|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

העותרים: משה קצב זוכה ליחס מועדף

ארגוני הנשים ואיכות השלטון: עסקת הטיעון אינה משקפת אמת היא מופרת דה-פקטו על-ידי משה קצב ובעצימת עיניה של התביעה
09/07/2007  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   פרשת קצב   |   תגובות
מאת: רותי אברהם  |    |  תגובות    פרשת קצב
[צילום: AP]

ארגוני הנשים והתנועה לאיכות השלטון מסרו (ב', 9.7.07) את תגובתם במסגרת העתירה נגד עסקת הטיעון בין משה קצב ליועץ המשפטי מזוז. כזכור, המדינה הגיבה לעתירת הארגונים נגד העסקה, וכעת התבקשו הארגונים למסור מענה לתגובה זו. מדובר בארגונים: התנועה לאיכות השלטון, שדולת הנשים, קולך, איגוד מרכזי סיוע, ויצ"ו ונעמת, המיוצגים על-ידי עורכי הדין אליעד שרגא, יפעת מצנר, צרויה מידד לוזו, דפנה הולך לכנר, ד"ר אביעד הכהן וברק כלב.

בתשובה, מואשם משה קצב בהפרת עסקת הטיעון, והתביעה ב"עצימת עיניים", לנוכח ההפרות הללו. לטענתם, היועץ המשפטי שגה בתרגמו את הקשיים הנובעים מהטראומה המינית ל"קשיים ראייתיים" וכי דרוש לבית המשפט "מתווך" מהתחום הפסיכולוגי קליני כדי לתווך בין שתי מציאויות אלה.

משה קצב זוכה ליחס מועדף

הארגונים מונים חמישה כשלים בהחלטת מזוז, בהם הפגיעה בעיקרון השוויון. "אין תקדים למצב שבו עשר מתלוננות תומכות בביצוען של עבירות אינוס ולכל הפחות מעשים מגונים הכוללים מגע באיברים אינטימיים, ובכל זאת אין זכר לכל אלה בכתב האישום...בנסיבות אלה, לבד מחוסר סבירות קיצוני שבהחלטה... נגועה היא בהחלה בפועל של רף ראיות גבוה מעין כמותו אשר מפלה לטובה את נשיא המדינה ביחס לאדם מן הישוב".

כמו כן הם טוענים כי למתלוננות לא ניתנה הזכות להביע עמדה, כמתחייב מחוק נפגעי עבירה, ביחס לעסקת הטיעון המתגבשת. הם דוחים את טעמי כבוד מוסד הנשיאות וכבוד המדינה שבשיקולי מזוז.


קצב מפר את העסקה

לטענתם התנהלותו של קצב בנוגע לעסקת הטיעון מהווה הפרה דה-פקטו ומעידה על "התנערותו מכל אחריות לביצוע עבירות מין". "הוקעת העבריין הינו שיקול ציבורי חשוב, לצד השיקול הקשור בתיוג האשם (מנקודת ראותן של המתלוננות), קשורה במקרה דנן לא רק לאפשרות להביא להרשעה בדין, אלא אף בנכונות מבצע העבירות לשאת באחריות למעשיו ולהציג עצמו ככזה לא רק בביהמ"ש אלא אף בפני הציבור - כל זאת נוכח ובשל קיומה של עסקת הטיעון, שכן הרשעת המבצע במקרה זה, בסופו של יום, עתידה לבסס עצמה, על הודאתו במעשים".

לטענתם, "בתזמון מושלם פשטו עם שחר מקורבי הנשיא פרקליטיו ובני משפחתו, להטמיע בציבור מסר ברור: הנשיא לא עשה דבר פסול, הוא מודה בסעיפי עבירה אך לא בעבירות ובפגיעות בערכי חברה מוגנים. הציבור התבקש להפנים, כי מר קצב, איש משפחה למופת, הועלה קרבן פעמיים, פעם אחת, בעלילה שנרקמה נגדו ופעם שנייה, הקריב עצמו למען משפחתו והודה באמור בכתב האישום למען משפחתו. בשלל ראיונות שניתנו, הן בשעות קודם לפרסום תוכן החלטת היוהמ"ש והן בשעות שלאחר מכן, עמלו המרואינים מטעמו של הנשיא להבהיר, כי עסקת הטיעון נכפה על הנשיא מצד בני משפחתו המותשים ודורשי שלומו, למרות שהוא, עורכי דינו וכל קרוביו משוכנעים בחפותו ובצדקת דרכו".

קצב אינו נוטל אחריות

עמדתם של קצב ודובריו מעת ההכרזה על עסקת הטיעון ועד כה מעידה על ההפך הגמור מנטילת אחריות של ממש, טוענים העותרים. למעשה מדובר ב"השתמטות ברורה מאחריות ציבורית ואישית, והפרה דה-פקטו של עסקת הטיעון אשר השומטת את הבסיס להצדקתה. בכך, עוצמת התביעה עיניה לנוכח קריצת העין של הנשיא, אשר דומה כי היועץ המשפטי לממשלה הינו היחיד שלא הבחין בה, ואשר משמעותה הינה הפרה דה פקטו של הסכם הטיעון בד-בבד עם חתימה עליו".

