|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח המבקר על מבצע צוק איתן

איום המנהרות לא הוגדר כיעד מודיעיני מרכזי

האחראים: נתניהו, יעלון, אביב כוכבי ויורם כהן השב"כ נותר אחראי להרצועה עשר שנים אחרי ההינתקות העדר מודיעין הקשה על ביצוע משימת השמדת המנהרות ב"צוק איתן"
28/02/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
לא הוקצו משאבים [צילום: דובר צה"ל]

לשים לב לחיזבאללה
בשולי הדוח אומר מבקר המדינה, כי על אמ"ן ועל פיקוד צפון להמשיך ולעקוב מקרוב אחר התפתחות איום המנהרות מכיוון חיזבאללה, על אחת כמה וכמה נוכח הפערים ואי-הוודאות ביחס להיקף האיום ועוצמתו, ולפתח מודל התרעה רלוונטי לאיום בגזרה זאת, תוך ניצול הידע שהצטבר מההתמודדות המודיעינית עם איום המנהרות ההתקפיות מרצועת עזה.

למרות שראש הממשלה ושר הביטחון הגדירו את המנהרות ההתקפיות מעזה כאיום אסטרטגי - הטיפול המודיעיני באיום זה נעשה בעצלתיים והתרחב רק אחרי "צוק איתן". התוצאה הייתה פערי מודיעין בין המצב בשטח לבין המידע שהיה בידי מקבלי ההחלטות ומפקדי הכוחות - אומר (יום ג', 28.2.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

צה"ל והשב"כ יצאו מרצועת עזה בספטמבר 2005. שנתיים לאחר מכן השתלט חמאס על השלטון ברצועה והחל לתפקד כישות מדינתית בעלת ארגון צבאי. למרות זאת, הרצועה לא הוגדרה כ"מדינת יעד", והשב"כ נותר אחראי להאיסוף והסיכול בה, על-אף הקושי שהיה לשב"כ במימוש תפקידו ברצועה במצב זה. רק בתחילת 2015 הגדיר הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, את רצועת עזה כ"מדינת יעד".

הצי"ח [ציון ידיעות חשובות] המודיעיני הלאומי מגדיר עבור קהילת המודיעין את היעדים הלאומיים, המשימות המודיעיניות העיקריות וסדרי העדיפות לביצוען. הוא מתווה ומכוון את תוכניות העבודה בארגוני המודיעין, הקצאת משאבי האיסוף, המחקר ובניין הכוח. הנושאים הנמצאים בעדיפות העליונה בצי"ח הלאומי הם בחשיבות הגבוהה ביותר בשנת העבודה, ובהם על קהילת המודיעין להשקיע את מירב ומיטב המאמצים והמשאבים המחקריים והאיסופיים.

הקצאת המשאבים נפגעה

איום המנהרות שולב בצי"ח הלאומי של 2009 רק כחלק מנושא ההתרעה מפני פעילות טרור ולא באופן כולל וכנושא בפני עצמו המצריך מיקוד מודיעיני ייחודי ונרחב על כל היבטיו, ובלי התייחסות ישירה לתשתית המנהרות ההתקפיות עצמן או למנהרות ההגנתיות. אף על-פי שאיום המנהרות מרצועת עזה גבר בהתמדה, לא חל שינוי בהתייחסות לאיום זה בצי"ח הלאומי בשנים 2014-2010, והוא לא זכה להתייחסות ייחודית ונרחבת התואמת את חומרתו. הדבר לא השתנה גם כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון דאז, משה יעלון, תיארו את המנהרות כאיום אסטרטגי החל משנת 2013. רק בשנת 2015 - אחרי "צוק איתן" - הוא הוקפץ למקום השני בצי"ח הלאומי.

