|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

אזרח או מחבל ותיק?

שוב בצלם "לא יודע"

בצלם דוחה את גרסאות צה"ל וחמאס לפיהן מלווהו האישי של השיח' יאסין נהרג לאחר ששיגר פצצות מרגמה לעבר ישראל, ומוסיף לטעון שנסיבות מותו "אינן ידועות" בכך, מטה בצלם את נתוני ההרוגים הפלשתינים לרעת צה"ל ע"י הגדלת שיעור "האזרחים ההרוגים"
16/10/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
עבד אל חכים אל מנאעמה

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מטה נתונים לרעת צה"ל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם אינו מדייק בפרטים

   יהונתן דחוח-הלוי
מדוע אסור לסמוך על נתוני בצלם?

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם אינו מכיר את המחבל המתאבד

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד סיפור עלילה של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם שוב חוזר בו מטענת שווא נגד צה"ל

   יהונתן דחוח-הלוי
הפוליטיקה מאחורי רשימות הרוגי בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מודה בטעות: לא היה טבח

   יהונתן דחוח-הלוי
"נהג המונית" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם לא קורא ערבית

   יהונתן דחוח-הלוי
ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"צדיקים" של ארגון בצלם היו מחבלים

   יהונתן דחוח-הלוי
"הספורטאי" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"תושב חברון" של בצלם היה מחבל מן החמאס

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד דיווח מפוקפק של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"עובד" של בצלם התברר כמחבל בכיר

   יהונתן דחוח-הלוי
עובר האורח התמים של בצלם - טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
חידוש של בצלם: אדם ישן יכול להילחם

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"השוטר הפלשתיני" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם טוען: לישראל יש "ספינה-מטוס"

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"שאהידים" האלמונים של ארגון בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים, משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים, ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.

בצלם: לא ידוע אם עבד אל-חכים אל-מנעמה השתתף בלחימה בעת שנהרג

ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעה באתר בצלם הרשומה הבאה:

עבד אל-חכים אל-מנעמה - בן 35, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-15.05.2001 בעזה מירי. פרטים נוספים: נהרג כשנסע במכונית.

בצלם אינו מוסר כל פרט נוסף על אודות מנאעמה, השתייכותו הארגונית, מאפייני פעילותו ברצועת עזה ומעשיו בסמיכות זמנים להריגתו היכולים לשפוך אור נוסף בפרשה. על-פי נוסח הדברים ניתן להבין, כי חוקרי הארגון לא הצליחו במשך שמונה השנים וחצי(!) מאז האירוע לאסוף מידע אודותיו ועל נסיבות מותו המדויקות. מבחינת בצלם קיימת גם אפשרות סבירה בהחלט שמנאעמה היה אדם נורמטיבי לחלוטין ונהרג על לא עוול בכפו בידי צה"ל בעת שנסע לתומו ברכב.

חמאס: מדובר בפעיל גדודי אל-קסאם שחוסל לאחר ששיגר פצצות מרגמה לעבר ישראל

בניגוד לארגון בצלם, חמאס אינו חוסך פרטים אודות מנאעמה, שהיה מוכר בציבור, ומבהיר את נסיבות מותו המדויקות. עבד אל-חכים עלי אל-מנאעמה (אבו עלי) נולד ב-28 בנובמבר 1964, התגורר במחנה הפליטים מראזי ושימש מלווהו האישי של השיח' אחמד יאסין מנהיג חמאס. הוא הצטרף לשורות גדודי אל-קסאם ב-1987 בתחילת האינתיפאדה הראשונה, שימש עוזרם של פעילי חמאס מוחמד קינדיל וחאמד אל-קרינאווי ונעצר ע"י ישראל על-רקע ביטחוני. מנאעמה היה אחראי על אחסנת הנשק והבאתו לפעילים, וכן העניק מקום מסתור למבוקשים וסייע להם. לאחר מכן, היה פעיל במנגנונים ביטחוניים שונים של חמאס במקביל להיותו המלווה האישי והמאבטח של השיח' יאסין. כמו-כן עסק בהדרכה של פעילי חמאס בשימוש בנשק וגייס פעילים לשורות גדודי אל-קסאם. ב-1998 נעצר מנאעמה ע"י הרשות הפלשתינית.
נסיבות מותו - בהודעה רשמית של גדודי אל-קסאם נמסר, כי מנאעמה שזכה לכינוי "גיבור (ו"אריה") משגרי פצצות המרגמה", נהרג מפגז טנק ישראלי לאחר ששיגר שלוש פצצות מרגמה לעבר כפר עזה. עוד נמסר בהודעה באש התגובה של צה"ל לשיגור פצצות המרגמה נפצע ברגליו פעיל חמאס אחר ששמו ואיל נסאר (אבו אל-מועתסים). יש לציין, כי הודעת חמאס באשר לנסיבות מותו של מנאעמה פורסמה ביום בו הוא נהרג.

