|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

גז בין המְצָרִים <br>

ישראל הביעה את רצונה לרכוש גז ממצרים כבר במחצית השנייה של שנות ה-90' של המאה הקודמת, זאת מאחר שהקירבה הגיאוגרפית מצמצמת את ההשקעות בתשתיות, ורכישת גז דרך צינור זולה מאשר גז טבעי נוזלי LNG הדורש הקמת מתקנים יקרים בנמלי המוצא והיעד
11/05/2012  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
סימן לבאות? [צילום: AP]

ניתן להסביר את התנהלותה של המועצה הצבאית במצרים בקשייה להתמודד עם המתרחש בסיני ועם ההתקפות הבלתי פוסקות של הבדואים על צינור הנפט. אך כיצד יש להסביר כי הצבא המצרי חסר אונים להגן על צינור כה קצר - כמה עשרות ק"מ בלבד בצד המצרי?

   רשימות קודמות
  סיני ממלכת הבדואים
  להתרגל לעולם גרעיני
  החלטה 1701 - סיכום ביניים

ביטול ההסכם לאספקת גז לישראל ממצרים אינו יכול להיחשב פעולה מסחרית-משפטית שגרתית הנובעת מסכסוך בין שני הצדדים לו. ההסכם שנחתם ב-2005 בין חברות ישראליות ומצריות גובה מיד על-ידי הסכם בין מצרים לבין ישראל שבו התחייבה ממשלת מצרים להבטיח את הזרמת הגז בהתאם להסכם המסחרי ולהסכמים נוספים שייחתמו בעתיד. בנוסף, יש לסוגייה היבט אסטרטגי מתוקף תוכנה, ויש גם לראות את ביטול ההסכם בפרספקטיבה של הידרדרות היחסים בין שתי המדינות בעקבות נפילתו של נשיא מצרים חוסני מובארק.

עסקה להספקת מוצר אנרגיה, כמו גז, בין מדינות, אפילו היא מתבצעת דרך חברות פרטיות, הינה בעלת חשיבות עליונה לשני הצדדים. מדובר בדרך כלל בהסכם ארוך טווח - במקרה זה 15 שנה - עם אפשרות להארכה, ואשר דורש השקעות כבדות לבניית התשתיות ותחזוקתן. הגז משמש לקונה להפקת חשמל, לקידום התעשיה וגם לשיפור איכות הסביבה, ובשל כך יש לו השפעה על מכלול הכלכלה הלאומית. המוכר מצידו זוכה להכנסות נאות התופסות מקום נכבד בתקציב המדינה. במקרה של מצרים, ההשקעות בתשתית היו יחסית מינוריות, מאחר שהקירבה הגיאוגרפית הצריכה צינור באורך של 160 ק"מ בלבד, בעוד שלדוגמה, צינור הגז המתוכנן מטורקמניסטן לאירופה יעבור בקרקעית הים הכספי ודרך מספר מדינות לאורך 3,500 ק"מ, מה שיחייב השקעות ענק להנחתו והוצאות גדולות לתחזוקתו.

יצויין כי ישראל הביעה את רצונה לרכוש גז ממצרים כבר במחצית השנייה של שנות ה-90' של המאה הקודמת, זאת מאחר שהקירבה הגיאוגרפית מצמצמת את ההשקעות בתשתיות, ורכישת גז דרך צינור זולה מאשר גז טבעי נוזלי LNG הדורש הקמת מתקנים יקרים בנמלי המוצא והיעד. באותה עת קטר הציעה לספק גז לישראל, אך בירושלים העדיפו את מצרים, כי האמינו שחתימת עסקה כה חשובה עמה תחזק את יחסי שתי המדינות. גם מובארק חשב כך. עם זאת, על-רקע החששות שהיו כי מצרים עלולה לנתק את הספקת הגז בשל בעיות פוליטיות, התנתה ישראל את הסכמתה לעסקה בחתימת הסכם בין-ממשלתי הכולל התחייבות מצרית רשמית. בהסכם שנחתם בין שתי הממשלות ב-30 ביוני 2005 הייתה אף התייחסות להסכם השלום. במבוא להסכם נאמר כי "בהתייחס להסכם השלום בין שתי המדינות, שנחתם ב-26.3.79, ובמיוחד נספח 3 העוסק ביחסי הכלכלה, שני הצדדים מאשרים את רצונם לפתח שיתוף פעולה כלכלי בילטרלי בכל התחומים ובכללו במגזר הגז...". בסעיף 2 של ההסכם נקבע כי "ממשלת מצרים תהיה ערבה להספקה רצופה וללא הפסקה של הגז בהתאם לחוזים שנחתמו וייחתמו בין EMG לחברת החשמל לתקופה ראשונה של 15 שנים כמו גם לתקופות נוספות.... וכי אותה ערבות תהיה תקפה לגבי גופים אחרים שייבאו גז ממצרים".