העדרו של איום המנהרות מהצי"ח הלאומי פגע בהכרח בהקצאת המשאבים של קהילת המודיעין לטיפול באיום זה. בהעדר פתרונות אחרים באותה עת לאיתור מנהרות, היה למערך המודיעין משקל מכריע ביכולת לסייע להתמודדות עם האיום, ואי-הכנסתו לצי"ח הלאומי מגדיר ו"משדר" לכל העוסקים בנושא שהנושא בסדר עדיפות נמוך, ובכך היה כדי לפגוע בהכוונת המאמצים בהתמודדות הכוללת של מדינת ישראל עם האיום בתקופה זו. את האחריות לכך מטיל המבקר על נתניהו, יעלון, ראש אמ"ן דאז, אביב כוכבי, וראש השב"כ דאז, יורם כהן.

משנת 2008 ועד "צוק איתן" הושקעו מאמצי איסוף מודיעיניים רבים על-ידי אמ"ן והשב"כ בהתמודדות עם איום המנהרות, בעיקר מסוף 2013 ואילך. מאמצי איסוף אלה כללו ניסיונות לאתר מנהרות, וכן גורמים הקשורים אליהם, באמצעות אמצעים מודיעיניים שונים, וביניהם יכולות וטכניקות מיוחדות. עם זאת נמצאו ליקויים במאמץ זה, ובהם: ביזור שלו באמ"ן; העדר תיאום של השב"כ עם צה"ל עד 2013; ריכוז המחקר המודיעיני ברמה הטקטית במקום בחטיבת המחקר של אמ"ן, ממש עד ערב המבצע. המאמץ המודיעיני שנעשה בשנים אלה לא היה מבוטל, אך הוא לא הלם את התפתחות האיום ואת הגדרת חומרתו, כפי שבאה לידי ביטוי באמירות ראש הממשלה, ראשי מערכת הביטחון וקהילת המודיעין, והגדרתו אף כאיום אסטרטגי.

מסוף 2013 הגבירו אמ"ן והשב"כ את המאמץ האיסופי מול המנהרות ההתקפיות מהרצועה, השקיעו בו משאבים רבים, ואף היה בידם מידע על היבט משמעותי של המנהרות ההתקפיות. עם זאת, הפעלת חלק מאמצעי האיסוף הייתה כבר מאוחרת, ועד ל"צוק איתן" הם הניבו ככלל תוצרים מודיעיניים מעטים על המנהרות ההתקפיות, או תוצרים מודיעיניים חלקיים שקשורים בהן - כך שהם לא הביאו לחשיפת היבטים חשובים אחרים של המנהרות.

לשים לב למנהרות של חיזבאללה


המידע המודיעיני שהעבירו אמ"ן ושב"כ לכוחות הלוחמים בנוגע למנהרות ההתקפיות הוא הישג מודיעיני חשוב, שאּפשר לכוחות לאתר מקומות רבים שבהם עוברות מנהרות התקפיות או להגיע לסביבתן הקרובה. עם זאת, הן לאמ"ן והן לשב"כ היו פערי מודיעין משמעותיים במידע שהעבירו לכוחות, במיוחד ביחס למנהרות ההגנתיות, שהשפיעו על התמודדות עם האיום לפני המבצע ובמהלכו. העדרו של המידע הקשה על הכוחות להשיג את אחד היעדים המרכזיים של המבצע - השמדה ונטרול כלל המנהרות ההתקפיות, והאריך את הזמן שנדרש להם לעשות זאת, על כל המשתמע מכך בשטח אויב.
התמודדות עם איום המנהרות / דוח מבקר המדינה
כשלים בהתמודדות המודיעינית, הטכנולוגית והמבצעית עם איום המנהרות לפני מבצע "צוק איתן" ובאופן חלקי גם אחריו

