|   15:07:40
  פסח רויטמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

מצב ישראל: אין שני לו; יש פתרון לו

אנו נמצאים בסיטואציה פוליטית פנימית שלא נראתה שנים רבות אם יוותרו המנהיגים על שאיפותיהם - נגיע לפתרון המיוחל
01/07/2010  |   פסח רויטמן   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
יש אפשרות לפתור את התסבוכת [צילום: פלאש 90]

מצבה של מדינת ישראל הוא תמיד מעניין. למרות רצונם של מנהיגיה, הרי כל כמה חודשים שב מצבה של ישראל ועולה לראש סדר-היום העולמי. הנה רק לפני מספר שבועות, בעקבות המשט הטורקי, ספגה המדינה מטח של קללות, גינויים והתרסות. כל עיתונאי בפרוטה ופרשן באגורה כבר ניבאו את קריסתה של המדינה. הפלשתינים כבר הזמינו חליפות חדשות וארדואן הטורקי התכונן לטקס פרס נובל הקרוב. אך חלפו השבועות, אין ועדת חקירה בינלאומית, בטח לא בהשתתפות טורקי כלשהו; אין יותר גינויים; כל המשטים ש"תוכננו" - החל מיהודים מגרמניה וכלה בנשים נוצריות מלבנון - "אוחסנו" במקפיא של הברון מינכנהאוזן; ארדואן, שנהנה לרגע מאור הזרקורים העולמי, גרם למחתרת הכורדית לנצל את הרגע ולהגביר את פעילותה הטרוריסטית בכדי ליהנות גם כן מהזרקורים שמופנים לעבר טורקיה. כפי שנאמר, "מעז יוצא גם טעם מר". ומה מסורתי יותר ואמין יותר מאשר להאשים את היהודים בכך.

ההשתלטות על המשט הטורקי הידרדרה למקומות שמתכנניה לא רצו להגיע אליהם, אך זהו המחיר שמשלמים על ביצועים. רק דברנים תמיד מצליחים. הנהגת המדינה בראשות בנימין נתניהו ואהוד ברק ניהלה את מהלך העניינים בקור רוח ובאיפוק מרבי. ההתגרויות של ארדואן וחבריו הקרובים מדמשק ומטהרן לא נענו, האמריקנים שוכנעו, בשקט, כי הייתה פה התגרות, והטורקים רוסנו בחשאי. האירופים קלטו פתאום את הברית החדשה של אנקרה-דמשק-טהרן והחלו לצנן את ביקורתם כלפי ישראל. התוצאה: העניין החל לרדת מסדר-היום העולמי, המשטים המתוכנים דיממו את מנועיהם ותשומת הלב החלה לעבור למקומות אחרים.

הבעיות העיקריות ושעת הרצון לפתרונן

ארה"ב בהנהגת הנשיא ש"הכי פחות מחבב" את ישראל ביחס לקודמיו, ואירופה שאינה יודעת אם להשלים עם האקטיביזם האיסלאמי או להילחם בו - מעמידות את מדינת ישראל במצב עדין מאוד. במצב זה, ישראל נדרשת ליזמות מתמשכת ומתמדת בהתמודדות עם בעיותיה. ראשית עם הפלשתינים, שנית עם הסורים ושלישית עם הגרעין האירני.

בכוונה שמתי את הגרעין האירני במקום השלישי. זו הבעיה הקלה מכולן. ראשית כי אין הרבה מה לעשות נגדה, ושנית היא אינה מאיימת ישירות על ישראל - היא מאיימת על מאזן הכוחות הקיים כיום במזרח התיכון. וזו יותר בעיה של ארה"ב, רוסיה ואירופה מאשר של ישראל.

הבעיה השנייה בחשיבותה של מדינת ישראל היא החזקת רמת הגולן. הדבר גורר איבה סורית מתמדת המוצאת את ביטויה במקומות שונים, כגון לבנון, טהרן ועתה גם באנקרה. פתרון הבעיה, שללא ספק יגרור נסיגה מלאה מרמת הגולן, עשוי להקטין משמעותית את נקודות החיכוך של ישראל עם שכניה ובני בריתה.

הבעיה המרכזית של מדינת ישראל היא יחסה למיעוט הפלשתיני בתחומה, המגיע עד ל-45%, כולל רצועת עזה. אם ישראל חפצה להמשיך להיות מדינה יהודית, הרי עליה "לשחרר" מתוכה את מקסימום התושבים הפלשתינים החיים בתחומה מבלי לסכן את ביטחונה. מדובר בעיקר בפלשתינים החיים ביהודה ובשומרון. היו מספר ניסיונות; אוסלו, קמפ-דייוויד 2000, טאבה, הפינוי מגוש קטיף ושיחות אולמרט-אבו מאזן. כולם כשלו. לטעמי, מסיבה אחת: אין הנהגה פלשתינית שמוכנה לקבל הכרעה היסטורית לגבי עמה. לכן אנו, בשלב זה, נידונים לשיחות ומאמצי תיווך מסוגים שונים שסיכוים אפסי.

