|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דוח המבקר על מבצע צוק איתן

צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת למאבק במנהרות

תוכנית מ-2008 לא יושמה במלואה עד המבצע תחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה נפגעה בשל מהלכים ממשלתיים חיל-האוויר לא היה מוכן לפעולה נגד המנהרות רק מחצית מהמנהרות נוטרלו ב"צוק איתן"
28/02/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
המשימה לא הושלמה [צילום: דובר צה"ל]

פגיעה ביישובי עוטף עזה
בשנים שלפני "צוק איתן" שחק משרד הביטחון באופן משמעותי את תקציב האחזקה של מרכיבי הביטחון ביישובי עוטף עזה, ואת תקציב ההתעצמות בהם שחק עד שהגיע לאפס בשנים 2013 ו-2014. זאת, אף על-פי שהצורך בהתעצמות במרכיבים אלה ובאחזקת הקיימים הלך וגבר עם השנים.

לפני מבצע צוק איתן עשה המשרד מספר מהלכים, שביחד עם העלייה במודעות של התושבים בעוטף עזה לאיום המנהרות, ערערו את תחושת הביטחון שלהם: ביטול האבטחה באמצעות חיילי הגנת היישובים; הוצאת מוצבי צה"ל מיישובים בעוטף עזה; הפסקת המימון של אימון כיתות כוננות באמצעות ימי מילואים; שינוי בהגדרות השכר של חלק מרכזי הביטחון השוטף-צבאי; ואימונים לא מספקים לרכזים ולכיתות הכוננות.

במהלך המבצע החליט המשרד לצאת לפרויקט שבמסגרתו יחוזקו המיגון ומרכיבי הביטחון ביישובי עוטף עזה. בנובמבר 2014 היו חסרים ליישובי עוטף עזה 120-100 מיליון שקל כדי להביאם ל"רמה סבירה" מול הצורך. בכמה יישובים אף נעצרה באמצע בנייתה של גדר חדשה, וכי התנהלות זאת החריפה את הפגיעה בתחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה ופגעה באמונם במערכת הביטחון.

צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת, מתואמת ומחייבת למאבק באיום המנהרות מרצועת עזה - קובע (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא מראה כיצד תוכניות לא הוכנו; ואם הוכנו - לא יושמו; ואם יושמו - היה זה בצורה חלקית בלבד.

בפברואר 2008 פרסם אגף התכנון את מפת הדרכים ללחימה במנהרות, אשר נועדה להתוות את בניין הכוח כדי לשפר את יכולתו של צה"ל להתמודד עם איום המנהרות. עד "צוק איתן", 6.5 שנים מאוחר יותר, וחרף הנחייתו של גדי איזנקוט (אז סגן הרמטכ"ל) בפברואר 2013 לאגף המבצעים ולזרוע היבשה "לבחון מיסוד של תפיסה מבצעית רב-זרועית המתבססת על ניסיון העבר, ידע מבצעי והתפתחות טכנולוגית להתמודדות עם האיום", לא הייתה קיימת תפיסה מבצעית מטכ"לית או תפיסה מבצעית רב-זרועית מאושרת, אלא טיוטה בלבד. העדר התפיסה המבצעית השפיע על מוכנות הכוחות ללחימה במבצע צוק איתן.

אגף המבצעים לא כתב תורת יסוד תחומית לצה"ל לנושא המנהרות. במסגרת התורות התחומיות של זרוע היבשה, ההתייחסות להתמודדות עם המנהרות באה לידי ביטוי, אם בכלל, באופן שולי ביותר, ועיקר הדגש היה על המנהרות ההגנתיות. לחיל הרגלים ולחיל ההנסה לא היו כלל פרקים בנושא. ההתייחסות של צה"ל לנושא השתנתה לחיוב בצורה משמעותית אחרי המבצע.

מרכיבים עיקריים בתחום בניין הכוח, כגון: ארגון הסד"כ, הגדרת הכשירויות הנדרשות מהיחידות השונות, גיבוש תורות וטכניקות, נהלים והוראות, תוכניות אש ייעודיות, הקמת מתקני אימון וניסויים, ציוד היחידות באמל"ח מתאים ואימונן - קודמו מעט בלבד או בכלל לא בשנים 2014-2008.