טראומה מינית ולא קשיים ראייתיים

גם את הקשיים הראייתיים הטמונים לטענת מזוז בתיק דוחים הארגונים. מדובר בסתירות ו"אי התאמות" בעדות א' מלשכת הנשיא וטענות על אונס או יותר, מלפני 9 שנים בעדות א' ממשרד התיירות. הארגונים דוחים את טענת הקשיים הראייתיים אשר יש בהם, לטענת מזוז, כדי "להקשות על הוכחת האישומים בעבירות שנטען כי קצב ביצע בהן. קשיים אלו הביאו לטענת המדינה לכך שהתיק ירד אל מתחת לרף שיש בו 'סיכוי סביר להרשעה'".

התביעה, לטענתם "זנחה ולכל הפחות לא שקלה התביעה באופן ראוי מרכיב מהותי ומרכזי ביותר בהליך ניתוח והבנת הראיות, אותו מחוייבת היתה התביעה לשקול, והוא - ההסבר המקובל במחקר המדעי בתחום הפסיכולוגיה הקלינית העוסק בנושא הטראומה המינית לתופעות אותן כינה היועץ בתגובתו כ'קשיים ראייתיים'. הסבר מקצועי זה ניתן היה בנקל לספק לבית המשפט באמצעות חוות דעת מומחים, באופן שהיה מבהיר היטב כי דווקא אותן תופעות עליהן מצביע היועץ כחולשות וכקשיים ראייתיים, הן הן התסמינים המלמדים כי לפנינו גרסאות אוטנטיות, אמינות ומהימנות של קורבנות עבירות מין".

לטענתם, בטרם תתקבל החלטה בדבר קיומו של "סיכוי סביר להרשעה", "מחויבת מערכת התביעה, בטרם תכריע בשאלת דיות הראיות, לשקלל את מרכיב חוות דעת המומחה אשר יופיע בבית המשפט בעת ניהול פרשת התביעה, יתווך וישמש כמעין 'מתורגמן' בין עולם המציאות לבין עולם המשפט, באופן שיבהיר לבית המשפט את התופעות הפסיכולוגיות בצורה קוהרנטית ויתן מענה לפער המובנה שנוצר בין שני העולמות".

מוסד הנשיאות נפגע בגלל קצב

מוסד הנשיאות נפגע פגיעה קשה "עקב התנהלותו של משה קצב", נטען בתגובה, ולכן "האינטרס הציבורי לטובת מוסד הנשיאות ולטובת מדינת ישראל הוא מיצוי הדין עם הנאשם ושיתוף הציבור בשיקולים שהביאו לעסקה זו. מוסד הנשיאות שואב כוחו וממלכתיותו מערכים של טוהר מידות וניקיון כפים, מוסר וצדק חברתי, יושרה ואמון העם - כל אלו לא ישוקמו אם הציבור בכלל, והמתלוננות בפרט, לא יזכו לגלוי האמת לאמיתה. שיקום תדמיתה של מדינת ישראל מחייב הליך בירור אמיתי והימנעות מעסקת טיעון שמסתירה את האמת - ועוד בשם כבוד מוסדות המדינה".

החלטת מזוז פוגעת בכבוד האדם

החלטת היועץ המשפטי "פוגעת פגיעה שלא כדין ובמדינה העולה על הנדרש בערכי היסוד במשטר דוגמת כבודן של המתלוננות צנעת חייהן ושמן הטוב. "ערכים אלה, של כבוד האדם, צנעת הפרט ושמו הטוב, מנויים בחוקי היסוד, שנועדו - כאמור בסעיף המטרה שבראשם - לעגן 'את ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית' במשפט מדינת ישראל. מתוך כך, יש לטענת העותרות מקום לעיין גם במסכת 'ערכיה של מדינה יהודית' על-מנת שאלה ישמשו, לצד ערכי הדמוקרטיה והוראות החוק, מצפן בדרך הילוכו של בית המשפט בנתיבות עתירה זו.

כבוד האדם בכלל, וכבוד האישה בפרט, הם ערכי יסוד בעולמה של תורת ישראל. עיקרם נטוע בעיקרון הבראשיתי של בריאת האדם בצלם א-להים, 'כי בצלם א-להים עשה את האדם', וממנו משתלשלות והולכות הלכות שונות שנועדו להגן על כבוד האדם ולעגנו במסכת ערכיה של תורת ישראל. התייחסותה השלילית של תורת ישראל ל'החפצת האישה' ולעשותה כלי שרת למילוי תאוותיהם של גברים חמדנים, עולה מאמירותיהם הקשות וביקורתם החריפה כלפי המלך אחשוורוש, שביקש לעשות את המלכה הכפופה לו, אמצעי למילוי תאוותיו [על סוגיה זו, ראו בהרחבה: "'להביא את ושתי המלכה... להראות העמים והשרים את יפיה' - על איסור הטרדה מינית, החפצת האישה וביזוי כבודה"].

