|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דיווח אמת או מגמתיות

הגברת הראשונה של האתיקה המדומה

מינויה של ח"כ שלי יחימוביץ' לראשות ועדת האתיקה של הכנסת הוא יותר מתמוה נוכח הרקורד בתחום זה כעיתונאית פוליטית
10/07/2009  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
לא מהאו"ם. שלי יחימוביץ' [צילום: פלאש 90]

כאשר א' ממשרד הנשיא הטיחה במשה קצב האשמות בדבר אונס, נפגשה איתה ח"כ יחימוביץ', והודיעה לתקשורת: "לדעתי היא דוברת אמת". גם כשעדותה של א' לא נמצאה אמינה על-ידי רשויות החוק, המשיכה יחימוביץ' להתערב בהליך הפלילי נגד האזרח משה קצב ולנסות להשפיע על החקירה נגדו

   רשימות קודמות
  אנטומיה של מאמר אלים
  המערכה שאינה כתובה בספרי הלחימה
  אג'נדה סוּפּר-בעייתית
  מסוחררת מאהבה
  חמאס מגנה את המתקפה על יונית

החלטות מוזרות מקבל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, ואחת המוזרות ביותר שבהן היא הבחירה בח"כ שלי יחימוביץ' לעמוד בראשות ועדת האתיקה של בית הנבחרים. התאמתה של חברת הכנסת יחימוביץ' לתפקיד זה אינה רבה מהתאמתו של ח"כ אחמד טיבי, ממריד המוני הערבים, לתפקיד סגן יו"ר הכנסת - עוד מינוי שריבלין התעקש עליו, ואף הגדיל לשם כך את מספר סגני היו"ר.

לחברת הכנסת יחימוביץ' רקורד ארוך של התנגשויות חזיתיות עם רעיון האתיקה, ונדמה שיותר מכל ח"כ אחר היא מגלמת בקריירה שלה את האנטי-אתיקה. נזכיר אפוא בזאת רק את הבולטות שבעבירותיה בתחום זה.

יחימוביץ' עלתה לגדולה ככתבת "קול ישראל". ככלל, עיתונאים בעולמנו, שלא כמו רופאים למשל, אינם חתומים על שבועה אתית. ככל הידוע, שני גורמים לדבר: ראשית, בתקופה שבה אנשים האמינו באל, ושבועותיהם עוד היו שוות משהו, העיתונות טרם הפכה למקצוע מוכר. שנית, הרעיון שעיתונאי, שעיסוקו מבוסס על הבטחות שווא ומניפולציות חלקלקות בבני אדם, יישבע למשהו ואכן יעמוד בשבועתו - הוא מצחיק במיוחד.

אף על-פי כן, היה פעם הסכם סמוי ובסיסי בין עיתונאי במדינה דמוקרטית לבין קהלו, לפיו תפקידו של העיתונאי הוא לדווח אמת. היה ברור ש"על המשמר" יבליט פן מסוים של האמת ומעריב יבליט פן אחר, והיה ברור שפרשנים שונים יפרשו את אותן עובדות בדרכים שונות לחלוטין, אבל העסק כולו נשען על דיווח בדבר עובדות, ולא על שקרים. במיוחד היה הדבר נכון לגבי דיווח משדה הקרב.

אולם שלי יחימוביץ' שברה מוסכמה אתית זו עם קמפיין "ארבע אמהות" ועם התעמולה התבוסתנית שליוותה אותו. שימוש במהדורת החדשות של "קול ישראל" - שלשידורה יש משמעות מוראלית ומלכדת, שאת ה"פיפסים" שלה ואת קולות קרייניה מזהה הציבור עם רגעי מפתח בתולדות המדינה ובתולדות חייו-שלו - כדי לנפח במתכוון את האבידות ואת הקשיים שצה"ל נתקל בהם, הוא מעשה שלא ייעשה. בעבר, אם כבר נרשמו "החלקות" מקצועיות, הרי שהן היו בעלות מגמה הפוכה, כמו אותה שדרית, שהפטירה קללה נגד האומה הערבית בתום שידור מהדורת החדשות, בתחילתה של מלחמת יום כיפור, מבלי לסגור את המיקרופון.

