כולם עושים תאונות לפעמים... מה לעשות. למרבה המזל יצאתם הפעם ללא פציעות אלא רק עם נזק לרכב. אם הצד השני אשם תתבעו את חברת הביטוח שלו ואם אתם אשמים תתבעו את זו שלכם (אם התמזל מזלכם וברשותכם ביטוח מקיף). במקרים רבים תגלו שרק עכשיו מתחיל "מירוץ המכשולים". סביר מאוד להניח שחברת הביטוח שתבעתם (ולא משנה מי היא) תבצע תרגילי אקרובטיקה נועזים כדי לראות כיצד ניתן להפחית את התשלומים שתקבלו. אז למה לצפות ומה לעשות? חלק מהתשובות בטור שלפניכם.
אם הרכב שלכם הוא רכב "חדש", כלומר שגילו אינו עולה על שנתיים אתם זכאים לחלפים חדשים ומקוריים (לא רק מקוריים כפי שינסו חלק מחברות ושמאי הביטוח לשכנע אתכם). לאחרונה אף התפרסמה, על-ידי משרד התחבורה, הנחיה מפורשת לשמאים כי ברכב כאמור, שטרם חלפו שנתיים ימים משנת ייצורו, יש לאשר חלפים חדשים בלבד ולא חלפים משומשים. למה חברות ביטוח ינסו לתת לכם חלפים משומשים (מקוריים או שאינם מקוריים) ולא חדשים? חסכון משמעותי בעלויות. בחלק גדול מהמקרים יכול להגיע הפרש המחיר לאלפי שקלים רבים.
עברתם את מסלול המכשולים הנ"ל? קיבלתם לאחר חודש או כמה חודשים את השיק המיוחל? אל תרוצו לבנק! אם תביטו בחלקו האחורי של השיק תגלו במרבית המקרים מה שנקרא "כתב ויתור וסילוק". משמעות הדבר הינה כי עם חתימתכם על חלקו האחורי של השיק ו/או פרעונו תיחשבו כאילו ויתרתם על כל טענה נוספת שתהיה לכם בעתיד כנגד חברת הביטוח בשל אותו המקרה. כך למשל אם השיק נמוך במעט מהסכום שמגיע לכם לא תהיו רשאים, לאחר פרעונו, לדרוש מחברת הביטוח את תשלום היתרה. כך גם הדבר אם תגלו בהמשך נזקים נוספים לרכב שלא ראיתם בתחילה או אם תגלו נזק אחר מכל סוג ומין שנגרמו לכם בשל התאונה.
כדאי לדעת שעל-פי דין לא רשאית חברת הביטוח להתנות את תשלום תגמולי הביטוח בויתור על זכויותיכם. את התשלום על חברת הביטוח לבצע ללא תנאים. כל שרשאית היא לדרוש מכם היא את אישורכם על קבלת הסכום ותו-לא. לא קיבלתם את כל הסכום המגיע לכם? כדאי לשקול ברצינות לפנות לעו"ד בטרם תפרעו את השיק. במקרים רבים לא תידרשו לשלם דבר לעוה"ד ומי שיישא בסופו של יום בשכר טרחתו תהיה חברת הביטוח (יש לסכם עם עוה"ד שהשכ"ט יהיה רק על-פי גביה בפועל).
כדאי לדעת שעל-פי דין חייבת חברת הביטוח להעביר אליכם את כל תגמולי הביטוח שאינם שנויים במחלוקת בתום-לב בתוך 30 יום מיום שהשלימה את בירור החבות. אם חברת הביטוח משחקת איתכם (גם באמצעות משלוח שיק הכולל "כתב ויתור וסילוק") בהחלט ניתן לכלול את העניין בתביעה שתוגש מטעמכם. במקרים כאלה רשאי בית-המשפט לחייב את המבטחת לשלם לכם, נוסף על תגמולי הביטוח והוצאות נוספות שנגרמו לכם, גם ריבית בסכום כולל של עד 16% ובתוספת הצמדה. במקרים בהם לא היתה לחברת הביטוח הצדקה כבדת משקל שלא לשלם לכם, במועד, את תגמולי הביטוח שאינם שנויים במחלוקת, סביר מאוד שתראו את הכסף זמן קצר מאוד לאחר הגשת התביעה ואף בטרם ייקבע דיון בבית-המשפט.
