|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"תיקון חצות"

האם אפשר וכיצד לקדם "שלום" עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה? בפני מדינת ישראל עומדת רק דרך אחת לשנות את המציאות האזורית שינוי יסודי
09/11/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
פערי השקפות ומדיניות. נשיא ארה"ב, ברק אובמה [צילום: AP]

מקורות ופרשנים שונים עוסקים בימים אלה בשאלה האם אפשר לשקם את יחסי ישראל-ארה"ב, ואם כן, כיצד ראוי לעשות זאת. נראה שברק אובמה ה"כביר" הפך אצל לא מעטים לאובמה ה"מסכן", ובתור שכזה, הלב היהודי נכמר על המכה הפוליטית שספג לאחרונה בבחירות האמצע, ומכאן השאלה: "אז מה עושים עכשיו?".

חייבים להודות על האמת, שלא אצל כולם המניע הוא רחמנות גרידא, בעלי-עניין שמחפשים להחזיר את ארה"ב למעמד של פוסק-על ביחסי ישראל עם העולם הערבי, ולהניח לו מחדש לעזור לישראל לעזור לעצמה, ויש סתם פחדנים; רוב הנציגים הדיפלומטיים של ישראל לשעבר בארה"ב בדור האחרון נמנים על האחרונים. סוג אחד של גישה מציג עמי דור-און במאמרו: "דווקא עכשיו דרוש 'שולם' עם אובמה" (6.11.14, News1). אני מקבל את הגישה שגורסת שבמערכות יחסים בין מדינות, בעיקר דמוקרטיות, שבהן המנהיג איננו כל-יכול, היחסים האישיים הם רק פן אחד של המכלול ובדרך כלל לא הפן המרכזי. ועם זאת תמיד טוב ששיתוף שנובע מאינטרסים נשען גם על הבנה ואהדה אישית.

לדעתי, הבעיה האמיתית ביחסי ישראל-ארה"ב אינה היחסים האישיים ה"מקולקלים" בין המנהיגים, אלא פערי ההשקפות ופערי המדיניות שעיצב ממשל אובמה מול ישראל ומעמדה במזרח התיכון על יסוד השקפות אלה. מפערים אלה נגזר גם האופן בו רואה הממשל את אזורנו במארג האינטרסים העולמי של ארה"ב. יסודות אלה לא השתנו אחרי הבחירות האחרונות. דעת מעצבי המדיניות האמריקנים שונה מהדעה הישראלית לגבי סוגיות פרטניות שונות, ובה בעת הם מעריכים שהתקרבות לישראל תפגע עוד יותר באינטרסים האמריקניים הפגועים באזור כבר בלאו הכי; על כן הם נמנעים מכך והדבר אינו עומד להשתנות.

לכן, לא יפסקו החיכוכים ולא ישתפר באופן ממשי מצב היחסים. שיפור יכול לבוא רק אם תתחשב ארה"ב יותר באינטרסים האסטרטגיים האזוריים של ישראל, משום שלגבי ישראל אלה סוגיות קיומיות או חשובות ביותר, שאין היא יכולה או מוכנה להתפשר עליהן. או יתחולל באזור שינוי מהותי שיחייב שידוד מערכות. שינוי אפשרי אחד הוא התנהלות אחרת של ישראל מול הפלשתינים מזה ומול האזור והשינויים המתחוללים בו, לרבות תוכנית הגרעין האירנית, מזה.

קל להבין שארה"ב מחפשת משענות אסטרטגיות באזור, על-רקע הנסיגה שלה ממנו אשר קורמת עור וגידים עם השלמת הנסיגות מעירק ומאפגניסטן, והפקרת סוריה. מעצמות נוהגות תדיר לפעול בעזרת או באמצעות "פרוקסיס" (סוכני השפעה, או שליחים מסוג כזה או אחר). בעבר, מול בריה"מ, ובחסות ארה"ב החלטית וחזקה, מילאה ישראל תפקיד זה מול ה"פרוקסיס" הסובייטים מצרים וסוריה. מאז החליטה ישראל להיות "הפודל האזורי", ועוד יותר מאז הכשילו אותה אולמרט ולבני במלחמת לבנון השנייה כישלון חריף, ביצעה ארה"ב - עוד בימי בוש - הערכה מחדש של ערכה האסטרטגי של ישראל לארה"ב, והגיעה למסקנה שאובמה מדגים אותה שנה והדגם מאז נבחר לנשיא: הוא מדבר עם אירן, עם טורקיה, וניסה לדבר עם מצרים של מורסי - ישראל: יוק.