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
איתמר לוין
+נתניהו: איום המנהרות הוצג בצורה מפורטת
19:48 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שמבצע צוק איתן הסתיים בהצלחה רבה  ▪  ריבלין: להתמקד בתיקון הליקויים ולא במהלומות הדדיות  ▪  לפיד: הוכח שנתניהו התעלם מהאיום ולא אמר אמת לציבור  ▪  המשפחות השכולות דורשות נטילת אחריות
(נתניהו. "מכה קשה לחמאס" [צילום: קובי גדעון, לע"מ])
+המבקר שגה כאשר התעלם מההקשר הכולל
19:39 28/02/17  |  אריאל י. לוין   |   לרשימה המלאה
עמידרור, שהיה ראש חטיבת המחקר וראש המל"ל, סבור שאיום המנהרות לא היה קריטי כפי שתואר  ▪  "ראש הממשלה לא צריך לעסוק בפתרונות טקטיים"  ▪  "אם שרי הקבינט חושבים שאינם מקבלים די מידע - עליהם לשאול"
(פורום מצומצם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+שוב אותם כשלים מוכרים וקטלניים
19:38 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה הערות בעקבות הדוח: מי יוצא ממנו הכי רע, מיהו המנצח הגדול בעקבותיו, מה אמרו נתניהו ויעלון בזמן אמת, מה הכי מדאיג בהתנהגות שלהם כעת, כיצד יסקרו את הדוח שני העיתונים הגדולים ומדוע אנחנו נזכרים במלחמת יום הכיפורים
(שלושתם אחראים [צילום: חיים צח, לע"מ])
+נתניהו לא הציג כראוי את איום המנהרות;
לקבינט לא נמסר מידע חיוני על הרצועה
16:03 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"איום המנהרות לא הוצג לקבינט במפורט אלא באמירות כלליות ומעטות בלבד, שלא היה בהן כדי להביא את חומרת האיום והיקפו למודעות שאר שרי הקבינט"  ▪  ההיערכות לאיום לא הייתה מתוכננת ומסודרת, ורק פעולות מאולתרות בשטח אפשרו להתמודד עם המנהרות בזמן המבצע  ▪  הקבינט לא קיים במשך שנה דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  נתניהו, יעלון, גנץ וראשי המודיעין לא מסרו מידע משמעותי והכרחי לפני "צוק איתן"
נתניהו, גנץ ויעלון בזמן "צוק איתן" [צילום: אריאל חרמוני]
+רוב הביקורת - כלפי נתניהו, יעלון וגנץ
16:02 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השלישייה הביטחונית המובילה של מבצע צוק איתן נושאת באחריות לכך שהקבינט לא קיבל את כל המידע ולכך שצה"ל לא היה מוכן כראוי להתמודדות עם המנהרות  ▪  שפירא קיבל את גרסתו של בנט לאירועים
(לא דיווחו [צילום: דובר צה"ל])
+נתניהו, יעלון וגנץ לא דיווחו על המנהרות
16:01 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה, שר הביטחון דאז והרמטכ"ל דאז ידעו כבר מתחילת 2013 על האיום הגובר של המנהרות ההתקפיות מרצועת עזה - אך מסרו לקבינט במקרה הטוב רק רסיסי מידע שלא שיקפו את דעתם-שלהם על האיום
(יעלון. "הופץ דוח שוטף" [צילום: אלון בסון])
+מידע משמעותי על עזה לא נמסר לקבינט
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקבינט לא קיים במשך חודשים דיון אסטרטגי על הרצועה  ▪  יעלון וגנץ לא דיווחו על המצב המתהווה ברצועה ערב "צוק איתן"  ▪  שפירא: השרים לא קיבלו מידע שהיה נחוץ לקבלת החלטות מיטביות
(לא נמסר דיווח על ההסלמה [צילום: AP])
+התוכניות נגד המנהרות גובשו רק ביולי 2014
16:00 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נתניהו הנחה חצי שנה קודם לכן להכין תוכניות כאלו - והדבר לא נעשה  ▪  התוכנית הוצגה רק לאחר לחצים של בנט  ▪  גנץ: המבקר אינו מוסמך להחליף את שיקול דעתם של צה"ל והקבינט
(נתניהו. ביקש לראות תוכנית [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ])
+כך פעל הקבינט: עדויות מתוך החדר
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שרים שהיו חברים בקבינט בממשלה הקודמת תיארו כיצד התקשו למלא את תפקידם - משום שצה"ל התעקש לא למסור מידע, משום אין חלופות לעמדתו של צה"ל ומשום שאין תהליך מסודר של קבלת החלטות
