|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

ישראל נגד אמנסטי: "אנו מגנים על אזרחינו"

משרד המשפטים שיגר תגובה חריפה לדוח החמור של ארגון אמנסטי על המתרחש ביהודה ובשומרון בתגובה נטען כי בדוח שפורסם ישנה שורה ארוכה של אי דיוקים: "מדינת ישראל רשאית, ואף מחויבת, לנקוט צעדים שונים לשם הגנה על ביטחונם וחייהם של אזרחיה", נכתב
06/06/2007  |     |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הגדר - זמנית? [צילום: AP]

"לפרק ההתנחלויות והמחסומים"
הדר פרבר
ארגון אמנסטי בינ"ל מציין 40 שנה לששת הימים וקורא לבטל את המחסומים וההתנחלויות * לרשות הוא קורא לנקוט באמצעים יעילים כדי להפסיק את ההתקפות
לרשימה המלאה

"מדינת ישראל רשאית, ואף מחויבת, לנקוט צעדים שונים לשם הגנה על ביטחונם וחייהם של אזרחיה", במילים אלה נפתח מסמך שאורכו 14 עמודים, אותו משגר משרד המשפטים לאמנון וידן, מנכ"ל ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" בישראל, בתגובה לדוח החמור אותו פרסם הארגון על המצב בשטחים.

"החל מתחילת חודש אוקטובר 2000, מתרחשים באזור יהודה ושומרון אירועי לחימה, המתאפיינים בהפרות סדר נרחבות ובפיגועים רצחניים (פיגועי התאבדות באזור ובעורף מדינת ישראל, מכוניות תופת, אירועי ירי, ירי רקטות, מטעני חבלה, ידויי אבנים, בקבוקי תבערה, ועוד), תוך סיכון לחיי אדם ולרכוש, הן של אזרחים והן של חיילי צה"ל", נכתב במכתב, בו גם צוטט השופט (בדימ.) ברק באומרו כי "מאז תחילת פעולות הטרור הללו ועד לאמצע יולי 2005 בוצעו בתחומי מדינת ישראל קרוב לאלף פיגועים. בתחומי יהודה והשומרון בוצעו כ-9,000 פיגועים, אלפי פיגועים בוצעו בחבל עזה. למעלה מאלף ישראלים קיפחו את חייהם".

"הפלשתינים מעכבים את תיקון תוואי הגדר"

בתגובה לאמנסטי כתב משרד המפשטים כי "לאחר חודש מרס 2002 בו נרצחו 135 ישראלים ו–721 נפגעו בפיגועים במלון פארק, מסעדת מצה, ועוד, החליטה ממשלת ישראל לצאת למבצע "חומת מגן" ובהמשך, להקים גדר ביטחון, על-מנת להגן על שלום אזרחיה. יודגש, כי גדר הביטחון מהווה אמצעי זמני, המוקם משיקולים ביטחוניים".

עוד צוין כי "זכותה וחובתה של מדינת ישראל להגן על אזרחיה אינה חלה רק על אלו המתגוררים בשטחה הריבוני של המדינה, אלא גם על אזרחי מדינת ישראל המתגוררים באיו"ש. בנוגע לתיקון תוואי הגדר באזור אלפי מנשה, בעקבות פסק הדין בבג"צ אלפי מנשה, מתעתדת המדינה לתקן את תוואי הגדר, בהתאם לאיזונים ההומניטריים אשר קבע בית המשפט. אי מימוש תיקון התוואי כנטען בדוח לגבי חלק מהגדר נובע מעתירת התושבים הפלשתינים באזור, אשר מעכבת את הליכי המימוש".

בתגובה צוין, כי בדוח אמנסטי צוין כי השער בגדר הביטחון המוביל לכפר עזון-עתמה נסגר בשעה 22:00, אולם אין זה נכון: "למיטב ידיעתנו השער האמור פתוח בכל שעות היממה לתנועת תושבי הכפר אליו וממנו. עוד יצוין, כי בהתאם להחלטות ממשלת ישראל, מצויה מערכת הביטחון בשלבים מתקדמים של תכנון תוואי גדר מעודכן באזור הכפר, שיכלול פירוק של הגדר מצפון לכפר וחיבור ישיר בינו לבין שאר חלקי איו"ש, מבלי שיידרש מעבר בשער האמור".

