|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מישהו ראה את שרת המשפטים?

הגיע, סוף-סוף, הזמן שאיילת שקד תתערב בסכסוך המכוער, היצרי והמתוקשר הקיים בין פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, מצד אחד, לבין נציבת הביקורת על הפרקליטות, מצד שני ויפה - יפה שעה אחת קודם
14/12/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השרה איילת שקד [צילום: הדס פרוש / פלאש 90]

כל יום העובר וחולף מבלי ששרת המשפטים, איילת שקד, תיטוש לרגע כסא "המיניסטר שלה", תרד אל העם ותיטול חלק פעיל ומכריע במאבק ההישרדות הכוחני, המכוער והמביש, בכל הכבוד הראוי שמנהלים היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בצוותא-חדא עם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן אל מול ונגד סמכויות הביקורת הפרטנית והאישית על פרקליטים ופרקליטות, בשירות המדינה, שיש לנציבות ולנציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, מחליש באופן חד-משמעי מעמדה כשרת משפטים ומחריף השאלה, מי הוא בעל סמכויות ההחלטה האמיתית, במאבק המתנהל בין בעלי תפקידים בכירים אלה, בצמרת המשפט בישראל?

הגלגול הקודם, בסכסוך המתוקשר שבין נציבות הביקורת על הפרקליטות, לבין מי שהינם כפופים, לכאורה, לביקורתה של נציבות ביקורת זו, קרי, היועץ משפטי לממשלה, פרקליט המדינה ושאר מאות הפרקליטים והפרקליטות המועסקים בשירות המדינה וזרועותיה השלטונית הסתיים, בכפיית גוף בדיקה בראשותו של שופט בית המשפט העליון, בדימוס, אליעזר גולדברג, על אנשי הפרקליטות, בידי שרת המשפטים. שרת המשפטים, איילת שקד, הבהירה לאנשי הפרקליטות שהתנגדו, אישית, להצבתו של השופט, אליעזר גולדברג, בראש ועדה שכזו, כי אם תימשך התנגדותם זו, הרי היא תפעל לעיגון סמכויות ביקורת נציבות הביקורת בחוק. האיום הצליח ואנשי הפרקליטות נסוגו מהתנגדותם זו.

דוח ועדת הביקורת של השופט, בדימוס, אליעזר גולדברג, מונח כשכלולות בו מסקנות חדות, חריפות, ברורות ונקיות מכל ספקות שהן מזה מספר שבועות בידיה של שרת המשפטים ו"מתחנן", פעם אחר פעם, מעשה של יומיום ושעה שעה, בפניה, כי היא תפעל ליישום מסקנותיו והמלצותיו של גורם בדיקה זה. הקרב המחודש בין היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, בצוותא-חדא אל מול נציבת הביקורת על הפרקליטות ניטש הפעם - מחדש ובמלוא עוזו - על סמכויות הביקורת הפרטנית, שיש וגם/או שאין, לכאורה, לנציבת הביקורת על הפרקליטות, לבחון ולבקר מעשיהם וגם/או מחדליהם הנטענים של פרקליטים ופרקליטות בשירות המדינה, אגב עבודתם השוטפת.

למי שאינם בקיאים בנבכי עילת הסכסוך העכשווי ובפרטיו של "הדם הרע והמחודש" הקיים - כיום - בין היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, בצוותא-חדא, אל מול נציבת הביקורת על הפרקליטות, נבהיר, כי הויכוח הקיים, עתה, נסב סביב קביעתה של גרסטל - על-רקע שינויים שניסתה הפרקליטות להכניס בתצהיר שהגיש ראש המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, לבית-הדין האזורי לעבודה - והתייחסותה של נציבת הביקורת, לכך. משמצאה נציבת הביקורת, אגב עבודת הביקורת השוטפת שלה, כי ד"ר חן קוגל התבקש - לכאורה - בידי עו"ד רחל שילנסקי, העומדת בראש תחום העבודה בפרקליטות, למחוק דברים שכתב בקשר לעמדותיו בעניין פסיקת בית המשפט, בתיק זדורוב ובאשר להתערבות גורמים חיצוניים במינויים במכון לרפואה משפטית, נקטה היא עמדה פרטנית ודווקנית, בקשר לכך.