בעזרת תלמידתה, כרמלה מנשה, הפילה יחימוביץ' את החומה האתית החיונית בין תעמולה לבין דיווח, וכעשר שנים לאחר מכן עדיין לא סיימה המדינה להתאושש מן המכה הנפשית והאסטרטגית שספגה כתוצאה מכך.

קצבה את עונשו
א' נמצאה אמינה

ביוני 2004, זמן קצר לאחר שידידתה הקרובה של יחימוביץ', פרקליטת המדינה היוצאת עדנה ארבל, התמנתה לשופטת בית המשפט העליון, וכמה ימים לפני פרסום הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז על סגירת תיק "האי היווני" שבו היה קשור ראש סיעת הליכוד דאז אריאל שרון – נפגשו יחימוביץ', ארבל, טומי לפיד וגדעון סער בביתו של סער – אף הוא ידיד קרוב של יחימוביץ' עוד מימיהם כעיתונאים צעירים. לפיד היה שר המשפטים וסער היה יו"ר סיעת הליכוד. כך דיווח על הפגישה העיתונאי יואב יצחק (דיווח שעלה לו במשרתו במעריב):

"הפגישה התקיימה לפני הודעתו הרשמית של מזוז על סגירת התיק, אך בשעה שכבר היה ידוע ופורסם ברבים כי מזוז החליט לסגור את התיק, ובשעה שכבר הועלו חשדות נגד ארבל על ניסיון תפירת התיק לשרון. הפגישה הלילית, שכללה ארוחת ערב, התקיימה אצל ח"כ סער, בביתו בתל אביב... נודע, כי בפגישה תודרכה העיתונאית שלי יחימוביץ נגד מזוז והחלטתו לסגור את התיק בפרשת האי היווני. ואכן, ביום שישי של אותו שבוע... הופיעה יחימוביץ' בטור אישי בערוץ 2, הטיחה האשמות חמורות נגד מזוז. היא הציגה את ארבל כמי שלוחמת בשחיתות ואת מזוז כמי שמתבטל בפני בעלי כוח וממון. כך נהגה יחימוביץ' גם בתוכניות רדיו בהם השתתפה".

אז מה היה לנו? עיתונאית בכירה שמשתתפת בפגישה סודית עם פוליטיקאי בכיר, שהוא ידיד, ועם פרקליטת מדינה יוצאת, ושעל-פי הדיווח של יצחק, שככל הידוע לא הוכחש, מתאמת איתם מהלכים ומפרסמת דיווחים על סמך אותם תיאומים.

בשלב מסוים החליטה יחימוביץ' לעזוב את העיתונות, משום ש"לא נתנו לי להמשיך לעשות שם את מה שעשיתי", כפי שהסבירה אז, באחד מסחריריה הווירטואוזיים, שמגלים טפח ומכסים טפחיים. אחד הראיונות האחרונים שערכה בטרם עזבה, היה מפגש רווי סימפטיה – במסגרת התוכנית "פגוש את העיתונות" – עם יו"ר מפלגת העבודה דאז, עמיר פרץ, שלגמרי במקרה גם סייע לשיבוצה במקום גבוה בשורות המפלגה מייד עם הצטרפותה.

עם פרוץ "פרשת משה קצב", כאשר א' ממשרד הנשיא הטיחה בבוס-לשעבר האשמות בדבר אונס, וזאת לאחר שניסיון סחיטה שלה (לכאורה) לא צלח, נפגשה ח"כ יחימוביץ' עם א' ומיד התראיינה בתקשורת. "מעדותה עולה באופן ברור, שאין מדובר במקרה של תחום אפור, אלא בתיאור של אונס תחת הפעלת אלימות וכוח. מדובר בשורה של עבירות מין חמורות", אמרה יחימוביץ'. "טיפלתי בהרבה מאוד נאנסות, נפגשתי איתן, ולדעתי היא דוברת אמת. אני יכולה לומר שלפי התרשמותי לא היה חיזור גורלי, קצב (יחימוביץ' הקפידה לומר רק את שם המשפחה, ולבטאו במלעיל מזלזל) הוא איש בעל כוח. כל המערכת הענקית הזו עומדת עכשיו מול בחורה חסרת ישע, ויש לעזור לה".

