|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

שוקו, לחמנייה וריטלין

כשליש מהילדים שלומדים במערכת הלימוד סובלים מקשיי למידה ומהפרעת קשב או ריכוז כזו או אחרת. מדובר ב"מכת מדינה" שרבים מאיתנו סובלים מההשלכות שלה. החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת להבין למה זה כך? והאם יש פתרון?
12/08/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות

מובן שיש מקרים שבהם נחוץ להיעזר בריטלין כדי להקל על התהליך, אך במקביל לכך עלינו לחשוב גם כיצד להפוך את הילד ל"אדם", ולא רק לעורך דין, רופא, או איש עסקים מצליח

   רשימות קודמות
  האר"י הקדוש
  לתלות את האגו
  לבריאות?!
  החוליה החלשה
  ילדי שפע - ילדי פשע

זה מתחיל מוקדם בבוקר. הוא פוקח את עיניו הגדולות ומזנק מן המיטה בסערה. יום חדש עומד בפתח אבל מבחינתה נדמה כאילו היום של אתמול עדיין לא נגמר. הוא לא נח לשנייה, קופץ מעניין לעניין, מחליף רצונות ובקשות במהירות האור, והיא אחריו, משתרכת בכבדות עם התיק, הכריך והמחברת, מתחננת בפניו שיעצור לרגע וינשום קצת אוויר.

הקרב הזה כמובן אבוד מראש. המנצחים והמפסידים נקבעו עוד לפני שהוא התחיל, אבל ההצגה חייבת להימשך. והיא נמשכת עד השעות הקטנות של הלילה בדרך כלל, כשעיניה הטרוטות מביטות בו בתחנונים. לישון, כמובן, זה עניין די מיותר מבחינתו, אך כמחווה מיוחדת וכביטוי של רצון טוב, הוא מוכן לעשות למענה את הטובה האחרונה הזו. "למדנו היום בבית הספר שצריך לכבד את אבא ואמא..." עוד מספיקות שפתיו למלמל לפני שעיניו נעצמות. הוא באמת הדבר הכי יקר בחייה, הילד ההיפר-אקטיבי שלה, אבל המרדף היומיומי הזה כל כך מפריע לה, ולהרבה אמהות אחרות, לעשות מה שאמהות רוצות יותר מהכול: לאהוב את ילדיהן.

המלך החדש

הפרעות קשב וריכוז, או בשמן המדעי ADHD או ADD, המאופיינות בין היתר באימפולסיביות, בתזזיתיות, ובחוסר מנוחה, הפכו כבר מזמן למכת מדינה.

"בעשרים-שלושים השנים האחרונות עלה מספר הפונים לטפל בבעיה במאות אחוזים", טענה ד"ר מירי כץ, מנהלת המכון להפרעות קשב וריכוז בבית החולים תל-השומר, בראיון לעיתון מעריב לפני חודשים ספורים. מנתונים שמפרסמים אגודת ניצ"ן ומשרד החינוך עולה כי כשליש מהילדים המשולבים כיום במערכת החינוך, סובלים מבעיות קלות או קשות בתחום לקויי הלמידה או הפרעות קשב וריכוז.

למרבה השמחה, אחרי אין ספור מאמצים וניסיונות כושלים למצוא תשובה הולמת לבעיה, נדמה היה לרגע שמצאנו סוף סוף את הפתרון האולטימטיבי: המלך החדש של תרופות ההרגעה המודרניות, הריטלין, כבש את העולם בסערה. בהתחלה נתנו אותו רק לילדים שאובחנו כ"מיוחדים", אך אט-אט התברר שכמעט כל אחד יכול להיכנס תחת ההגדרה ה"מיוחדת" הזו, ומספר נוטלי הריטלין גדל מאוד.

השפעתן המועילה של תרופות כמו הריטלין או אחרות בטווח הקצר, אינה מוטלת בספק. אך מעל לתקוות הגדולות שתלו בעבר בתרופת הפלאים החדשה, מרחפים כיום יותר ויותר סימני שאלה. האם אנחנו נותנים מענה אמיתי לבעיה, או רק מטאטאים אותה מתחת לשטיח? האם אנו נוגעים בשורש העניין או מגרדים רק את השוליים החיצוניים ביותר שלו? מה יהיו ההשפעות לטווח ארוך על הילד, ובעצם על דור שלם שהופך להיות תלוי יותר ויותר בתרופות הרגעה כימיות? ומה בעצם גורם לכך שבדורנו, יש עליה כה משמעותית בממדי התופעה?