אכיפת החוק כלפי ישראלים

משרד המשפטים ציין כי "בדוח נטען כי ישראל אינה עושה די בכל הנוגע לאכיפת החוק כלפי המתיישבים הישראלים באיו"ש. לצורך הגברת האכיפה ועל-מנת להתמודד עם הקשיים באכיפת החוק באזור זה באופן טוב יותר, הוקם צוות בינמשרדי לאכיפת החוק בשטחים, בראשות המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. בצוות חברים כל גורמי האכיפה השונים, בכלל זה, גורמי צבא, משטרה, שב"כ ונציגי הפרקליטות. הצוות נפגש באופן קבוע ומטפל בבעיות המתעוררות באופן מערכתי. הצוות עוסק בין היתר בגיבוש נהלים הקשורים בסמכויות חיילים לעצור מפירי חוק, סכסוכי קרקעות בין תושבים ישראלים ופלשתינים, בפיקוח על כלי נשק ועוד".

בנוסף, "אנו חולקים על הטענה הכללית הנטענת בדוח, כאילו חיילים ישראלים מתעלמים "במקרים רבים" מהוראות בג"צ כפי שנפסקו בבג"צ מוראר. לא הובאה לכך כל הוכחה".

"באשר לטיפול המשטרה בתלונות נגד ישראלים, הרי שכל תלונה המוגשת במשטרה מטופלת לגופה והמשטרה עושה כל שביכולתה על-מנת לאסוף ראיות בנדון. הדוגמאות המופיעות בדוח כלליות ואינן מאפשרות לנו התייחסות פרטנית. עם זאת, נציין כי בשנת 2006 הוגשו עשרות רבות של כתבי אישום נגד ישראלים בשטחים", נטען.

הפגיעה ברכוש הפרט
צילום אילוסטרציה

במשרד המשפטים מוחים על המינוח בו נעשה שימוש בחלקים מסוימים בדוח אמנסטי. "המשפט הבינלאומי מתיר למדינת ישראל לתפוס מקרקעין לצרכים צבאיים (נציין, כי המינוח בו נוקט הדוח –"seizure", אינו המינוח המדויק. המינוח המדויק הינו תפיסת מקרקעין, או "requisition", מונח המעוגן בתקנה 52 לתקנות האג)". עוד נטען בדוח כי "תפיסת המקרקעין נעשית ללא מתן הודעה מוקדמת מספקת, התייעצות וזכות להליך נאות אינם מדויקים, בלשון המעטה". במשרד המשפטים ציינו כי "כל צו תפיסה הנחתם על-ידי המפקד הצבאי זוכה לפרסום מקיף, ומובא לידיעת בעלי המקרקעין ותושבי הכפרים הסמוכים, וזאת, בין השאר, על-ידי תליית הצו והצבתו בשטח ומסירת הצו לבעלי המקרקעין ולאנשי מפתח בכפרים, ועוד. לאחר פרסום הצו, עורכים גורמי המנהל האזרחי "סיור בעלים", לשם הצגת צו התפיסה ומתן הסברים בשטח".

בנוסף, ציינו בתגובה לאמנסטי כי "לאחר 'סיור הבעלים', נתונה לבעלי המקרקעין שהות להגשת השגות נגד צווי התפיסה", וכי לא פעם נערכים תיקונים בתוואי גדר הביטחון עקב השגות אלו.

עוד צוין בתגובה כי "מעבר להליך המנהלי הננקט לפני הקמת גדר הביטחון, כל תפיסת מקרקעין מזכה את בעל הקרקע (בין אם ישראלי ובין אם פלשתיני) בדמי שימוש ו/או פיצויים".

מגבלות תנועה

"המפקד הצבאי מכיר בצרכי האוכלוסיה המקומית, ועושה מאמצים רבים בכדי להקל, ככל הניתן, על הקשיים הנגרמים לאוכלוסיה שאינה מעורבת בטרור, וכל זאת במקביל למילוי זכותו וחובתו, תחת המשפט הבינלאומי, להילחם בטרור ולהבטיח את הסדר והחיים הציבוריים באזור. גם כאשר מוטלות מגבלות תנועה, נעשים מאמצים רבים לשם הקלה על האוכלוסיה המקומית, הן על-ידי וידוא קיומן של חלופות סבירות לתנועת התושבים הפלשתינים בתוככי האזור, והן בכך שניתן דגש מיוחד לחופש התנועה לצרכים מיוחדים, כגון צרכים רפואיים, צרכי מסחר, אספקת מזון, אחזקת תשתיות ועוד", נכתב בתגובה.

לטענת משרד המשפטים, דוח אמנסטי לוקה באי-דיוקים מהותיים בנוגע למגבלות התנועה בכבישים. "ברוב המוחלט של הכבישים באיו"ש מתאפשרת תנועה של פלשתינים, ללא כל צורך בהיתר. רק במקרים ספורים, בהם קיים צורך ביטחוני חיוני בדבר והצעד הינו מידתי, נוקט המפקד הצבאי בצעד של הגבלת תנועת פלשתינים בציר".