על-רקע התחייבות ממשלתית ברורה זו, ביטול חד-צדדי של ההסכם על-ידי מצרים הוא מטבעו בעל ממדים החורגים מתחום הסחר או סכסוך בין ספק לקונה. זוהי הפרה של הסכם בינלאומי וגם התעלמות מהסכם השלום הכולל איזכור מפורש וחד-משמעי של מכירת דלק לישראל, שעליו נסמך ההסכם הבין-ממשלתי.

בחברת EMG המספקת את הגז לישראל שותפה גם חברת הגז הלאומית המצרית. חברה זו וגם רשות הנפט המצרית היו חוליות הקישור בין EMG לממשלת מצרים, ואין לעלות על הדעת כי הן פעלו ללא התייעצות עם משרד האנרגיה ועם המועצה הצבאית העליונה השלטת במצרים מאז הפלתו של מובארק. על-רקע העויינות לישראל בדעת הקהל המצרית והערבית, היחסים בין מצרים לבין ישראל היו תמיד בפיקוחו הישיר של מובארק, וניתן היה לצפות כי המועצה הצבאית העליונה, הממלאת את מקום הנשיא, תעשה הכל כדי לשמור על הסכם השלום ועל ביטויו החשוב - הספקת הגז לישראל, שהיא העסקה המרכזית ביחסי שתי המדינות. למצרים אינטרס לשמור על השלום עם ישראל שהעניק לה 33 שנים של יציבות ואפשרות לטפל בבעיותיה הכלכליות - גם אם למרבה הצער היא לא ניצלה זאת כיאות.

"שיחוד" דעת הקהל

ההתקפות החוזרות והנשנות על צינור הגז בסיני - 14 במספר - כבר גרמו לירידה משמעותית בהזרמת הגז: ב-2011 רק 10 עד 20 אחוזים מן ההתחייבות המצרית וב-2012 אף פחות מכך. כתוצאה מכך נפגעה כלכלת ישראל. משרד האוצר מעריך את ההפסד של התל"ג בכ-1.5 אחוז כתוצאה משימוש בדלקים חלופיים מזהמים שהם יותר יקרים - מה שגרר גם העלאת המחירים לצרכנים. ביטול ההסכם על-ידי מצרים היווה אישור כי היא אינה מתכוונת להתמודד עם המחבלים התוקפים ללא הרף בסיני ולחדש את הזרמת הגז, אלא להפך, כי היא מסתלקת סופית מן ההסכם, מתכחשת להתחייבויותיה ומתייחסת בבוז לקשיים החמורים שהיא גורמת לכלכלתה של ישראל.

למועצה הצבאית העליונה צריך להיות ברור כי זוהי פגיעה ביחסים האסטרטגים בין שתי המדינות. אומנם ייתכן כי הייתה תקשורת לקויה בין חברת הגז לבין מועצה הצבאית, שנסחפה למהלך באופן מודע למחצה. אכן, עוד ב-22 באפריל, היום שבו נודע על הביטול, פרסם משרד האנרגיה המצרי הודעה כי ההסכם לא בוטל, אך להודעה זו לא היה שום אפקט מעשי, כנראה מאחר שהביטול נתקבל באהדה, אם לא בהתלהבות, בציבור המצרי, והיה קשה לממשל לסגת מכך. הביטול נוגד את האינטרס המצרי, שכן מצבה הכלכלי של מצרים ממילא חמור לאחר שהתיירות - מקור מרכזי למטבע חוץ - נפגעה, הון רב ברח, ההשקעות הזרות פסקו, יתרות מטבע החוץ ירדו מתחת לקו האדום וגדלה האבטלה לממדים שלא היה כמותם. לכן למצרים היה אינטרס בסיסי להגן על צינור הגז ולהמשיך לספק גז לישראל. אנו בישראל מתקשים להבין את החשיבה המצרית, אבל נזכיר את התנהגותה המוזרה של המועצה הצבאית בזמן ההתקפה על בניין שגרירות ישראל, את התעלמותה מן המתרחש בשטח ומהפצרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. היה צורך בהתערבותו של הנשיא האמריקני ברק אובמה על-מנת שהצבא המצרי ייכנס לפעולה ויציל את מאבטחינו שהיו נצורים בשגרירות.

