התפתחות הרוחניות נתפשת בשנים האחרונות כ"שוק" במובן הרחב. יותר ויותר נהפכת רוחניות למצרך מבוקש. התופעה אינה ייחודית לישראל או ליהודים, וניתן לראות בכל דתות העולם עניין גובר והולך ברוחניות. עניין זה מתקיים במידה רבה כחלק מחיפוש של דרכים חדשות למציאת זהות דתית. דרכים אלו פעמים רבות מנוגדות ל"דת" במובנה המסורתי.
מעבר לכך קיימת תופעה של התפתחות הרוחניות כתחום עיסוק אקדמי, בעיקר בהקשר הנוצרי. ניתן למצוא התפתחות של לימודי רוחניות נוצרית במספר אוניברסיטות בארצות הברית. העיסוק האקדמי, טוען ד"ר אלון גושן-גוטשטיין, מנהל המכון לחקר מחשבת חז"ל בבית מורשה, משמעותי ביחס לרוחניות השוק. לדבריו, מאפשר העיסוק האקדמי ברוחניות לבקר, להנחות, להדריך ולהקנות ממד עומק לחיפושים האינדיבידואליים. הוא מאפשר להזכיר למחפשים האינדיבידואליים כיצד מסורת, קהילה ומחויבות הם חלק מן החיפוש הרוחני, וכי אין לצמצם את העיסוק ברוחניות אך ורק לרגעים של חוויות פרטיות, אותן ניתן לרכוש בסדנות כאלה ואחרות.
דבריו אלו של גושן-גוטשטיין נאמרו היום (ג', 20.12.06) בכנס בינלאומי בנושא "הרוחניות בעולמם של חז"ל" המתקיים בבית מורשה בירושלים. באי הכנס ינסו לעמוד על משמעות העיסוק ברוחניות יהודית כתחום עיסוק אקדמי. דיון זה הוא מהראשונים מסוגו, שכן עד כה לא התקיים כל דיון על משמעותה של הקטגוריה הנקראת רוחניות בהקשר של לימודי היהדות.
"שוק המחפשים אחר רוחניות קיים אצלנו, ודומה שהגיעה השעה לשאול מה המקום שיש לאקדמיה לתרום ביחס לשוק זה. הכנס הנוכחי מעמיד שאלה זו ביחס לתקופת חז"ל, שהיא התקופה המעצבת את אופי היהדות במשך אלפיים השנים האחרונות", אמר ד"ר גושן-גוטשטיין, העומד גם בראש בית הספר אליהו ללימוד חכמת הדתות. "בדברי, אני מציע כי מחקר הרוחניות הוא בעצם מחקר החיים והחוויה, של היחיד ושל הקהילה. כל דור מנחיל לדור הבא חכמה, ניסיון חיים. חיפוש אחר רוחניות הוא הניסיון לשמוע מה החכמה שהדורות הקודמים הנחילו לנו, וכיצד אנחנו יכולים ליישם, להפנים ולעשות חכמה זו משאב לחיים שלנו. הרוחניות אינה רק תחום עיון, היא גם אופן של גישה לדברים, כאשר היא שוברת את המרחק האוביקטיבי המזוהה בדרך כלל עם עיון אקדמי, ומציעה במקומו גישה הרמנויטית, דהיינו גישה החותרת להפנים את הידע ולהפוך אותו לכוח של שינוי וטרנספורמציה בחיי היחיד והקהילה".
הכנס יסתיים מחרתיים (יום ו') ומארגניו מקווים כי עיסוק במקורות היהדות מתוך זווית ראייה אקדמית יתרום תרומה גדולה להעשרת הלומדים ולהעשרת התחום כולו.