לא ניתן מענה התקפי

למרות העיסוק באיום המנהרות מאז מבצע "עופרת יצוקה" ב-2009, ולמרות הידע והניסיון שנצברו בנוגע לקיומן של המנהרות ההתקפיות והמנהרות ההגנתיות, לא ניתן בידי פיקוד דרום מענה התקפי למצב שבו יידרשו הכוחות הלוחמים להתמודד עם המנהרות כשייכנסו לרצועה, אלא בעיקר בהגנה ובבט"ש. זאת, על-אף הסבירות הגבוהה לסבב לחימה נוסף ברצועה.

בפועל, לא נעשה תהליך מבצעי שלם, ולא הייתה בידי צה"ל תוכנית מבצעית רלוונטית המספקת מענה מלא לאיום, כולל התמודדות עם המנהרות בשטח הרצועה. כאשר החל כבר תכנון מבצעי שכזה, היה זה זמן קצר ביותר לפני תחילת "צוק איתן", וחלק מהחטיבות שלחמו במבצע קיבלו את התוכנית או השלימו את ההכנות לביצועה רק תוך כדי המבצע.

בין 2008 ל"צוק איתן", הגורמים האחראיים להכשרת כוחות השדה ולאימונם ללחימה באיום המנהרות - זרוע היבשה והפיקודים המרחביים - לא עמדו במשימתם זאת. בשל כך, נאלצו כוחות אלה להתמודד בלחימה בשטח לחימה רווי מנהרות ללא הכנה יסודית, ובלי שפותח או שסופק להם האמל"ח הנדרש. חוסר ההכנה בלט במיוחד אצל הכוחות הייעודיים - יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות של חיל ההנדסה וכוחות ההנדסה הנוספים - שנועד להם תפקיד מרכזי בהתמודדות עם איום המנהרות.

פיקוד הדרום לא גילה אף מנהרה

חיל-האוויר בנה את כוחו במשך השנים להתמודד עם מנהרות מסוג אחר מאלה הקיימות ברצועת עזה. ב"צוק איתן" נדרש חיל-האוויר לפעול כנגד המנהרות ברצועה, ומצא עצמו עם יכולת התמודדות מצומצמת ביותר, כשחסרים לו ידע, מודיעין, תוכניות מבצעיות מתאימות, כשירויות ויכולות רלוונטיות. כוחות ההנדסה שנדרשו להשמיד מנהרות התקשו לבצע את משימתם עקב תקיפות חיל-האוויר אותן, והעדר נוהל בחיל-האוויר לפתיחה באש בשטחנו, מצביעים אף הם על ליקויים בבניין הכוח של חיל-האוויר ושל כוחות היבשה.

אף על-פי שחומרתו של איום המנהרות וכיוון התפתחותו היו ברורים לפיקוד דרום משנת 2008, וביתר שאת לאחר "עופרת יצוקה" בשנת 2009, פעל הפיקוד ללא תוכנית מוגדרת וסדורה, פיקודית או מטכ"לית, להתמודדות עם האיום בשגרה. רק נוכח גילוי מנהרה בשטחנו וההתמודדות איתה, בסוף 2013, גיבש הפיקוד תוכנית להתמודדות עם האיום בזמן שגרה, אשר אומצה בהמשך כתוכנית מטכ"לית. לפני מבצע צוק איתן לא הושלם מימושה, וגם לאחר המבצע נותרו פערים רבים.

למרות המאמצים הרבים שהושקעו עד "צוק איתן" לגילוי מנהרות התקפיות בשטחנו באמצעות אמצעים מכניים מסוימים (שהיוו את עיקר המאמץ בשגרה), לא גילה פיקוד דרום בעזרתם ולו מנהרה התקפית אחת. כל המנהרות ההתקפיות שנחשפו בשטחנו עד "צוק איתן" ובמהלכו התגלו באקראי או כתוצאה מפעילות חבלנית שהופעלה דרכן, למעט מנהרה שהתגלתה על-ידי כוחות בט"ש.