ניתן אכן להסביר את התנהלותה של המועצה הצבאית בקשייה להתמודד עם המתרחש בסיני ועם ההתקפות הבלתי פוסקות של הבדואים על צינור הנפט. אך כיצד יש להסביר כי הצבא המצרי חסר אונים להגן על צינור כה קצר - כמה עשרות ק"מ בלבד בצד המצרי? יצויין כי לאחרונה החליטה מצרים, במאמץ להרגיע את הבדואים, לעצב תוכנית אב כלכלית לפיתוח סיני בהשקעה של כחצי מיליארד לי"מ, אך יחלוף עוד זמן רב עד שהתוכנית תצא אל הפועל. הסבר נוסף הוא אולי "שיחוד" דעת-הקהל המוסתת על-ידי "האחים המוסלמים", המציגים את עסקת הגז עם ישראל כחלק מן מהשחיתות ששררה בזמן מובארק. המועצה הצבאית מנהלת כיום מאבק קשה עם "האחים המוסלמים" על ניסוח החוקה, על זהות הנשיא הבא ועל מעמד הצבא אחרי שיעביר את השלטון למוסדות האזרחים החדשים. ייתכן שביטול הסכם הגז עם ישראל יזכה אותה בכמה נקודות במאבק זה.

לביטול ההסכם יש צדדים שלילים נוספים. מצרים מאבדת את האמון בעיני משקיעים זרים, שלהם היא זקוקה נואשות בתקופה זו. היא גם עלולה למצוא את עצמה משלמת לצד הישראלי מיליארדי דולרים פיצויים על הפרת ההסכם. בעניין זה אפילו מקורות משפטים מצריים הסכימו עם הודעות של הצד הישראלי כי אכן סביר כי מצרים לא תהיה הצד הזוכה בהליך בוררות. תביעות נגד מצרים על אי-הספקת גז כבר הוגשו למוסדות בינלאומים בג'נבה ותהיינה כנראה עכשיו תביעות נוספות, אלא אם כן מצרים תמצא דרך לחזור בה מהחלטתה ותתמודד עם דעת הקהל ועם הטרור המחמיר בסיני.

ההודעות של רשות הנפט המצרית כי הצד הישראלי לא עמד בלוח התשלומים נראות בלתי סבירות כיוון שכאמור לעיל, רק כמות קטנה של גז סופקה בשנה וחצי האחרונות. אם אכן צודקים המצרים, מדוע לא פנו לממשלת ישראל, בהתאם להסכם שנחתם בין שתי הממשלות, וביקשו את התערבותה? יש המשערים כי ביטול ההסכם נעשה כתגובה להגשת התביעה הראשונה של הצד הישראלי על אי-הספקת גז בזמן האחרון ובמטרה להעביר את האחריות למצב על שיכמה של ישראל. אם זהו אכן הרקע לביטול, הרי נראה כי שוב מדובר במהלך בלתי אחראי שיסבך עוד יותר את הצד המצרי.

כך או כך, מדובר בצעד נוסף המדרדר את יחסי ישראל-מצרים והנראה כפירוק נדבך חשוב ביסודות התומכים של יחסי שתי המדינות. האם יש כאן סימן לבאות? ממשלת ישראל השתדלה להמעיט בחשיבות ביטולו של ההסכם מתוך רצון שלא להחריף את העימות בתקופה כה בעייתית לקשרים עם קהיר ובתקווה כי בכל זאת יימצא פתרון. עם זאת, האם תוכל ממשלת ישראל לעבור בשתיקה על הפרה בוטה של התחייבויותיה של מצרים כלפיה? יהיה בכך עידוד להמשיך לזלזל בהסכמים עם ישראל, ו"האחים המוסלמים", האמורים להוות את בסיס השלטון במצרים, יראו בכך חולשה שללא ספק הם ירצו לנצל בעתיד.

