|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

מדבר חמס תרחק

כאשר אין חוק האוסר מעשי עוולה, שחיתות ומעשי חמס, צריך לאמץ את אמרתו של הלל - מה ששנוא עליך, לחברך אל תעשה. די בזה כדי שלא תעשוק ולא תשחית ולא תרצח ולא תגנוב ועוד מעשים נתעבים כאלה
28/10/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות

נֹחַ עִם הַבִּרְיוֹת

הֱוֶה נֹחַ עִם הַבִּרְיוֹת כִּי אַתָּה בִּרְיָה
דִּבּוּר וְשֶׂכֶל מַבְדִּילִים אָדָם מֵחַיָּה
וְלָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבֹּר גָרֶם שֶׁל הָאָדָם
וַעֲשִׂיָּה בְּמַחְשָׁבָה תְּחִלָּה הָעִקָר גַּם

רְחַק מֵרַע וַעֲשֶׂה טוֹב וּבַקֵּש שָׁלוֹם
וּבְעוֹשֵׂי הָרַע הַדַּיָּן יָדִון וְבַם יַהֲלוֹם
הִתְהַלֵּך כְּנֹחַ בְּדוֹרוֹתָיו הֱיֶה תָּמִים
בְּכַךְ תַּצִּיל עַצְמֶךָ וּבֶיתְךָ וְהָעַמִּים

זֶה לָמַדְנוּ מֵנֹחַ אִיש תָּמִים וְצַדִּיק
וְהִוֶּה בְּצִדְקָתֶךָ תָמִים וּבָהּ מַחֱזִיק
שִׂים לְךָ בֵּין טוֹב וָרַע חַיִץ וּגְבוּל
שׁוּב לֹא יִנָּחֵם הָאֵל וְלֹא יָבִיא מַבּוּל


האמצעי להחיות היה האמצעי להמית

יצירה נפלאה למופת, תיאורה עבר לנגד עינינו בדברי בראשית. קראנו ולמדנו לדעת כי מכל מה שברא אלוהים, המים היו קיימים עוד לפני בראשית, כי הם האמצעי החשוב ביותר לחיים, ובלעדיהם אין סיכוי לחיים. קראנו כי רוח אלוהים ריחפה על פני המים. למרות חשיבות המים, הבדיל אלוהים תחילה בין האור ובין החושך, מה שמלמד אותנו שגם האור היה קיים, והנה ביום השני, הקב"ה ריכז את המים בַּאֲגָמִים וּבְיַמִּים. מיד לאחר שיצר האלוהים את האדם בצלמו ובדמותו, החל האדם לעשות הרע בעיני האלוהים, ונאמר כי עשה את הרע והשחית ובכך גדש האדם את הסאה, כי מלאה הארץ "חמס" וינחם אלוהים כי עשה את האדם, והוא גם קובע כי יצר לב האדם רע מנעוריו. והנה האמצעי, שבו החייה את האדם, המים, שבלעדיהם האדם איננו יכול להתקיים, בחר הקב"ה באמצעי זה להשמידו, מביא עליו את המבול, אחרי כניסת נח ובני ביתו לתיבה וכל החיות, הרמש ועוף השמיים, אמר אלוהים לנח: אני ממטיר על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה. ומחיתי את כל היקום אשר עשיתי מעל פני האדמה (ז', ד').

למעשה, בחירת דרך להמית את בני האדם על-ידי הטבעתם במים, כאמור, באה לסמל שאמצעי החיים בתנאים מסוימים, הוא יכול להיות בתנאים אחרים אמצעי המתה, ואכן הקב"ה השתמש באמצעי לחיים כדי להמית. אלא מה, הדבר נעשה בהדרגה, קודם כל המטיר אלוהים על הארץ מים, שיכולים בעצם להיות גשם ברכה, אך ההמטרה הנינוחה הזאת נעשתה כאזהרה לאדם כאומר לו הקב"ה: הנה אני אמטיר או הגשם הזה שיש בו ברכה לחיים, הוא ישקה את הארץ ויצמיח צמחיה למאכל ולמחיה, זאת אעשה אם תפסיקו להשחית, אם תעמדו במריכם ותוסיפו להשחית, אעצים את הגשם ואציף בו את הארץ באופן שכל האדם עלי אדמה יטבע במים אלה, וכך האמצעי לחיים יהיה האמצעי להמתה.

