|   15:07:40
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

2,000 שנה הן שרדו. ועכשיו?

הירדנים דורשים פתאום את מגילות ים המלח, אך חוקרים של המגילות ומומחי שימור מודאגים הרבה יותר ממה שנעשה ברשות העתיקות. לטענתם, רשות העתיקות מטפלת במגילות בשיטות לא מדעיות, ופוגמת אותן ב'סיבובי הופעות' בחו"ל. רשות העתיקות: "אנחנו עובדים שלוש שעות על כל סנטימטר במגילה"
02/04/2010  |   הודיה כריש-חזוני   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
מגילות ים המלח [צילום: AP]

חסיה רימון, מומחית שימור:
"המשמרות עובדות כבר 20 שנה באותה דרך, למרות שמחקר רב אומר שהן גורמות נזק רב. צריך לעצור את הכול, עכשיו"

אלפיים שנה הן שכבו מוסתרות ושמורות במערות שבמדבר יהודה, מבלי שתוטרד שלוותן. לפני כשישים שנה הן נחשפו לאור ושבו לחיק הציוויליזציה - ומאז, נדמה, אין להן רגע של שקט.

מגילות ים המלח, אחד מאוצרות התרבות החשובים ביותר של העם היהודי בעת הנוכחית, נמצאות כבר תקופה במרכזו של עימות סוער. מלבד הדרישה הירדנית ההזויה-משהו שהן יועברו לרשותה, שלגביה יש כאן סוג של קונצנזוס שאין כמובן על מה לדבר, סוערת סביב המגילות גם סוגיית השימור. אופן הטיפול הראוי שבו יש לטפל בחלק משרידי המגילות מצליח להצית ויכוחים סוערים ולגרור הטחות אשמה חמורות. אחת המבקרות הקשות ביותר היא אירה רבין, דוקטור לפיזיקה המתמחית בשימור. לטענתה, "רשות העתיקות מסכנת את האוצר הלאומי של מדינת ישראל. אופן הטיפול של הרשות בקטעי המגילות הגנוזות הנמצאים בידיה הוא רשלני ומסכן את עתידן".

מה שמכעיס את רבין במיוחד הוא העובדה שברשות העתיקות מרבים לנסוע עם קטעי המגילות לתערוכות בכל העולם. "יש מגילות שנפגעו בדרך וחזרו פגועות, וגם זה לא עצר בעדם", היא אומרת. "המגילות הן אחד הנכסים הלאומיים הכי חשובים שיש לנו בארץ, וחשוב מאוד לשמר אותן לדורות הבאים. אי-אפשר שלא לטפל בהן", טוענת רבין בהתרגשות. "בהיכל הספר יש למגילות אוצֵר שמופקד רק עליהן. ברשות העתיקות אין להן אוצר נפרד, ומתייחסים אליהן כאל עוד פרט ארכיאולוגי. אין שם אנשים עם השכלה מתאימה כדי לטפל בנכס חשוב כל כך".

"כל מי שרוצה לבחון עבודתנו - מוזמן"
תגובת רשות העתיקות
▪ ▪ ▪

בתשובה לטענות הקשות, העדיפו ברשות העתיקות להזמין אותנו לביקור במעבדה. להתרשם ממראה עיניים מהדאגה הכנה שלהם לאוצר התרבותי. הדבר הראשון שברור מהביקור שם הוא הרגשות החזקים שכל העניין מעורר. כאשר מוצג בפניך קטע קלף שעליו כתב מאן דהוא לפני אלפיים שנה פסוקים מתהילים שכמעט כולם יודעים לצטט בקלות גם היום, כמו "שיר המעלות אשא עיניי אל ההרים" או "עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים", יש מעין הבנה מחודשת של המונח 'מורשת לאומית'. באותה מידה, קל להבין מדוע כאשר נטען שאותה מורשת נמצאת בסכנה קיומית הדבר מעורר כעס רב.

בנוגע לטיולי המגילות בעולם, גם שור מסכימה שבעבור המגילות הטוב ביותר היה לא להיות מוצגות, אלא להישמר בתנאים מבוקרים מבלי להיחשף. אבל "בשל חשיבותן הגדולה של המגילות, בהיותן נכס תרבותי של העם היהודי בפרט והעולם המונותיאיסטי בכלל, מאמינה רשות העתיקות שחלק מתפקידיה לשתף את העולם באוצרות תרבות אלו.

