זה התחיל בפגישות עם מכחישי שואה באירן, נמשך במאמרי השוואה בעיתונות ולבסוף הגיע לענידת טלאי צהוב על הבגד בכיכר העיר. אם בעבר היה מדובר במעשיהם של קומץ קיצוני ובלתי מייצג כפי שניסתה לטעון התקשורות החרדית, הכתובה והאלקטרונית, הרי שבאה העצרת במוצאי שבת והוכיחה כי מדובר על הרבה יותר מכך.
ההפגנה שנערכה בכיכר השבת כשאלפים הגיעו וחזו במראה הנוראי של ילדים עם ידיים מורמות בכניעה כשטלאי צהוב על בגדם, מראה שמכוון לתמונה המפורסמת של ילד מהמחנות, תוך הסבר שהם חווים שואה מן הציונים במאבקם ב
הדרת הנשים, לא רק גורם לזילות חמורה בפשע שאירע לפני כ-70 שנה, אלא הוא מהווה חציית קו אדום נוסף במדרון החלקלק בו צועדים החרדים.
כשקראתי את
דבריו של פ. חובב בעיתון יתד נאמן הזדעזעתי. פ. חובב הוא כינויו של ישראל וורצל, אחד מעורכי העיתון. בטורו "אדרבה" הוא כתב בתגובה לדברי קלינטון בנושא הדרת הנשים, אשר טענה כי הנעשה בישראל מזכיר לה במידה מסוימת את המתרחש באירן, כי "גברת קלינטון, הרשי לי להזכיר לך עוד דבר. גם בתקופת השואה, כשהגרמנים יש"ו הפעילו את מכונת ההשמדה במלוא הקיטור - היהודים הוחזקו במחנות ההשמדה בבלוקים נפרדים לגברים ולנשים. אפילו חיות האדם הללו, התייחסו אל ההפרדה כדבר טבעי. גברים הושלכו להתגורר בבלוק הגברים ונשים בבלוק הנשים. זאת לא הייתה התחשבות. גם לא מחווה אנושית. הנאצים לא התחשבו ולא היו אנושיים. זה היה דבר טבעי. אף אחד לא נזכר שם בטהרן".
כאשר הושמעה ביקורת מתבקשת על הדברים, מיד הגיחו כצפוי המסבירים בתקשורת החרדית וטענו כי מדובר בלא פחות ממאמר ציני וסאטירי שנכתב בצחוק. בכך הם הוסיפו חטא על פשע: לא זו בלבד שהם השתמשו בשואה כהוכחה לטיעוניהם אלא אף הפכו אותה ללעג ולקלס.
זלזול עמוק ומכוער בשואת עם ישראל אך זאת לא הפעם הראשונה בה השואה משחקת תפקיד בטיעונים שונים שמועלים על-ידי הציבור החרדי. כאשר נכנסתי פעם לבית כנסת ספרדי, נדהמתי לראות מודעה הטוענת שהדיבורים בתפילה גרמו לשואה וכי לקהילות עדות המזרח היא לא הגיעה בשל הימנעותם מדיבורים בתפילה. מלבד העובדה שטענה זו איננה נכונה במישור העובדתי, יש כאן ניסיון להפוך את סיבת השואה ואת אשר התרחש בה למובנים בעיני גורמים מסוימים בעולם החרדי.
גם אם יבואו העסקנים שארגנו את המחזה המשפיל בו חזו גם ניצולי שואה אשר ישבו על הבמה בעצרת ויתנצלו בקול ענות חלושה ש"אולי טעינו", כפי שהתבטא אחד מהם, ואף אם ינסו בתקשורת החרדית לומר כי מחד-גיסא אלפים הגיעו אך מאידך-גיסא זה לא מייצג את הרוב, הרי שעובדת היותם של חלקים נרחבים בציבור החרדי משתמשים תדיר בנושא השואה לצרכיהם האישיים והפוליטיים מלמדת רבות על אי-נכונותם לחדול מכך. הביטויים "נאצי" ו"קאפו" הממשיכים להיות מוטחים באופן שוטף כלפי כוחות משטרה וביטחון שבשכונות החרדיות ובהפגנות האלימות, רק ממחישים זאת.
עוד כמה ימים יחול צום עשרה בטבת אשר נקבע על-ידי הרבנות הראשית כיום הקדיש הכללי לזכר נספי השואה. בזמנים כאלה, בהם נראה כי זיכרון השואה מתעמעם מסיבות שונות, הרי שהנה עוד סיבה לכך שעלינו לעשות ככל האפשר כדי שזיכרון השואה לא יירמס ולא ייהפך לדבר זול אשר עלול להיות בסופו של דבר חסר משמעות ובכך יסייע לאלו אשר מתאמצים להכחיש את קיומה.