|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ביטחון של מי?

הצנזורה שומרת על הממשלה מפני ביקורת

הסתרת רשימת האסירים המיועדים לשחרור בעסקת שליט לא נועדה להגן על העסקה, אלא על הממשלה מפני ביקורת מוצדקת וגם: על הבדיחה העצובה ושמה "צנזורה"
30/11/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
[צילום: AP]

   איציק וולף
כ-980 מחבלים ישוחררו במסגרת עסקת שליט

אין ממשלה בישראל
איתמר לוין
הכניעה לדעת הקהל בנושא גלעד שליט היא סימפטום בולט לאובדן הדרך ולחוסר המשילוּת של ממשלות ישראל * ממשל? לא בדור שלנו...
לרשימה המלאה

   עמוס שריג
שחרור גלעד שליט - קיימת גם אופציה שלישית

הנימוק של הממשלה לאי-חשיפת רשימת האסירים המיועדים לשחרור במסגרת עסקת גלעד שליט, הוא שהדבר חיוני להצלחת המו"מ. "הצדדים התחייבו מפורשות אל מול המתווך הזר, וכתנאי למו"מ, כי פרטי המו"מ יישמרו בדיסקרטיות מלאה, וזאת על-מנת לאפשר לו לנהל מו"מ אפקטיבי בין הצדדים, אשר לא ינוהל באמצעות ועל-ידי התקשורת. בלעדי עמימות לא יהיה ניתן לקיים מו"מ אפקטיבי ולהגשים את המטרה", הסבירה אתמול (א', 29.11.09) המדינה לבג"צ.

לדברי המדינה, ניסיון העבר מלמד, שכאשר פרטי המו"מ מתפרסמים בתקשורת, "הדבר מוביל להקצנת עמדות של הצד השני באופן שמקשה על גישור בין הצדדים ופוגע מאוד ואף יכול לסכל את עצם האפשרות להגשמת תכלית קיומו של המו"מ, קרי השבת החייל החטוף חי ובריא לביתו ולמולדתו, בהקדם האפשרי".

התשובה הזו היא עלבון לאינטליגנציה, מכמה וכמה סיבות. ראשית, פרטים רבים על המו"מ כן דולפים לתקשורת, ממקורות ערביים וזרים עליהם אין לישראל כל שליטה. שנית, מאיזו "הקצנת עמדות" של החמאס חוששת המדינה? מה עוד הוא יכול לבקש שממשלותינו חסרות עמוד השדרה טרם הסכימו לתת לו? שלישית, יש כאן טעות חמורה בהגדרת המטרה. ודאי ש"השבת החייל החטוף חי ובריא לביתו ולמולדתו, בהקדם האפשרי" היא מטרה מרכזית, אך אין היא יכולה להיות מטרה בלעדית. הסתכלות כוללת על העסקה ותוצאותיה, היא שחייבת לעמוד בראש סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות.

לכן, אין מנוס מן המסקנה שהערפול נועד לשמור על בטחונה של הממשלה עצמה. אם תתפרסם רשימת הרוצחים והמחבלים האמורים להשתחרר, הדבר יעורר ויכוח ציבורי קשה. כולנו נדע מהו המחיר - המופרז, לפי כל הסימנים - שאנו עומדים לשלם. הציבור עוד עלול למנוע מן הממשלה להתקפל ולקבל את ההחלטה הפופוליסטית שהיא רוצה לקבל.

הצנזורה ושיקוליה

לפני כעשר שנים הייתה לנו במערכת "גלובס" תחושה שהצנזורה אוסרת לפרסם ידיעות על ייצוא ביטחוני לא משיקולים של בטחון המדינה, אלא כדי להגן על אינטרסים מסחריים של התעשיות הביטחוניות שבבעלות המדינה. זהו כמובן שיקול פסול שאינו במסגרת המנדט של הצנזורה. חיפשנו את ההזדמנות לעתור לבג"צ, והיא כמעט נפלה לידינו.

יום אחד, בשעות אחרי הצהריים, העברנו לצנזורה ידיעה על ייצוא ביטחוני - דומני למדינה כלשהי בדרום-מזרח אסיה. למחרת ב-08:30 בבוקר הגיעה התשובה: הידיעה כולה נפסלה, למעט שמו של הכתב. ב-09:30 שיגר בא-כוחו של העיתון, עו"ד יורם מושקט, מכתב לצנזורה ובו קבע שמדובר בשיקולים זרים ושבכוונתנו לעתור לבג"צ. ב-10:30 הודיעה הצנזורה שהידיעה כולה מאושרת, בלא שינוי אפילו של פסיק. מה שמוכיח כמובן שצדקנו בהרגשתנו לגבי השיקולים שהדריכו אותה.

אני רק מקווה שלא יעצרו אותי על כך שסיפרתי לכם את זה, כי אחד הנושאים החייבים בהגשה מוקדמת הוא "ידיעות על הצנזורה ופעולותיה".