"אנחנו לא מרשים לחשוף את המגילות יותר משלושה חודשים בשנה, וגם אז זה נעשה בתנאים מבוקרים. כאשר יש תערוכה בחו"ל, המשמרות שעובדות במעבדה שלנו הן שסוגרות את הקטעים בשיטה מיוחדת - תופרות סביבן בחוט מיוחד בין שני לוחות פספרטו - אורזות אותם, נוסעות איתם לחו"ל, ומניחות אותם בעצמן בתוך ארון התצוגה ביעד. תנאי הלחות והטמפרטורה ביעד מבוקרים כל העת, ומתחילים להיות מוזרמים אלינו כבר במשך חודש לפני התצוגה".

נגרם פעם לאיזו מגילה נזק מנסיעה כזו?

"לא. חס וחלילה", טוענת שור בתוקף. "אם מדובר בתערוכה של למעלה משלושה חודשים, הקטעים מוחלפים באמצע. התערוכות הללו מושכות אליהן עשרות אלפי מבקרים בכל מקום שאליו הן מגיעות", היא מתארת, אך מוסיפה ומספרת על מקרה שייתכן שדווקא יעלה את חמתם של חלק מהחוקרים. שור אומרת שבאחת התערוכות שנערכו לאחרונה, ביקשו המציגים באופן ספציפי את קטע המגילה מחומש דברים שבו מופיעים עשרת הדיברות. המשמרות במעבדה אמרו לה שהקטע כבר נדד מספיק, ואי-אפשר לשלוח אותו ל'סיבוב הופעות' נוסף. "אמרנו לתערוכה לא, אבל אחרי דין ודברים ארוך לא הצלחנו לעמוד בלחץ שלהם והסכמנו לתת אותו לשבוע אחד בלבד, במהלכו ראו אותו 50 אלף איש".

בנוגע לשאלה מי מרוויח כלכלית מהצגתן של המגילות בחו"ל, השיבו ברשות כי "רשות העתיקות היא רשות ממשלתית. בתור שכזו, היא מוסד ללא מטרת רווח. מאחר שמלאכת שימור המגילות עוד ארוכה, גובה רשות העתיקות אגרה מהמוסדות המציגים את המגילות. אגרה זו מוקדשת כולה לשימור המגילות ולקיום מעבדת השימור".

שור גם שבה ואומרת שבעיניה אין במעבדה כל בעיה של שקיפות. "כל מי שרוצה לבוא לכאן כדי לבחון את אופן השימור - מוזמן. זה נכון שהעובדות כאן לא מפרסמות מאמרים. הן משמרות פרקטיות - יושבות ועושות את העבודה. אבל אנחנו עוקבים אחרי כל מה שמתפרסם בעולם בנושא ונמצאים בקשר צמוד עם מומחים. כל מי שעובד איתנו יכול להעיד על כך. מי שיש לו הצעות לייעול העבודה, מוזמן להגיע לכאן ולהביע דעה מקצועית".

בעיות מושתקות

פרופ' חנן אשל, ארכיאולוג: "כחוקרים, אנחנו מרוצים במיוחד כאשר אנחנו מצליחים לחבר שני קטעים של מגילה זה לזה. לרשות העתיקות יש 16,000 קטעים בידיים, אבל הם לא מעסיקים אף חוקר"

הפעם האחרונה שבה נפגשה ד"ר רבין עם קטעי המגילות הנמצאים ברשות העתיקות הייתה בשנת 2006, אז פוטרה מעבודתה במקום. לדברי פנינה שור, היא זו שפנתה לרבין בתחילה. "הבאתי את ד"ר רבין לעבוד אצלנו כדי שתענה לנו על שאלות שצצו במהלך העבודה. המשמרות הכינו לה רשימה של שאלות, והיא מעולם לא נתנה תשובות, רק צעקה עליהן שאין להן מושג מה הן עושות", אומרת מנהלת השימור של רשות העתיקות.

לדברי שור, רבות מטענותיה של רבין נשענות על פריט שנבחן בידיה, ואף שנאמר לה שההליכים שהופעלו עליו שימשו לבחינת תקינות המכשור במעבדה, היא בכל זאת מסתמכת על הממצאים שעלו ממנו. לשור גם ברור שהמרמור על הפיטורין מהעבודה במעבדה משחק כאן תפקיד.

