|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מערכת הבריאות - מבט עגום מבפנים

שלושה ימי אשפוז במחלקה פנימית א' בבית-החולים שיבא חיזקו את תחושתי, כי עדיף להיות בריא, ולהתרחק מבתי-חולים האם זה צריך להיות כל כך נורא?!
02/10/2018  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות
איפה האחיות? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

רע מאוד להיות חולה במדינת ישראל. זאת ידעתי גם בלי בדיקה. אלפי מיטות חסרות בבתי-החולים הציבוריים. המחסור העצום במיטות יוצר עומס וצפיפות במחלקות האשפוז של בתי-החולים. כתוצאה ממנו אין די רופאים, אחיות, טכנאים וסגל, שיטפלו בחולים במחלקות העמוסות מדי.

אסור להתאשפז בימי שישי, יעץ לי צבי, ידידי, שאשתו אחות בגמלאות. מאותה הסיבה אסור להתאשפז בערב חג.

ביום שישי, 21 בספטמבר 2018, החל מקבץ מדהים של שבת ושל חג הסוכות. כלומר, מוטב היה להתרחק באותם הימים מבתי החולים. מי שיכול מסגל הרופאים, האחיות והצוות נמצא בחופשה, והמחלקות העמוסות ממילא כרעו תחת העומס.

עקרונות לחוד ומציאות לחוד. בצוהרי יום שישי, 21 בספטמבר 2018, פינה אותי אמבולנס לבית-החולים שיבא בתל-השומר. הגעתי למיון, ושם הפקידו אותי אנשי מד"א בידי עובדים יעילים מאוד בחליפות סגולות. הפנו אותי מיד לחדר הלם. אחיות, טכנאים ורופאים כרכרו סביבי, ולקחו ממני דם, ומדדו מה שמדדו - עד שהתברר, שמצבי אינו קריטי. הוצאתי למיטה במיון - עד שתתפנה מיטה במחלקת אשפוז; ושם אכלתי צהריים ממה שנותר על השולחן - פרוסת לחם, לבן וגבינה. בינתיים הגיעו אל ספי חדר המיון עוד אמבולנסים.

כיוון שאושפזתי לפני כשנה וחצי בפנימית א׳, שלחו אותי שוב למחלקה. אחרי כשעתיים במיון הוסעתי במבוכי בית החולים. בשעה חמש בערך נחתי בחדר 3 - מול תחנת האחיות של מחלקה פנימית א'.

הקִרבה לתחנת האחיות לא עזרה לי במיוחד. רק אחרי כשש שעות (!), בסביבות השעה 11 בלילה, בדק אותי רופא תורן, למרות שכביכול נשלחתי לפנימית א׳ להשגחה - ניטור. רק אחרי ביקור הרופא, חיבר אותי אח למשגוח (מוניטור), ונעלם. כבר חצות, רציתי להירדם, וטרם קיבלתי אישור לבלוע את תרופותיי ללילה. מרוב עייפות, נרדמתי בלי תרופותי. בבוקר אמרה לי אחות, שלמרות בקשותי, אין לה שום הוראת רופא על מתן תרופות בלילה. לעומת זאת, הייתי צריך להסביר פעמיים-שלוש את סדר תרופותי לבוקר, שלשם שינוי אושרו על-ידי הרופא.

אני חולה ותיק ועתיר ניסיון. בכיסי דף מעודכן של כל תרופותי, ואל ייקל הדבר בעיניכם: כצרכן כבד של תרופות, אני יכול לפרנס משמרת ב׳טבע׳.

השחרור מהמשגוח

סוף טוב הכל טוב (רק לאותו הבוקר, מסתבר), וקיבלתי את כל תרופותי עד לארוחת הבוקר המזוויעה, שהוגשה באיחור (בכל זאת, זו הייתה שבת). איני מצפה לארוחה גורמה במטוסים ובבתי-חולים, ובכל זאת שבר שיבא כל שיא אפשרי בנושא. אפילו התה היה פושר (בכל ארוחות הבוקר, שקיבלתי בשיבא, ולא רק בשבת), והחלקים הטובים בארוחה היו שלוש פרוסות לחם (שתיים קיבלתי כתוספת, לבקשתי), כוס לֶבּן וריבה.

אלא שאני בולע תרופה מסוימת כהקדמה לכל ארוחה, וכדי לבולעה הייתי זקוק להמיסהּ בכוס מים. אוזקתי למשגוח, ורק בפעם החמישית, שביקשתי מים, קיבלתי אותם, ובלעתי את תרופתי. באותה ההזדמנות קיבלתי מהאחות הסבר על הינתקות עצמית מהמשגוח.

בבוקר חזרה אשתי, שישנה בביתנו, והביאה עמה את תיבת תרופותי, ספרים, בגדים להחלפה וכמה דברים חיוניים.

