|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

להוציא את קק"ל מן המִנהל

משלושת ההיבטים - הניהולי-כלכלי, המוסרי והלאומי - על המדינה והקק"ל, שהתאחדו במסגרת מנהל מקרקעי ישראל - להיפרד כל אחת לדרכה
11/03/2011  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: ארכיון קק"ל]

בשנת 1901 התכנס הקונגרס הציוני החמישי בבאזל, ובו יסדה התנועה הציונית את הקרן הקיימת לישראל, או בשמה אז "קרן לאומית יהודית", על-מנת שזו תשמש גוף ביצועי של ההסתדרות הציונית העולמית לגאולת הקרקע בארץ ישראל ולשמירתה "עדי עד" בבעלות העם היהודי. שלושה עיקרים עמדו בבסיס עקרונות הקרן, כפי שהתוו לה מחולליה.

   רשימות קודמות
  מילים יפות אבל חסרות אפשרות מימוש

לפני כשנתיים, בטרם פרוץ המאבק האידיאולוגי על הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, בעיקר בנושא העברת הבעלות, נתבקשתי עם עו"ד מאיר אלפייה, לשעבר היועץ המשפטי של הקק"ל, ועו"ד צבי ברק להתמנות כחבר בוועדה לבחינת נושא הפרדת ניהול נכסי קק"ל מניהולם על-ידי מנהל מקרקעי ישראל. בינואר 2009 הגשנו להנהלת קק"ל דוח ובו המלצנו לדירקטוריון קק"ל לקבל החלטה בזו הלשון: "דירקטוריון קק"ל מנחה את ההנהלה לפעול להפרדת ניהול נכסי קק"ל מניהולם על-ידי מנהל מקרקעי ישראל. מועד ביצוע ההפרדה יהיה בתיאום עם ממשלת ישראל, תוך הסדרת ההיבטים החקיקתיים המשפטיים והכלכליים ולאחר שהוכנה החלופה לניהול נכסי קק"ל. הנהלת קק"ל תכין 'תוכנית מגירה' לביצוע ההפרדה ותפרט את שלבי של 'תוכנית המגירה' ולוחות הזמנים לביצועה".

כשהוצגה הצעתנו (להלן: ההצעה) בפני קובעי המדיניות בממשלה, נאמר לנו כי רעיונית וכלכלית ההצעה נכונה, אולם "שומרי הסף", דהיינו משרד המשפטים ומשרד האוצר, לא ישמטו משליטתם נכס זה, והסיכוי שהצעה זו תעבור - קלוש. על כן, הממשלה לא תתמוך בהצעתנו, המהווה מהפכה, אלא ברפורמה במנהל מקרקעי ישראל.

ניסיון ייעול שנכשל

לפני כחודשיים, בחלוף כשנתיים מההצעה, בעוד משבר הנדל"ן בעיצומו, נתבקשתי להציג פתרונות מיידיים למניעת הנסיקה של מחירי הדירות בקנייה ובשכירות. הפתרונות הוצגו, ברם אותם בכירים בממשל התבטאו, כי טעו כשלא הובילו את המהפכה שהצענו - להוציא את ניהול נכסי קק"ל מידי מנהל מקרקעי ישראל - מאחר שיישומה היה מגדיל מאוד את ההיצע של קרקעות לדיור ובכך היה ממתן את עליית מחירי הדיור. זאת בעיקר משום שעל-פי ההצעה, תנהל הקק"ל בעצמה את קרקעותיה בנפרד מאלו שינוהלו על-ידי המנהל, ועצם שיווק קרקעות על-ידי שני גופים מתחרים יגדיל משמעותית את היצע הקרקעות לבנייה, יביא להתמתנות הנסיקה של מחירי הדיור ולהקטנת התלות בביורוקרטיה המטורפת שמכתיב מנהל מקרקעי ישראל. תהליך דומה התרחש בשוק התקשורת, מעת שהוחלט לבטל את הריכוזיות של משרד התקשורת, וכיום, במקום להמתין שנים לקבלת קו טלפון (ולמי שזוכר - "לזכות" אז בקו טלפון היה, במקרה הטוב, לקבל אותו בשיתוף עם צרכן אחר), ניתן להזמין את הקו - או ליתר דיוק, להיענות לפניותיהן של הספקיות הרודפות אחרי הצרכנים - ולקבלו מיידית הן מחברת בזק והן ממתחרותיה, כשההיצע גדול והתחרות היא על השירות לצרכן.

מהו אם כן היקף הקרקעות שעל קק"ל יהיה לנהל, אם תתקבל ההצעה? מדובר בנכס הכלכלי הגדול הקיים במדינה, השייך לחברה פרטית ששמה הקרן הקיימת לישראל.