בסופו של דבר, כידוע, אותה א' לא נזכרה כלל בכתב האישום נגד קצב, משום שעדותה לא נמצאה אמינה. דבר זה לא הפריע ליחימוביץ' להתערב, כנבחרת ציבור, בהליך הפלילי נגד האזרח משה קצב ולנסות להשפיע באופן בוטה על החקירה נגדו. אם מחר תתלונן פלונית ששמעון פרס ביצע בה עבירת מין, מעניין מה תגיד יחימוביץ', כיו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, לנוכח שיחה שתנהל ח"כ אנסטסיה מיכאלי עם המתלוננת אשר בסיומה תזעק בכל אמצעי התקשורת כי פרס הוא אנס, עוד בטרם יוחלט אם להגיש כתב אישום.

טיל נגד לאו
הרב לאו [צילום: AP]

בערך "הרב ישראל מאיר לאו" שבוויקיפדיה כתוב: "לפני בחירתו לתפקיד הרב הראשי לישראל עלו טענות על התנהגות לא תקינה של הרב לאו כלפי נשים, ואשה אחת אף האשימה אותו כי הטריד אותה מינית. הרב לאו הגיש נגדה תביעת דיבה, אך משך את התביעה כשנבחר לתפקיד הרב הראשי. ב-2007, כששקל התמודדות לתפקיד נשיא מדינת ישראל, הזהירה אותו חברת הכנסת שלי יחימוביץ' כי הדבר עלול להביא לפרסומים נוספים בעניין זה".

אותה "אזהרה" הופיעה בעמוד הראשון של מעריב, בפינה השמאלית-העליונה. לאזהרה מסוג זה קרא דון קורליאונה "הצעה שאי-אפשר לסרב לה". הרב לאו אכן הבין את הרמז, וכל השאר היסטוריה.

זוהי, אם כן, הדמות האתית אותה מינה יו"ר הכנסת לראשות הוועדה, שאמורה להקפיד על ניקיון כפיהם של המחוקקים בכל הקשור לאתיקה מקצועית – דמות שאחת מהברקותיה הרבות בתחום הטיהור העצמי הייתה: "אף פעם לא הייתי עיתונאית מהאו"ם". את זה כולנו מבינים כבר מזמן, שלי. אבל עדיין נשאלת השאלה – מאיזה צד את, אם כן?

לאתר מגזין מראה
תאריך:  10/07/2009   |   עודכן:  12/07/2009
גיל רונן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגברת הראשונה של האתיקה המדומה
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 26 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קור ליאונה
10/07/09 19:56
 
אגנטה
12/07/09 00:01
2
בעניין שלי.
10/07/09 23:19
3
א מ רול
11/07/09 01:53
4
מרק
11/07/09 02:10
5
קורן נאוה טבריה
11/07/09 07:53
6
טלי באן
11/07/09 08:26
 
קורן נאוה טבריה
11/07/09 10:19
 
גבי ד'
11/07/09 17:03
 
נזכרתי במשהו
20/07/09 12:21
7
יבחר לנשיא
11/07/09 12:21
 
ירון זכאי
11/07/09 23:38
8
גבי ד'
11/07/09 18:59
9
האמת לאמיתה
11/07/09 21:43
10
דני ארגנטאו
13/07/09 09:13
11
מטיף לשמאלנים
13/07/09 14:13
12
קוראים
13/07/09 16:13
13
אגרי סיבי
14/07/09 09:57
14
אחיתופל
16/07/09 09:42
 