"בחינה של הדוגמאות הפרטניות המובאות בדוח מציגה תמונה שונה ביותר מן התמונה המצוירת בדוח. אחת הדוגמאות המובאות הינה כביש 60. כביש זה מהווה עורק תחבורה מרכזי, החוצה את איו"ש מצפונו לדרומו. נטען, כי תנועת פלשתינים בכביש זה מוגבלת עקב השימוש שעושים המתיישבים בכביש. הדוח מסתמך, בין השאר, על הנטען לכאורה בפניית האגודה לזכויות האזרח בעניין מגבלות תנועה על ציר זה באזור חברון. עם זאת, בניגוד לאמור, בפניית האגודה לזכויות האזרח לא נטענה טענה שכזו, ואף ארגון זה מכיר בכך שמותרת תנועה פלשתינים על קטע כביש זה", נכתב.

מגבלות בשכם

מגבלות תנועה נוספות אליהן מתייחס דוח אמנסטי הן מגבלות תנועה המוטלות סביב העיר שכם. "בנוסף, המודיעין הרב שהצטבר בידי כוחות הביטחון מצביע, כי מרחב העיר שכם הפך בשנים האחרונות למקום מקלט למבוקשים בכירים מערים פלשתיניות שכנות, שמוצאים בשכם "סביבת טרור תומכת ונוחה", וכן מקום מסתור ומקלט מפני כוחות הביטחון. בעיר שכם, פועלת תשתית טרור בעלות ידע, מומחיות וניסיון בפעולות חבלנית חמורה וקיימים מקורות מימון לפעולות הטרור", נכתב בתגובת המדינה.

"הרציונאל הביטחוני המרכזי בהטלת הכתר סביב שכם הינו יצירת שליטה מלאה אחר היוצאים מהעיר והנכנסים אליה על בסיס מחסומים קבועים, המאפשרים קיום פיקוח ובקרה על האוכלוסיה המקומית, שמשתנה על בסיס הערכות מצב ביטחוניות עתיות", צוין.

מרחב התפר – משטר התנועות
בדיקה במחסום

בתגובת משרד המשפטים דוחים את הטענה כי כ-60,500 פלשתינים ימצאו את עצמם במרחב התפר. "נתון זה משולל יסוד לחלוטין. כיום, מתגוררים במרחב התפר כ-7,000 תושבים, והשלמת התוואי תביא לכך שכ-1,000 תושבים נוספים, בעיקר ב"עוטף ירושלים", יימצאו במרחב זה. יתרה מזאת, תיקוני התוואי המתוכננים באזור ברטעה, ח'רבת ג'בארה ואלפי מנשה, עליהם הודיעה המדינה, עתידים להותיר בסופו של יום במרחב התפר מאות בודדות של תושבים פלשתינים בלבד".

"בכל הנוגע לטענות בדבר קשיים הנגרמים לתושבים במרחב התפר והקשיים במעבר בשערים הקיימים, טענות אלו מוגזמות: ראשית, לכל תושבי מרחב התפר ישנה גישה לנקודת ביקורת הפתוחה במשך כל שעות היממה; שנית, הם אינם נזקקים להיתרים על-מנת להתגורר בבתיהם, אלא מחזיקים בתעודות תושב, אשר פוטרת אותם מהצורך בהיתר; שלישית, מספר התושבים המצויים במעמד זה קטן, והוא עתיד לקטון; רביעית, חלו שינויים משמעותיים במשטר ההיתרים במרחב התפר על-מנת להקל על הזכאים לכך לקבל היתרים לכניסה למרחב", נכתב בתגובה.

טענות רחוקות מן המציאות

"הטענות לגבי שעות הפתיחה של השערים החקלאיים רחוקות מן המציאות: יש להבחין בין שערים המובילים לקרקעות בהן הגידולים עונתיים - כגון מטעי זיתים - שאמנם נפתחים רק בעונות החקלאיות ובשאר השנה רק בתיאום; לבין שערים רבים אחרים המאפשרים גישה לאדמות בכל יום, ושעות פתיחתם נע בין מספר שעות ביום לבין כל שעות היום. במערכת הביטחון נערך מעקב צמוד אחר יישום ההתחייבויות ביחס לשעות פתיחת השערים, והעובדות מוכיחות כי כמעט שאין חריגות בשעות הפתיחה", נכתב בתגובה לאמנסטי.

