|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

זה אלצהיימר או סתם בעיית שכחה?

לפני שאתם מאבחנים את עצמכם עם אלצהיימר שימו לב: מומחים אומרים כי מידה מסויימת של איבוד זכרון היא בהחלט נורמלית
02/08/2006  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות

הזכרון שלנו - רק מגיל 10
יפעת גדות
דמיון בולט בין זכרון של ילדים בני 10 לזכרונות מגיל צעיר של אנשים בוגרים
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
איבוד זכרון - קשור ללחץ בילדות

   יפעת גדות
התעלמות מעובדות - מחדדת את הזכרון

   יפעת גדות
הורמון הרעב קשור לזכרון

למרות שהכותרת משכה את תשומת לבכם בעיקר מפני שאתם דואגים כי הנה... התחלתם לפתח אלצהיימר, הרי שסביר להניח כי עד שתסיימו לקרוא את הידיעה כבר לא תזכרו אותה כלל. לא לדאוג! אתם לא לבד.

מומחים אומרים, כי איבוד זכרון קל הוא דבר נורמלי לחלוטין - במיוחד כשאנו מזדקנים. אם אתם שוכחים לפעמים דברים פשוטים, אתם לא בהכרח מפתחים אלצהיימר. ישנה 'חבורה' שלמה של אנשים בדיוק כמוכם סביבכם שלפעמים מניחים את המפתחות במקום הלא נכון, מסתובבים עם מבט תוהה כשהם מחפשים אחר המכונית במגרש החניה ואינם מסוגלים להזכר בשמו של אדם אותו פגשו לאחרונה במסיבה במשרד... זו שהתקיימה רק אתמול בלילה.

אם שכחנו פגישה שהיינו אמורים לקחת בה חלק, סביר להניח שנתחיל לחשוב "אוי... יכול להיות שזהו הסימן הראשון למחלת אלצהיימר?" וכך אנו הופכים הרבה יותר מודעים לפגישה ששכחנו, ומידה חסרת פרופורציה של תשומת לב מופנית לכך כשלמעשה מדובר במשהו מאד לא רציני, מסבירים מומחים.

זכרון הוא למעשה היכולת לזכור באופן נורמלי את העובדות והאירועים של חיינו, והוא מתרחש בשלושה שלבים.

שלב 1: הצפנה. מתרחשת כאשר אנו 'מכניסים' מידע פנימה.
שלב 2: גיבוש. מתרחש כאשר המוח מקודד את המידע שקיבל ומעבד אותו כך שהוא מאוחסן באזורים מסויימים במוח.
שלב 3: אחזור. כאשר אדם מחזיר מידע שאוחסן במוח.

אך השוני בין איבוד זכרון נורמלי למחלת אלצהיימר עשוי להיות לא מובן לרובנו; בעיקר משום שסוג הזכרון המושפע ממצבים יומיומיים הוא גם הסוג הנפגע בשלבים המוקדמים של מחלת אלצהיימר.

זמן: האויב הנורא ביותר של הזכרון

לא להבהל, איבוד זכרון והזדקנות המוח הם חלק טבעי של ההזדקנות, ואפשר לראות זאת כשאנשים מתחילים לספר בשנות ה-50 לחייהם כי הם חשים שהזכרונות חומקים להם. הם הופכים מאד מודעים לכך מאחר והם נאלצים להשמש בסוגים רבים יותר של תזכורות או בסוגים רבים יותר של אסטרטגיות כדי לזכור דברים.

אך איבוד זכרון עשוי להתרחש עוד לפני שאנו מגיעים לגיל 50. אנשים רבים, אפילו בשנות ה-20 וה-30 לחייהם שוכחים שם, מועד של פגישה או עובדות שונות שממש "עמדו על קצה לשונם". הזכרון מתעתע, והזמן הוא האויב הנורא ביותר שלו. למעשה, זמן קצר לאחר שאנו סופגים מידע, עקבות הזכרון מתחילים להטשטש. דברים מסויימים מתחילים להתפוגג מייד, אחרים נעלמים פחות מהר, וישנם סוגים שונים של שכחה וכן שיעור שונה של שכחה התלויים באופי המידע, מידת החשיבות שלו עבורכם, רמת הלחץ שאתם נמצאים בו ועוד דברים רבים המשפיעים על הזכרון.

אם מצאתם את עצמכם לא פעם מתווכחים בלהט עם חבר לגבי אירוע מסויים בעבר, ישנה סיבה הגיונית לכך. אתם עשויים לחוש שיש לכם זכרון חי מחוויה מסויימת, אך מחקרים מראים שלאחר זמן מסויים, אנשים בדרך כלל אינם זוכרים אירועים כפי שבאמת התרחשו. עיוות של הזכרון - גם הוא תופעת לוואי של ההזדקנות מסביר זאת. זוהי תופעה המתרחשת כשהזמן חולף, והיכולת שלנו לזכור במדויק אירועים מצטמצמת - וככל שמשך הזמן שעבר מהאירוע לניסיון לזכור אותו ארוך יותר, כך גדול הסיכוי שנסבול ממידה מסויימת של עיוות זכרון ושכחה. לפעמים סילוף הזמן גורם לנו לשכוח את האירוע כליל.