הפרת חוקים שניתנו על-ידי בורא עולם

בין פרשת בראשית לבין פרשת נח לא מצאנו שניתנו חוקים הקובעים מה מותר ומה אסור לאדם שנברא לעשות, לבד מן הצו שאסר על אדם וחוה לאכול מפרי עץ הדעת טוב ורע. האם מתקיים הכלל אין עונשין אלא אם כן מזהירים תחילה? כלומר, הפרת חוקים שהזהירו אותך מה לעשות ומה אסור לעשות ואתה מפר אותם. מצאנו בסוף פרשת בראשית כתוב: ויראו בני האלוהים, וכאן רש"י מבהיר: אלה הם בני השרים והשופטים שלקחו להם את בנות האדם כי טֹבֹת הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו. כאן מרמז כי היה כאן גילוי עריות. וכידוע לנו, עד נח לא היה איסור של גִלּוּי עֲרָיוֹת כי איסור זה הוא אחד משבע מצוות בני נח. האם כאן הייתה ענישה רטרואקטיבית על איסור שנחקק אחרי המבול? אם כך, זה נוגד אפילו חוקי אומות העולם שאינן נוהגות על-פי התורה. על כך אחד המפרשים נתן תשובה: יש לומר שיש כמה מצוות שחייבים בני אדם לקיימן מכוח ההיגיון. דבר זה הוא החוק הטבעי שהוא שריר וקיים גם אם לא נכתב במפורש. אולי אפשר להוסיף ולומר החוק הטבעי קובע כלל שלמדנו אותו מאוחר יותר מהלל הזקן, ציטוט חופשי: מה שעליך שנוא, אל תעשהו לחברך. וכך אנו למדים גם ממעשה קין שקם והרג את הבל ובכך הפך כלל טבעי זה על בסיס הכלל שצוטט בפרשה "שֹׁפֵךְ דם האדם דמו ישפך" (ט', ו'). מכאן למדים אנו מה פירוש השחית האדם ובמה מלאה הארץ חמס, שבגינם הוא נענש בהבאת המבול כענישה טוטאלית, מבלי שהיה לקב"ה הרהור שני לפני גזרתו זו, אך בהזכירו את נח שינה את גזרתו והשאיר יסוד לחידוש האנושיות.

בני האדם אחרי המבול - דור הַפְּלָגָה

המבול התרחש כפי שנאמר בהתחלה כדי להטביע כל חי, אך מששינה דעתו ורצה להשאיר ממשיך לאדם ולחיה, הכניס בתוך התיבה את הגורמים שחידשו את האנושות. לכן, משהגיעו מים אל שיאי ההרים, הפסיק את המטרת המים והמעיינות. רבותינו אמרו כי לפי המדרשכי זה התרחש כאשר באה תפילת הצדיקים ושינתה את מידת הדין והפכה למידת הרחמים, למרות שלפי לשון הכתוב, נח וכל אשר איתו היו עדיין תחת מידת הדין, שנאמר: וַיִּזְכֹּר אלהים את נח ואת כל החיה ואת כל הבהמה אשר אתו (ח', א'). היה צריך להתרחש דבר מה כדי לשנות את מידת הדין הַנָקְשָׁה כפי שזה נשמע מהביטוי "יִקֹּב הדין את ההר". רחמיו של הקב"ה נכמרו כאמור על-ידי תפילת הצדיקים אליו ואז: ויאמר ה' אל לבו לא אֹסִף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעוריו ולא אֹסִף להכות כל חי כאשר עשיתי (ח', כ"ב).

והנה מתחיל עולם אנושי חדש שנקרא דור הפלגה. כינוי זה ניתן לו כי התפלגות העמים מיוחסת לבני שם, חם ויפת. שלושת אלה, למרות היותם אחים, היו שונים זה מזה. כי הַשֶּׁמִיִּים (צאצאי שם) הם אנשי המזרח שגון עורם קרוב לְגָוַן לבן או לעור שזוף, כמובן שישראל הוא חלק מבני שם. וְהֶחָמִים הם בני אפריקה ויבשות רבות אחרות בהן נמצאים שחומי העור או אדומי העור. והיפתים הם אנשי מרכז העולם כגון אירופה, בהירי עור או צהובי עור. ועליהם נאמר: אלה משפחות בני נח לתולדותם בגוייהם ומאלה נפרדו הגויים בארץ אחר המבול (י', ל"ב).

