למרות שקיימת התקדמות בהפחתת ניגודי העניינים ובכניסת אשראי לא-בנקאי באמצעות שוק ההון לחברות גדולות, חלק מההמלצות החשובות ביותר, כגון בניית שוק שירותים פיננסיים העומד בתחרות הגלובלית, לא יושמו, מה שמונע צמיחה כלכלית מואצת. כך עולה מדוח מילקן העולמי.
מאז אושרה רפורמת בכר בכנסת לפני שנתיים, ב-25 ביולי 2005, נמצאה התקדמות משמעותית בתחומים הבאים, כתוצאה מאישור הרפורמה:
- 1. עלייה בהיוון הכולל של השוק הפרטי כחלק מהתמ"ג, מ-85% ב-2005 ל-101% ב-2006.
- 2. הופעתו של שוק אג"ח תאגידיות שעלה מ-12% מהתמ"ג ב-2005 ל-21% ב-2006 (עדיין קטן במידה רבה ביחס לארה"ב, 201% מהתמ"ג ב-2006).
- 3. עלייה ב-7% בשוק האשראי הלא-בנקאי (הנמדד כשיעור האג"ח התאגידיות מסך שוק האג"ח) בין 2005 ל-2006.
"לאחר 15 שנה של דיונים לקראת הרפורמה הפיננסית, אכן נעשו צעדים חשובים, אך עדיין מוקדם מדי לחגוג", אמר פרופ' גלן יאגו, מנהל לימודי ההון במכון מילקן. "רפורמת בכר יוצרת אלטרנטיבה לתזרימי הון, אך יש עוד עבודה רבה על מנת להשתוות למערכות פיננסיות של מדינות מפותחות".
הכישלון ביישום ההמלצות הביא לערעור בהשגת מטרות הרפורמה. מחצית מעשר ההמלצות שהועלו בחקיקה לא יושמו, כמו גם המלצות נוספות של ועדת בכר. למשל, אחת המטרות המרכזיות של הרפורמה הייתה להפחית את הריכוזיות בשוק הבנקאות, אך בשנתיים שחלפו מאז יישום הרפורמה הריכוזיות עלתה, והיא ממשיכה לפגוע באפשרויות ההשקעה והאשראי של הציבור.
נתח השוק של שני הבנקים הגדולים גדל ב-4.23%. בנוסף, נתח השוק של הבנקים גדל בפקדונות וקופות גמל חדשות וירד במעט בנכסי ביטוח. "למרות שהמלצות ספציפיות יושמו, העדר היישום של שאר ההמלצות הביא לפרצות ברפורמה, והן נוצלו לעקיפת מטרת החקיקה; הפחתת הריכוזיות בשוק ההון על ידי גורמים פיננסיים", הסביר פרופ' יאגו.
מבין ההמלצות שעדיין צריך ליישם ציין הדוח את הבאות:
- 1. יצירת ערוצי הפצה חדשים לשירותים פיננסיים, הכוללים רכישת קרנות ובנקאות דרך האינטרנט.
- 2. חקיקת מסחר להפחתת סיכוני הבנקים ושווקים חדשים.
- 3. יישום מחירי הפצה מבודלים על מנת לסייע לערוצי ההפצה החדשים (קמעונאות בתוך ומחוץ לבנקים ומשקיעים מוסדיים).
- 4. מתן אפשרות לכניסת קרנות זרות לשוק המקומי עם פיקוח מוסדר.
- 5. שינוי תחוקתי שיאפשר כניסה של Money Market Funds.
- 6. יצירת רגולציה וקווים מנחים בעבור פיקדונות ביטוח, קרנות נאמנות לגורמים שאינם חברי הבורסה (Money Market Funds).
- 7. אימוץ סטנדרטים לאומיים למכירה ורכישה מחדש של ניירות ערך (Repo).
ועדת בכר, בראשותו של ד"ר יוסף בכר, מנכ"ל משרד האוצר דאז, הוקמה במטרה לבחון את מערכת הבנקאות הישראלית ולהציע דרכים לצמצום המעורבות הממשלתית ולעידוד התחרות על ידי הפחתת אחיזתם של הבנקים בשווקים הפיננסיים.
מכון מילקן, אשר עובד עם אנשי עסקים ובכירי ממשלה, זה למעלה מעשור, על דרכים לרפורמה במערכת הפיננסית, מחשיב רפורמה זו כגורם חיוני לכלכלת ישראל. הרפורמה נחוצה ליצירת ביטחון, עצמאות וצמיחה כלכלית של שוקי ההון בישראל. הדוח קורא למעקב מתמשך אחר התשתית הפיננסית בישראל בכדי להבטיח שהאמצעים והשיטות למימון עתידה של ישראל, לרבות ההפצה של מוצרים פיננסיים, יהיו נגישים למספר הרב ביותר של יזמים ופרויקטים.