הדרכים הידועות

נתחיל מהסוף. כל דור שנולד לאוויר העולם נושא עימו מטען פנימי הכולל את כל ההישגים, האכזבות, הרצונות וההתפתחויות שהיו מנת חלקו של הדור שקדם לו. כותב על כך בעל הסולם במאמר השלום: "מבחינת הנפשות, נבחנים כל הדורות מעת תחילת הבריאה, כמו דור אחד שהאריך את חייו כמה אלפי שנה". כתוצאה מכך, נמצאת האנושות בתהליך מתמיד של שדרוג איכותי. מספיק לראות באיזו טבעיות ילדינו מתחברים לטכנולוגיה, כדי להבין שהם הרבה יותר מפותחים מאיתנו ושאם רק ניתן להם את ההזדמנות, הם ישאירו אותנו, ה"זקנים", הרחק מאחור.

אך זו רק דוגמא קטנה, כי עם כל הכבוד למשיכה שלהם לחידוש הטכנולוגי האחרון, לדור הזה יש צורך עמוק בהרבה, צורך שאנחנו בכלל לא מודעים אליו. הילדים של היום לא מוכנים יותר לפסוע בשקט בנתיב המוכר של בית ספר - רכישת מקצוע - משפחה - ילדים. בתוכם בוערות שאלות כמו: מה יוצא לי מכל זה? בשביל מה ללכת לבית הספר? בשביל מה לפתח קריירה? להקים משפחה?

ואכן, מנקודת מבטנו המוגבלת, נדמה לנו לפעמים שלכאורה משהו לא בסדר איתם, שהם איבדו את הכיוון. קשה לנו מאוד לקבל את העובדה, שילדי המאה העשרים ואחת רואים נכונה, והבעיה האמיתית נמצאת דווקא אצלנו.

הילדים האלה מרגישים בצורה טבעית, פשוטה ועמוקה את מה שאנחנו, המבוגרים, יכולים רק לתאר במילים שכלתניות. עמוק בתוכם, מוטבעת הידיעה שלא ניתן לפתור את בעיות העולם בדרכים הישנות שבהן צעדנו אנחנו. הם רואים את העולם האגואיסטי הקר שבנינו כאן, ומתקשים להבין מדוע גם הם צריכים לקחת בו חלק.

להיות אדם

בלית ברירה, אנו נאלצים לכבול את ידיהם באזיקים, ולכלוא אותם בתוך מסגרות לימוד נוקשות כדי שלא יברחו לנו. מנסים להרגיע ולשכנע אותם שיהיה להם טוב שם, בבית הסוהר הזה שיצרנו לעצמנו. אך הם מצידם כבר מבינים שצורת הקיום הזו לא יכולה להביא שמחה אמיתית לאדם.

הקושי לבטא את הפער העצום בין התחושה הפנימית המפותחת לבין התמונה החיצונית המעוותת, גורם לילדים אלה להתפרץ, לצעוק ולעיתים אף לנהוג באלימות. הם יושבים בכיתה ואינם מסוגלים להתרכז במה שמלמדים אותם, כי מה שמלמדים אותם לא קשור למה שהם רוצים באמת. אז מה הפלא שחלק מהם נאטם בתוך המעגל החברתי המצומצם שמספק לו המחשב האישי, או מחפשים מפלט באלכוהול ובסמים?

וזאת בדיוק הבעיה. מערכת החינוך מנסה לנהל את המערכה הבאה עם כלים של המערכה הקודמת. בתי הספר מכשירים את הילד להיות בעל מקצוע יעיל, טכנוקרט מיומן, אבל כבר מזמן אינם מתיימרים לחנך. הם מנסים להקנות לילד כלים שבעזרתם יוכל להמשיך את חייו כאיש היי-טק, עורך דין, רואה חשבון או פרסומאי מצליח. אבל הוא כבר שייך לדור אחר, חדש, ומה שהיה טוב בשבילנו, כבר ממש לא מספיק בשבילו.

אז אולי, רק אולי, במקום להוביל אותם בפרוזדור מרופד בקירות עבים של ריטלין, אנו צריכים לאמץ זווית חשיבה חדשה? לנסות לחנך את הנער לפי דרכו ולא לפי דרכנו? במקום לנסות להתאים אותם לתבניות שלנו, לחפש דרכים להתאים את החינוך ואת תוכנית הלימודים לרצונות ולדחפים החדשים של הילדים?

כדי להתחיל ולהניע שינוי אמיתי בחינוך עלינו לשלב במערכת החינוך תכנים שמסבירים לילדים את מה שהם כבר מרגישים עמוק בליבם; שכולנו קשורים ותלויים זה בזה כמו תאים בגוף אחד, ושעלינו לחיות באיזון עם התכונה האמיתית של הטבע, תכונת האהבה והנתינה.

מובן שיש מקרים שבהם נחוץ להיעזר בריטלין כדי להקל על התהליך, אך במקביל לכך עלינו לחשוב גם כיצד להפוך את הילד ל"אדם", ולא רק לעורך דין, רופא, או איש עסקים מצליח. להיות "אדם", לפי חכמת הקבלה, פירושו להיות דומה לטבע העליון, כלומר לפעול באיזון מלא עמו. אפשר כמובן לנסות להרדים את הילדים, אך אי אפשר להרדים את הבעיה עצמה.
לכן ספרי הלימוד החדשים צריכים להתמקד הרבה פחות בנתונים יבשים והרבה יותר ב"הוראות הפעלה לחיים". עליהם להסביר לאדם הקטן על הטבע שלו, על תפקידו בחברה ובעיקר על כך שלחייו יש תכלית. והילדים - הם יקבלו את זה בצורה טבעית. הם הרבה יותר בשלים ומוכנים לכך מהוריהם.