לפי הסברה הקיימת, גם הדור אחרי המבול השחית ומילא את הארץ חמס, ולא היא. הם נקראו דור הפלגה, אשר מהם התפלגו העמים. למעשה הם ביקשו לקבוע גורלם בעצמם, על-ידי בניית מגדל שראשו בשמיים, בהנחה שהקב"ה כבר לא יוכל להכניעם בדרך ענישה אחרת. השאלה אם הם חטאו כמו דור המבול, הפלגים שיצרו את העמים היו שונים זה מזה בשפתם ובהתנהגותם. כאן קוראים חלק משבע מצוות בני נח: איסור אבר מן החי; איסור אכילת הדם; איסור שפיכות דמים, כי שֹׁפֵךְ דם האדם דמו יישפך; גילוי עריות.

אברהם אבינו

סוף פרשת נֹחַ מבשר לנו את מה שעתיד להיות ראשית תולדות עם ישראל. בהופעת אברהם אבינו, בן הדור העשרים מאדם הראשון, את לידתו ותולדות עם ישראל עם לידתו של אברהם. מוצאו של אברהם מ-עֶבֶר שנמשך עד תרח, אבי אברהם העברי ואבי נחור ואבי הרן. הרן הוליד את לוט. אברהם נשא לו לאישה את יִסְכָּה, היא שָׂרָי, ונחור אחי אברהם נשא לו לאישה את אחות יסכה, מִלְכָּה. לוט נִלְוָה אל אברהם, כי אביו הרן מת באור כשדים, משם יצאו כולם.

התורה משאירה למחשבתו של האדם לחקור ולדרוש, כדי למצוא את התשובות לשאלות. סוף החקירה והדרישה בתוספת הפרשנות השונה החל מהפרשן דתא רש"י וכלה באחרונים, זאת מבלי להפחית בערכם ובחשיבותם של יתר הפרשנים כהוא זה, לא כל שכן שאין בכך כדי להפחית מערכם ומחשיבותם של חז"ל. מופיע כאן איש עברי - אברהם, בעוד הערבי איש המדבר יופיע כצאצא של ישמעאל בן אברהם בן הגר. משעבר אברהם את הירדן והתנתק מאביו שחי מאתיים וחמש שנים ומת בחרן. דברים אלה באים להזכיר לנו מה שעתידים אנחנו לקרוא בשבועות הבאים עלינו לטובה.

אוֹי לִי מִיִּצְרִי וְאוֹי לִי מִיּוֹצְרִי בַּאֲפֵלָה אָגַשֵּׁשׁ לִמְצוֹא מְאוֹרִי
כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעוֹרָיו תַּרְאֶה לוֹ פָּנֶיךָ יַרְאֶה לְךָ אָחוֹרָיו
תְּסַפֵּק לוֹ מְבוּקָשׁוֹ זאת חוֹבָה הוּא יְסַפֵּק לְךָ רָעָה תַּחַת טוֹבָה
אָפִלּוּ תָּחוּשׁ יֵאוּשׁ לֹא תֶּחְדַּל לְהֵטִיב עם רָשָׁע שֶׁיִנְהַג כִּמְנוּוָל.

אַל תִּפֹּל רוּחֶנוּ תָּמִיד יֶשׁ תִּקְוָה הַדָּבָר הָיָה וְקַיָּם מֵאָז אָדָם וְחַוָּה
גּוֹרְשׁוּ מִגַּן עֶדֶן לְחַיִּים אֲפוֹרִים שׁוּלְחוּ לָעָמַל בְּתוֹךְ תּוֹכָם סְגוּרִים
וְכָאֲשֶׁר הֵם חָטְאוּ וּפַרְצוּ גְּבוּל הֵבִיא עָלֵיהֶם אֱלֹהִים אֶת הַמַּבּוּל
חָזַר וְהֶחְיָה אוֹתָם לֹא בִּשְׁגָּגָה וְשׁוּב חַזְרוּ לְסוּרַם כְּדוֹר הַפְּלָגָה

לָכֵן אָמַר מִי שֶׁאָמַר וְלֹא חִדֵּשׁ זֶה הָיָה וְאֵין חָדָשׁ תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ
גַּם בְּתוֹךְ יַם הָרֶשַׁע הֱיֶה כְּנֹחַ עֲשֶׂה טוֹב וְאַל תִּתֵּן לְעַצְמֶךָ מָנוֹחַ
בְּמָקוֹֹם שֶׁאֵין אָדָם הֱיֵה אָדָם הַעֵר מַצְפּוּנְךָ אַף אִם מַצְפּוּנַם נָדַם
לְהַרְחִיק סִבָּה, חַי לְהַכְרִית וּלְהָפֵר הַבְּרִית שֶׁכָּרַת בִּבְרֵאשִׁית