לעומתה, יש מי שבהחלט תומך בטענותיה של רבין. "ד"ר אירה רבין צודקת בכל מילה שהיא אומרת", סבור הארכיאולוג פרופ' חנן אשל, חוקר המגילות. "היא מומחית גדולה. רשות העתיקות שכרה את שירותיה כדי לקבל המלצות שימור, וברגע שהיא אמרה שחלק מהדברים שהם עושים שם לא מספיק טובים - הם החליטו לפטר אותה".

אשל מוסיף כי "לנשים האחראיות שם על השימור, אין מושג במה הן מטפלות. כחוקרים, אנחנו מרוצים במיוחד כאשר אנחנו מצליחים לחבר שני קטעים של מגילה זה לזה. להם יש 16,000 קטעים בידיים. אם הם היו מעסיקים ולו חוקר מגילות אחד, הם היו יכולים לתרום תרומה מדעית משמעותית. אבל הם לא מעסיקים אף חוקר, והם כל הזמן מלאי חשיבות עצמית על כך שהם מצליחים להציל מגילות מהסלוטייפ. זה אומנם חשוב מאוד, אבל כשיש בעיות הם מעדיפים לשמור אותן בסוד".

גם חסיה רימון, מומחית לשימור נייר ממוזיאון תל אביב, תומכת בטענות הקשות של רבין. "ד"ר רבין היא מדענית מהדרגה הראשונה. היא ניסתה הרבה שנים להסביר להם מה הבעיות, אבל הם לא רצו לשמוע ובסוף פיטרו אותה. צריך להבין ששימור הוא לא תחביב. מדובר במדע לכל דבר. המגילות דורשות מחקר רב לפני שמתחילים לטפל בהן. המשמרות שלהם עובדות כבר עשרים שנה באותה דרך, למרות שיש המון מחקר שאומר שדרך העבודה שלהן גורמת הרבה נזק. לדעתי, הן צריכות עכשיו לעצור את הכול, ולחקור איך עובדים", אומרת רימון.

"הנשים שעובדות שם", ממשיכה רימון, "לא משתייכות לקהילה המדעית של המשמרים המקצוענים. אף אחד לא מכיר אותן, הן לא כותבות מאמרים, ולא פוגשים אותן בשום מקום. הן סגורות במעבדה שלהן - ובמשך השנים מתפרסמות רק כתבות יחסי ציבור בעיתונים על העבודה שם, ולא מאמרים מדעיים. בכל פעם אני מנסה לקרוא בין השורות של הכתבות ולהבין מה הן עושות שם".

כמו ברפואה
[צילום: AP]

לפני כמה חודשים פורסמה ב'הארץ' כתבה מחמיאה ביותר למעבדה של רשות העתיקות. "היה כתוב", אומרת חסיה רימון, "שהן מדביקות נייר מלפנים כדי להוריד דבק. זה אומר שהן שמות דבק מסוים עם חומר נוזלי שסופג את הסלוטייפ שנמצא בתוך הקלף. יש לפחות שני מאמרים על הנזק שהתהליך הזה עושה. בדרך כלל, בעולם המקצועי של השימור, כל תהליך צריך לעבור הסכמה כוללת של החוקרים על כך שזה תהליך נכון".

רימון מקבילה את תחום השימור לרפואה. "רופאים כל הזמן מתעדכנים בשיטות טיפול. גם בתחום שלנו, מדענים מדווחים זה לזה על טיפולים וחומרים חדשים, ואתה מדווח גם על טעויות שעשית כדי שאחרים יֵדעו לא לחזור עליהן. אומנם לא מדובר כאן על חיי אדם, אבל בהחלט על נכסי תרבות ששייכים לכל עם ישראל. למי שמטפל בהן יש אחריות כלפי כל אחד בארץ. אנחנו צריכים מצוינוּת כאן. הם צריכים לדווח על טעויות, על שינויים, וצריכים לכנס מומחים ולצאת בפרוטוקולים. אבל משם יש שקט. הכול נעשה מאחורי דלתות סגורות. אותך אולי הזמינו לשם, אותי לעולם לא יזמינו".

ביקשת להגיע לביקור?