אכיטופ
16/07/09 11:26
15
אמיר סימן טוב
2/08/09 01:51
16
תקשורת ממלכתי!
1/09/09 10:46
17
רפאל אלקבץ
1/09/09 11:28
18
אביב 3
4/09/09 18:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע החל בסערה שחולל סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כשהצהיר מפורשות בראיון פומבי לרשת איי-בי-סי האמריקנית, כי ישראל היא מדינה ריבונית וכי היא רשאית לעשות כל שהיא רואה לנכון כדי להגן על עצמה. כל מי שמבין דברים כפשוטם הסיק מהצהרה זו, כי הממשל האמריקני נותן אור ירוק לישראל לנקוט צעד אלים כלפי אירן, כדי לסכל את כוונותיה הגרעיניות של מדינת האיאתוללות.
10/07/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
כשאופיר אקוניס, "פריק" של הטלוויזיה הלימודית, הבריז מבית הספר ביום שני בבוקר רק כדי לצפות בשידור החוזר של "רגע עם דודלי", הוא לא ידע איזה תהפוכות היא תעבור בשלושים השנים הבאות. גם אקוניס, כיום יושב-ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, שמע את הקולות הקוראים לסגור את הערוץ, ובארוע השקה חגיגי לאתר האינטרנט החדש של הטלוויזיה שהתקיים השבוע, הצהיר על הבמה בקלוזנר 14 ברמת אביב כי לא יתן את ידו להפסקת השידורים.
10/07/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים
עקרון אי הוודאות שאוב מתחום הפיזיקה הקוונטית, שמשמעותו היעדר יכולת לקבוע ערכים מדויקים (כגון מיקום ומהירות) לאובייקטים מסויימים (כגון אלקטרונים), ואין המדובר בבעית מדידה שאולי תיפתר עם שכלול השיטות והמכשירים, אלא תכונה בסיסית ומהותית של הטבע.
10/07/2009  |  רונן לוי  |   מאמרים
אם נשווה את מספר המבקרים בשנה ב'יד ושם', אתר המבקרים הגדול ביותר בארץ, לזה שבחנות איקאה בצומת פולג ליד נתניה, הנתון הוא שבאיקיאה ביקרו אשתקד 2,372,598 וב'יד ושם' מיליון ורבע מיליון בקירוב. בעוד שב'יד ושם' מספר התיירים מבחוץ עשוי להגיע לשליש או יותר מבקרים, באיקיאה מדובר בישראלים. לעתים "ישראלים חוזרים" אבל ביקור הוא ביקור. מבחינה מהותית הדבר די מובן, שכן באיקיאה אתה רוכש מוצרים בני קיימא, ואילו ב'יד ושם' אתה רוכש מידע, הכרת זהות יהודית, לאומית, היסטוריה וחוויה בלתי נשכחת, או טראומטיות - דברים לא שימושיים ליום יום. באיקיאה נכנסים יום, יום, אלפים ורבבות, עם משפחה וילדים או בלעדיהם ויוצאים עם עגלה בגודל חצי קרון עמוסה קרטונים – קטנים, בינוניים וגדולים כמחצית מכולה, כאשר כתורן לספינה יבשתית זאת תקוע קרטון ארובה בגובה של כמה מטרים, ובו נתלים לעתים כמה זאטוטים. שיירות שיירות נכנסות ויוצאות. מראה מיוחד במינו למי שאוהב להתבונן בתופעות מסוג זה.
10/07/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
חג השבועות כבר מאחורינו. עימו מסתיים פרק חגי השנה. פסק זמן ארוך זה, שבין שבועות לראש השנה הבא, הפותח את הרביעייה בסדרת החגים של השנה החדשה – ראש השנה, יום הכיפורים, סוכות ושמחת תורה – הוא זמן מתאים לעריכת חשבון נפש.
10/07/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת קצב  /  מי ומי    / 
השאננים לציון (א)  /  יוסף אורן
העולם שייך לנועזים  /  דן פון וייזל
בזכות תחושת האחריות ובזכות האחווה  /  רפאל ישראלי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il