|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

במבחן המנהיגות הלאומית

עקידת יצחק משקפת בבהירות לאיזו מדרגה גבוהה היהודים יכולים לחתור במלחמת היֵצֶר ומשמשת אפוא מדד לסולם השאיפות והערכים הנדרש והאפשרי מבחינה אישית ולאומית כאחת
14/11/2008  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת ויֵרא מציגה את אברהם אבינו בִּפעולה כמנהיג בעל שיעור קומה לאומית. היא משרטטת את דיוקנו של אברהם כמודל וְכַאֲבִי הזהות היהודית, כדמות מנצחת בעלת מידות טובות; רחמנות, ביישנות וגמילות חסדים המאפיינים מבחינה גנטית את העם היהודי.

אברהם הזקן, כְּבֶן המאה, החולה בעקבות ברית המילה שעבר, בחום היום מפגין זריזות במצוות הכנסת אורחים, הפותחת את הפרשה, כשהוא טורח בגופו לכבד אותם ומכין עבורם את מיטב המעדנים. אותה זריזות מאפיינת את אברהם בעקידת יצחק בסיום הפרשה.

סמל העקידה

כמי שמגלם את העם היהודי לדורות אברהם אבינו עובר לקראת ייעודו מבחן חישול עצמי, הבא לידי ביטוי בסדרת ניסיונות שהקב"ה ניסה אותו, ואשר בהם עמד בכבוד והפגין נאמנות ואמונה בה' ללא סייג וגבול. כך למשל, לאחר שנצטווה על-ידי ה' לעזוב את ארץ מולדתו חרן, אל מסע נדודים בארץ ישראל, הוא נדרש לעזוב גם אותה, בעקבות רעב כבד השורר בה, ולרדת מצריימה. אך דומה ששיאה של סדרה זו הוא בניסיון העשירי של עקדת יצחק. אין ספק שעקידת בן לכאורה סותרת לא רק את הטבע האנושי בכלל, ויֵצֶר האבהות בפרט, אלא גם את הבטחת ה' המובהקת "כי ביצחק יקרא לך זרע", לכונן את העם היהודי מבנו יצחק. אין פלא אפוא שהפסוק האריך בתיאורו של יצחק "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת...", לא כְּסרט מתיחה אלא כדי לתת לאברהם שכר על כל דיבור ודיבור.

עקידת יצחק שהייתה אקט סמלי בלבד, אך לא אקט ממשי, הפכה לסמל של הקרָבָה יהודית, על מזבַּח שנאת העמים לאורך הדורות. אברהם אבינו לקח בידו את האש, המסמלת שריפת יהודים על קידוש השם בכוּר ההיסטוריה, העלאתם על מוקד האינקוויזיציה בספרד ושריפתם בכבשני הגז בשואה. המאכלת מסמלת את שחיטתם על-ידי אוייבינו, והשה (האַיִל) את עם ישראל שזאבֵי העמים מבקשים לטורפו תמיד.

מֵעֵבֶר לכך, הקב"ה שציווה להעלות את יצחק לעולה, אך לא לשחוט אותו, רָמז באקט העקידה על היכולת הרוחנית הגבוהה שיהודים כִּבְנֵי אברהם, הן כפרטים והן כציבור, מסוגלים להגיע אליה. העקידה משקפת בבהירות לאיזו מדרגה גבוהה הם יכולים לחתור במלחמת היֵצֶר ומשמשת אפוא מדד לסולם השאיפות והערכים הנדרש והאפשרי מבחינה אישית ולאומית כאחת.

מטרה נוספת של העקידה, החוזרת כמוטיב-מַנחה בתפילות ישראל, ובמיוחד בקטגוריית הזכרונות של תפילת מוסף בראש השנה, יום הדין, היא ללַמד זכות על עם ישראל בפרט ובכלל, ולשַמש בעֶמדת הסנֵגור המציל אותם מגזֵרות קשות.

אמונה ללא דופי

על-רקע אמונה צרופה זו, אשר ה' מעיד עליה שהיא ללא דופי "והאמין בה' ויחשבֶיה לו לצדקה", ראוי לתמוה על מספר התרסות הנראות לכאורה כפגם באמונה. בפרט שבמבחן ההשוואה עם משה רבנו, המתריס כלפי הקב"ה: "למה הרֵעותָ לעם הזה" משַמש אברהם, כפי שהוא מצטייר בעיני ה', מודל של אמונה תמימה.

כבר בפרשה הקודמת, לך-לך, תגובת אברהם להבטחת ה' כי יירש את הארץ "במָה אדע כי אירשֶנה", אומרת דרשני. האומנם אברהם אבינו, המאמין הנצחי, מפקפק בדברי ה' ומבקש ממנו אות כדי לאַמת את ההבטחה? בוודאי שלא. זהו דפוס תגובה האופייני לצדיקים בכלל, ולאבות בפרט, החושבים בסטנדרטים רוחניים גבוהים. ברוב ענוותם סבורים הם כי אינם ראויים לחסדי ה' בגלל חטאיהם.

ואם הם בכל זאת מקבלים שכר משָמיִם, הם חוששים מפני מיעוט זכויותיהם. אף אברהם בעקבות הבטחַת הצאצאים, למרות השתתפותו הקטלנית במלחמת ארבעת המלכים, כדי להציל את לוט משוביו, סבור היה כי השכר עלול למַעט את זכויותיו, וכי אינו ראוי אפוא לרשת את הארץ. לפיכך הקב"ה כרת עימו את ברית בין הבתרים, המסַמלת את הצורך בהקרבה אישית של רצונות ומאוויים פסולים כדי להתגבר על חטאים ולהגיע לרמה מוסרית גבוהה בקיוּם המצוות. חשש דומה ליווה את יעקב האִם הוא ראוי להינצל מעֵשיו,כפי שהתבטא בכלל מאוחר יותר מרוב ענווה "קטונתי מכל החסדים אשר עשית עִמדי", מוטיב אופייני כאמור לכל הצדיקים.