אז מה נדרשת ישראל לעשות במצב זה? לטעמי, מהלך חד-צדדי, דומה למהלך שנעשה ברצועת עזה, של פינוי כל היישובים היהודיים מעבר לגדר ביטחון שמיקומה יהיה דומה לגדר כיום (אך לא בדיוק), וכן "לקיחה" למשמרת את כל בקעת הירדן עד לקידום פתרון מציאותי. במצב כזה, מרבית נקודות החיכוך הבינלאומיות, וגם הפנימיות, הקיימות כיום, של מדינת ישראל - ייעלמו.

לשם פתרון הבעיות שמניתי לעיל דרושה מנהיגות אמיתית, בעלת אומץ-לב אישי ופוליטי. אני מאמין שכיום אנו נמצאים בסיטואציה פוליטית פנימית שלא הייתה שנים רבות במדינת ישראל. יש דמיון רב בקרב מנהיגי המפלגות, בזיהוי בעיות המדינה ובאפשרויות לפתרונן, ואם מנהיגים אלו יוותרו במקצת על שאיפותיהם האישיות, אולי זוהי שעת הרצון שהעם כל-כך מצפה לה.

השינויים שחלו באירופה ובארה"ב

אך בכל זאת יש שינוי במצבה של מדינת ישראל. ישראל היא יצירתו של "העולם המערבי" במזרח התיכון. מעין אצבע ארוכה שננעצת עמוק בעולם הערבי. זה מקור השנאה הערבי בפרט והאיסלאמי בכלל, וזה גם מקור התמיכה הבלתי מסויג, כמעט, של ארצות אירופה וצפון-אמריקה. אך בכל זאת יש שינוי.

ארה"ב, שבמשך עשרות השנים האחרונות תמכה ללא סייג, תוך חריקת שיניים לפעמים, במדיניות ישראל, החלה, עם היבחרו של הנשיא אובמה, לגלות הסתייגויות מסוימות. 18 חודשי כהונתו של נשיא זה הבהירו לכל שאינו רוחש חיבה, בלשון המעטה, למדינת ישראל. החל מניסיונות ההתפייסות עם העולם המוסלמי, לחץ מסיבי על ישראל להודות כי גם ירושלים עומדת לדיון, השפלה פומבית של ראש ממשלת ישראל ואמירות שונות של מקורביו - כל אלו לא הותירו ספק לגבי דעתו על מדינת ישראל ומנהיגיה. אני מאמין כי המספר הרב של אמריקנים ממוצא יהודי המכהנים בממשל אובמה נועד לכסות ולחפות על האמת הבלתי נעימה הזו. אך, כידוע, ארה"ב חיה מבחירות לבחירות וההתבטאויות שמנהיגי יהודי ארה"ב החלו להשמיע לגבי מדיניות הנשיא עשו את שלהן ועמדתו רוככה פלאים. בנובמבר הקרוב יש בחירות "אמצע הקדנציה", בהן כבר ברור שהנשיא יספוג מפלה, השאלה היא עד כמה עמוקה תהיה מפלה זו. וזה בהחלט תלוי בקול היהודי. המפלה הצפויה תכריח את הנשיא להיות "נחמד" יותר לישראל במידה שברצונו להיבחר פעם נוספת. אך הסכנה האמיתית למדינת ישראל טמונה בבחירתו לקדנציה שנייה של הנשיא אובמה. בחירה כזו, שתשחרר אותו מכל מחויבות אישית, מפלגתית וסקטוריאלית, תאפשר לו לנסות להגשים את רצונותיו האמיתיים. במצב זה, ליהדות ארצות הברית תפקיד היסטורי לשימור מצבה של מדינת ישראל.

אך מצבה של מדינת ישראל אינו תלוי רק בארה"ב. הוא תלוי גם בגישתה של אירופה למדינת ישראל. ובאירופה, בנושא זה, חל מהפך. בעשרות השנים הראשונות של מדינת ישראל, המדינה נהנתה מאהדה כמעט מוחלטת של מפלגות השמאל האירופיות, בעיקר הסוציאליסטיות. התנהלותה של המדינה הייתה התגשמות המצע הסוציאליסטי. אך במקביל לכך חל גל הגירה אדיר באירופה, בעיקר של בעלי הדת המוסלמית מכל רחבי אפריקה ואסיה. החזרה לדת בעולם המוסלמי גרמה להבלטת האספקטים הדתיים בפומבי ולגיבוש המהגרים תחת דגל הדת. המוסלמים החלו להיות גורם פוליטי שיש להתחשב בו, אולי יותר מאשר ביהודים. מי שהחלו לחזר אחר ציבור זה היו מפלגות השמאל וכך ראינו, לאט-לאט, כיצד ידידים ותיקים הופכים למותחי ביקורת ארסית נגדנו. איך אמר מישהו: בפוליטיקה אין סנטימנטים - יש אינטרסים. כפועל יוצא מכך, מי שהפכו לתומכינו וידידינו, אולי תוך עיקום-אף מצידנו, הם מפלגות הימין. ראו את וילדרוס מהולנד ופיני מאיטליה.