במדיניות של אובמה נועד לישראל תפקיד מרכזי אחד: למזער את הסכסוך עם הערבים באמצעות ויתורים ישראלים מהותיים, כדי להקל על מימוש המדיניות האזורית החדשה. ארה"ב פועלת לשכנע את ישראל למלא תפקיד זה, וראש הממשלה נתניהו למעשה אינו משתף פעולה עם מגמה זו מסיבות מובנות. מבחינתה של ארה"ב, ובניגוד לקונספציות ישראליות מקובלות מטעמי נוחיות או שגרת-מחשבה, ישראל אינה נתפסת כיום כמעצמה אזורית, פשוט משום שהיא אינה מתנהגת ככזו.

ארה"ב שומרת על יכולותיה הצבאיות של ישראל להגן על עצמה, אבל כושר זה לבדו אינו מקנה לישראל עמדה של כוח אזורי. אם לא תוכיח ישראל שהיא כוח אזורי משפיע ומעצב התפתחויות, שום תיקון שטחי של יחסים אישיים לא ישנה את מעמדה האסטרטגי בעיני ממשלי ארה"ב - לא הנוכחי, ולדעתי גם לא בעיני הממשלים הבאים. סימפטיה היא דבר טוב, אבל ביחב"ל היא אינה מספיקה. מול אירופה המצב ביסודו דומה, עם הבדלי גוונים בשיקולים שונים, בעיקר בתחום הכלכלה, הסחר וההגירה ההמונית.

הואיל וארה"ב גימדה כבר במשוואה האסטרטגית שלה את מעמדה של ישראל באזור, והואיל וישראל מחזקת מסקנה זו בכל דפוסי ההתנהלות שלה לפחות מאז מלחמת לבנון השנייה, צריך לצפות ל-More of the same גם בשארית ימי שלטונו של אובמה - עם חיוך או בלעדיו.

הדרך האחת

בפני ישראל עומדת רק דרך אחת לשנות מציאות אזורית שינוי יסודי. לנצל את יתרונותיה היחסיים - בראש ובראשונה עוצמה צבאית, כדי לבצע בפועל מדיניות של קביעת עובדות בשטח, שתאיין יוזמות שליליות באו"ם ובמסגרת אחרות - כך הכל יבינו שישראל אינה הולכת להתבטל מפני רצונותיהם. בעולם שסולד מהצורך להקריב משהו שאינו חיוני לו ממש, זו אסטרטגיה נכונה. זו גם האסטרטגיה של דאעש ושל הטרור בכלל. אולם, באופן זה יתנהלו הדברים תוך חיכוך מתמיד עם הממשל האמריקני ועם אירופה שיבקשו לעצור או למתן שינויים שלא ברור לאן ולמה הם מובילים במורד הדרך.

השלמה של המהלך הקודם היא להציג בפני הממשל האמריקני עמדה חדשה, שחותרת למבנה גאו-פוליטי ריאלי יותר של פתרון יהודי-ערבי אינטגרטיבי בארץ-ישראל כולה. השעה היא שעת כושר בשעה זו שהסכמי סייקס-פיקו, שהיו בסיס לעיצוב המדינות באזור כולו וגם לתוכנית החלוקה ההזויה של 1947, קורסים. ההגדרה היא עדיין שתי מדינות לשני עמים - אחת יהודית ואחת ערבית, ולא שום דבר אחר. אולם המטרה שונה והשיטה שונה: המטרה היא לתקן חלק מליקויי הסכמי סייקס-פיקו, והשיטה היא הכרעה בשאלת חלוקת ארץ ישראל המנדטורית וקביעת גבולות שיניחו מבחינה ביטחונית ולאומית גם את דעתה של ישראל ויבטיחו את ביטחונה. באמצעות הסדר חדש ומציאותי יותר מתוכנית החלוקה של 1947.

הדילמה המרכזית היא בחירת מסלול התקדמות לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי. על סדר היום שלוש תוכניות שלדיות, או שלושה קונספטים מרכזיים:

א. התוכנית הערבית - חיסול ישראל והקמת מדינה רב-לאומית במקומה שבה למוסלמים רוב ברור; השיטה תותאם ליכולות ולנסיבות ותמצה כל מה שניתן לרבות אמצעים מדיניים, טרור, מלחמת גרילה ומרי אזרחי.