גרסטל קבעה, בין היתר, כי: "כלל לא ברור כיצד ניתן למנוע מד"ר קוגל להביע עמדה מקצועית טהורה, גם אם היא סותרת את עמדת המדינה בתיק זדורוב". עוד קבעה גרסטל, בביקורתה זו, כי בעניינו של ד"ר חן קוגל, דובר בתצהיר עשוי וגמור שכל ניסיון שינוי שלו, מהווה התערבות, לכאורה, בעדות ראשית של עד. בתגובה, שלח פרקליט המדינה מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, בו טען הוא שלנציבות הביקורת על הפרקליטות, אין כל סמכות למתוח ביקורת על ההתנהלות בעניין זה, שעה שההחלטות בקשר לכך נעשו ביוזמת היועץ המשפטי לממשלה. במכתבו ליועץ המשפטי לממשלה, כותב פרקליט המדינה בין היתר כי: "הנציבה חרגה מסמכותה בכמה מישורים והחלטתה מוטעית משפטית גם לגוף העניין". עוד כתב פרקליט המדינה, במכתבו זה, כי: "אם החלטה זו לא תבוטל על ידך, והפרקליטות תידרש לפעול על-פי העקרונות שנקבעו בה, לא יתאפשר לדעתי המשך התנהלות סביר של פרקליטות המדינה במישור המנהלי והאזרחי".

כפי שפורסם אתמול בעיתון "גלובס", הרי היועץ המשפטי לממשלה ממתין, לכאורה, לתגובתה העניינית של נציבת הביקורת לפניית פרקליט המדינה אליו, שכן במכתב תשובה - מאתמול - לפרקליט המדינה, הבהיר הוא לו, כי העביר טענותיו להתייחסות נציבת הביקורת ורק לאחר מכן ייתן הוא החלטתו הסופית, בנושא.

מתברר ומסתבר, כי עצם עובדת המתנתו, לכאורה, זו של היועץ המשפטי לממשלה לתגובת נציבות הביקורת, לא מנעה ממנו לכתוב באותו מכתב עצמו כי בשל העיכוב במסירת תגובת הנציבה וכדי להימנע מיצירת חוסר בהירות בדרך בה על פרקליטי המדינה לנהוג, מנחה הוא אותם להמשיך לנהוג כפי שנהגו עד כה. עוד מוסיף וכותב הוא במכתבו - שפורסם אתמול, בידי העיתונאי, חן מענית בעיתון "גלובס" - "אין להציג בבית המשפט עמדות של מיוצג אשר אינן עולות בקנה אחד עם העמדה המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו". במכתב זה נכתב עוד, כי: "נכון שמייצגי המדינה בערכאות מטעם היועהמ"ש ימשיכו לנהל שיג ושיח מקצועי עם המיוצגים על ידם, לגבי תוכן התצהיר שיוגש לביהמ"ש, והם יהיו רשאים, במקרים המתאימים, לדרוש השמטת עמדות אישיות (להבדיל מעובדות רלוונטיות) של בעל התצהיר, הסותרות את העמדה הרשמית של היועץ המשפטי לממשלה".

למרות כלליותם של דברים, במכתב זה, הרי קשה לנתק אותם מביקורת הנציבה על הפרקליטות, על-רקע התערבותה, לכאורה, בניסוח תצהירו של ד"ר חן קוגל, בהליך בבית-הדין האזורי לעבודה.

בכל הכבוד הראוי, הרי היועץ המשפטי לממשלה אינו שופט וכן אמורים הדברים באשר לפרקליט המדינה. שניהם נושאי תפקידים בכירים במערכת המשפט שנבחרו וגם/או מונו לתפקידם, לאחר שמעולם מעולם לא עסקו במלאכת השפיטה. גרסטל לעומת זאת - הגם שגם היא נבחרה וגם/או מונתה לתפקידה כנציבת הביקורת על הפרקליטות, עסקה שנים שנים הרבה במלאכת השפיטה.

