בלשכת התכנון של מחוז צפון, יש רק עובד מקצועי ערבי אחד מתוך 17 עובדי הלשכה. כך אומרים (יום ה', 11.10.07) בעמותת 'במקום' ובמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי. מדובר בנתון נמוך בהרבה מהשיעור היחסי של האוכלוסיה הערבית במחוז הצפון, העומד על כ-50 אחוז. בלשכת התכנון המחוזית של חיפה אין עובדים מקצועיים ערבים, על אף ששיעור האוכלוסיה הערבית במחוז חיפה עומד על כרבע מאוכלוסיית המחוז. במינהל התכנון שבמשרד הפנים 42 עובדים מקצועיים וביניהם אין אף עובד מקצועי ערבי.
לטענת שני הארגונים מחייב חוק שירות המדינה (מינויים) מתן ייצוג הולם לאוכלוסיה הערבית במגזר הציבורי, אך הנתונים לעיל מראים כי אין די בהוראת חוק כדי להביא לכך. בשנת 2000 דחה בג"צ עתירה שהוגשה על-ידי הוועד הארצי לראשי רשויות ערביות, בדרישה למנות חברים ערבים לוועדה המחוזית במחוז צפון, שם מונה הציבור הערבי קצת מעל למחצית האוכלוסיה . בתשובתה לבית המשפט טענה המדינה כי אין מועמדים מתאימים להתמנות כחברים בוועדה המחוזית מקרב האוכלוסיה הערבית שעובדים במשרדים ממשלתיים. במקביל, הודיעה המדינה כי נעשים מאמצים לקלוט עובדים ערבים מקצועיים בשירות המדינה, אשר יוכלו בהמשך להתמנות גם כחברים במוסדות התכנון.
מנתונים שמקורם בנציבות שירות המדינה עולה כי במהלך שבע השנים האחרונות אכן פורסמו מכרזים ייעודיים שמטרתם לקלוט בשירות המדינה עובדים ערבים, אולם היקפם של מכרזים אלו ביחס לכלל המכרזים שפורסמו נותר נמוך ואף הצטמצם.
יש לציין כי בלשכות התכנון המחוזיות של מחוז מרכז ומחוז דרום, בהם שיעור האוכלוסיה הערבית נמוך יחסית, מתקיים ייצוג ההולם את שיעור האוכלוסיה הערבית. במחוז תל אביב שיעור האוכלוסיה הערבית הוא הנמוך מבין כל המחוזות וייצוג הערבים אף עולה על שיעורם באוכלוסיה. בלשכת התכנון המחוזית של ירושלים, לעומת זאת, אין אף עובד מקצועי ערבי. זאת, על אף ששיעור האוכלוסיה הערבית במחוז ירושלים עומד על כשליש מהאוכלוסיה במחוז.
הנתונים על היעדר ייצוג הולם בגופים המקצועיים של מוסדות התכנון, מתפרסמים בהמשך לדוח שהוציאו הארגונים לפני כחודש, והצביע על היעדר ייצוג הולם לאוכלוסיה הערבית במוסדות התכנון ברמה המחוזית וברמה הארצית. נמצא, כי בכל אחת ממוסדות התכנון המחוזיות מתקיים תת ייצוג של האוכלוסיה הערבית וכי במועצה הארצית לתכנון ולבנייה רק 2 מתוך 32 חברי המועצה הם ערבים. בתום פגרת הכנסת, יוגש לוועדת השרים לענייני חקיקה בפעם השנייה תיקון להצעת חוק התכנון והבניה של ח"כ חנא סוויד (חד"ש) וח"כ אופיר פז-פינס (עבודה), שנועד להבטיח בחקיקה ייצוג הולם לאוכלוסיה הערבית במוסדות התכנון.
"לשכות התכנון המחוזיות במשרד הפנים הם גופים מקצועיים, שתפקידם לייעץ ולהעניק תמיכה מקצועית וארגונית לוועדות התכנון המחוזיות. אומנם לרוב העובדים המקצועיים בלשכות אין זכות הצבעה בסוגיות תכנוניות המובאות לפתחם של מוסדות התכנון, אך יש להם השפעה רבה על תהליכי התכנון ועל אופן גיבוש ההחלטות בעניין תוכניות המתאר ברמה המחוזית והמקומית. מכאן החשיבות בייצוג הולם לאוכלוסיה הערבית בגופים אלו", אומר סזאר יהודקין, מתכנן ערים מעמותת "במקום".
אדר' ענאיה בנא-ג'ירייס מהמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי מוסיפה כי אנשי מקצוע ערבים בגופי התכנון יסייעו בגיבוש פתרונות אשר מתאימים לאוכלוסיה הערבית, כמו מצוקת הבנייה ללא היתרים, או בעיית היעדר תוכניות המתאר ברשויות מקומיות ערביות. לדבריה, יש לקבוע לוח זמנים מוגדר להפעלת מדיניות של העדפה מתקנת במערכת התכנון הציבורית. "150 סטודנטים ערבים לומדים בתחומי האדריכלות, התכנון העירוני והאזורי וההנדסה האזרחית מדי שנה. על המדינה לפתח תוכניות לימוד מכוונות תעסוקה, ולשלב בוגרים בכוח האדם המקצועי של שירות המדינה", ציינה.