"לא ישירות", אומרת רימון, אך מבהירה - "אני לא מאשימה אותן בכלום, אני רק הייתי רוצה לדעת איך הן בודקות את עצמן. למשל, אני בכלל לא בטוחה שזה הזמן להוריד דבקים. הם מתעסקים בקלף ומוציאים ממנו אינפורמציה שאפשר להוציא גם בניתוח לא פולשני. יכול להיות שבתהליך הזה שהן עושות הדבק רק חודר פנימה לתוך הקלף ולא יוצא, אפילו שזה נראה נקי יותר מלמעלה. יכול להיות שזה גורם נזק. איפה הבדיקות שמוכיחות שהן אכן מוציאות את הדבק? אני לא מבקשת מרשות העתיקות דין וחשבון כזה על כל פריט שהם מוצאים, אבל המגילות הן מאוד חשובות. אני לא אדם שנתפס בדרך כלל לסמלים, אבל כאן יש חשיבות לאומית".

כאמור, אחת הנקודות שמעוררות ביקורת חריפה היא הנסיעות של המגילות לתערוכות בחו"ל. "אני יודעת מצילומים של מגילות שיוצאות להשאלה שחלקן חוזרות מקומטות, ושחלקן ספגו לחות. בכל פעם שזה נוסע זה חוזר עם נזקים. הן לא מפרסמות את הדרך שבה אורזים את המגילות, למרות שזה נוהל שאמור להיות מפורסם".

גם פרופ' אשל מתאר כי "לפני כמה שנים היה סיפור שבמסגרתו המגילות נשלחו לתערוכה בארה"ב, ואחת מהן, מגילת המזמורים, נחשפה שם לרטיבות ונפגעה. במקום להקים ועדה מקצועית ולראות איך מצילים את זה עכשיו ואיך מטפלים בעניין, הם העדיפו פשוט לשמור את העניין בסוד".

מחסן דמוי מערה מדברית

פנינה שור, רשות העתיקות: "העבודה על מקטעי המגילות סיזיפית, ונמשכת כבר 18 שנה. אנו שומרים ומסמנים אפילו את הלכלוך שאנו מסירים מכל קטע"

עיקר המהומה נסב על המתרחש במעבדה צנועה למראה, אשר שייכת לרשות העתיקות. מלבד שבע המגילות המוצגות בהיכל הספר שבמוזיאון, נמצאים עוד אלפי קטעים בידי רשות העתיקות. מדובר בכ-15 אלף קטעי מגילות המשתייכים ל-600 חיבורים שונים לכל הפחות. "המגילות כוללות את כל ספרי המקרא חוץ ממגילת אסתר, יותר מעותק אחד מכל ספר, כמו גם מזמורים, תפילות, כתבים חיצוניים וכתבים כיתתיים", מסבירה פנינה שור, מנהלת תחום טיפול ושימור ברשות העתיקות.

שור מפרטת את תהליכי השימור השונים שעברו על מקטעי הקלף מאז נמצאו במערות: בתחילה, בשנות ה-50 של המאה העשרים, ניצבה קבוצת חוקרים נחושה מול אלפי הפיסות שהובאו אליהם למוזיאון רוקפלר בתוך קופסאות סיגריות ושאר מכלי אחסון מזדמנים. החוקרים ערכו עבודת מיון ראשונית, אך דקדקנית. "כל שני קטעים שנראו להם קשורים זה לזה הם הדביקו בסלוטייפ, ומקטעים קשורים הונחו בתוך זוג לוחות זכוכית שהודבקו אף הם בנייר דבק. כך נוצרו 1,267 לוחות עם קטעי מגילות", היא מתארת. "הם כמובן עשו את הטוב ביותר שידעו בתחום השימור, ומבחינת המיון הם היו גאונים - כי כדי ליצור את הלוחות הללו היה צורך בידע עצום בכתבים היהודיים ובתיאולוגיה. אך יחד עם זאת, עם השנים התברר שזה פשוט הרסני, כי הדבק שבתוך הטייפ נכנס לקלף ומכלה אותו".

בשנות ה-70, לאחר מלחמת ששת הימים, הועברו הלוחות שהיו שמורים במוזיאון רוקפלר למוזיאון ישראל. "כבר אז ידעו שנעשו שגיאות. אז התחילו לפתוח את הלוחות, והחליפו את הסלוטייפ בדבק פרספקס ונייר, אבל אחרי 400 לוחות נגמר להם התקציב", אומרת שור. שאר לוחות הזכוכית נשארו לשכב באותו מצב שבו הונחו בשנות ה-50, עד להקמת רשות העתיקות ב-1990. זמן קצר אחר כך, החלו שוב לטפל במגילות.