(הקבינט ב"צוק איתן". "הוצאת קיטור" [צילום: פלאש 90])
+שפירא: לוודא שהקבינט מקבל את כל המידע
15:59 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממליץ על שינויים מהותיים בפעילות הקבינט, כולל חיזוק מעמדה של המועצה לביטחון לאומי והטלת אחריות על ראש הממשלה ושר הביטחון להצגת כל המידע הרלוונטי לשרים האחרים
(שפירא. לעגן בכתב [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת למאבק במנהרות
15:57 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוכנית מ-2008 לא יושמה במלואה עד המבצע  ▪  תחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה נפגעה בשל מהלכים ממשלתיים  ▪  חיל-האוויר לא היה מוכן לפעולה נגד המנהרות  ▪  רק מחצית מהמנהרות נוטרלו ב"צוק איתן"
(המשימה לא הושלמה [צילום: דובר צה"ל])
+כישלון מתמשך במתן מענה טכנולוגי למנהרות
15:56 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מערכת מובילה נכשלה בשלב הניסויים המבצעיים  ▪  פיקוד הדרום הפר הוראות של המטכ"ל בנוגע לפריסת מערכת אחרת  ▪  הקמת המכשול בגבול הרצועה נעשית בצורה בלתי מסודרת
(אייזנקוט. העיכובים נמשכו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איום המנהרות לא הוגדר כיעד מודיעיני מרכזי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
צה"ל לא התכונן בצורה מסודרת, מתואמת ומחייבת למאבק באיום המנהרות מרצועת עזה - קובע (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא מראה כיצד תוכניות לא הוכנו; ואם הוכנו - לא יושמו; ואם יושמו - היה זה בצורה חלקית בלבד.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
למרות שאיום המנהרות מעזה מוכר מאז 2008, לא נמצא עד היום פתרון טכנולוגי מקיף מולו, והנסיונות שנעשו עד כה היו בלתי מתואמים ולא עמדו בלוחות הזמנים שנקבעו - מגלה (יום ג', 28.2.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, שאמור להתפרסם ביום שלישי, הוא אחד הדוחות המדוברים ביותר של משרד מבקר המדינה, מאז יסודו. הטעם לכך הוא הביקורת הצפויה בדוח על רוב ראשי מערכת הביטחון, בתחום הצבאי ובתחום הפוליטי, לרבות על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על שר הביטחון משה יעלון שרקח את פרשת אלאור אזריה, ועל הרמטכ"ל בני גנץ. גנץ קבע בכינוס של עמותת בוגרי "חבצלת", תוכנית המצוינות של אמ"ן, שאינו מקבל את הביקורת על תפקוד המודיעין במבצע. שהרי כרמטכ"ל יש לו אחריות על מחדלי אמ"ן. יש להניח שהוא מקבל עוד פחות את הביקורת על תפקודו שלו ותפקוד הדרג המבצעי. לדוגמה: פרשת קרב שג'אעיה במזרח העיר עזה למשל. חוסר נכונות לקבל ביקורת הוא הבעיה המובנית העיקרית של הדוח ושל מערכת הביטחון בכלל, ולא המבצע עצמו.
27/02/2017  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
שר הבינוי והשיכון ומי שכמעט היה הרמטכ"ל של צה"ל, יואב גלנט, תוקף את שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, ואת הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, על תפקודם במבצע צוק איתן.
הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, טוען כי לא הייתה בעיה עם המודיעין שהיה למערכת הביטחון לפני ובמהלך מבצע צוק איתן. הדברים נאמרים לקראת פרסום דוח מבקר המדינה בנושא מבצע צוק איתן הצפוי להתפרסם בעוד יומיים.
26/02/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
הדוח על צוק איתן יתפרסם בשבוע הבא  /  איתמר לוין
"בעיית המנהרות חדשה, אין לנו מענה"  /  איציק וולף
יעלון ברמיזה לבנט: מוביל לאינתיפאדה שלישית   /  אריאל י' לוין
מה יש למהר  /  איתמר לוין
אור וצל בקצה המנהרות   /  אברהם פכטר
שבת אחים גם פחד  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il