האקטיביזם האיסלאמי באירופה גרר את התגובה הצפויה: יותר ויותר אירופים אינם רוצים לראות סממנים איסלאמיים ברחובות הערים. ההמשך יהיה צפוי ובלתי מפתיע. אם המוסלמים לא "יורידו את הראש" האלימות כלפיהם תגיע במהרה. מזכיר במשהו את ההתנהלות כלפי היהודים במאות קודמות.

תאריך:  01/07/2010   |   עודכן:  01/07/2010
פסח רויטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצב ישראל: אין שני לו; יש פתרון לו
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
1/07/10 13:08
2
פ.ר
1/07/10 19:50
 
פסח רויטמן
2/07/10 00:32
3
תכנית השלבים לאשף
1/07/10 22:13
4
התחפושת מצויינת
2/07/10 08:34
 
פסח רויטמן
2/07/10 10:07
5
על אירגון החמאס
22/07/10 14:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תחום הרפואה המונעת הינו אחד מהתחומים החשובים ברפואה אם לא החשוב שביניהם. אבי הרפואה המונעת היה הרמב"ם שחי בין השנים 1135-1204 לאחר הספירה כששירת כרופא הסולטאן של מצרים. בתוך הספרות המורחבת שנכתבה על-ידו, הרמב"ם הציע לקהל הרחב עצות בסיסיות לחיים בריאים שנכונותן תקפה עד היום.
01/07/2010  |  פרופ' יהודה אדלר  |   מאמרים
פנחס בנו של אלעזר הכהן ונכדו של אהרון הכהן והמוזכר בתחילת פרשת השבוע, פרשת "פנחס", הוא "הלוחם" המהולל והנודע בשערים ואשר בגלל יוזמה אישית וגבורה מופלאה, זכה לקבל מהקב"ה את "אות הגבורה" - העיטור הגבוה ביותר שאדם זוכה לקבל לאחר שהוא חוזר משדה המערכה, המלחמה והקרב. "ועדת הפרס האלוהית" שבחרה בפנחס נימקה את החלטתה ההיסטורית כהאיי לישנא: "במלחמת התרבות וההישרדות אשר פרצה בין מואב ובנותיו ובין עם ישראל וגבריו (כשישראל עדיין לא היו מוכנים ומיומנים פיזית ורוחנית) פנחס גילה תושייה, יוזמה, גבורת לב וזרוע ובעיקר חוסר פחד עד כדי סיכון חייו. פנחס הצליח לעצור את המגפה שקטלה ב'חיילי צא"ל' (=צבא אמוני להקב"ה) 24,000 אנשים, נשים וטף. בכך, פנחס מיגר את הסכנה הקיומית, פיזית ורוחנית, שנשקפה לעם. ועל כך, ראוי הוא לקבל את אות הגבורה, העיטור הגבוה ביותר בישראל". יש לציין, שכל כלי המדיה והתקשורת פרסמו את דבריו הקצרים של משה רבנו בעת שהעניק לפנחס את הפרס: "פנחס מצטרף וישמש ככהן גדול עוד בחיי אביו וכהונה תהיה לזרעו ולזרע זרעו, ותימשך לעד ולנצח נצחים. דמותו ההירואית תונצח בפנתיאון השמות הנצחיים והאלמותיים של העם היהודי ותשמש מודל לחיקוי לדורו כמו גם לדורות הבאים".
01/07/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
פעמיים מספרת לנו התורה, כי משה פנה לה' בבקשה לקבל תשובה לסוגייה הלכתית שהובאה בפניו. הפעם הראשונה הייתה בדיוק שנה לאחר יציאת מצרים, כאשר בני ישראל התכוננו לחגוג את הפסח. הפעם השנייה הייתה 39 שנים מאוחר יותר, ערב הכניסה לארץ, והיא המתוארת בפרשת השבוע - שאלת בנות צלפחד.
01/07/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
גם סלעים עלולים להתפורר. גם הרים מתפרקים ונסדקים. וגם האדם החזק ביותר, עלול ליפול ברוחו...
01/07/2010  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
מערכונים רבים נכתבו על היחסים בין בני זוג בבואם לרכוש מכונית משומשת - האחד מתמקח ומציג את החסרונות של המכונית בעוד האחר אומר כמה חשקה נפשו במוצר.
30/06/2010  |  צביקה ובר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
אבו טיר קיבל אופציה להישאר בירושלים  /  תלם יהב
השגריר במצרים: "מגבילים את צעדינו"  /  מחלקה ראשונה
אסד: שלום עם הממשלה הפירומנית בירושלים בלתי-אפשרי  /  תלם יהב
כשמאיימים עלינו לכלותנו  /  דודו אלהרר
זקיפות קומה מול ארדואן הטורקי  /  גרשון אקשטיין
דיאלוג, שלמרבה הצער, עלה על שרטון  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il