זה היה לאחר ביקור הרופא, שבו ביקשתי להשתחרר לביתי. לא ראיתי שום צורך להישאר בפנימית א׳. הרופא אמר, שיעביר את בקשתי לרופא הבכיר. עד הערב לא שמעתי מהרופאים מילה. לקראת סוף היום הגיעו הרופא והרופא הבכיר, ובישרו, שבקשתי להשתחרר נדחתה. אישאר עוד יום לניטור ולהשגחה בפנימית א׳.

חזה דוחה מדבקות

כדי לנטר את הלב, מצמידים לחזה חמש מדבקות, שאליהן מחברים מכשור, שאוסף מדדים שונים, ומעבירם לחדר הבקרה של המחלקה. לפיכך, מלא החדר בצפצופי משגוחים. אחרי כמה דקות, התרגלתי, ואפילו הצלחתי להירדם למרות הקולות.

אלא שחזי השעיר דחה בהתמדה את המדבקות, והן ניתקו ממנו. כלומר, שיבוש בניטור. אשתי דיווחה זאת לתחנת האחיות, וכעבור כשעתיים, רק כשהתחלפו המשמרות, הגיעה אחות לתקן את המצב.

במוצאי-שבת התברר לי, ששוב אין הוראת רופא לגבי תרופותי לליילה. החלטתי ליטול את תרופותי הרגילות, ללא הוראה. ממילא, חלק מהתרופות הללו לא היה במלאי המחלקה, ואשתי כבר הביאה את תיבת תרופותי מהבית כך שלא נזקקתי לתרופות, שניפקה לי פנימית א׳.

בוקר יום ראשון, ערב סוכות, נפתח בבלאגן עצום סביב תרופות הבוקר, שחולקו באיחור. כנראה, תוצאה של מחסור בכוח-עזר לרגל החג. בשלב מסוים, עשיתי דין לעצמי, ונטלתי את תרופותי מתיבת תרופותיי מבלי להמתין לתרופות, שתנפק לי המחלקה. אחות הביאה לי את התרופות, שהואילה פנימית א' לנפק לי, רק אחרי שסיימתי את ארוחתי - בשעה שחלקן אמור להקדים את ארוחת הבוקר.

נותרתי בפנימית א' לניטור. כנראה, רצו לחברני למשגוח הוֹלטֶר, שרושם את תפקוד הלב משך 24 שעות. אולם בערב חג סוכות לא עשו בשיבא בדיקות הולטר-לב. כלומר, לא היה מי שיחברני למכשור; ולכאורה, בזבזתי יום לשווא בפנימית א׳.

הביתה

למרות שחדרי היה מול תחנת האחיות, כמעט שלא ראיתי אחות במהלך אשפוזי. גם רופאים ראיתי לדקות ספורות - כנראה, לצורך הפרוטוקול בלבד. כיוון שכך, החלטתי בצהריים לעזוב, אך לא היה רופא, שיכולתי לקבל ממנו אישור ומכתב שחרור. שוטטתי במחלקה, שבמסדרונותיה התרוצצו הרבה בני משפחה ואחיות ספורות. חדר הרופאים היה ריק ונטוש. לכאורה, כולם כבר יצאו לחופשת החג.

האם אבלה עוד יום של בטלה - דווקא בחג הסוכות - בפנימית א׳?

החלטתי, שכשתגיע אשתי, בשעה חמש, אתלבש, ואסע אתה הביתה. האחיות נחרדו כשדיווחתי להן על כוונתי. שבתי למיטתי, והתחברתי למשגוח.

כעבור כשעה וחצי פקדו שלוש רופאות את מיטתי - מנהלת המחלקה ושתי רופאות צעירות, שליוו אותה. המנהלת אמרה, ששמעה, שאיני שבע רצון. הסברתי לה בפרוטרוט את קורותיי ביומיים של אשפוז במחלקתה, והדגשתי שוב את רצוני לשוב לביתי. הרופאה הבכירה הביטה בי במבט עצוב למשמע סיפורי. אחרי רגע הודיעה, כי החליטה לשחררני לביתי. הללויה!

התנתקתי מהמשגוח, והתלבשתי לקראת בואה של אשתי. כעבור כשעה וחצי הגיע אח, שנשא מכתב שחרור, והסבירו לי. כשהלך, הגיעה אשתי, ויצאנו בשמחה מפנימית א׳. את סוכות חגגנו בביתי, תוך חזרה לשגרה, אך הקפדה עירנית על מצבי.

