|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

כש"הרכבת הקלה" עוברת בערוץ 1

מוסד שנשען על כספי ציבור חייב להיות קפדן מאוד בדרך ההוצאות שלו ולשאול את עצמו מה הצידוק לכל אגורה שהוא מוציא
05/11/2010  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

רשות השידור - הרדיו ("קול ישראל "- על ערוציו השונים) וערוץ 1 - לפנים הטלוויזיה הישראלית - היא גוף ציבורי שממומן על-ידי אגרה של תושבי ישראל ובכך הוא אמור להיות חלופה לשידורים המסחריים אשר ממומנים על-ידי פרסומת.אבל, הרשות אינה נקייה מפרסומת,לא רק זאת ברדיו שמקובלת כבר שנים אלא גם בטלוויזיה,כאשר משדרי שרות או חסות הם למעשה פרסומת.כמו הרכבת הקלה ובית חולים אסותא שעוברים בין "מבט", לבין התחזית.אחת מטעמי "זהירות" והשנייה מנימוקי "בריאות" הרשות משופעת בבעיות גדולות בראשם הרפורמה ובפסגתם ה"אח הגדול". עליה להיזהר שלא למעוד על קליפות בננה של פרסומת.

שידורי ערוץ 1 ו"קול ישראל" ממומנים מאגרה שכול אזרח שמחזיק מכשיר טלוויזיה או מכשיר רדיו ברכב מחויב לשלם. מקורה של האגרה- בתקופת המנדט הבריטי כאשר הרדיו(טלוויזיה עוד לא הייתה) נחשב כתחנת קליטה ובתור שכזאת מי שהחזיק בה היה חייב לשלם מס בצורת אגרה, גם אם הוא לא האזין לרדיו.תקנה זאת עברה לטלוויזיה.

האגרה היא מקור ההכנסות של שידורי רשות השידור-רדיו וטלוויזיה. בשעתו, כאשר ביבי היה שר האוצר,וביבי לא אוהב שידור ציבורי, הוא הפחית את תעריף האגרה בצורה שפגעה קשה בשידורים עצמם שכן משכורות, הרשות הייתה חייבת לשלם. גם קודם לכן מצבה של הרשות תקציבית לא היה שפיר, בשל עודף כוח אדם.כדי להקל במקצת על הנטל הרשות קבלה אישור לשדר מה שקרוי "תשדירי שרות" ו"חסות" בטלוויזיה וברדיו, ולימים מקבצי פרסומת בכול ערוצי הרדיו,למעט,אם אני לא טועה ב"קול המוזיקה" וקרוב לוודאי גם בשידורי החוץ.

בימים אלה שבהם שוררת אנרכיה בכול הנוגע לערבוב פרסום בפרסומת בכל כלי התקשורת, גם רשות השידור משתתפת בחגיגה.לא מדובר בדחף של הממונה על הפרסום להעמיד בשעתו גלריה של כוכבי הטלוויזיה כאילו לקוחים ממוזיאון השעווה של מאדאם טוסו.מדובר במסע פרסומת כאשר משדרי חסות הופכים למשדרי שרות ומשדרי שרות לשידורי פרסומת. לדוגמה: פרסום על הכורח לחסוך בחשמל בימים של עומס או להיזהר מקוויי מתח גבוה, הוא אכן משדָר שרות לציבור.ככה גם הצורך לחסוך במים, או הכורח בשמירה נגד תאונות עבודה וכיוצא באלה.

לעומת זאת הפרסום של מפעל הפיס, מפעל הימורים אף שהוא לאומי, הוא פרסומת לפי כול הגדרה. הוא קורא לאנשים לרכוש כרטיסים,ואין נפקא מינה , אם אלה נועדו לבנות אצטדיונים, מתקני ספורט ומבני חינוך, נוסף על משכורות עתק של המנהלים.כדי שהדבר יהיה גלוי, כלומר שזאת אכן פרסומת, החברה שמפרסמת את הקטע (לדעתי עילג) מציינת בשוליים: פרסומת, ובכך כאילו הרשות קבלה את ההכשר מבד"ץ. זה אמור גם לגבי פרסומת מעודנת יותר,מעין תרבותית אמנותית,למופע של התזמורת הפילהרמונית שבו ככב המייסטרו זובין מהטה שקורא לאנשים לבוא- כלומר לקנות כרטיסים. באמריקה אם חברות כמו "מוביל אויל" או "טקסאקו" נותנות חסות לקונצרט בטלוויזיה לא מסחרית, מצוין בצנעה רק שם חברת החסות ולא בפרטים נלווים במה שהיא עוסקת. בניגוד לבית החולים "אסותא" שהוא נמנה עם נותני חסות לתחזית מזג האוויר בערוץ 1 שמפרט מה הם השירותים שלו, וזאת פרסומת.