צה"ל: מנאעמה נהרג באש שנורתה לעבר חולית מחבלים ששיגרה פצצות מרגמה

להלן גרסת דובר צה"ל לאירוע: "היום (15 במאי 2001) בשעות הבוקר, זיהה כוח צה"ל שהיה בפעילות מבצעית שגרתית על גדר המערכת, סמוך לנחל עוז, ירי פצצת מרגמה לעבר היישוב כפר עזה שבשטח הארץ. חיילי הכוח זיהו את חוליית המחבלים יורה את פצצת המרגמה מרכב פלשתיני בשטח הרשות הפלשתינית. כשהבחינו החיילים בחולייה נורתה לעבר הכוח פצצת מרגמה נוספת. חיילי הכוח השיבו בירי פגז טנק לעבר הרכב. מהפגיעה נהרגו שני מחבלים מחוליית הרגמים ומחבל נוסף נפצע. לאחר מכן נכנס צה"ל לשטחי הרשות הפלשתינית, והוציא את מטול המרגמות ופצצה נוספת שהייתה במקום. כמו-כן הועברה לשטח הארץ גופת אחד המחבלים, לצורכי זיהוי וחקירה. עם סיום הפעולה יצאו הכוחות משטח הרשות הפלשתינית".

ארגון בצלם אינו מיישם את הקריטריונים שהוא עצמו אימץ

ארגון בצלם כשל כך נראה במיצוי המקורות הגלויים בנוגע לברור נסיבות מותו של מנאעמה. חמור מכך, הוא לא יישם את הקריטריונים שהוא עצמו אימץ בנוגע להגדרה של "השתתפות בלחימה" בהתאם לקביעת ארגון הצלב האדום בחודש יוני 2009. ב-22 ביולי 2009 פרסם ארגון בצלם הודעה בעניין הקריטריונים החדשים ובין היתר נכתב כדלהלן:

"אדם הממלא "תפקיד לחימה מתמשך" (Continuous Combat Function) ייחשב כמטרה לגיטימית גם אם באותו הרגע הוא אינו לוקח חלק ישיר בלחימה. בקטגוריה זו ייכללו אנשים המעורבים בהכנה, בביצוע או בפיקוד על פעולות לחימה. אדם שגויס, אומן וצויד על-ידי קבוצה חמושה במטרה להשתתף באופן ישיר ומתמשך בפעולות הלחימה, ייחשב לכזה הממלא תפקיד לחימה מתמשך גם אם טרם ביצע ולו פעולה אחת".

עוד צוין בהודעה, כי "בצלם ערך בדיקה מחודשת של המידע שברשותו אודות כל הפלשתינים שנהרגו מאז 29 בספטמבר 2000 ועד 26 בדצמבר 2008. הבדיקה כללה התייחסות למקורות מידע שלא היו קיימים בעבר, בהם אתרי אינטרנט של ארגונים פלשתינים חמושים, של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים, של ארגונים פלשתינים לזכויות האדם ושל דובר צה"ל. פריטי מידע שנמצאו בנוגע להרוגים נבדקו והוצלב עם מקורות מידע אחרים.

"בכל מקרה שבו התגלתה אי התאמה בין המידע החדש למידע ברשות בצלם, בדקו תחקירני בצלם מחדש את נסיבות האירועים. בעקבות זאת, שינה בצלם את קטלוגם של 23 פלשתינים שנהרגו בתשע תקריות, זאת מתוך 4,860 פלשתינים שנהרגו בתקופה זו. הנתונים עודכנו במאגר המידע של בצלם".

יוצא אפוא, על-פי הקריטריונים שארגון בצלם עצמו אימץ, שגם לו היה מנאעמה נהרג שלא בעת לחימה בפועל, היה על הארגון לכלול אותו ברשימת ההרוגים שהשתתפו בלחימה לאור הרקע הביטחוני והטרוריסטי שלו. טענת בצלם כאילו בדק ביסודיות את מאגר הנתונים של הרוגי האינתיפאדה ותיקן רשומות שגויות, מעידה לאור המקרה של מנאעמה (ומקרים רבים אחרים הממתינים לראות אור) על האיכות הירודה של המחקר שבוצע.

ארגון בצלם מטה את הנתונים לרעת צה"ל

ארגון בצלם אינו מקבל את גרסת חמאס וצה"ל לאירוע בו נהרג מנאעמה ומוסיף להחזיק בדעתו שקיים ספק מהותי בנוגע לנסיבות מותו. בקביעת שיוכו של מנאעמה ברשימה של "הרוגים שלא ידוע אם השתתפו בלחימה" מגדיל ארגון בצלם את היחס בין "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" לבין "ההרוגים שהשתתפו בלחימה", ובכך מוסר נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע"). אין זו הדוגמה היחידה לסתירה המהותית בין נתוני בצלם לבין הגרסה הפלשתינית כפי שנחשף הדבר בכתבות התחקיר הרבות שפורסמו באתר News1.

ריבוי המקרים מלמד, כי אין לסמוך בעיניים עצומות על נתוני ארגון בצלם וכי יש לבחון בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם. סוגיה זו רלוונטית גם לנתונים שפרסם ארגון בצלם על ההרוגים הפלשתינים במבצע "עופרת יצוקה" ולנושא זה ראוי לייחד פרק נפרד.

