומר: "נשחרר כמה שאפשר"
08:14 24/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השר פרוש: את שטח ההר יאבטחו סדרנים מהציבור החרדי. הדבר ימנע חיכוך מיותר ויאפשר להפנות את כוחות המשטרה למשימות הנוספות במבצע מירון"
ישיבת ההיערכות
+שלושה צביקה
08:09 24/04/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
צביקה ש', צביקה ל', צביקה ר' - אני רואה את פניהם לנגד עיני. פנים שקפאו ולא השתנו ולא ישתנו. אני מהרהר, לאן כל אחד מהם היה מגיע בחייו האישים, אלמלא נפל. דעותיהם הפוליטיות היו אולי שונות, אבל הם היו מאוחדים במשימתם, לשרת בצבא ישראל. היש גאווה גדולה מזו?
[צילום: פלאש 90]
+החרדים, ההר והזיכרון
07:28 24/04/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
"הציבור החרדי", בניגוד לנרטיב השנאה והבדלנות המבקשים להדביק להם, פוקדים בהמוניהם את בתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון לחללי צה"ל, עומדים בצפירת הזיכרון, מרכינים ראשם, ממלמלים פרקי תהילים או סתם תחינה, חלק מהזיכרון הלאומי, גם אם חלקם הגדול עדיין בוחר בלימוד התורה על פני השירות הצבאי
יום קדוש [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+נתניהו נפגש עם בני משפחות שכולות לקראת יום הזיכרון
01:06 24/04/23  |  עידן יוסף
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נפגש (א') עם אלמנות, יתומים ואחים שכולים של חללי צה"ל לקראת יום הזיכרון. המפגש נערך בירושלים, שם כל ילד שיתף בזיכרונות מאביו. נתניהו אמר לילדים שאבותיהם הם גיבורים גדולים ויש להם זכות אמיתית. הוא דיבר גם על מחיר המלחמה ואיך הוא תמיד חושב על המשפחות שישלמו את המחיר, לפני שהוא שולח אנשים לקרב.

בפגישה השתתפו בני משפחה שונים של חללי צה"ל, בהם נהאד, אלמנתו של סא"ל מוחמד ח'יר אלדין ז"ל, שנהרג בהתנגשות במהלך מבצע מיוחד בחאן יונס ב-2018. היא סיפרה על כמה קשה היה לבנה לשמוע את המונח "יתומים" בהתחלה, אבל כעת הוא מצפה לפגישות שתורמות לו רבות.

המפגש אורגן על-ידי ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, ומנכ"ל צה"ל, שלומי נחומסון, הביע את תודתו לראש הממשלה על קיום האירוע. לדבריו, הפגישה הייתה מסר חשוב למשפחות הנופלים שראש הממשלה חושב לא רק על ההשלכות של פעולות צבאיות אלא גם על המחיר האנושי של המלחמה.
[צילום: קובי גדעון/לע"מ]
+תורחב זכאות יתומים להטבת מס ברכישת דירות מגורים
23:55 23/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
לקראת יום הזיכרון, שר האוצר יוזם הרחבת זכאות ליתומי חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה  ▪  יוכלו לממש את זכאותם לשיעור מס רכישה מופחת בעת רכישת דירת מגורים עד גיל 50, ולא עד גיל 40 כפי שנקבע עד כה
סמוטריץ'. לנסות להקל [צילום: שריה דיאמנט/פלאש 90]
+להסיר דגלי ישראל קרועים מהמרחב הציבורי
20:00 23/04/23  |  יגאל לוי   |   לרשימה המלאה
במרחב הציבורי בארץ, ניתן לראות דגלי ישראל רבים כשהם בלויים ואף קרועים  ▪  מה שמתחיל עם כוונה טובה של הנפת הדגל בגאווה לאומית, הופך עם חלוף הזמן, למפגע סביבתי, המלווה ב"צביטה בלב" ממראה דגל ישראל קרוע  ▪  לתופעה אף יש היבט חוקי, כפי שנקבע לדוגמה ב"חוק הדגל"
צביטה בלב [צילום: יגאל לוי]
+השר בן-גביר ייעדר מהטקס הממלכתי לחללי המשטרה
19:16 23/04/23  |  עידן יוסף
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ייעדר מהטקס הממלכתי לחללי המשטרה - בגלל התעקשותו להגיע לבית העלמין הצבאי בבאר שבע. בניגוד לקודמיו, בן-גביר לא ישתתף גם בטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי בליל יום הזיכרון (חדשות 12).
+גולדקנופף וטסלר ביטלו את הגעתם לטקסי יום הזיכרון
15:20 23/04/23  |  מירב ארד
בעקבות בקשות של משפחות שכולות: שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף וסגן שר התרבות והספורט יעקב טסלר הודיעו (יום א') שלא יגיעו לטקסי יום הזיכרון בקריית גת ובבאר טוביה.
+חוגגים עצמאות
13:36 23/04/23  |  יובל גרטנלאוב דיין   |   לרשימה המלאה
ישנם הרבה אנשים החוששים מחג זה ומהארוחה הגדולה והעשירה בבשר, ואולי אין כל סיבה לדאגה  ▪  אפשר לאכול גם בצורה בריאה ומאוזנת
הכנה ביתית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+תדירות הרכבות ביום הזיכרון תהיה נמוכה יותר
13:04 23/04/23  |  עידן יוסף
ביום הזיכרון, יום שלישי 25.4.23, רכבות הנוסעים תופעלנה במתכונת יום שלישי רגילה. כנהוג, בני משפחות שכולות זכאים להנחה בשיעור של 50% מדמי הנסיעה ביום הזיכרון. לקבלת ההנחה יש להציג תעודת משפחה שכולה.