אנחנו דור מתוקן

המשבר החינוכי שאותו אנו חווים כיום אינו מקרי כלל וכלל, והוא רק פיסה קטנה ממשבר רחב ועמוק שפוקד את האנושות. הוא בא כדי להראות לנו עד כמה העולם שבנינו הפוך מזה שעליו חלמנו בילדות, ועד כמה חשוב שנתחיל לעשות משהו כדי לתקנו.

דווקא הדור החדש הוא זה שמסוגל להביא את השינוי המיוחל. הוא, יותר מכולם, קולט ומרגיש את הקשר הפנימי שקיים בין כל חלקי הבריאה, ובעל יכולת לחבר אותם שוב לאחדות אחת. הילדים של היום מוכנים בצורה טבעית לחשוב גלובאלית. ראו באיזו קלות הם שוחים בתוך מערכות התקשורת החברתיות של העולם המודרני, כמו דגים בתוך המים. מה שחסר להם כמובן, הוא רק ידיעת התכלית של נהר החיים המופלא הזה, להבין לאן הוא זורם, ולאן הוא מוביל אותנו באמת.

הילדים האלו הם העתיד, ולא רק שלנו. בעוד כמה שנים הם יהיו המחנכים של הדור הבא. אם נאפשר להם להתחנך נכון ולפי נטייתם הטבעית, נגלה את כוח התיקון הנפלא שחבוי בתוכם, ונבטיח גם את עתידם של הדורות הבאים.

הכותב הוא עורך המשנה של העיתון (והמגזין) "קבלה לעם", עמית מחקר במכון למחקר ע"ש הרב אשלג , דוקטורנט במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב - תחום התמחות: קבלת המאה העשרים.
תאריך:  12/08/2008   |   עודכן:  12/08/2008
אלי וינוקור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוקו, לחמנייה וריטלין
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שי גל
13/08/08 07:37
2
טלית
13/08/08 10:12
3
אסתי ע
13/08/08 10:29
4
תלמידה
13/08/08 11:12
5
מיקי עזרן
13/08/08 11:47
6
מיטל
13/08/08 15:06
7
ירדן ,קיבוץ אפק
13/08/08 16:40
8
יורם ,עפולה
13/08/08 17:18
9
קרן ב.
14/08/08 12:14
10
דותן שר
6/11/11 21:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאמרו של דוד בועז, לעבר הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, בנושא משבר המים יותר מאשר מלמד אותנו על משק המים, מעלה לפני השטח את הבעיתיות בעריכת דיון ציבורי וקבלת החלטות על בסיס מסד עובדתי חלקי ושגוי.
12/08/2008  |  יוסטה בלייר  |   מאמרים
ראשית גילוי נאות: משרדי "שריג תקשורת" משמש בימים אלו כדובר מטה הבחירות של ראש עיריית באר שבע, יעקב טרנר, אשר מתמודד לקדנציה שלישית בראש רשימת "ב"ש 1" (רשימת בת של תנועת קדימה).
12/08/2008  |  עמוס שריג  |   מאמרים
השבוע קראתי שני מאמרים שמחדדים את אשר אני אומרת תמיד - " דיאטה זה דבר מאוד משמין!" כבר שנים אני מסבירה לאנשים שדיאטה זה דבר משמין.
12/08/2008  |  רותי ברקן  |   מאמרים
לידת תינוק הינה אירוע מכונן ומשמעותי בחיי האישה, ולכן ניתן לצפות לתגובות נפשיות משמעותיות, הן חיוביות והן שליליות. עבור רובנו הריון ולידה נחווים כתהליך המעורר שמחה, אושר וגאווה לצד חששות, דאגות ופחדים. אולם ישנן נשים אשר עבורן השינוי מעורר מצוקה נפשית קשה, ירידה משמעותית במצב הרוח, או חרדה קשה. תחושות אלו יכולות להיות חלק מדיכאון אחרי לידה, שהינו מצב המחייב התערבות רפואית.
12/08/2008  |  ד"ר מיקי בלוך  |   מאמרים
כאשר קבע המחוקק כיצד לפעול כאשר נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו הוא לא התכוון לנבצרות מהסוג שמדובר עליה כיום, אלא לאי יכולת אובייקטיבית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. המחוקק גם לא העלה על דעתו כי מי שיקבל החלטה על מצב נבצרות, החלטה השייכת בברור לתחום הפוליטי, יהיה היועץ המשפטי לממשלה.
12/08/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il