מתי לפנות לרופא?
[כשהתסמינים הופכים תכופים וחמורים יותר]

מחלת אלצהיימר היא מצב מתקדם הפוגע בחלקים של המוח המעורבים בזכרון, באינטיליגנציה, בכושר השיפוט, בשפה ובהתנהגות. למרות שאין דרך מוחלטת לאתר אלצהיימר - מלבד ניתוח שלאחר המוות - ישנן מספר דרכים אבחנתיות שרופאים מבחינים בעזרתן בין איבוד זכרון נורמלי לזה שעשוי לעורר דאגה. שכחנות נורמלית כוללת:

- שכחה של חלקים מחוויה מסויימת
- שכחה של המקום בו החנתם את המכונית
- שכחה של אירועים מהעבר הרחוק
- שכחה של שמו של אדם - שחוזרת מאוחר יותר

למרות שמחקרים מראים כי קרוב למחצית מהאנשים מעל גיל 50 סובלים משכחה מתונה הקשורה לליקויי זכרון כתוצאה מהזדקנות, ישנם סימנים כאשר מצבי זכרון רציניים יותר, כמו מחלת אלצהיימר, מתרחשים, ואלו כוללים:

- שכחה של חוויה
- שכחה של נהיגה או זיהוי השעה על השעון
- שכחה של אירוע שהתרחש לאחרונה
- שכחה של אדם מסויים שמכירים
- אובדן תפקוד, בלבול, או ירידה בעירנות
- תסמינים שהופכים תכופים יותר וחמורים יותר

עדיין מבולבלים? מומחים אומרים כי העצה הטובה ביתר היא זו: אם אתם מודאגים מאיבוד זכרון, סביר להניח שלא מדובר במשהו רציני, אך אם החברים וקרובי המשפחה שלכם מודאגים מכם, כנראה שמדובר במשהו יותר רציני.

סיבות אחרות לאיבוד זכרון
[מתח או חרדה גם הם גורמים לאיבוד זכרון]

אך גם אם אתם מרגישים שהשכחות הקטנות שלכם אינן נורמליות, יכולות להיות לכך מספר סיבות חוץ מאלצהיימר, כולל:

- מתח או חרדה
- ADHD (הפרעת קשב וריכוז)
- דיכאון
- מחלות מטבוליות (של חילוף חומרים) כמו מחלות של בלוטת התריס, סוכרת ואי ספיקת ריאות, כבד או כליות
- אלכוהוליזם
- חוסר בוויטמין B-12
- זיהומים
- תרופות, הן תחת מרשם והן ללא מרשם

החדשות הטובות הן כי הגורמים לאיבוד זכרון כתוצאה ממצבים רבים אלו הם הפיכים. דיכאון ולחץ הם הסיבות הנפוצות ביותר לבעיות זכרון זמניות.

אם ההצפנה שלכם - קליטת המידע ואחסונו - אינה טובה, הרי שלא תקלטו את המידע בצורה תקינה, ולכן תסבלו גם מקשיים לשחזר אותו. לכן, זוה בעיית זכרון הקשורה לדיכאון, או להפרעות קשב וריכוז, כפי ששמן מרמז עליהן - כשאנו מתקשים להתרכז ולשים לב.

לחץ משפיע על הדרך בה המוח מעבד זכרון. לכן, לא מפתיע שאתם סובלים מבעיות זכרון לעיתים קרובות במהלך מצבים מלחיצים מאחר וחלק של המוח אינו מעורב בדרך בה עליו להיות מעורב כדי לוודא קיום זכרון תקין.

אך לא חשוב עד כמה הדרדרות הזכרון תהיה "נורמלית", בואו נודה בכך - הדבר לא פחות מתסכל. מומחים מסכימים כי הדרך הטובה ביותר לשמור על המוח היא לא להפסיק להשתמש בו.

גארי סמול, בעל תואר דוקטור, מחבר הספר "התנ"ך של הזכרון: אסטרטגיה חדשנית לשמירה על מוח צעיר", וראש המרכז למחקר זכרון והזדקנות במוסד הפסיכיאטרי UCLA בארה"ב אמר בראיון ל-WebMD כי אנשים צריכים להבין שיש להם הרבה יותר שליטה על הזכרון, וכי שליש מאיבוד הזכרון הוא גנטי, כלומר, יש לנו את הפוטציאל להשפיע על מרכיב משמעותי ביותר של הזדקנות המוח. וככל שנתחיל מוקדם יותר, כך נרוויח מוקדם יותר.