אצלנו מתקנים רק אחרי אסון

הימים 24-21 בספטמבר 2018 היו ימים קשים בבתי-החולים הציבוריים. חג רדף שבת, ומחלקות האשפוז היו עמוסות לעייפה כמעט בשיטת המיטה החמה. סגל חסר, ועל הכל ניצח צוות מצומצם. אומרים, שזה המצב התקני בבתי-החולים הציבוריים, ומוחרף בסופי-שבוע ובחגים. מישהו במשרד הבריאות צריך לשים לב לכך לפני שיארע אסון. אבל אצלנו מתקנים דבר רק אחרי אסון, או תאונה.

יתר על כן, הבנתי, שאסור להיות לבד באשפוז בבית חולים. את החולה צריך ללוות אדם, שיודע לדבר בצורה אסרטיבית, ולדרוש את המגיע לחולה, למרות מצוקת המחלקה.

והדבר החמור ביותר - שכבתי שלושה ימים בפנימית א' נטוש כאבן שאין לה הופכין, ללא יחס וללא התחשבות במצבי. רק כיוון שאני מנומס, לא חוללתי שערורייה. כמעט שלא ראיתי אחיות, ושוחחתי רק דקות ספורות עם רופאים. רציתי להבין מה גרם לאשפוזי. את זה יצטרכו רופאי בבית ("בקהילה", בסלנג הרפואי) לברר ולהסביר.

אומרים, שהתרופה הטובה ביותר הנה TLC (רכות, אהבה ודאגה). בימי אשפוזי בפנימית א' לא זכיתי לקבלהּ.

שלושה ימי אשפוז בפנימית א' בשיבא חיזקו את תחושתי, כי עדיף להיות בריא, ולהתרחק מבתי-חולים, אך האם זה צריך להיות כל כך נורא?!

תאריך:  02/10/2018   |   עודכן:  02/10/2018
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מערכת הבריאות - מבט עגום מבפנים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
2/10/18 15:48
2
אהוד פרלסמן
4/10/18 09:57
3
אחד מהפורום
4/10/18 14:06
4
מישהו שיודע
4/10/18 22:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פעמים רבות שאלו יהודים, מה השם המוזר הזה "שמיני עצרת"? מצד אחד שמיני עצרת הוא חג בפני עצמו, אין בו חיוב לשבת בסוכה, ומצד שני הוא קשור לחג הסוכות, כי הרי הוא נקרא 'שמיני'. מכאן שהוא בא בהמשך לשבעת ימי חג הסוכות. הוא גם נקרא עצרת מלשון הכלה, הוא קולט את כל התוכן הרוחני שבחג הסוכות, דומה לשמן העצור בתוך הזית.
02/10/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
הפלת שלטונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היא עדיין רעיון נחשק בקרב רבים וטובים במדינה, אך חסרת כל סיכוי להתממש. בשורות הליכוד לא מצוי מי שיהין לראות את עצמו כדוד המתמודד מול גוליית, אך גם הליכוד עצמו, כמפלגה, ניצב חסר-אונים כדי להרים את הכפפה.
02/10/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - תרומה אצילה, הפקרות, "מה כתוב" ושולפים טענות חזרה לשגרה
02/10/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אם לאחרונה ראיתם ילד או נער מניע את ידיו מצד לצד ואת האגן לצד הנגדי בצורות מוזרות כסוג של ריקוד לא ברור, כנראה שהוא למד זאת במשחק fortnite הפופולרי שלאחרונה כבש את הרשת בסערה. אמנם, מדובר כמו מרבית מהמשחקים במשחק נוסף שהמטרה היא לחסל את היריבים האחרים, לפעמים בתוך קבוצה שפועלת יחד ולפעמים בתור שחקן בודד. בעבודתי כמטפל בילדים ונוער, נשאלתי לאחרונה לא מעט לגבי מספר השעות ההגיוני שראוי ונכון שהילד או הילדה יעבירו מול מסך המחשב, בפרט אל מול המשחק הנ"ל. כאילו יש מספר זהב, לא מעט ונוקשה מדי שעלול לעורר את זעמו של המלאך הקטן, אך לא רב ומתירני מדי שיעיד עליי כהורה לא אחראי. כמובן התשובה לכך לא קיימת (לא לפי תורתו של כותב זה בכל מקרה) ומשתנה מהורה להורה ומילד לילד. אך ישנם מספר דברים נוספים אשר מתקיימים בזירת המשחקים הזו שנשגבים מעינו הבלתי מזויינת של המבוגר האחראי.
02/10/2018  |  רן קמחי  |   מאמרים
אחרי נאומו החשוב של נתניהו בעצרת האו"ם דבר אחד ברור: "קציני איסוף החומר" של "המוסד" באירן פעילים ויעילים ומספקים למודיעין הישראלי מידעים חשובים על הפעילות הגרעינית של אימפריית האייטולות המייצרת את האיום האטומי על ישראל ומממנת את פעילות הטרור העולמי.
02/10/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il