ההחלטה פוגעת בערך גילוי האמת

בהחלטתו לסיים את הפרשה בדרך הקלה של עסקת טיעון ולא להביא הפרשה למיצוי בבית המשפט, נפגע ערך גילוי האמת פגיעה קשה... כתוצאה מעסקת הטיעון, על ראש המתלוננות - כולן או מקצתן - הוטל צל כבד, כאשר לא מעט הם הסבורים - לאחר מסע השיסוי המתוזמן שהופץ נגדם על-ידי מקורבי הנשיא - כי בדו טענות מליבן, ביקשו לסחוט את הנשיא, וכי מעשים רעים שנעשו בבית הנשיא וחוצה לו - בהסכמתן נעשו. שמן הטוב נפגע, ולא מן הנמנע שלפחות חלקן תשאנה נזקים - נפשיים, חברתיים וממוניים - בגין החלטה זו אף בעתיד".

עסקת טיעון אמיתית או הליך משפטי

העותרים קובעים בתגובה כי "בנסיבות מיוחדות אלה, צריכה הייתה המדינה לכלול בעסקת הטיעון עבירות אשר משקפות את האמת העולה מחומר הראיות המונח בפניה, כעולה מדבריו של היועץ המשפטי לפרקליטי הנשיא ימים ספורים לפני חתימה על עסקת הטיעון, אשר הובאו לעיל, או לפחות לאישום הקרוב לכך. לחלופין, ראוי היה להביא את העניין לבירור בהליך משפטי מסודר, למען תצא האמת לאור".

תאריך:  09/07/2007   |   עודכן:  09/07/2007
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העותרים: משה קצב זוכה ליחס מועדף
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אשףשוף
9/07/07 20:16
2
מעריך את מזוז,אבל
9/07/07 20:44
3
nimba
9/07/07 20:51
4
Gillian
9/07/07 21:23
 
בכלא ליד סלע!!
9/07/07 23:20
5
יעלבתסיסרא
9/07/07 22:24
6
המובטל בטיטו
9/07/07 23:17
7
שפינוזה
10/07/07 04:23
8
יואב קפקא
10/07/07 16:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הסוכנות הבינלאומית של האו"ם לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-ברדעי, הודיע היום (ב', 9.7.07) כי אירן האטה את קצב קידום תוכנית הגרעין שלה.
09/07/2007  |  הילה רפופורט  |   חדשות
הביקוש לעובדי טכנולוגיה עילית ביוני 2007 פחת בשיעור 3.1%, אולם מלבד תנודות חודשיות נשמרת מגמת היציבות בתחום זה. גידול נרשם בביקוש לראשי צוותים ומנהלי פרויקטים ומהנדסי תוכנה.
09/07/2007  |  דרור מרום  |   חדשות
שרי החוץ של עשר ממדינות האיחוד האירופי קראו לקוורטט (הרביעיה הבינלאומית בה חברות ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם) ללחוץ על ישראל לשחרר מאות אסירים פלשתינים "עם דם על הידיים", להקפיא את הבנייה בהתנחלויות, לפנות מאחזים בלתי חוקיים, ולהעביר לרשות הפלשתינית את כספי המסים שישראל גובה עבורה. עוד קראו השרים לכינוס מיידי של ועידת שלום בינלאומית בהשתתפות ישראל ומדינות ערב הקשורות לסכסוך הישראלי-ערבי.
09/07/2007  |  הילה רפופורט  |   חדשות
כ-1,200 עובדי משרד הפנים, בכל רחבי הארץ, ישובו מחר (ג', 10.7.07) לעבודה סדירה. זאת בעקבות סיכום על הוספת 30 עובדים לתגבור בתקופת הקיץ. בנוסף, סיכמו השניים על הקפאת הצעדים החד-צדדים שמתכננת ההנהלה, ובכללם יישום המלצות ועדת יהודה שגב, שמשמעותם הוצאת עבודות אל מחוץ למשרד למיקור-חוץ.
09/07/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
פרסום ראשון: מכה לעיריית הרצליה ולתוכניות הבנייה שלה: 400 בעלי קרקע באזור גליל ים יוכלו לערער בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה על החלטת הוועדה המחוזית, לאשר את בנייתן של 3,000 דירות על קרקעות הקיבוץ. כך פסק היום (ב', 9.7.07) בית המשפט המחוזי בת"א, שקבע כי הדבר יביא לעיכוב ולהקפאת תוכניות הבנייה במתחם. השופטת שרה דותן קיבלה את עמדת העותרים, שיוצגו בידי עורכי הדין רונן צ'יניאנו, משה לוי ועודד ישראל.
09/07/2007  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת קצב  /  מי ומי  
מזוז: "הפרסום בידיעות: 'הזוי ונואל'"  /  יואב יצחק
ביניש: הרכב מורחב נגד קצב  /  ישי שביט
המדינה: חששנו מזיכוי במשפט  /  ישי שביט
דמעותיה של מוטרדת מין  /  גורי גרוסמן
מה באמת ידע אברמוביץ?   /  עו"ד משה גולדבלט
שדרוג דחוף באתיקה העיתונאית  /  איתן גנור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il