בספר שכתב, בין היתר, ארבע עצות פשוטות להאטת הזדקנות המוח: פעילות מנטלית, כושר פיסי, הורדת לחצים ותזונה בריאה. אנשים שאוכלים הרבה מדי נמצאים בסיכון ללחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות, סוכרת ומצבים אחרים המעלים את הסיכון לאירועי שבץ קטנים במוח. מומלץ לבחור בתזונה עשירה בחומרים נוגדי חמצון. חומרים אלו מסייעים להגן על תאי המוח, והתעמלות, מסייעת בשמירה על הבריאות הכללית.

שימור החשיבה האינטלקטואלית ומעורבות חבתית הם הדברים החשובים ביתר שניתן לעשות כדי לעזור להאריך ולשמר את היכולות הקוגנטיביות לתקופה ארוכה יותר בחיים. לימוד של דברי חדשים, קריאה ותחביבים שומרים על המוח פעיל וחזק לתקופה ממושכת.

עצות נוספות לשיפור הזכרון כוללות:

- מקדו את תשומת הלב. שכחנות עשויה להצביע על כך שיש לכם "יותר מדי על הראש". האטו והתמקדו במטלות הקרובות. מטלות מרובות מדי וחוסר תשומת לב הם חלק מהגורמים המשמעותיים ביותר לשכחנות, במיוחד אצל אנשים צעירים.

- הפחיתו לחץ. לחץ עלול לסכן אזורים במוח המעורבים בעיבוד הזכרון ולפגוע בזכרון.

- דאגו לתנומה קלה. שינה היא חשובה מאחר ועייפות עלולה להשפיע על הזכרון והריכוז בכל קבוצת גיל.

- 'הרכיבו' את הסביבה שלכם. השתמשו בלוח שנה ושעונים, רשימות ופתקים, ורשמו פעילויות יומיומיות בלוח התכנון או השתמשו ביומן ממוחשב. אחסנו פריטים שקל לאבד באותו מקום במשרד בכל יום.

- נסו טריקים של זכרון. כדי לזכור את שמו של אדם מסויים, חזרו עליו מספר פעמים לאחר שהכירו בינכם. בנוסף, השתמשו באותו מספר זהות אישי לכל החשבונות אם יש צורך בכך.

תאריך:  02/08/2006   |   עודכן:  02/08/2006
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום לפני 72 שנה, ב- 2 באוגוסט 1934, מתמנה אדולף היטלר לפיהרר של גרמניה.
02/08/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
יבלות וירליות הן זיהומים הנגרמים מווירוס ממשפחת הפפילומה. הנפיחויות הקטנות עשוות להופיע בכל מקום בגוף, כולל על העור, באיברי המין, או אפילו בפה.
02/08/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
יציבות ביחסי ישראל - קטר. שר החוץ של קטר, חאמד בן ג'בר אאל ת'אני, הגן אמש (1.8.06) בראיון לתחנת "אל-ג'זירה", על מדיניות ממשלת קטר מול ישראל. בן ג'אבר דחה את הלחצים המופעלים על קטר, כמו גם על מדינות ערביות נוספות, לסגור את הנציגויות הדיפלומטיות והמסחריות הפועלות בשטחן. הוא הדגיש, כי הנציגות הכלכלית של ישראל בדוחא פועלת כשגרה ואין זה אינטרס של קטר לסגור אותה.
02/08/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
התקדמות במו"מ לשחרור רב"ט גלעד שליט? גורם ממשלתי פלשתיני בכיר אומר לעיתון "אל-שרק אל-אווסט" (2.8.06), כי ישראל מגלה נכונות לשחרר את כל האסירות הפלשתיניות והאסירים מתחת לגיל 18 בתמורה להחזרת החייל הישראלי החטוף, רב"ט גלעד שליט. לדברי גורם זה, ארגוני הטרור שחטפו את שליט, דורשים בתוקף שישראל תשחרר גם את האסירים שריצו תקופות מאסר ארוכות במקביל לשחרור החייל הישראלי. תביעה זו נדחתה על-ידי ממשלת ישראל.
02/08/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
בפתח ישיבת הקבינט החברתי כלכלי אמר שר האוצר כי לשכת שר האוצר עברה לחיפה ופועלת ממקום זה. ישנה חשיבות לקיום ישיבת ועדת השרים לכלכלה וחברה בחיפה. אנו צריכים להיות קרובים לתושבי הצפון ולמנהיגיהם. אנו נמשיך לקיים ישיבות נוספות בצפון. שר האוצר דיווח לקבינט על הקמת צוות באוצר לשיקום הצפון יום לאחר המלחמה, זאת על מנת להחזיר את הצפון לסדר יום רגיל, לתת לו תנופה ולאפשר לו להתאושש במהירות ולחזור לשגרה.
02/08/2006  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il