ברדיו הפרסומת ניתנת במקבצים כדי שלא לחתוך בשידורים עצמם. אבל זה לא מקוים כאשר מדובר בתחזית מזג האוויר. התחזית היא חלק ממהדורת החדשות.גם ברדיו וגם בטלוויזיה. אולם לפניה ב,קול ישראל" קנה לו חזקה בנק דיסקונט בפרסומת שלו,ובטלוויזיה,כאמור, משדרי "שרות",.מזג האוויר הוא "אקסטריטוריאלי" ? באחרונה עוברת הרכבת הקלה בירושלים בין "מבט," לבין מזג האוויר .מדוע שלא לקבל "חסות" גם למהדורת "מבט"- אם כבר?

כרסום בנורמות

בטלוויזיה יש קידומונים עצמיים למשדרים ותוכניות בטלוויזיה ולעתים גם ברדיו,לפעמים בחזרה צפופה שגורעת,בלשון המעטה, ולא מוסיפה. אבל ניחא. מישהו שאחראי ברשות על קידום, או מישהו בחברת שפ"ם עלה על רעיון גאוני לחשוף את הכוכבים מאירים את שמי השלוחה הקולית של הרשות- קול ישראל, אלה המקופחים שלא נראים על המרקע. במסע פרסום עכשווי ב"קול ישראל" כול אחד מן הכוכבים מודיע: אני כאן כדי להזכיר לפוליטיקאים מדוע הם נבחרו. אני כאן כדי לשאול שאלות.אני כאן כדי שגם העולם יעשה כותרות בישראל.איזו שטות. איזו עוות.הוא- היא כאן כדי לקבל משכורת ולאו-דווקא משכורת נמוכה. מלבד האגוצנטריות המנופחת שבהכרזות אלה, התכלית ברורה וראויה, כול עוד היא מבקשת למשוך מאזינים, אבל לא פרסומת. ואני בכול הקשור ברדיו, בדרך כלל משפיע עליו מילים חמות כי הוא ראוי ואנשיו הטובים ראויים. במקרה זה אפשר לדבר על חוסר טעם ועל יהירות יתר. אולם מה הסיבה להוציא כסף על פרסום מסוג כזה בחצי עמוד במגזין דה מרקר, שהוא המגזין השיווקי הגדול ביותר בעיתונות הכתובה. לא התעניינתי כמה עולה הפרסום, וזה לא משנה.

אין לי כול ספק שחזקה על ד'מרקר שלא להיות מושפע מפרסומת של מוסד שהוא עוסק בהיבטים הכלכליים והארגוניים שלו. הוא ימשיך לכתוב עליו כפי שכתביו ועורכיו יראו לנכון. גם לא משנה אם פרסומת זאת היא פרי יוזמה של שפ"ם- שרותי פרסומת מאוחדים, הזרוע הפרסומי של רשות השידור. אגב,לפי ידיעות בד'מרקר, שפ"ם העניקה הנחות לרוכשי זמן פרסום ללא ידיעת רשות השידור, והרשות תובעת ממנה החזר של 101 מיליון שקלים . אפשר וגם מודעה זאת פורסמה ללא ידיעת הרשות.לאחר שלא היה לה המשך למחרת היום חשבתי שמישהו התעשת ברשות ושם קץ לפרסום הצועק הזה. אבל טעיתי.