מתוך כלל המנהרות ההתקפיות שצה"ל תיעדף לטיפול במבצע, הוא השמיד את מחציתן וניטרל כמה נוספות, ואילו היתר שובשו בלבד או נותרו כשירות. מכאן נובע, שמשימה מרכזית וייעודית זו לא הושלמה.
התמודדות עם איום המנהרות / דוח מבקר המדינה
כשלים בהתמודדות המודיעינית, הטכנולוגית והמבצעית עם איום המנהרות לפני מבצע "צוק איתן" ובאופן חלקי גם אחריו

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
איתמר לוין
+נתניהו: איום המנהרות הוצג בצורה מפורטת
19:48 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שמבצע צוק איתן הסתיים בהצלחה רבה  ▪  ריבלין: להתמקד בתיקון הליקויים ולא במהלומות הדדיות  ▪  לפיד: הוכח שנתניהו התעלם מהאיום ולא אמר אמת לציבור  ▪  המשפחות השכולות דורשות נטילת אחריות
(נתניהו. "מכה קשה לחמאס" [צילום: קובי גדעון, לע"מ])
+המבקר שגה כאשר התעלם מההקשר הכולל
19:39 28/02/17  |  אריאל י. לוין   |   לרשימה המלאה
עמידרור, שהיה ראש חטיבת המחקר וראש המל"ל, סבור שאיום המנהרות לא היה קריטי כפי שתואר  ▪  "ראש הממשלה לא צריך לעסוק בפתרונות טקטיים"  ▪  "אם שרי הקבינט חושבים שאינם מקבלים די מידע - עליהם לשאול"
(פורום מצומצם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+שוב אותם כשלים מוכרים וקטלניים
19:38 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה הערות בעקבות הדוח: מי יוצא ממנו הכי רע, מיהו המנצח הגדול בעקבותיו, מה אמרו נתניהו ויעלון בזמן אמת, מה הכי מדאיג בהתנהגות שלהם כעת, כיצד יסקרו את הדוח שני העיתונים הגדולים ומדוע אנחנו נזכרים במלחמת יום הכיפורים
(שלושתם אחראים [צילום: חיים צח, לע"מ])
+נתניהו לא הציג כראוי את איום המנהרות;
לקבינט לא נמסר מידע חיוני על הרצועה
16:03 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"איום המנהרות לא הוצג לקבינט במפורט אלא באמירות כלליות ומעטות בלבד, שלא היה בהן כדי להביא את חומרת האיום והיקפו למודעות שאר שרי הקבינט"  ▪  ההיערכות לאיום לא הייתה מתוכננת ומסודרת, ורק פעולות מאולתרות בשטח אפשרו להתמודד עם המנהרות בזמן המבצע  ▪  הקבינט לא קיים במשך שנה דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  נתניהו, יעלון, גנץ וראשי המודיעין לא מסרו מידע משמעותי והכרחי לפני "צוק איתן"
נתניהו, גנץ ויעלון בזמן "צוק איתן" [צילום: אריאל חרמוני]
+רוב הביקורת - כלפי נתניהו, יעלון וגנץ
16:02 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השלישייה הביטחונית המובילה של מבצע צוק איתן נושאת באחריות לכך שהקבינט לא קיבל את כל המידע ולכך שצה"ל לא היה מוכן כראוי להתמודדות עם המנהרות  ▪  שפירא קיבל את גרסתו של בנט לאירועים
(לא דיווחו [צילום: דובר צה"ל])
+נתניהו, יעלון וגנץ לא דיווחו על המנהרות
16:01 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה, שר הביטחון דאז והרמטכ"ל דאז ידעו כבר מתחילת 2013 על האיום הגובר של המנהרות ההתקפיות מרצועת עזה - אך מסרו לקבינט במקרה הטוב רק רסיסי מידע שלא שיקפו את דעתם-שלהם על האיום
(יעלון. "הופץ דוח שוטף" [צילום: אלון בסון])
+מידע משמעותי על עזה לא נמסר לקבינט
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקבינט לא קיים במשך חודשים דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  יעלון וגנץ לא דיווחו על המצב המתהווה ברצועה ערב "צוק איתן"  ▪  שפירא: השרים לא קיבלו מידע שהיה נחוץ לקבלת החלטות מיטביות
(לא נמסר דיווח על ההסלמה [צילום: AP])
+התוכניות נגד המנהרות גובשו רק ביולי 2014
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נתניהו הנחה חצי שנה קודם לכן להכין תוכניות כאלו - והדבר לא נעשה  ▪  התוכנית הוצגה רק לאחר לחצים של בנט  ▪  גנץ: המבקר אינו מוסמך להחליף את שיקול דעתם של צה"ל והקבינט
(נתניהו. ביקש לראות תוכנית [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ])
+כך פעל הקבינט: עדויות מתוך החדר