שטחה של מדינת ישראל הוא כ-22 מיליון דונם, ועל-פי פרסומי המנהל, "כ-95 אחוז משטח זה נתונים לבעלות מדינת ישראל, קק"ל ורשות הפיתוח. השטח כולל את רמת הגולן, ואינו (כולל) שטחי אגמים ומי חופים". שטח זה, דהיינו כ-19.5 מיליון דונם, מנוהל על-ידי מנהל מקרקעי ישראל. מקובל לחשוב כי מהם כ-2.5. מיליון דונם הם בבעלות קק"ל. נתון זה אומנם נכון, ברם כשלעצמו, אין הוא נותן את התמונה הרלוונטית במלואה. כי אם גורעים מן השטח את חלקה הדרומי של המדינה, כלומר את מחוז הדרום של קק"ל, שברובו מתייחס לאזור שמבאר-שבע דרומה בואכה אילת, עולה כי במרכז הארץ ובצפונה מנהל המִנהל כ-7.2 מיליון דונם, שמתוכם כ-2.2 מיליון דונם הם בבעלות קק"ל. כלומר, כשליש מן האדמות מצפון לבאר-שבע המנוהלות על-ידי המנהל שייכות בעצם לקק"ל. אם לגוף כלשהו היו רק 3 אחוז מן הקרקעות בגוש דן, היו כל הבנקים רצים אחריו ומעניקים לו אשראי ללא גבול, והיקף שיווקיו היה מגיע למיליארדי שקלים. שערו נא מהו היקף נכסיו וכוחו הפוטנציאלי של גוף שבבעלותו 33 אחוז ולא 3? כששני גופים, מנהל מקרקעי ישראל וקק"ל, ינהלו במקביל קרקעות, כלומר המנהל ינהל את אדמות המדינה ואת אדמות רשות הפיתוח - היצע שיווק הקרקעות יגדל ומחירי הדיור ירדו בהתאם.

קק"ל תנהל בנפרד את מקרקעיה, באמצעות חברות וגופים מן השוק הפרטי, הן בשמירה על הקרקע, הן ברישום הזכויות והן בפיתוח. תהליכים אלה ימריצו בהכרח את המנהל להתייעל בתחומים אלה, מאחר שאם קק"ל מסוגלת לשמור את קרקעותיה באמצעות חברות שמירה פרטיות ומכרזי קנס-פרס - מדוע שלא יעשה זאת גם המנהל? אם ניתן לתת שירות יעיל לרוכשי זכויות מקק"ל, הן ברישום הזכויות והן במתן השירות השוטף על-ידי חברות פרטיות, מדוע שלא יעשה זאת גם המנהל? הרי הכוונה המקורית בהקמתו של מנהל מקרקעי ישראל הייתה איחוד שני גופים שונים - המדינה וקק"ל - לגוף מנהלי אחד, לשם ייעול הניהול של אדמותיהם ולקבוע לשם כך נהלים אחידים. אך הואיל וניסיון הניהול המשותף של הגופים נכשל כלכלית - יש לבטל את האיחוד הזה ביניהם.

הקק"ל מחוייבת ל"כתב ההקדש"

האמנם עם ההיפרדות מן המנהל, תנהל קק"ל את נכסיה לפי כללים שונים, ואם כן, מהי משמעותם? התשובה היא - כן. קק"ל הינו ה"ווקף" של העם היהודי - היא מחוייבת על-פי תזכירה לנהל את אדמות העם היהודי לשם יישוב יהודים בארץ ישראל.

בשנת 1901 התכנס הקונגרס הציוני החמישי בבאזל, ובו יסדה התנועה הציונית את הקרן הקיימת לישראל, או בשמה אז "קרן לאומית יהודית", על-מנת שזו תשמש גוף ביצועי של ההסתדרות הציונית העולמית לגאולת הקרקע בארץ ישראל ולשמירתה "עדי עד" בבעלות העם היהודי. שלושה עיקרים עמדו בבסיס עקרונות הקרן, כפי שהתוו לה מחולליה: האחד, שמטרת הקרקע הנרכשת היא "לשם יישוב יהודים על הקרקעות והנכסים" בארץ ישראל, כאמור בתזכירה. השני, שהקרקע תהיה לנצח בבעלות העם היהודי - "קניין העם", והשלישי, שאין למוסרה אלא בחכירה בלבד. עקרונות אלה מקורם במורשת המקראית: "והארץ לא תימכר לצמיתֻת כי לי הארץ" (ויקרא כ"ה, כ"ג) והן בתפיסה החברתית המשקפת את השאיפה למנוע ריכוזי קרקע בידי יחידים ואת הדאגה לפרט. התפיסה המקראית והחברתית נועדו להיטיב עם הפרט ואינן מהוות משנה כלכלית. העיקרים הללו קיבלו ביטוי משפטי במסמכי התאגדותה של הקרן, וכל סעיפי המשנה בתזכיר החברה נועדו לשרת את המטרה העיקרית, אשר לשמה הוקמה קק"ל: "לרכוש....קרקעות .... בתחום מדינת ישראל...לשם יישוב יהודים על הקרקעות והנכסים האמורים...".