לאתר מגזין מראה
המאמר פורסם לראשונה באתר "המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה".
הכותב היה שגריר ישראל ברומניה, מצרים ושבדיה, וכיום הוא משמש עמית מחקר ב"מרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה".
תאריך:  11/05/2012   |   עודכן:  11/05/2012
צבי מזאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גז בין המְצָרִים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תזכורת
12/05/12 20:16
2
מקס פאואר
12/05/12 22:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני מספר שנים ביקר בישראל טארק חֶגִּי, אינטלקטואל מצרי, ונכחתי בהרצאה שנתן. הרושם שהוא עורר בי היה גדול, בעיקר מפני שהוא דיבר בכנות ובפתיחות על הפגמים הרבים והעמוקים המצויים בחברות הערביות. דבריו היו שונים מדבריהם של מרבית הדוברים הערביים, שכן אלה מנסים בכל כוחם לחפות על פגמים שבחברות שלהם, להסתירם ולהדחיקם, בעיקר בשל הבושה ותחושת הנחיתות שפגמים אלו גורמים להם.
11/05/2012  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מטבריה הדיגיטאלית ועד לאיש שעבר את מהירות הקול. על התנ"ך ואדמות שכונת האולפנה, על מנהיגי דור המחאה ועל חפצי קדושה
11/05/2012  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
הרגישות אינה נמנית במניין תרי"ג המצוות. אי-אפשר לצוות עליה כפשוטה ואין מסגרת משפטית קרובה לייסר ולהעניש בה מי שאין לה מקום בחדרי לבבו. היא נותרת על כן כמידה, זוכה לברכה כשהיא מתגלית בהתנהלות ובאורח דיבורו של אדם ולגינוי כאשר האדם המנוגב ממנה עוטה תחתה בוטות. מדי פעם פוגשים במי שרואה ברגישות חולשה, כניעה להלוך נפש, ולא אחת במי, שלהפך, רואה בהיעדרה של רגישות עדות מובהקת לשליטת המוח הבלתי משוחד על השיפוט המשוחרר מכל הטיה. ואף על-פי כן היא מרחפת לה הרגישות כנותנת טעם למצוות. " וְגֵר לֹא תִלְחָץ וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות פרק כ",ט') היא אזהרה שאינה מנומקת נימוק מוסרי אם כי אין ספק כלל כי אימפרטיב מוסרי מחייב את האדם להימנע מללחוץ את החלש ממנו. "ואַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר", פונה עם זאת אל הרגש, אל חובה אנושית לקחת בחשבון בכל מעשה ומעשה לא רק את האסור ואת המותר ביחס לאחר אלא את האדם שבאחר, את לבו ואת שברון ליבו, שהדרך היותר נכונה להעלותו על הדעת הוא להשוותו לשבר הלב שהיה מנת חלקו בעבר של מי שיש בכוחו היום להתעלם מזולתו.
11/05/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
פרשת בהר עתירה במצוות חברתיות, שבמרכזן מצוות שמיטה, גאולת קרקעות ושחרור עבדים בשנת היובל, כמו גם איסור הונאה, תמיכה בעניים ואיסור הלוואה בריבית (מבחינה זאת יש דמיון בינה לפרשת משפטים). אך בראש ובראשונה ראוי להתמקד בקושייה המתעוררת כבר בתחילת הפרשה.
11/05/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
קרוב למרכז העיר מודיעין במקום הומה כלי רכב מבני מגורים וגני ילדים (אחד מהם "גן שרקרק") חוזרים בכל שנה השרקרקים מאירופה לקנן ולגדל את צאצאיהם בארצנו.
11/05/2012  |  יצחק אלהרר  |   מאמרים
להעמיד אותם למבחן  /  מנשה שאול
רוח צה"ל  /  יובל ברנדשטטר
הרע במיעוטו  /  עמנואל נבון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il