תראו מה חייב בצנזורה

אם כבר מדברים על הצנזורה, כדאי לדעת שכיום מדובר בלא יותר מאשר בדיחה עצובה. וזה לא רק משום שבעידן התקשורת של המאה ה-21 קשה עד בלתי אפשרי למנוע פרסום של סודות ביטחוניים (למרות שחייבים לומר שלא מעט עדיין נותר חסוי, וטוב שכך). זה גם ובעיקר משום שהצנזורה אינה מתייחסת לעצמה ברצינות.

הנה רשימה חלקית של נושאים שכל דיווח עליהם חייב בהגשה מוקדמת לצנזורה. הרשימה הזו בתוקף - בדקתי זאת בעצמי רק לאחרונה. מי שאינו מגיש את החומר ומפרסם אותו ללא אישור, חשוף לחקירה פלילית ולסנקציה אזרחית-מינהלית של סגירת אמצעי התקשורת בו פורסמו הדברים. שבו היטב, כי אתם עומדים להיות מופתעים.

  • "שמועות, טענות או ידיעות העלולות לפגוע בצה"ל ו/או במפקדיו". לפי הסעיף הזה, כל ידיעה שלילית - למשל על טרטורים או הטרדה מינית - חייבת בהגשה מוקדמת.

  • "מוות ופציעה של חיילים... בתאונות דרכים".

  • "תעשיות ביטחוניות - ...מיקום מפעלים". נא לא לפרסם שמפעלי תעש נמצאים ברמת השרון.

  • "כל ידיעות על הנעשה במערכת הביטחון של ארצות ערב ופרטים על מפעלים ומחקרים בעלי חשיבות ביטחונית". אסור לפרסם פרטים על תוכנית הגרעין של אירן.

  • "אנשי ארגוני המחבלים, סייעניהם ומסיתיהם (לרבות עצירים), התארגנותם, פעולתם בארצות חוץ ובישראל. הקשרים ביניהם לבין עצמם ועם ארגונים, מדינות ויחידים ערבים או אחרים". מעכשיו, אל תעזו להזכיר את השם בן-לאדן.

  • "קווי דלק ומתקניו (מאגרים עיליים ותת-קרקעיים), בריכות אגירה, תחנות שאיבה, תחנות כוח, מתקני תקשורת, נמלים, שדות תעופה, גשרים עיקריים". כל מי שמצלם בנתב"ג - חייב להגיש את התמונות לצנזורה. כנ"ל לגבי תחנות דלק, אנטנות סלולריות, גשר המיתרים או נמל אילת.

  • "ידיעות מוקדמות על תנועת אח"מים... ביישובי ספר ולאורך הגבולות בארץ וכן בחו"ל, לרבות כל חומר הנוגע למקום מגוריהם בחו"ל". חבל שאהוד ברק לא חשב על זה - הוא יכול היה להשתמש בסעיף הזה כדי למנוע את פרסום פרשת הסוויטה בפריז.

  • "תצלומי אוויר ומפות". כל אטלס - להגיש לאישור.

  • "הגבלת תנועה בארץ על-רקע ביטחוני צבאי". כאשר יש מחסומים בכניסה לערים, אסור לדווח על כך.

  • "כל ידיעה הנוגעת למיכליות נפט בנמלי ישראל, תנועתן אל הנמלים או מהם".

  • "כל ידיעה הנוגעת להלוואות של גורמי חוץ לממשלת ישראל או למוסדות כספיים ישראלים, לרבות ידיעה בקשר למו"מ, התקדמותו ותוצאותיו". מעכשיו, כל הנפקה של בנק ישראל בחו"ל מחייב הגשה לצנזורה.

האמת היא, שזו לא בדיוק בדיחה. קודם כל, בגלל שבטחון המדינה לא אמור להיות נושא לצחוק. שנית, משום שכאשר יש רשימה כה ארוכה (41 סעיפים על פני שלושה עמודים) שברובה אינה רלוונטית - משום שנקבעה בשנות החמישים והשישים - התוצאה היא זלזול גם ביתר הסעיפים ובצנזורה עצמה.

שלישית ואולי החשוב מכל: עצם קיומה של הרשימה הזו מהווה שוט בידי הממשלה, שאסור שיתקיים במדינה דמוקרטית. הממשלה יכולה לסתום את הפה לאמצעי תקשורת שאינו נושא חן בעיניה, תוך שליפת אחד הסעיפים הארכאיים הללו - ולכו תתמודדו עם זה בבית המשפט. היא יכולה לחסל הוצאה לאור של מפות, המתחרה במחלקת המדידות של משרד הבינוי והשיכון. ועוד כהנה וכהנה, ככל שיעלה על הדמיון הפרוע. וזה מסוכן מאוד.