זאת ועוד. בהמלצות שופט בית המשפט העליון, בדימוס, אליעזר גולדברג, לעניין תפקוד נציבות הביקורת על הפרקליטות, כתב הוא בנוגע ליועץ המשפטי לממשלה בין היתר דברים כדלהלן: "אינני סבור כי יש להחריג את היועץ המשפטי עצמו מסמכות הנציב לברר תלונה עליו. היועץ המשפטי אינו רק אחראי לכל זרועות התביעה הפלילית ועומד בראשה, הוא נוטל אישית חלק פעיל ומכריע בהחלטות הנוגעות לתיקים רגישים ובעלי עניין ציבורי". עם זאת, הוסיף השופט גולדברג, בהמלצותיו אלה וציין, כי: "מדובר אך ורק בבירור תלונה הנוגעת להתנהלותו או התנהגותו, ולא על טיבן של החלטות שיקבל".

המלצות אלה, המכפיפות וכופפות, לכאורה, היועץ המשפטי לממשלה לסמכות נציבות הביקורת על הפרקליטות, לברר תלונות עליו, חייבות לדעתנו אנו, להביא לפסילת היועץ המשפטי לממשלה, באופן גורף, מלעסוק בל שאלה הנוגעת לסמכותה וגם/או מלעסוק בכל שאלה, הנוגעת לחוסר סמכותה של נציבות הביקורת על הפרקליטות, בשל ניגוד עניינים מובנה - לכאורה. זו היא שוב הזדמנות חוזרת לחזור ולהעלות, הצעותינו הקודמות בעבר, לפיה תעוגנה סמכויות נציבות הביקורת על הפרקליטות, בחוק. כך יימנע הצורך מלהיזקק לפרשנותו של היועץ המשפטי לממשלה, בשאלת היקף וגדר סמכויותיה של נציבות הביקורת על הפרקליטות, שכן עניין זה יוסדר, יתוחם וייקבע, בחוק ברור ומפורש.