ב. "מתווה אוסלו" - כאן הכוונה למתווה שהוא כביכול תוצאת הבנות ישראליות ערביות בתמיכה בינלאומית. מתווה זה מדבר על הקמת מדינה ערבית נוספת בתחומי ארץ-ישראל המערבית שמכונה "פלשתין". הרעיון המרכזי כאן מטושטש ולכל צד ל"הסכמה כביכול" - ישראלי, ערבים, והקהילה הבינלאומית - מטרה אחרת.

לערבים, שלב בתוכנית השלבים המכוון להשגת התוכנית הערבית, סעיף א' דלעיל.

ליהודים, ניסיון להגיע לקץ הסכסוך על בסיס מתווה הזוי שאין לו משפט קיום ממשי בשטח, תוך התעלמות מעובדה זו. המכשול העיקרי - שהסכמה ערבית למתווה אוסלו אינה מגלמת הכרעה בשאלת הסכסוך והשלמה עם ישות לאומית יהודית במרחב.

לקהילה הבינלאומית: הורדת נושא הסכסוך מסדר-היום העולמי, יהיה המחיר אשר יהיה. אירופה מוכנה גם לוותר על קיומה של ישראל, ואחרי השואה עמדה זו צריכה להיות "מובנת" למדי, ואם לא מובנת אזי צפויה... ארה"ב עדיין לא הגיעה לציניות דומה, אבל ממשל אובמה מתקרב אליה. והערבים עדיין מתנהלים לאור מטרה א' לעיל.

ג. מתווה חדש - ליבת המתווה החדש היא סדר אזורי חדש, שמתקן את חולשות ההסדר הנוכחי שנגזר מהסכמי סייקס-פיקו על-רקע התמוטטות הסכמים אלה. ליבת המתווה החדש כוללת גם סיום הסכסוך וגם השלמה כחלק אינהרנטי מההסדר הגיאו-פוליטי, ומאיינת באותו מהלך עצמו את הדרישה להחזיר דברים לקדמותם, לרבות זכות השיבה לפליטים, ומציעה לאלה חלופות מימוש ריאליות. חלק שלישי בליבת המתווה החדש הוא כוללנותו - שילוב כל הצדדים בעיצובו והוצאתו לפועל בליווי מחויבות בינלאומית בראשות ארה"ב. חלק רביעי בליבת המתווה הוא הסרת רעיון החלפת המדינה היהודית במבנה מדיני אחר מסדר היום הבינלאומי.

תוכנית כזו אמורה לייצב את רעיון מדינות הלאום באזור לפחות בקבוצת המדינות המתונות יחסית. מאחר שרעיון זה עומד בבסיס המהלכים החתרניים והאלימים של האיסלאם הקיצוני החותר ל"חליפות מרחבית" חדשה. יש בו תרומה חשובה מאוד לייצוב האזור ולמלחמה באיסלאם הקיצוני. במילים אחרות: התוכנית דורשת התייצבות אמריקנית (ואירופית, תחת לחץ אמריקני) מאחורי צרכי הביטחון והקיום ארוך-הטווח של ישראל.

בתמורה לכך תתחייב ארה"ב למניעת נשק גרעיני מאירן לפני תום הקדנציה של אובמה, ותהיה לשושבין הראשי של המהלך. ארה"ב, אירופה ומדינות מפותחות אחרות, לרבות המדינות מפיקות הנפט, יערבו לשיקום כלכלי נרחב של האזור; בראש ובראשונה יישוב הפליטים שנותרו מ-1948 במרחב ארץ ישראל המנדטורית, או במדינות שכנות. ישראל תספק את הכוחות והאמצעים הדרושים ליישום במרחב השליטה שלה, וירדן במרחב השליטה שלה. המהלכים נגד תוכנית הגרעין האירנית יהיו של קואליציה בינלאומית רחבה בהשתתפות ישראל ומדינות האזור המתונות בהנהגה אמריקנית.

ארה"ב וישראל הן שצריכות למכור במשותף את הרעיון השלם למדינות הסוניות המתונות - הסדר אזורי. גישה זו מחייבת הוצאת הרשות הפלשתינית מהמשחק, שילוב ערביי איו"ש ועזה בירדן, הסכמי שלום ופיתוח אזורי, נטרול המעורבות האירופית, למעט בתחומי הכלכלה והפיתוח, ויישוב בעיית הפליטים בירדן או במדינות אחרות באזור. מובן שיש לפתח פרטי רעיון זה פיתוח נוסף ולעצב את יישומו במסגרת מפת דרכים חדשה ורלוונטית.