גם בפרשתנו מהדהדת שאלתו הרועמת של אברהם לה', העומד להשמיד את סדום המושחתת: "האף תספה צדיק עם רשע?!". אין ספק שאברהם אבינו, הצַדיק האולטימטיבי, אינו מערער על דרכי ההשגחה העליונה. נהפוך הוא. בעוד שנוח חי בדל"ת אמותיו הפרטיות, ומתבצר בתאו המשפחתי בתיבה שבָּנָה, מפגין אברהם המנהיג אחריות ציבורית ומבקש, תוך התבטלות אישית "ואנוכי עפר ואפר", ללַמד זכות עליהם, כדי למנוע חילול ה' בעקבות השמָדת הצדיקים שבהם, כשהתברר בסופו של דבר כי "הצדיק" היחיד בסדום היה לא אחֵר מאשר לוט שניצַל.

מעניין לבחון את אִזכור המילה צדיק בתורה, הנאמרת בהֶקשר ספציפי מאוד, לגבי נוח, יוסף ובסדום. המכנה המשותף ביניהם הוא שלא הושפעו מסביבתם הרעה ועמדו בניסיונם הקריטי בכבוד. כך נוח בדור המבול, יוסף הצדיק במצרים, בעיקר בפרשת אשת פוטיפר, ובדיעבד לוט שלא הושפע ממעשי סדום. אך לא האבות, לא משה רבנו ואהרן, לא דוִד המלך ולא הנביאים זכו לתואר כבוד זה שהיה ככל הנראה במקרא בעל משמעות מיוחדת.

תאריך:  14/11/2008   |   עודכן:  14/11/2008
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האמת היא שלא התכוונתי להמשיך בנושא הזה, אבל בשבוע שעבר קיבלתי התייחסות ממנה השתמע כאילו אני מזלזל ברמת החשיבה של אברהם אבינו ח"ו, שכן ייחסתי לו חשיבה ילדותית. אומנם זו הייתה התייחסות אחת בלבד, אבל אין לדעת כמה קוראים היא מייצגת. אז למרות שבגוף המאמר נראה ברור כי לא רק שאין שום זילזול בחשיבתו הילדותית של אברהם אבינו ח"ו, והיא אף מוצגת כמופת של חשיבה נכונה עבורנו, בכל זאת ראיתי לנכון להבהיר מעט יותר את הנושא. בעברית החדשה, הניב 'חשיבה ילדותית' משמש לתיאור אדם שלמרות שהוא מבוגר כרונולוגית, אינו לוקח אחריות למעשיו, כי אינו רואה קשר בין מעשיו לבין תוצאותיהם.
14/11/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ראש הממשלה [ממשלת המעבר] אהוד אולמרט, משוחרר מהצורך לתאם מהלכים עם השותפים הקואליציוניים וללא חשש פן הכנסת תביע אי אמון בממשלה, "יורה" בימים אלה הצהרות לכל הכיוונים.
14/11/2008  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
בכל מערכת בחירות מבטיחים המעומדים שינוי. לכולם הבטחות לעתיד טוב יותר, לנו ולילדינו. אבל בבחירות הקרובות יש רק מועמד אחד עם קבלות על ביצוע שינוים אמיתיים. לפני יותר מעשור, הוביל בנימין נתניהו לשינוי תפישה מדינית שזכתה לביקורת חריפה. נתניהו דגל בהדדיות ופסל ויתורים חד-צדדיים ללא תמורה. בזמנו, השינוי במדיניות ישראל נתפס ע"י רבים כסרבנות לשלום. אך כיום, לאחר שישראל קיבלה טרור תמורת נסיגות, ברור לרוב ששלום דורש הדדיות תחילה. הדדיות בפיתוח הזדמנויות כלכליות והדדיות ב"וויתורים כואבים".
13/11/2008  |  אופיר פלק  |   מאמרים
במושב האחרון של הכנסת ה-17 שהוקדש לכאורה לזכרו של יצחק רבין, בחר ראש הממשלה אולמרט, הנתון בין חקירה פלילית אחת לבאה אחריה (התשיעית, לא סופי) להתוודות בפני ציבור בוחריו על מעשה גנבת הדעת האולטימטיבית, היא מכירת מצע קדימה המקורי ודרישה להצביע על מצע אחר לחלוטין, דמוי מר"צ, בנימוק כי "אחרת לא ילך". "שגיתי", אמר נכנע. אילו דובר ברמאות מסחרית, דומני שחוק הגנת הצרכן היה אומר: "אינך יכול לספק את הסחורה שהתחייבת, תחזיר את הכסף/ המנדט, אלא אם כן הגעת להבנה חדשה עם הקונה". אבל אולמרט מעל החוק. אחריו המבול. והוא קורא לכך דמוקרטיה.
בשנים האחרונות, "מככבת" אמירה חדשה בלקסיקון התכנון שמיטיב עם הסביבה: "עקרונות התכנון הם עקרונות תכנון בר-קיימא". משפט זה נשמע מצוין ומבטיח כביכול, תוצר תכנוני איכותי, ותואם את יישום החלטת הממשלה 2426 משנת 2002 המחייבת את כלל משרדי הממשלה לקדם מדיניות בר-קיימא בישראל.
13/11/2008  |  תמר פוספלד-דראל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il