תאריך:  28/10/2011   |   עודכן:  30/10/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם חזרתם של התלמידים מחופשת החגים אך טבעי היה שנושא שחרורו של גלעד שליט יעלה לדיון פתוח ומעמיק. משרד החינוך הודיע שעל המורים והמנהלים לדון עם תלמידיהם על הפרשה מתוך כוונה לנסות וללבן, אם בכלל ניתן, היבטים שונים של הנושא הכה חשוב זה. אף אחד לא התיימר להיות צודק, ברם דיון רציני, פתוח וגלוי הוא בהחלט הזדמנות נדירה במערכת החינוך הישראלית לתת לתלמידים חופש להביע את דעותיהם, לתת דרור למחשבותיהם, התלבטויותיהם וכולי. הרי תלמידי החטיבות העליונות יהיו מחר חיילים, ומותר בהחלט לשמוע מה יש להם לומר בנושא כה רגיש כמו חטיפת חייל וחובת החזרתו.
28/10/2011  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בפי חכמינו ז"ל יש שלוש תקופות המכונות "דור" בתוספת משהו, זיהוי על-פי אירוע או מיקום; דור המבול, דור הַפַּלָגָה ודור המדבר. שני הראשונים בפרשת השבוע שלנו והשלישי "מככב" בארבעת החומשים הבאים, ספר שמות ואילך. היו עוד הרבה דורות, אבל או שאינם מזוהים במקורותינו בשם מסוים או שהם מזוהים בדרך של איזכור דמות בולטת שחיה בהם, כגון 'דור אנוש' וכדומה. רק שלושת הדורות הנ"ל זכו לשם שנגזר מהמאפיין הבולט של תקופתם, ושלושתם מרוכזים במשנה אחת שהיא, ככל הנראה המקור הראשון לכינוי הזה [סנהדרין י]: [ג] דּוֹר הַמַּבּוּל אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא וְאֵין עוֹמְדִין בַּדִּין, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ו): לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם. דּוֹר הַפַּלָגָה אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר [בראשית י"א]: וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם, בָּעוֹלָם הַזֶּה. וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה', לָעוֹלָם הַבָּא.
28/10/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
"מדינת ישראל היא גן-עדן לנוכלים", אמרה לי לפני שנים רשמת בית משפט, כיום שופטת. כלומר, בישראל אתה יכול להיות נוכל, לעתים ברישיון. זה אם נתפסת בקלקלתך. ואם לא נתפסת, הרווחת.
28/10/2011  |  עמוס שריג  |   מאמרים
איך אפשר בכלל להשוות בין המפגינים כאן לבין המפגינים באמריקה? שם - ניצבים אנשים שפוטרו מעבודתם. וכתוצאה מכך - אין להם ביטוח רפואי, אין להם אפשרות לשלם את המשכנתאות, הדירות שלהם עוברות לידי הבנקים המלווים, אין כסף לאוכל ולהוצאות. הם באים כל בוקר לעמוד ולבקש עבודה לרגלי הוול סטריט, מרכז הכספים הניו-יורקי, צומת העצבים של אמריקה. כי שם מצויה הבעיה. עד לימים האחרונים של הקור החורפי שהגיע, הם או חזרו לישון בלילה אם היה להם לאן, או שישנו על קרטונים על הרצפה בגן שליד הוול סטריט. קרוב לגראונד זירו.
28/10/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
פרשת "בראשית" הכוללת קמ"ו פסוקים היא הפרשה הראשונה הפותחת את חמשת חומשי תורתנו הקדושה. מגוון רחב-היקף של נושאים כתובים בחמשת וקצת פרקי הפרשה [א' – ו', ח'] ומכאן גם נודעת ונובעת חשיבותה ומיוחדותה, כמו למשל: פסוקי הפרק הראשון וחלק מפסוקי הפרק השני העוסקים בבריאת וביצירת העולם. יצירה מונומנטלית. יצירת מופת אשר נעשתה בהרמוניה מופלאה ומושלמת ע"י הקב"ה בעצמו ובכבודו ובסיועם של "פמליה של מעלה", שהם מלאכיו ועושי דברו.
28/10/2011  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il