האם קרה לכם שחתמתם על עיסקה משתלמת עם המפעיל הסלולרי, ספק האינטרנט, ספקית הטלפון או הטלוויזיה הרב-ערוצית, ופתאום נוכחתם לגלות שכעבור חודשים אחדים הסכום אותו אתם משלמים "הוקפץ", ואין לכם שמץ של מושג למה זה קרה?
תלונות מסוג זה מתקבלות מדי יום ביומו במשרד התקשורת. שר התקשורת, אריאל אטיאס, החליט לומר די לתופעה. בימים אלו יוצא משרד התקשורת בשימוע למפעילי התקשורת השונים על-מנת שאלו יפעלו להסדרת סוגיית העסקה לתקופה קצובה (מוגדרת) בין בעלי רשיונות תקשורת למתן שירותי טלפוניה (סלולר, נייח ובינלאומי) ואינטרנט - לבין ציבור הצרכנים.
עו"ד חיים גֵרון, סמנכ"ל בכיר להנדסה ורישוי במשרד התקשורת, הסביר בשיחה עם Nfc את חשיבות ההחלטה. "במילים פשוטות, אומר השר שלא יתכן שאזרח שחתם על הסכם לא יקבל הודעה על כך שהמחיר הולך לתפוח לפני שהדבר קורה. קיימת כאן בעיה צרכנית, של חוסר הגינות כלפי הלקוחות. הגילוי הנאות מחייב להודיע על כל שינוי בתוכנית בפרק זמן סביר של לפחות 30 יום קודם, ולתת לצרכן להחליט האם הוא מעוניין להמשיך במסלול הקיים, לעבור למסלול אחר, או לנתק את הסכם ההתקשרות".
גרון מדבר על תופעה בה קורה שלקוחות ששילמו במשך חודשים סכום מסוים, מוצאים שהסכום הנקוב בחשבונם "הוקפץ" פי שניים ויותר. התופעה, אותה הוא מכנה "פרקטיקה" של חברות התקשורת, אינה נחלתן של חברות התקשורת בלבד, אלא גם בחברות אחרות. כך, למשל אדם שמחליט לחתום על מנוי לעיתון מוצא כי בתום תקופה מסוימת הסכום עלה. אולם עיקר התופעה קיימת בעיקר בחברות התקשורת השונות.
עמדת משרד התקשורת בשימוע הינה שבעל רישיון יודיע למנוייו, בכל חשבון, על מועד סיום העסקה. כמו כן, בעל הרישיון יודיע במכתב נפרד, לפחות 30 יום בטרם תום תקופת ההתחייבות - על מועד סיום העסקה והתעריף החדש בעד קבלת אותם שירותים שבעסקה.
כאמור, מטרת התיקון המוצע העומד לשימוע הינה לגרום לכך שהצרכן יהיה מודע מראש למועד סיום העסקה עם בעל הרישיון, וזאת כדי למנוע מצב שבו, לאחר תקופת ההתקשרות הראשונה, בעל הרישיון יעלה את תעריף העסקה, מבלי להודיע על כך מראש לצרכן ומבלי שקיבל את הסכמתו לכך.
"כל אזרח בישראל הוא צרכן של שירותי תקשורת, ומשרד התקשורת פועל באופן עקבי לשיפור מצבו ומעמדו של צרכן התקשורת הישראלי, להגברת השקיפות של מחירי שירותי התקשורת ואפשרויות הבחירה שלו", אמר השר אטיאס. שר התקשורת הוסיף כי "יש להפסיק את העוול שנגרם לצרכנים, שאינם מודעים לסעיפים הקטנים בהתקשרויות השונות".
מנכ"ל משרד התקשורת, מרדכי מרדכי, אמר כי משרד התקשורת מייחס חשיבות רבה לכך שהמנוי יידע מראש מהו התעריף החדש שישלם בעד אותו שירות בתום תקופת ההתקשרות, וזאת במידה ויבחר להמשיך ולצרוך את אותו השירות. במשרד התקשורת מציינים כי תלונות רבות שהגיעו למשרד מגלות מקרים רבים שבהם מפעילי התקשורת מעלים בצורה משמעותית את עלות השירות והדבר מתגלה למנוי רק מאוחר יותר. כמו כן, ההודעה מראש תאפשר למנוי לנהל משא-ומתן על עסקה חדשה.
את ההתייחסויות לשימוע נדרשו חברות התקשורת להעביר למשרד עד ה-16 בנובמבר 2006.