תאריך:  30/11/2009   |   עודכן:  30/11/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצנזורה שומרת על הממשלה מפני ביקורת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בעז ש
30/11/09 09:57
2
אברהם בקשישוב
30/11/09 10:20
3
הרשלה
30/11/09 10:59
4
גדעון אמיר
30/11/09 15:35
פורום: חטיפת גלעד שליט כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במדינת ישראל ישנם גנבים גדולים וגנבים קטנים. אנו לא נידרש כאן לגנבים הקטנים, אלו אותם קשי-היום אשר לעיתים נאלצים "לגנוב תפוח" בשוק, על-מנת להשביע רעבונם (כמטפורה). הדבר פסול, ויש לגנותו ולהעניש פורעי החוק בהתאם.
30/11/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
"גשר צאלים סגור לתנועה..." - משפט חוזר, טבוע ומשעמם, בעל ותק של דור המייסדים. הגשר הזה מסמל תהום פעורה בין הנגב לעולם הגדול, מעבר שפתוח לסירוגין רק כשהשמש זורחת וכל אימת שמתקרב ענן כבד יחסינו עם מרכז הארץ והעולם מתרחק אלפי מיילים. אולי יותר מכל מסמל הגשר הזה את המעבר לעולם השלישי, שנמצא בתוך העולם השני, שמתיימר ושואף להיות בעולם הראשון.
29/11/2009  |  יצחק קריספל  |   מאמרים
יותם בני שלח לי מחקר שפורסם על-ידי מחלקת המחקר של בנק ישראל. חקרו צמד החוקרים אסף זוסמן ונעם זוסמן (אחים? אב ובנו? יש קשר משפחתי לצבי זוסמן, שהיה המשנה לנגיד בנק ישראל?). המחקר לא חדש, מנובמבר 2005, ומן הסתם הונח אי-שם על מדף מאובק במחלקת המחקר של בנק ישראל וחלילה נשכח מן הלב, אך הוא ראוי לגאולה, הו הו הוא ראוי לגאולה, ומכל מקום הוא אינו ישן יותר מן "ההצעה הצנועה למניעת הפיכתם של ילדי עניים באירלנד לנטל על הוריהם וארצם והפיכתם למועילים לחברה", שחיבר ג'ונתן סוויפט במאה ה-18. הסוויפטים החדשים של בנק ישראל (הסוויפט, אגב הוא מושג בנקאי מובהק של העברות כספים בינלאומיות בין בנקים), נתנו למחקרם את הכותרת המופלאה "סיכולים ממוקדים - הערכת יעילותם למלחמה בטרור באמצעות נתוני שוקי ההון". במו אוזני אני שומע את עצמותיו של ג'ונתן סוויפט הקשיש משקשקות בקברן בעיירת החוף סטלה בטוקאי שבאנגליה, לא הרחק מאכסניית "מגדלי פולט", "איך לא חשבתי על זה בעצמי”, אומרת הגולגולת לעצם הירך, הנחות יחד תחת המצבה עליה חקוקה הכתובת: "כאן כבר לא יטריף אותי הכעס”.
29/11/2009  |  עו"ד אביגדור פלדמן  |   מאמרים
הלכה מאתנו הסופרת נעמי פרנקל. בחייה חוותה, רשמה ותיארה את פרקי החיים של היישוב היהודי, ואחר כך המדינה היהודית, משנות השלושים של המאה שעברה ועד ימינו - שלושה דורות: מהפכים מדיניים, חברתיים ותרבותיים, שבכולם הייתה במרכז ההוויה. ולא שנקלעה לתוכם בעל כורחה. במודע סגרה פרקים בחייה ופתחה חדשים, ובאף אחד מהם לא הייתה רק מסתכלת פאסיבית מן הצד, אלא במרכז העניינים. ואת הכל רשמה והנציחה.
29/11/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מאבטח הרמטכ"ל שנחשד באונס הוא סימפטום נוסף לכך שמשהו מסריח בממלכת האבטחה של צה"ל. שלושת האירועים האחרונים שכוללים את החייל שגנב מלשכת הרמטכ"ל את כרטיס האשראי האישי שלו ושעשה בו שימוש, את האקדח שנגנב באותה הזדמנות חגיגית, את בן המיעוטים שהתאמן עם הרמטכ"ל בחדר הכושר ותיעד את תנועותיו ואת המאבטח שנחשד באונס - מקורם באותו מחדל. והמחדל הוא של אותה מסגרת שמחייבת לייצר לרמטכ"ל סביבה בטוחה.
29/11/2009  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי  
חמאס העביר את החלטתו למתווך הגרמני  /  איציק וולף
רדיו פלשתין: שליט יועבר למצרים בימים הקרובים  /  עידן יוסף
שער רפיח הוכן למעבר שליט  /  יואב יצחק
הסרט הצהוב של שליט  /  אברהם שרון
לא לדיון ציבורי  /  משה שמואלי
קורבנות התקשורת  /  ד"ר רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il