סיום הקדנציה של אובמה כאשר מהלך מסוג זה יוצא לדרך, נתמך על-ידי הקונגרס האמריקני כולו, מייצר תשתית הפתרון למלחמה בדאעש ובארגונים האיסלאמיים הפונדמנטליסטים ומחסל את איום הגרעין האירני - הוא הישג-על לאובמה, סיבה לשינוי מדיניותו האזורית והצדקה חד-משמעית לפרס הנובל לשלום שקיבל לא מכבר.

תאריך:  09/11/2014   |   עודכן:  09/11/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"תיקון חצות"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו מץ מיץ
9/11/14 17:58
2
דן ה
10/11/14 03:32
 
רפי לאופרט
10/11/14 11:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מאיים בשיתוק נמלי הים ושדות התעופה הישראלים בעימות הבא שיהיה בין ארגונו לבין ישראל. "עליכם לסגור את הנמלים ושדות התעופה שלכם. לא תמצאו פיסת אדמה אחת בכל פלשתין שלא יגיעו אליה הטילים מלבנון", הצהיר בנאום טלוויזיוני שנשא בפני השיעים החוגגים היום את חג העשוראא. דבריו כוונו ביחס להערכות של קצינים בכירים בצה"ל, שפורסמו השבוע ושעל פיהן במלחמת לבנון השלישית ייסגרו נמלי הים ונתב"ג החל מן היום הראשון לעימות הצבאי.
04/11/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
רבים בישראל, כולל ראש הממשלה ושריו, רואים את הארגונים השונים של האיסלאם הפוליטיים כמקשה אחת, ואינם מבחינים בין האחים המוסלמים\חמאס, חיזבאללה, סלפים, ג'האדיסטים, ארגוני אל-קאעידה כגון דאעש, חזית התמיכה ובוקו חראם (למשל, נתניהו: "חמאס הוא דאעש ודאעש הוא חמאס", הארץ 21.8.14). כל הארגונים הללו נתפסים כמוסלמים-פנאטים, אנטי-ישראלים, אנטישמים, אנטי-מערביים ואנטי-דמוקרטים, ולא היא!
03/11/2014  |  משה מעוז  |   מאמרים
אחד המשפטים הרווחים ביותר בנושא הר-הבית, המקובל כאמת היסטורית, הוא "שמירת הסטטוס קוו כפי שקבע משה דיין בשנת 1967". כל הפוליטיקאים הקשקשנים יודעים להזהיר מפני "שינוי הסטטוס-קוו כפי שנקבע ב-1967". והסטטוס קוו הזה, כך יודעים כולם, הוא שהערבים עולים להר-הבית באופן חופשי, וליהודים יש שעות מוגדרות קצרצרות של ביקורים, רק בקבוצות ותוך ליווי משטרתי על כל קבוצה, וכאשר קבוצה אחת שוהה בהר הקבוצה השנייה ממתינה עד לסיום הסיור של הראשונה, בטרם תורשה היא לעלות.
31/10/2014  |  חגי הוברמן  |   מאמרים
ירדן מזהירה כי כל שינוי בסטטוס קוו הדתי במסגד אל-אקצה עלול לסכן את הסכם השלום עם ישראל. בטקס לציון עשרים שנה לַהסכם במרכז רבין בתל אביב, אמר (יום א', 26.10.14) שגריר ירדן בישראל, וואליד עובידאת, כי פגיעה בסטטוס קוו והמשך בניית ההתנחלויות בשטחים סותרות את המשפט הבינלאומי ואת המשפט ההומניטרי, ואם יימשכו - יעמידו בסכנה את הסכם השלום בין שתי המדינות".
27/10/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבהיר כי הסטטוס קוו בהר-הבית, שעל פיו מותרת תפילת מוסלמים ואסורה תפילת יהודים במקום - יישמר. "ראש הממשלה חזר והבהיר בשבועות האחרונים שאין כל כוונה לבצע שינוי בסטאטוס-קוו בהר-הבית ומי שמעורר את הפרובוקציות אלו גורמים פלשתינים קיצונים", נמסר מלשכת ראש הממשלה.
22/10/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il