כל האמור, המוצע והמפורט, קודם לכן, אינו פוטר שרת המשפטים הנוכחית "מלרדת אל המגרש", ליטול משרוקית השופט, ממי שלדעתנו אנו בכל הכבוד הראוי מנעו וממשיכים למנוע ממנה, שלא בסמכות, שלא ברשות ובניגוד גמור להוראות חוק, מלעשות שימוש נכון, נבון ובמושכל, במשרוקית זו, כמו-גם בכוח החלטה הנובעת משריקה נכונה, מדויקת ובזמן אמת בה. הגיע, סוף-סוף, הזמן שאיילת שקד תתערב בסכסוך המכוער, היצרי והמתוקשר הקיים בין פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, מצד אחד, לבין נציבת הביקורת על הפרקליטות, מצד שני ויפה - יפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים בתקופה זו עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  14/12/2015   |   עודכן:  14/12/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו בשעון שוויצרי מסדרת ייצור ותיקה וממוסדת עובדת השיטה. תחילה נוצר תקדים משפטי מחייב, מרענן, עד מדהים, בערכאה הראשונה ולאחר מכן נמוג תקדים משפטי מחייב, מרענן, עד מדהים זה, בקול ענות חלושה, מכוח הסדר דיוני אליו הגיעו הצדדים, במסגרת ערכאת הערעור. קביעותיה העובדתיות ומסקנותיה המשפטית של הערכאה השיפוטית הקודמת - שיצרה התקדים המשפטי, המחייב, המרענן, עד מדהים - מבוטלות, בהסכמת הצדדים, במסגרת פסק-הדין שניתן בערעור ואינן מחייבות עוד. הצדדים מסכימים במצב דברים זה על הסדר שיחליף התקדים, באופן שהתקדים מתמוסס עד מתבטל, כליל. לאחרונה, "שוכללה" השיטה ובמסגרת ערכאת הערעור ניתן תוקף להסדרי פשרה, ההופכים להיות חסויים וסמויים מן העין הציבורית, עד שהמתבונן מן הצד, הזר להליך המשפטי עצמו, אינו יודע, כלל וכלל ולעתים, אף לא ידע, לעולם מה הוחלט בערכאת הערעור, במתן תוקף מחייב של פסק-דין להסדר דיוני זה וגם/או אחר.
13/12/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הכריכונים החמודים הקטנטנים והסקסיים האלה, המוגשים לכם בחלק ממסיבות העיתונאים והתקשורת של מפלגת ת "הבית היהודי" הם כשרים לחלוטין. אם אתם - במקרה שומרי כשרות ואפילו שאין כיפה סרוגה ענקית (של נוער הגבעות) או כיפת סרוגה פריזבי שטוחה (של צעירי הישיבות התיכונות ונפתלי בנט) או כיפה סרוגה "בעלבתית" עם נוכחות בורגנית מרגיעה (של הרב אליהו מיכאל בן דהאן, מוטי יוגב ו"יוגבים" אחרים שכמותו) מכסה על שערותיהם וגם/או על מה שנותר משערותיכם, נא לא לדאוג. הכשרות הינה - עדיין - אחד מהעקרונות הבולטים, שניתן לקרוא עליהם - ובהרחבה - במצע של תנועת: "הבית היהודי - מפד"ל החדשה לכנסת ה-18".
09/12/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
חוק פיקוח אלקטרוני על עצור ועל משוחרר על תנאי (תיקוני חקיקה), התשע"ה - 2015, אשר נכנס לתוקפו, זה לא מכבר, בתאריך 16.6.2015 ונוסף - כסימן ג1 - לחוק המעצרים, שינה, לחלוטין, מהותו המשפטי של השימוש באיזוק האלקטרוני. חוק זה שינה גם הכללים החלים, בחובו ובגדרו של איזוק אלקטרוני זה. כך חוזר וקובע פעם נוספת בית משפט העליון (כב' השופט, ד"ר יורם דנציגר), בהחלטה שניתנה בערר שהוגש על-ידי המדינה להותיר עצור, בשם מנחם סעדון, כשהוא אזוק באיזוק אלקטרוני, הגם שלא ניתן לפקח - פיקוח מלא - על תנאי מעצרו של העצור, מנחם סעדון, באיזוק אלקטרוני זה.
07/12/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מפכ"ל המשטרה החדש, רנ"צ רוני אלשיך, כינס (יום א', 6.12.15) את הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל, קצינים וקצינות מדרגת סגן ניצב ומעלה, במכללה הלאומית החדשה לשוטרים בבית שמש. זאת כדי להעביר להם, בקליפת אגוז ובקצירת האומר, את ה"משנה" שלו, ה"אני מאמין" שלו - על ה"נהלים" החדשים. במשטרה הוחלט, לא לדברר את הכנס. אחרי הכנס הגדול, כינס המפכ"ל אלשיך גם מפקדי התחנות. להלן עיקרי הדברים:
גובה ושיעור הקנסות שהטיל מבקר המדינה, השופט בדימוס, יוסף שפירא - בסוף השבוע החולף - על אותם חברי כנסת שעברו על הוראות חוק מימון מפלגות, בכל הקשור לחריגתם מהכספים המותרים לשימוש, במסגרת מימון הבחירות המקדימות, לפי הוראות החוק, מדהים - בכל הכבוד הראוי - בגיחוכו. כך למשל הוטל קנס בגובה -12,000 שקלים על חבר הכנסת, לשעבר, אבי וורצמן מסיעת "הבית היהודי", בשל חריגה של למעלה מ-200 אלף שקלים, מתקרת ההוצאות המותרת על-פי חוק מימון מפלגות, אי-שמירת אסמכתאות בגין תרומות והוצאות שלא השתקפו, לכאורה,בדוח הכספי שהגיש חבר כנסת, לשעבר, אבי וורצמן, בגין פעילותו הכספית, בתקופת הבחירות האחרונה.
06/12/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il