קק"ל כאמור נוסדה בשנת 1901 והתאגדה באנגליה כחברה אנגלית בשנת 1907. את גאולת הקרקע לפני קום המדינה ולאחריה ביצעה קק"ל באמצעות החברה האנגלית, עד להקמת החברה הישראלית "קרן קיימת לישראל". החברה הישראלית הוקמה כחברה פרטית, וקיבלה תוקף ב"חוק קרן קיימת לישראל תשי"ד -1953" אשר קבע כי "משאישר שר המשפטים את תזכיר ותקנות החברה הישראלית ופרסמם ברשומות, יהיה דין החברה כדין חברה פרטית". באותה עת היו שני גופים שניהלו מקרקעין במדינה. ממשלת ישראל ניהלה את אדמות המדינה ואת אדמות רשות הפיתוח, בעוד שקק"ל ניהלה את אדמותיה שלה.

כעבור מספר שנים התגבשה ההכרה כי יש לאחד את ניהול המקרקעין תחת קורת גג אחת, ולמנוע את הכפילות ששררה בין ניהול המדינה לבין ניהול הקק"ל. התקיימו דיונים ממושכים בין מדינת ישראל לבין קק"ל, שהביאו ב-28.11.1961 לכריתת אמנה, שהיוותה חלק משלושת חוקי המקרקעין שהביאו להקמת מנהל מקרקעי ישראל. בלשון האמנה, "ממשלת ישראל והקק"ל גמרו אומר לסלק את הכפילות שנוצרה בניהול אדמותיהן בידי מוסדות שונים, לאחד בידי המדינה את ניהול אדמות אלה, שמירתן והטיפול בהן, ולחזק את ידי הקק"ל בהגשמת ייעודה של גאולת הקרקע מן השממה". הממשלה קיבלה על עצמה לנהל גם את אדמותיה לפי העקרונות של קק"ל, דהיינו, שהנכסים יימסרו בחכירה בלבד ולא תועבר בהם הבעלות. בנוסף, המדינה קיבלה על עצמה באמנה כי אדמות הקק"ל ינוהלו, בנוסף למדיניות הקרקעית שתיקבע על-ידי מועצת מקרקעי ישראל, גם "בכפיפות לתזכיר ולתקנות ההתאגדות של הקק"ל", כלומר, שהמנהל אינו רשאי לשווק את אדמות הקק"ל אלא בכפוף לעקרונות קק"ל. עקרונות האמנה גובשו בשלושה חוקים שנחקקו כמקשה אחת והביאו לידי ביטוי סטטוטורי את מדיניות הקרקע הלאומית מבית המדרש של הקק"ל לגבי כלל מקרקעי הלאום, ואשר הקימו את מנהל מקרקעי ישראל כפי שנקבע באמנה - חוק יסוד מקרקעי ישראל, חוק מקרקעי ישראל תש"ך - 1960, וחוק מנהל מקרקעי ישראל, תש"ך-1960.