כנראה משראו שאמות הספים לא רעדו, אז כדרך השיטה הישראלית, עושים זאת לאט עד ש... פורצת שערורייה, או, מה שמקובל יותר, הציבור מעכל את זה. יגידו לי: מה אתה נטפל בקטנות, בשעה שיש חריגי מאקרו. אך בלי שנשאלתי, תשובתי היא שככה מתחיל אצלנו כרסום בנורמות.ביום ד' האחרון ניבט מ"ד'מרקר" כוכב אחר ( שדר נבון וסימפטי שנראה בתמונה חמור סבר וזעום כאילו שואל : מה לי ולצילום הזה) שמודיע לנו כי אני כאן - כדי להעיר אתכם בבוקר - שתשמעו איך אני שואל את השאלות בשבילכם.ואתמול יום ה' , הפעם "כוכבת",שלא יבואו בטענות על אפליה, מתייצבת בחצי עמוד של ד'מרקר להודיע לנו שהיא כאן "כדי שתקבלו תשובות ותדעו מה בדיוק קורה". אני מודיע כאן ועכשיו שאני שומע את השדרית לעתים קרובות ואינני יודע "מה בדיוק קורה". גם היא לא יודעת,ורבים כמוה.באמריקה יש אריזות של מלח שולחן ועליהם כתוב: if it rains, it pours . על משקל זה ניתן לומר ששטויות באות בשפע.

שידורי הרדיו של רשות השידור- ,"קול ישראל" על שלוחותיו, לא זקוקים לפרסומת. יש בהם מגוון של תוכניות טובות. הטלוויזיה הציבורית, אם לא תהיה טובה- פרסומת לא תעזור לה.

מוסד שנשען על כספי ציבור חייב להיות קפדן מאוד בדרך הוצאות שלו ולשאול את עצמו מה הצידוק לכול אגורה שהוא מוציא. פרסומת בעיתונות הכתובה שלא על תכנים ב"קול ישראל" אלא על שדרים פופולריים היא חטא כפול: תשלום בעבור פרסומת ומתוך עיקרון שווקי שתוכנית פופולרית תמשוך מפרסמים. האם מוסדות הרשות, אם יש כבר כאלה, האם היו"ר והמנכ"ל, אישרו נוהל זה? אם הם אישורו, זה לדעתי פסול,אם לא- זה פסול שבעתיים.

רשות השידור, שאני כה רוצה בקיומה העצמאי באמת , צריכה להוכיח לערוצים המסחריים ובעיקר לצופים ולמאזינים, שהיא מתחרה בתכנים ולא בפרסומת. היא חייבת לקבל את אהדת הקהל לפני שהיא מקבלת את כספו.ובוודאי,לאחר שהיא גובה אותה.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  05/11/2010   |   עודכן:  05/11/2010
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כש"הרכבת הקלה" עוברת בערוץ 1
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
6/11/10 11:19
2
מיכה100
7/11/10 10:21
3
מיכה100
7/11/10 12:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלקח הטורקי
05/11/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
נשים למען אסירות פוליטיות (נלא"פ) היא קבוצת נשים אשר שמו להן למטרה להביא לשחרורן של כל האסירות הביטחוניות הפלשתיניות העצורות והמרצות עונשי מאסר בבתי הסוהר בישראל.1 את כל האסירות הביטחוניות הן מקפידות לכנות "אסירות פוליטיות".
05/11/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בחורף 1958, הייתי מ"ם כ"ף צעיר ביחידת הסיור של חטיבת 'גולני'. את אורי אילן כמובן שכבר לא זכיתי להכיר, אבל תמונותיו התנוססו על קירות המועדונים במחנות של חטיבת 'גולני', והסיפורים עליו ועל חוליית ההאזנה שנפלה בשבי, התהלכו מפה לאוזן. בעת אחת החופשות יצאנו, זאב גולדברג, איש קיבוץ רמת השופט ואנוכי, לטיול קצר בירושלים. חברינו, ששירתו אז בשורות גדוד הנח"ל המוצנח, החזיקו את עמדות "הקו העירוני" בירושלים המחולקת, ואנחנו קיווינו לעשות סיור בין העמדות, לראות סרט בעיר ולבלות עם החברים.
05/11/2010  |  אלישע פורת  |   מאמרים
המפגש החשוב של ועדת התיירות של ארגון ה-OECD שנערך בירושלים והקשר שנוצר עם הארגון צריך לשמש מנוף לקידום אירוח של תיירים גם במרחב הכפרי.
05/11/2010  |  יוגב שריד  |   מאמרים
1. שלל מניעים של הורים לילדים אינו מאפשר במקרים רבים מפגש של נכדים עם הסבים שלהם בין אם מדובר בסבים שהם ההורים של ההורה הסרבן לבין סבים שהם ההורה של בן זוגם לשעבר או בהווה.
05/11/2010  |  עו"ד יוסי נקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il