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו כיצד התקשו למלא את תפקידם - משום שצה"ל התעקש לא למסור מידע, משום אין חלופות לעמדתו של צה"ל ומשום שאין תהליך מסודר של קבלת החלטות
(הקבינט ב"צוק איתן". "הוצאת קיטור" [צילום: פלאש 90])
+שפירא: לוודא שהקבינט מקבל את כל המידע
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממליץ על שינויים מהותיים בפעילות הקבינט, כולל חיזוק מעמדה של המועצה לביטחון לאומי והטלת אחריות על ראש הממשלה ושר הביטחון להצגת כל המידע הרלוונטי לשרים האחרים
(שפירא. לעגן בכתב [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+איום המנהרות לא הוגדר כיעד מודיעיני מרכזי
15:58 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
האחראים: נתניהו, יעלון, אביב כוכבי ויורם כהן  ▪  השב"כ נותר אחראי להרצועה עשר שנים אחרי ההינתקות  ▪  העדר מודיעין הקשה על ביצוע משימת השמדת המנהרות ב"צוק איתן"
(לא הוקצו משאבים [צילום: דובר צה"ל])
+כישלון מתמשך במתן מענה טכנולוגי למנהרות
15:56 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מערכת מובילה נכשלה בשלב הניסויים המבצעיים  ▪  פיקוד הדרום הפר הוראות של המטכ"ל בנוגע לפריסת מערכת אחרת  ▪  הקמת המכשול בגבול הרצועה נעשית בצורה בלתי מסודרת
(אייזנקוט. העיכובים נמשכו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת למאבק במנהרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
למרות שאיום המנהרות מעזה מוכר מאז 2008, לא נמצא עד היום פתרון טכנולוגי מקיף מולו, והנסיונות שנעשו עד כה היו בלתי מתואמים ולא עמדו בלוחות הזמנים שנקבעו - מגלה (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, שאמור להתפרסם ביום שלישי, הוא אחד הדוחות המדוברים ביותר של משרד מבקר המדינה, מאז יסודו. הטעם לכך הוא הביקורת הצפויה בדוח על רוב ראשי מערכת הביטחון, בתחום הצבאי ובתחום הפוליטי, לרבות על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על שר הביטחון משה יעלון שרקח את פרשת אלאור אזריה, ועל הרמטכ"ל בני גנץ. גנץ קבע בכינוס של עמותת בוגרי "חבצלת", תוכנית המצוינות של אמ"ן, שאינו מקבל את הביקורת על תפקוד המודיעין במבצע. שהרי כרמטכ"ל יש לו אחריות על מחדלי אמ"ן. יש להניח שהוא מקבל עוד פחות את הביקורת על תפקודו שלו ותפקוד הדרג המבצעי. לדוגמה: פרשת קרב שג'אעיה במזרח העיר עזה למשל. חוסר נכונות לקבל ביקורת הוא הבעיה המובנית העיקרית של הדוח ושל מערכת הביטחון בכלל, ולא המבצע עצמו.
27/02/2017  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
שר הבינוי והשיכון ומי שכמעט היה הרמטכ"ל של צה"ל, יואב גלנט, תוקף את שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, ואת הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, על תפקודם במבצע צוק איתן.
הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, טוען כי לא הייתה בעיה עם המודיעין שהיה למערכת הביטחון לפני ובמהלך מבצע צוק איתן. הדברים נאמרים לקראת פרסום דוח מבקר המדינה בנושא מבצע צוק איתן הצפוי להתפרסם בעוד יומיים.
26/02/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
רוב בני האדם אוהבים לדחות החלטות קשות וצעדים בלתי נעימים. בישראל נוספת לכך הנטייה שלא לעשות היום מה שאפשר לדחות למחר, ולא לדחות למחר מה שאפשר לדחות למחרתיים. יש מקרים בהם הגישה הזאת מובילה למינהל לקוי, ויש מקרים בהם היא עולה בדם
24/02/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
הדוח על צוק איתן יתפרסם בשבוע הבא  /  איתמר לוין
"בעיית המנהרות חדשה, אין לנו מענה"  /  איציק וולף
יעלון ברמיזה לבנט: מוביל לאינתיפאדה שלישית   /  אריאל י' לוין
אור וצל בקצה המנהרות   /  אברהם פכטר
שבת אחים גם פחד  /  אפרים הלפרין
2014-2006 שנות בין המחדליים  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il