קק"ל אינה רשאית אפוא לחרוג ממקור סמכותה הקבוע בתזכירה, והיא אף שמרה לעצמה את הזכות להיפרד מן המנהל בעת שהמדינה תחוקק חוק שיסתור את המוסכם בין הצדדים. ואמנם, הפסיקה בנושא קק"ל והרפורמה במנהל מקרקעי ישראל - הקובעת כי המקרקעין שמנוהלים על-ידי המנהל ישווקו ככלל בהעברת זכות הבעלות בהן, ובדירות מהוונות, שיש בין המנהל ובין החוכר זכות חכירה לדורות, יוקנו לחוכר זכות בעלות - השמיטו את הבסיס החוקי שעליו הושתתה מערכת היחסים בין קק"ל ובין המדינה. על כן, מחובתה של קק"ל היה להודיע כי היא "מפרקת את החבילה" ופועלת על-פי תזכירה המהווה למעשה כתב הקדש. התזכיר - "כתב ההקדש" - מחייב את נאמניה של הקק"ל לפעול למען יישוב יהודים בחכירה לדורות, ובתנאים שנוצרו עם הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל - להיפרד מן המנהל ולדאוג לכך שהקק"ל תנהל בעצמה את המקרקעין שבנאמנותה.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במכללת הוד השרון למנהל מקרקעי ישראל. בעבר היה מנכ"ל משרד השיכון ובינוי, מנהל מנהל מקרקעי ישראל, מנכ"ל החטיבה להתישבות וחבר מועצת מקרקעי ישראל מטעם קק"ל.
תאריך:  11/03/2011   |   עודכן:  11/03/2011
שלמה בן אליהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להוציא את קק"ל מן המִנהל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן3
25/03/11 15:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החדשות באביב של שנת תשפ"ח - 2028 היו בעיקר על ההכנות לחגיגות שנת ה-80 למדינה. החגיגות עמדו בסימן ברית הידידות עם סין, ואורחי הכבוד של טקס הדלקת המשואות עמדו להיות ראש ממשלת סין ועשרה מחברי ממשלתו - הממשלה הנבחרת הראשונה בתקופה הדמוקרטית של מעצמת החסות החדשה של ישראל. מרכז ההסברה כבר קבע את סיסמת החגיגות: "שני עמים עתיקים וחכמים", והכרזות עם הכתובת המעוצבת באותיות עבריות בסגנון סיני הציפו את כל המדינה. בפעם הראשונה נקבע כי יחידה צבאית זרה - של 2500 חיילות סיניות המבצעות תרגילי סדר מרהיבים - תשתתף בחלק הצבאי של הטקס. כתבות על החזרות לקראת הטקס שודרו ופורסמו בכל אמצעי התקשורת, והיפהפיות הסיניות, שיצאו לטיולים ברחבי המדינה, התקבלו בחום ובחיבה.
11/03/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
מספר סיבות עומדות ברקע המהומות בארצות ערב ואירן. ההיסטוריה הלא-רחוקה של האזור רצופה במהפכות, בחילופי שליטים, בשחיטת "אחים" ובדמוקרטיה של "השברייה". יש סיכוי סביר למדי שהדמוקרטיה המצרית החדשה תסתכם בהסדר תְלוי בחירות כלשהו בין האינטרסים הכלכליים של הצבא לבין שלטון אזרחי. גם בארצות ערביות אחרות יחולו שינויים. קשה לנבא את קצב השינויים ואת כיוונם, אבל ניתן להסתכן בהערכה כי הקצב יעלה ו"קול ההמון" יגבר.
11/03/2011  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
שוב יצאו "כוחות הביטחון” של מדינת ישראל, לבושי שחורים, כמו בתקופת הגירוש מגוש קטיף, כדי להילחם במה שמכונה בפי "אבירי" שלטון החוק: בנייה בלתי חוקית. לא ברור מה פירושו של המושג, אך כן ברור, כי הוא משמש להלבנת המאבק במתנחלים ולהשנאתם.
11/03/2011  |  חיים משגב  |   מאמרים
השבוע הצלחתי ולא בכוונה לסחוף אלי את כל תשומת הלב, מן העובדים הסוציאליים, מנתניהו, ומשתי מדינות לשני... וכולי. אפילו את קדאפי הזזתי בדחיפה הצידה, והכל דיברו במה שאמרתי לאיזה סטודנט תקשורת מאריאל, לפני כשלושה חודשים בשיחה לא מחייבת בבית קפה, וכל המבינים באפיות ובעדות, ובקיפוח, ויש לנו כאלה שלושה על כל שניים, התעוררו לפתע מתרדמה גדולה, דיברו ופירשו אותי, והיו גם בעדי, בעיקר נגדי, וזעקו את זעקת המקופחים, ואת מלחמת התרבות העקובה ממלל של בלה-בלה-בלה, ושתמיד סותמת בהצלחה חורים של חוסר באייטמים, אצל כל תוכניות התקשורת ודפי העיתון.
11/03/2011  |  יהורם גאון  |   מאמרים
"אם אדם היה לוביסט ויבקש להשתלב בממשל שלי, הוא לא יורשה לעבוד בתחומים שנגעו לעבודתו כלוביסט וכשהוא יעזוב את הממשל, הוא לא יורשה לפעול בתור לוביסט" (נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הבטחות במערכת הבחירות). לא עברו חודשים רבים מאז שהעניק מר אובמה את ההבטחה ועד שמונו 12 לוביסטים לתפקידים בכירים בממשלו.
11/03/2011  |  אסף גטניו  |   מאמרים
בדרך להיות מעצמה עצמאית  /  ניקולס מיצוס, ג'יי אקונומידס
חלק א': רטרוספקטיבה עד שנת 2028   /  עמוס גורן
מדוע מתמוגגת "כתר" ממעשה בפתק?  /  יוסף אורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il