"בדוח נטען ביחס לאזור הכפרים פלמיה וג'יוס כי חלה הרעה בתנאי פתיחת השערים החקלאיים באזור זה. נבקש לציין, כי ביחס לאזור האמור תלויות ועומדות שלוש עתירות לבג"צ שהגישו תושבים פלשתינים וארגונים ישראלים נגד תוואי הגדר וכנגד מדיניות פתיחת השערים החקלאיים. היקף פתיחת השערים החקלאיים בגזרה זו גדל מאז הגשת העתירה, וכיום פתוחים במרחב זה שער אחד (פלמיה-דרום) במשך כל שעות האור, ושני שערים סמוכים שלוש פעמים בכל יום (ג'יוס דרום וג'יוס מערב)", נכתב.

עוד צוין בתגובה כי "בדוח נטען, כי מרבית הבקשות להיתרי כניסה למרחב התפר נדחות על-ידי המנהל האזרחי, וכי קיים קושי רב לתושבים בעלי זיקה למרחב לקבל היתר. בהקשר זה נציין, כי מנתונים שהוגשו על-ידי המדינה לביהמ"ש העליון במסגרת עתירות העוסקות בחוקיות משטר ההיתרים עולה כי מתוך 32,349 בקשות להיתרים בכל התחומים שהוגשו בשנת 2006, 25,674 אושרו - למעלה מ-75% מהבקשות".

פגיעה בכלכלה הפלשתינית
מעבר סחורות

"הטענות המפורטות בדוח, לפיהן מדיניות ישראל גורמת לפגיעה קשה בכלכלה הפלשתינית, אינן מגובות בנתונים עובדתיים והשוואתיים כלשהם. בנוסף, באופן תמוה, בחלק זה בחרו מנסחי הדוח, העוסק באיו"ש, להתייחס בעיקר לטיעונים ונתונים הנוגעים לרצועת עזה. בפועל, הנתונים המצויים בידנו והנוגעים לאיו"ש מצביעים על מגמה הפוכה מזו הנטענת בדוח", נטען.

"לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, סך חשבון הסחורות בין ישראל לרש"פ בשנת 2006 עומד על כ-2.38 מיליארד דולר, עלייה של 12% ביחס לחשבון הסחורות בשנת 2004 אשר עמד על כ-2.1 מיליארד דולר בלבד. יצוין כי בשנת 2006, למרות עליית החמאס לשלטון התרחב היקף הסחר ב-3% ביחס לשנת 2005 (אשר היה 2.31 מיליארד דולר)", נכתב בתגובה, וצוין כי "לפי נתוני הבנק העולמי שהתפרסמו בתחילת שנת 2007 עולה כי בשנת 2006 נרשמה עלייה של 9.7% בסך סחר החוץ של הרש"פ ביחס לשנת 2005 ו-26.4% ביחס לשנת 2004 (4.18 מיליארד דולר בשנת 2006 ביחס ל-3.81 מיליארד דולר בשנת 2005 ו-3.3 מיליארד דולר בשנת 2004).

תאריך:  06/06/2007   |   עודכן:  06/06/2007
אריאל שמידברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל נגד אמנסטי: "אנו מגנים על אזרחינו"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
6/06/07 20:01
2
בושה של משרד חוץ
6/06/07 20:53
3
NOT BAD
6/06/07 21:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היפנוזה היא מצב משתנה של הכרה, שניתן להגיע אליו בדרך כלל בעזרת אדם המתמחה בהיפנוזה.
06/06/2007  |  יפעת גדות  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק שיזמה ח"כ אסטרינה טרטמן (ישראל ביתנו) שתכליתו הקמת מנגנון מזורז שיאפשר העברת חבר כנסת מכהונתו. ההצעה שהוגשה בעקבות פרשת חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה, עוררה התנגדות בקרב חברי כנסת שטענו כי מדובר בהצעת חוק לא דמוקרטית.
06/06/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
רכבת ישראל הקימה פורום עליון לבטיחות. הפורום החדש ילווה וייעץ ביחס לפעילות הבטיחות של רכבת ישראל. בראש הפורום העליון לבטיחות יעמוד רב-ניצב דימ' שלמה אהרונישקי.
06/06/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
גלי חום עשויים להיות סימן חיובי לנשים הנוטלות טיפול תרופתי לשלב מוקדם של סרטן השד, כך עולה ממחקר חדש.
06/06/2007  |  יפעת גדות  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה (יום ה', 6.6.07) בקריאה טרומית את הצעות החוק המאשרות לחברי מועצה לקבוע האם לאפשר קיום מצעדים בעיר או לאו. הצעות החוק הוגשו על-ידי חברי הכנסת אלי גבאי (איחוד לאומי-מפד"ל) ואמנון כהן, יצחק וקנין ונסים זאב מסיעת שס.
06/06/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il