ישנם מקומות שאינם מספקים שירותים לאנשים עם נכויות, ביישובים רבים היישוב אינו מונגש לנכים ואף הקהילה מתעלמת מצרכי הנכים והסביבה מזלזלת בהם. כך עולה מדוח שמפרסמת היחידה לנכויות ושיקום בג'וינט ישראל, בנוגע לנכים בחברה הערבית בישראל, לרגל יום הנכה הבינלאומי המצוין היום (א', 3.12.06).
המחקר מצביע על מגמה חיובית של שינוי ומגלה, כי בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות בחברה הערבית לצורך בשילובם של הנכים בקהילה. אך עם זאת, עדיין קיימים חסמים ואתגרים העומדים בפני האדם הנכה ובני משפחתו.
מנתוני הדוח עולה, כי הסביבה והקהילה פיתחו סטיגמות, פחד, זלזול וחשדנות כלפי הנכים. כמו-כן, הקהילה מתעלמת מצרכיהם והם מצויים במיקום נמוך בסדרי עדיפויות עירוניים. כמו-כן, נמצא כי הנכה תופס את עצמו, פעמים רבות, כחלש, חש בושה ותחושות אישיות קשות ביחס למצבו.
על-פי הנתונים, נשים נכות בחברה הערבית סובלות יותר מהגברים במובנים של תדמית ויחס.
עוד עולה, כי בחלק מהאזורים בארץ אין שירותים לאנשים עם נכויות וביישובים רבים, היישוב אינו מונגש לנכים, מה שמקשה על תנועה ביישוב והשתלבות בחיי הקהילה.
כמו-כן, נמצא כי קיים מחסור במידע בדבר זכויות ושירותים לנכים בשפה הערבית, בייעוץ ובהכוונה בערבית ומחסור בארגונים של נכים שיפעלו למען עצמם, שיקדמו את מעמד הנכים ויהוו מודלים להצלחה ולשינוי עמדות. בנוסף, קיים מחסור בהכוונה ותמיכה ואף לעיתים ישנו מחסור במסגרות לימוד ייחודיות לנכים.
על-פי הממצאים, הנכים נתקלים בקשיים בתעסוקה בשל סטיגמות כלפי העסקת נכים, מחסור בהסעות מתאימות לנכים ומקומות עבודה שאינם מותאמים לנכים.
בעקבות מממצאי הדוח, פותחה תוכנית התערבות כוללנית לארבע שנים - "מסירה" (מסע) - לקידום מעמדם של אנשים עם נכויות בחברה הערבית בישראל. התוכנית ממומנת על-ידי קרן פרטית, ג'וינט ישראל, משרדי ממשלה ושותפים נוספים.
המהלך יתמקד במספר נושאים: חיזוק עמותות של נכים למען נכים; הנגשת מידע מותאם תרבות; שינוי עמדות על-ידי הפעלת פורום לשינוי עמדות המורכב מנכים ובני משפחותיהם, אנשי חינוך, דת, עבודה סוציאלית, תקשורת ועוד; תיאום בין מגזרי באמצעות הפעלת "שולחנות עגולים" ברמה הארצית, האזורית והמקומית לשם יצירת מסגרת להידברות הדדית ולהחלפת מידע, זיהוי כיווני פעולה אפקטיביים, איגום משאבים וגיוס לגיטימציה ציבורית לעשייה למען הנכים מתוך מטרה להביא למיצוי זכויות ושירותים קיימים, ולפתוח שירותים חסרים.