"כשהוחלט להקים את מעבדת השימור, הדבר הראשון שעשו זה לחפש את המומחה בה"א הידיעה לשימור כתבי יד", ממשיכה שור. "גייסו את אסתר בויד-אלקלעי, מומחית לשימור נייר, שבחרה את ארבע הנשים שעובדות עד היום כמשמרות במעבדה. הן היחידות בעולם שמורשות לגעת במגילות עצמן. יחד עם לנה ליבמן, לימים ראש המעבדה, הן ערכו במשך שנה בדיקות וניסיונות בשיטות טיפול ושימור שונות".

בינואר 1993 הגיע למעבדה צוות מומחים בינלאומי: משמרים מספריית הקונגרס בוושינגטון, מומחים ממכון גטי לשימור בארה"ב ומומחים מאנגליה. "כולם", מספרת שור, "ישבו פה ועזרו לנו להחליט איך לטפל במגילות. על סמך הפרוטוקול שהצוות הזה כתב עובדים עד היום".

תהליך העבודה, המתמשך כבר 18 שנים, כולל הסרה של שרידי נייר הדבק וניקוי של קטעי הקלף. "אנחנו לוקחים לוח לוח, קטע קטע, ומטפלים. זה הליך ארוך, מייגע, דקדקני וסיזיפי כמעט. העבודה על כל סנטימטר מרובע נמשכת כשלוש שעות. גם הלכלוך שמורידים במהלך הניקוי נשמר ומסומן, כדי שיהיה אפשר לשייך אותו לקטע הספציפי. בינתיים, 95% מהלוחות נפתחו כבר וטופלו", היא אומרת. "הקטעים המטופלים מונחים לאחסון בין לוחות קרטון נטולי חומצה וחומרים 'נושמים', במקום לוחות הזכוכית שהפעילו לחץ ומנעו אוורור – ואז נשמרים במחסן מבוקר אקלים, התואם את תנאי החושך והטמפרטורה שנמדדו במערות".

תהליך השימור נשמע מיטבי למאזין הפשוט, אך מתברר שהתהליך הספציפי של ניקוי הדבק נמצא תחת ביקורת קשה של כמה מומחי שימור, הטוענים שבעצם ממשיכים לגרום כאן נזק חמור למגילות. ד"ר רבין מספרת שפנתה בעניין גם למבקר המדינה. ממשרד המבקר נמסר ל'מקור ראשון' שבעקבות הפנייה הם ביקשו בזמנו תשובות מהרשות לעתיקות, ואלו נמצאו מספקות בעיני המשרד.

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  02/04/2010   |   עודכן:  06/04/2010
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
2,000 שנה הן שרדו. ועכשיו?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
האמת לאמיתה
13/04/10 10:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחגים ובימי חול המועד אנו עוצרים את סדר הקריאה הרגיל של שבתות השנה וקוראים בתורה על ענייני אותו המועד. קריאת התורה של שבת חול המועד (פסח וסוכות) עוסקת במחילה על חטא העגל ובציוויים שבאים בעקבות מחילה זו. הפעם לא נתמקד בקריאת התורה, אלא דווקא בהפטרה שמלווה את אותה הקריאה. בשתי שבתות חול המועד, הן בסוכות והן בפסח, קוראים שתי נבואות סמוכות זו לזו מתוך דברי הנביא יחזקאל. בפסח קוראים את "חזון העצמות היבשות" ובסוכות את "מלחמת גוג ומגוג".
02/04/2010  |  אריה יואלי  |   מאמרים
צח יוקד מביא במעריב את סיפורו של מגיש החדשות והפרשן הכלכלי של רשת סי-אן-אן לשעבר, לו דובס.
01/04/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
לראש ממשלת ישראל - מר בנימין נתניהו,
01/04/2010  |  חנן פורת  |   מאמרים
גל התקפות על ממשלתו של בנימין נתניהו ונציגיה בציבור שוטף את התקשורת הישראלית המספקת את הרושם שהמתונים והשקולים היחידים נמנים עליה, בעוד העם בישראל מורכב בעיקר מקיצוניים...
01/04/2010  |  ד"ר דרור אידר  |   מאמרים
  • "כמות הזמן שצעירים מבלים עם המדיה עלתה כל-כך, עד שהם מבלים כך יותר משבוע עבודה במשרה מלאה (כ-53 שעות בשבוע). כשילדים מבלים כל-כך הרבה זמן בכל פעילות שהיא, עלינו להבין איך זה משפיע עליהם - לטוב ולרע."

01/04/2010  |  ליהי רוזמן-פפיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il