במקרה שהיה לאחרונה הציעה המבטחת לבעלת רכב חדש שניזוק לפצותה בסכום של כ-9,000 ש"ח. זאת לאחר ש"כרסמה" בנזקים ובעיקר תוך טענה שחלפי מזגן לרכב חדש יכולים להיות משומשים והמבטחת אינה חבה בפיצוי המבוטחת בשווי של חלפים חדשים. לאחר שהתקיים דיון אחד בלבד בבית-המשפט נאלצה המבטחת להסכים לתשלום סכום של למעלה מ-16,000 ש"ח לתובעת. יצוין, שאותו הליך התקיים בטרם ניתנה הנחיית משרד התחבורה הנזכרת לעיל. חברת הביטוח נאלצה לשלם הסכום האמור לאחר שעורך-דינה של התובעת הציג, בפני בית-המשפט, פרסום באתר האינטרנט של המבטחת במסגרתו השיבה לגולשים במדור "שאלות תשובות" כי לרכב חדש יסופקו חלפים חדשים. באותו הליך נדרשה לשלם המבטחת לתובעת, מלבד שכ"ט עו"ד, גם ריבית מיוחדת כאמור דלעיל וכן פיצויי עגמת נפש והחזר אגרת המשפט ששולמה.
במקרה אחר שהיה, נגנב רכבו של המבוטח ונמצא על-ידי המשטרה לאחר שהוסבו לו נזקים כבדים. חברת הביטוח סירבה לשלם למבוטח את מלוא נזקיו בטענה כי אלה לא נגרמו בעת גניבת הרכב והיו על גבי הרכב כל העת והעבירה לו שיק ע"ס של כ-4,800 ש"ח בלבד כשעל גב השיק "כתב ויתור וסילוק". עורך-הדין של המבוטח הורה לו שלא לפדות את השיק ודרש מהמבטחת את תשלום הסכום האמור ללא תנאים כמו גם את סכום יתרת הנזקים. עם הגשת כתב התביעה שילמה המבטחת את הסכום הנ"ל ללא תנאים ונאלצה להסכים לתשלום יתרת הנזק בסך של כ-5,800 ש"ח. זאת בטרם נערך ולו דיון אחד בבית-המשפט.
לאלה מכם השואלים מדוע כדאי לחברות הביטוח "לשחק" כך עם מבוטחיהן התשובה היא פשוטה. נימוקים כלכליים. אם מכל 10 מבוטחים, אליהם הועבר שיק בקיזוז של 2,000 ש"ח למשל, היה מבוטח אחד שפנה להליכים משפטיים, אזי, בהנחה שחברת הביטוח שילמה לו 10,000 ש"ח נוספים, עדיין הרוויחה היא 8,000 ש"ח לפחות מיתר המבוטחים שלא התנגדו וקיבלו עליהם את רוע "הגזירה".
בזמנים כאלה, בהם נמצאים רוב האזרחים במצוקה כלכלית די בדרך כלל באיום של עיכוב השיק או של אי-תשלום כדי לגרום למבוטחים לקבל, בלא התנגדות, את מה שחברת הביטוח מוכנה לשלם. הניסיון מוכיח כי המבוטח שיעמוד על שלו ייצא בדרך כלל כשידו על העליונה. כדאי לדעת שרובם המכריע של ההליכים המשפטיים כיום מסתיימים בפשרה ובמהירות גבוהה יחסית (כל עוד לא מדובר בבית-המשפט לתביעות קטנות).
בהצלחה, וכמו שאמרו גדולים וחכמים - "שלא יעבדו עליכם"...
____________________
- תוכן הרשימה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו בביצוע ו/או בהמנעות מביצוע פעולה כלשהי.
- הכותב הוא עו"ד, חבר ועדת החקיקה למדע וטכנולוגיה, ועדת המחשוב וועדת הבנקאות וועדת תביעות ייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.