ביום העצמאות, יום רביעי 26.4.23, תפעיל רכבת ישראל לוח זמנים ייעודי, ורכבות הנוסעים תופעלנה במתכונת של רכבת אחת מדי שעה, בכל הקווים. קו חיפה-ת"א וקו באר שבע-ת"א יופעלו בתדירות של שתי רכבות מדי שעה, בשעות 21:00-18:00.

בנוסף, בליל יום העצמאות (הלילה שבין שלישי לרביעי), רכבות הלילה תופעלנה במתכונת מלאה בין תחנות בנימינה-ת"א-נתב"ג-ירושלים, בתדירות של רכבת אחת מדי שעה.
תחנת הרכבת לב המפרץ
+לזכור ולהזכיר את המורשת הלאומית
12:36 23/04/23  |  תרצה הכטר   |   לרשימה המלאה
יום הזיכרון חייב בכל שנה לעמוד בסימן החוסן הלאומי, הפטריוטיות והנכונות להקרבה למען הקולקטיב  ▪  טקסי הזיכרון לחללי מערכות ישראל חייבים למקד את תשומת לב הציבור בחוסן הלאומי, בשפה של לכידות ולא פילוג
במותם ציוו [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
יום העצמאות (או בשמו השני יום המנגל הלאומי) קרב ובא, ואיתו מגיעים ההכנות של קניית המנגל, הפחמים, הבשרים והתוספות. ישנם הרבה אנשים החוששים מחג זה ומהארוחה הגדולה והעשירה בבשר, ואולי אין כל סיבה לדאגה. בכתבה זו אציג את סוגי הבשרים השונים, נדון מה מומלץ יותר ופחות ואיך ניתן לשלבם בחג בצורה בריאה ומאוזנת.
בהתקרב יום הזיכרון לחללי צה"ל תשפ"ג, על השיח הציבורי-תקשורתי השתלט ויכוח פוליטי ואינו מרפה. אנחנו, אזרחי ישראל, אחראים לכך. עלינו לכבד את 24,213 חללי מערכות ישראל, להקשיב, ולהזכיר מבוקר עד ערב את המורשת שעליה מושתת המדינה. אל לנו להיתפס לשיח של איומים והפחדות העוסק בנושא אחד: למנוע מנציגי הציבור בכנסת את הגישה לבתי הקברות הצבאיים.
23/04/2023  |  תרצה הכטר  |   יומני בלוגרים
טרגדיה ישראלית נוראה, אין הגדרה קולעת יותר מהמציאות המטרידה והכואבת בה הפוליטיקה חודרת במלא עוזה, עוצמתה וכיעורה לתוככי בתי העלמין הצבאיים. טרגדיה ישראלית, בה חלק מההורים השכולים מבקשים מנבחרי הציבור שלא לפקוד השנה את בית העלמין, בעוד חלק אחר תובע כי נבחרי הציבור המסמלים את הממלכה בשמה נפלו יקיריהם, מקומם לא יפקד.
מערך הסייבר הלאומי מתריע מפני ניסיונות למתקפת פצחנים במטרה לשבש ולהשתלט על שידורי הטקסים בימי הזיכרון והעצמאות.
22/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון יד לבנים הפיץ (יום ו', 21.4.23) מכתב עליו חתומים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, יואב גלנט, ומהאופוזיציה - יאיר לפיד ובני גנץ, ובו קריאה של הארבעה להשאיר המחלוקות ביום הזיכרון מחוץ לבתי העלמין.
22/04/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
עדנה ויג
עדנה ויג
הרצל חקק וגם אחיו בלפור חקק ומשוררים נוספים תרמו לפיתוח השפה ולהפצתה והפנמתה בקרב בני העם, והם ממשיכים בכך לאורך השנים
יורי מור
יורי מור
שיר הלל לשפה הרוסית    אני רוצה לספר דווקא לדוברי העברית על השפה הרוסית - על יופייה, קסמיה ומעלותיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il