צילום מסך מעובד של אתר בצלם
צילום מסך של אתר בצלם (אוקטובר 2009)
כרזת חמאס לזכרו של עבד אל-חכים אל-מנאעמה
מנאעמה - מלווה ומאבטח של השיח' אחמד יאסין
תאריך:  16/10/2009   |   עודכן:  16/10/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוב בצלם "לא יודע"
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן חממי
16/10/09 08:11
 
dkfir
16/10/09 08:40
 
דוידי
16/10/09 08:47
 
סיישל
16/10/09 09:37
 
איתן חממי
16/10/09 10:50
 
דוידי
16/10/09 14:04
 
אוקיי
16/10/09 09:50
2
לואיס קרול
16/10/09 10:15
3
הרשלה
16/10/09 10:42
 
זלדה
16/10/09 12:10
4
יואב גרינברג.
16/10/09 12:27
 
דוידי
16/10/09 18:38
5
נחום שחף
16/10/09 13:05
6
נחום שחף
16/10/09 13:11
 
יואב גרינברג
16/10/09 13:40
7
ח.כ
22/10/09 02:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודה ולא אבוש: אני אינני חש צורך בלתי נשלט לגרש את הילדים הללו. את, מן הסתם, יש לך תחביבים אחרים; גם אתה, ככל הנראה, בסדר יומך ישנם דברים נחוצים יותר מגירוש ילדים. אין לנו צורך בזה. אם אך לרגע נצא מבועת האקטואליה, נוציא את הראש מארגז החול או אמבטית הבוץ בה אנו משתכשכים בהוויה היום-יומית שלנו, נביט כה וכה ונשאל את עצמנו: מניין בעצם צץ פתאום הנושא הזה? נבין שהוא לא הגיע משום צורך אמיתי. הוא לא עלה כדרישה מהצבא, לא מהמשטרה, גם לא משום ועדת מומחים. זו לא המלחמה שלנו! יום בהיר אחד התעורר פוליטיקאי כלשהו, החליט שהדבר תואם את האינטרסים שלו, מצא שהחוק תומך בו, והנה אנו מוצאים את עצמנו בעיצומו של מהלך קפקאי הזוי, מצמרר וכלל לא נחוץ.
15/10/2009  |  אהרון שחר  |   מאמרים
ביום ראשון אמורה להיפתח שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות. כמו בכל שנה מתפרסמות ידיעות על המצב הכלכלי הקשה של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל, על הגירעונות התקציביים, על גובה שכר הלימוד שמאיימים להעלותו, על המחסור בתקציבי מחקר ועוד.
15/10/2009  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
אמרתו המפורסמת של בן-גוריון - "לא חשוב מה יאמרו הגויים, חשוב מה יעשו היהודים" - אינה עומדת במבחן כשמדובר בגויים מסיתים וביהודים העוזרים להם להפצת שנאה המונית ועידוד תוקפנות נגד העם היהודי ומדינתו. כל הפרעות ביהודים, כולל השואה, שהסתיימו במיליוני נרצחים, התחילו ממילים: מילים של שקר ועלילות דם, שבאין כוח יהודי להזים אותן - התפתחו למסעות של הרג, התעללות וביזה. קברניטי מדינת ישראל הריבונית, שידעו לדבר על לחימה בסכנות לביטחון הלאומי, לא הבינו שקל וזול יותר להילחם בסכנות אלו כשהן עדיין במצב עוּברי: בשלב של עלילות דם והסתה מילולית.
15/10/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
סיפור דרכה המחקרית של פרופ' עדה יונת, כלת פרס נובל לכימיה, הוא אכן סיפור גאווה לאומי. שלל הראיונות שהעניקה פרופ' יונת לתקשורת הישראלית, חשפו בפנינו קריירה מדעית מזהירה, וכך את נכונותה לצעוד, מבחינה מחקרית, במקומות שאחרים ראו בהם אך אפילה. ואולם, נראה כי גם לכלת פרס נובל, מספיקה התבטאות אחת, אחת בלבד, כדי לעורר מחלוקת ציבורית, ולהעלות שאלות נוקבות על אודות הסכסוך הישראלי-פלשתיני.
15/10/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
אנו מלאי ציפיות בנוגע ליחסים בינאישיים, שהיא תהיה מספקת/מקובלת/ומוערכת. שהזוגיות תמלא את הצורך במיניות טובה, בביטוי עצמי, וגם כמסגרת שתספק ביטחון כלכלי. בקיצור - ציפיות, ציפיות ציפיות.
15/10/2009  |  עו"ד עדי המאירי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
יו"ר בצלם: "אני מעריצה את סרבני הגיוס"  /  יהונתן דחוח-הלוי
'בצלם' קיבל מהעירייה הנחה "לפנים משורת הדין"  /  רותי אברהם
צה"ל שוקל לתבוע את בצלם  /  עידן יוסף
אי-סבירות קיצונית על-פי בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
האם בצלם הטעה את התקשורת?  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם והשימוש בתעמולה  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il